چگونه با گنو/لینوکس یک طراح وب باشیم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

چگونه با گنو/لینوکس یک طراح وب باشیم

گنو/لینوکس سیستم عاملی قدرتمند و منعطف است، از آنجایی که این سیستم عامل همراه با رابط های گرافیکی مختلفی از جلمه Gnome, KDE , Mate و … همراه است کار با آن سخت نیست و می شود به آسانی آن را فرا گرفت. توزیع های مختلف آن را هم می شود به قشرهای مختلفی از جامعه استفاده کرد. به عنوان یک طراح وب که از سیستم عامل گنو/لینوکس استفاده می کردم، همیشه یکی از مهمترین دغدغه هایم پیدا کردن ابزارهای مورد نیاز برای ساختن وب از نظر Front-end , Back-end بود. تا اینکه ابزارهای مورد نیاز خودم رو پیدا کردم و با آنها مشغول به کار شدم. خوبی این نرم افزارها آزاد و رایگان بودنشان است. به همین دلیل من نه پول اضافه پرداخت می کردم و نه مجبور به کارهای غیر اخلاقی مثل کرک و کپی بودم.

GIMP

اگر یک Front-end کار هستید باید بدانید که داشتن ابزار طراحی برای شما بسیار مهم است. همیشه قبل از اینکه شروع به کدنویسی بکنید باید یک طرح از چیزی که می خواهید کدنویسی کنید را روی کاغذ و یا نرم افزار کامپیوتری رسم کنید. گیمپ از مهمترین برنامه های گنو/لینوکس است. تقریبا می شود گفت که یکی از پر استفاده ترین آنها هم هست. GIMP مخفف کلمات GNU Image Manipulate Program است. این برنامه به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار دارد. با استفاده از این نرم افزار شما می توانید تصاویر مختلفی را ایجاد، تغییر و بازسازی کنید. گیمپ برای سه سیستم عامل گنو/لینوکس، مک و ویندوز در اختیار کاربران است. برای نصب کردن این برنامه روی گنو/لینوکس می توانید ‌با مراجعه به این صفحه آن را دانلود کنید. همچنین اگر از کاربران توزیع های دبیان و اوبنتو هستید می توانید از طریق دستورات زیر این کار را انجام دهید.

sudo add-apt-repository ppa:otto-kesselgulasch/gimp
sudo apt-get update
sudo apt-get install gimp

Brackets

کد ادیتور یکی دیگر از برنامه های مورد نیاز برای هر طراح وبسایتی است. حال اگر شما با محیط هایی بسیار سنگین و پیچیده مانند Visual Studio کار می کنید باید به شما بگویم که جای شما در دنیای گنو/لینوکس نیست. کد ادیتور براکت، از هر لحاظ یک کد ادیتور مناسب برای انجام کدنویسی است. این برنامه با زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت نوشته و برای سه سیستم عامل معروف ساخته شده است. از ویژگی های خوب این برنامه می توان به قابلیت Live Preview آن اشاره کرد.  توسط این برنامه می توانید برای زبان های مختلف از جلمه ‌HTML , CSS , JS , PHP و… برنامه نویسی کنید. برای دانلود این برنامه می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

Google Chrome and FireFox

شاید حضور این دو ابزار در این مقاله یک خورده بی اهمیت به نظر برسد اما در نهایت شما باید توجه کنید که ابزار خروجی کار یک طراح مرورگر ها هستند. در سیستم عاملی مانند گنو/لینوکس بیشتر از ۱۰ مرورگر مختلف وجود دارد که بسته به کارایی آن ها را انتخاب می کنیم، اما در نهایت بهترین مرورگرهای حال حاضر موزیلا و گوگل کروم است. خوشبختانه هر دوی این نرم افزارها برای سیستم عامل گنو/لینوکس عرضه شده است. البته خالی از لطف نیست که گفته شود موزیلا فایرفاکس در محیط گنو/لینوکس کارایی بهتری از خود نشان داده است. برای دانلود فایرفاکس می توانید به این صفحه و برای دانلود گوگل کروم می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

LAMP

LAMP مخفف کلمات Linux Apache MySQL PHP است. این برنامه یا بهتر بگویم مجموعه برنامه امکان ساختن یک فضای لوکالهاست را به شما می دهد. نصب و پیکر بندی این ابزار کمی مشکل است بخصوص برای افرادی که آشنایی با محیط ترمینال لینوکس ندارند. از راههای جایگزین برای این کار نصب برنامه XAMPP است. این برنامه برای هر سه سیستم عامل گنو/لینوکس، ویندوز و مک عرضه شده و می تواند انتخاب خوبی باشد. برای دانلود این برنامه می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

PHP Storm

داشتن یک محیط توسعه یکپارچه بخصوص برای برنامه نویس های سمت سرور بسیار امری حیاتی و ضروری است. محیط های یکپارچه مختلفی در فضای اینترنت وجود دارد اما به عنوان کسی که با php مشغول برنامه نویسی است باید گفت که php storm جزو بهترین برنامه های این حوضه است. برنامه PHP Storm نیز برای سه سیستم عامل محبوب گنو/لینوکس، ویندوز و مک عرضه شده و می توانید آن را دانلود کنید. البته به یاد داشته باشید که این برنامه پولی است و نسخه رایگان آن تنها به مدت ۳۰ روز برای شما کار می کند. برای دانلود این برنامه می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

NetBeans

اگر از محیط گنو/لینوکس استفاده می کنید نباید منتظر راههای کرک کردن اپلیکیشن ها باشید به خصوص اگر آن اپلیکیشن PHP Storm باشد. برای همین اگر نمی توانید نسخه پولی PHP Storm را تهیه کنید می توانید از نرم افزار NetBeans برای اینکار استفاده کنید. این ابزار رایگان است و تقریبا بیشتر زبان های برنامه نویسی از جمله php, java , C و … را پشتیبانی می کند. برای دانلود این ابزار می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

MySQL Workbench

اگر از  بانک اطلاعاتی MySQL استفاده می کنید باید به یاد داشته باشید که برای پروژه های کلان شما احتیاج به یک محیط گرافیکی از آن را دارید. MySQL Workbench از ابزارهای بسیار قدرتمند در این حیطه است که باید اشاره کرد تیم سازنده آن هم خود MySQL است. این برنامه به صورت رایگان در اختیار کاربران است و می توانند در سیستم عامل های مختلف از جمله گنو/لینوکس، مک و ویندوز از آن استفاده کرد. برای دانلود این برنامه می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا