چگونه یک مدیر معمولی می‌تواند یک تیم خلاق را مدیریت کند؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

چگونه یک مدیر معمولی می‌تواند یک تیم خلاق را مدیریت کند؟

شروع کردن هر تجارت جدیدی بسیار هیجان انگیز است. شما از زندگی تحت محاصره شرکت خارج می‌شوید و در نهایت می‌توانید زندگی، زمان‌بندی و جریان کاری‌تان خودتان را کنترل کنید. زندگی مانند یک فریلنسر حرفه‌ای طراحی وب، این چنین نیست؟

اما اگر زمانی که شرایط زندگی در این حالت سخت شود چه؟ در یک کلام دیگر وضعیتی که در آن پروژه‌های بسیار زیادی را دریافت می‌کنید و زمان و انرژی لازم را برای ارائه دادن کاری با کیفیت بالا ندارید. شما می‌خواهید که به یک فریلنسر موفق و خوب تبدیل شوید، اما باید بدانید که برخی اوقات با پیشرفت و رشد کارهای‌تان، این قاعده شکست می‌خورد

وقتی که مشاهده کردید زمان کافی برای انجام کارها ندارید، به میزان بالایی استرس دارید و میزان خلاقیت و بهره‌وری شما کاهش پیدا کرده است، پس بدانید که نیاز دارید شروع به استخدام کردن بکنید. اما چنین کاری نیز ساده نیست. مدیریت یک تیم کاری خلاق اگر برای آن آماده نشده باشید بسیار سخت است و نمی‌توانید آن را کنترل کنید. 

۵ نکته برای مدیریت موفق یک تیم کاری خلاق

خب، پس شما تصمیم گرفتید که یک یا چند دستیار را برای کار خود پیدا کنید. در این قسمت ۵ نکته‌ای که می‌توانید برای مدیریت موفقیت آمیز تیم در نظر داشته باشید را مطالعه کنید. 

۱. تصمیم بگیرید که چه کسی آن‌ها را مدیریت می‌کند

شما یک تجارت مبتنی بر طراحی وب را پیاده‌سازی کرده‌اید، پس شما در این مسئله نیاز دارید که خلاقیت را در جریان کاری‌تان بوجود بیاورید. این بدان معناست که شما باید افرادی مانند لیست زیر را استخدام کنید:

  • طراح وب
  • توسعه‌دهنده وب
  • نویسنده و تولید کننده محتوا
  • طراح ویدیو
  • انیمیشن‌ساز یا انیماتور

به صورت ایده‌آل شما باید افرادی را استخدام کنید که توانایی و کاری که آن‌ها انجام می‌دهند در توانایی و اطراف شما وجود ندارد. اگر شما خودتان قادر به مدیریت تیم خلاق خودتان نیستید پس ممکن است به استخدام یک مدیر خلاق و مدیر تولید نیاز داشته باشید. موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • از ساخت و برقرار کردن ارتباط با همکاران لذت می‌برید؟
  • می‌توانید تضادها و مشکلات را به خوبی مدیریت کنید؟
  • آیا تا به حال به شما گفته‌اند که مربی و یا آموزنده خوبی هستید؟
  • از مدیریت جلسات مختلف و رهبری کردن آن‌ها لذت می‌برید؟
  • آیا تا به حال فییدبک رویکردی، کمک کننده یا مثبت را از دیگران دریافت کرده‌اید؟
  • از اینکه دیگران به شما فییدبک ارسال کنند لذت می‌برید؟

اگر جواب سه مورد یا بیشتر این سوالات به «نه» خاتمه پیدا می‌کند، پس باید به فکر استخدام یک مدیر خلاق برای شرکت باشید. اما اگر جواب سه مورد یا بیشتر این سوالات به «بله» خاتمه می‌یابد پس مطمئنا می‌توانید بهترین فرد برای انجام این شغل باشید و بهتر است موارد دیگر را نیز مطالعه کنید. 

۲. متوجه شدن از کاری که آن‌ها انجام می‌دهند

یکی از بخش‌های ناامیدکننده و اذیت کننده فریلنسر بودن زمانی است که مشتری یا برخی اوقات مدیر پروژه ادعا می‌کند که انجام پروژه بسیار آسان است. حتی اگر این موضوع نیز درست باشد بسیاری از اوقات افرادی که به خوبی آموزش دیده‌اند باز هم می‌توانند چنین کاری را بهتر انجام دهند. 

مطمئنا به عنوان یک طراح وب فریلنسر این موضوع را درک می‌کنید. با این حال آیا واقعا از جریان توسعه وب خبر دار هستید و آیا اینکه می‌دانید چرا برنامه‌نویس برای انجام پروژه از شما حدود یک ماه را درخواست کرده؟ در مورد تولیدکننده محتوا چه؟ آیا از پیچیدگی‌های بهینه‌سازی محتوا نه فقط برای کاربران و مباحثی مانند استفاده‌پذیری و خواندنی بودن، بلکه برای موتورهای جستجوگر نیز خبر دارید؟ 

در حالیکه هیچوقت نمی‌گویم برای انجام تمام این کارها باید آموزش ببینید اما بسیار خوب است که اگر درک کلی از این موارد داشته باشید و بدانید اعضای تیم چه کارهایی را انجام می‌دهند. از این طریق وقتی با مشکلی برمی‌خورید و یا اینکه زمانی درخواستی که به آن‌ها داده‌اید و آن‌ها قبول نکرده‌اند، می‌توانید دلایلی که پشت این عدم تایید وجود دارد را متوجه شوید.

۳. خلاقیت را کنترل کنید

در زمینه کاری‌تان باید بدانید که مشتریان همیشه آنطوری که شما دوست دارید از پروژه‌ها و کارهایی که انجام می‌دهید قدردانی نمی‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که مدیریت خلاقیت مربوط به فریلنسر‌ها برای‌تان بسیار سخت باشد. در حالیکه نباید از تلاش‌های هیچکسی برای ایجاد خلاقیت جلوگیری کنید، نباید اجازه دهید که انرژی‌های منفی مشتری‌ها وارد جریان کاری شود و روی زمان‌بندی و بودجه شما تاثیر بگذارد.

برای پیاده‌سازی یک بالانس در این میان نیاز است که به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • اعضای تیم را از طریق یک روند آموزشی یاد دهید که چگونه از یک راهنمای شیوه استفاده کند و با بهترین رویکردهای ممکن ثابت قدم بماند. 
  • همواره به افراد تیم‌تان راهنما و دستورالعمل واضحی را برای هر پروژه بدهید.
  • تقویت کردن ورودی خلاقیت از تیم‌تان. این کار می‌شود از طریق جلسات متعددی که ایجاد می‌کنید به آن‌ها اجازه دهید که از استراتژی‌ها پلن‌های طراحی‌تان شرکت داشته باشند.
  • کارهایی را تعیین کنید که توانایی های آن‌ها را به چالش بکشد، و سعی کنید که محیط تحریک‌کننده‌تری ایجاد نمایید. این موضوع باعث می‌شود که اگر آن‌ها به خستگی و ناامیدی گرایش پیدا کنند، از آن دور شوند.

این موضوع را به یاد داشته باشید که اگر یک دستورالعمل واضح و روشن را برای کارهای‌تان ارائه نکنید، مدیر پروژه به هر صورتی که فکر کند می‌تواند با نیاز پروژه تطبیق یابد آن را انجام می‌دهد. بنابراین این کاملا به شما مربوط می‌شود که یک چهارچوب امن را برای کار کردن و انجام پروژه ایجاد کنید.

۴. جریان کاری آن‌ها را ساده کنید

تا جایی که امکان دارد اعضای تیم‌تان را به راهکارهای بهتر، هوشمندانه تر و سریع‌تر برای انجام کارها معرفی کنید. البته این موضوع به معنی دور انداختن خلاقیت از جریان کاری‌تان نیست. این بدان معناست که آن‌ها را از شر بخش‌های ناخوشایند و نامعقول کار رها سازید و برای انجام کارهای مختلف به آن‌ها راه حل‌های جذابانه‌تری را ارائه دهید.

در رابطه با موارد زیر سرمایه‌گذاری کنید:

  • پیاده‌سازی سیستم مدیریت پروژه‌ای که قابلیت همکاری‌های نزدیک‌تری را فراهم می‌سازد.
  • از ابزارهای مدیریت پروژه، خط‌های داستانی و مواردی مانند این استفاده کنید.
  • ابزارهای خاصی را برای نمونه‌سازی، ساخت اسکله پروژه و… طراحی کنید.
  • ابزارهایی برای بررسی کیفیت، بهینه‌سازی و… را پیاده‌سازی کنید.

مطمئن شوید که برای هرکاری مستندسازی می‌کنید. این موضوع روند آموزشی و اهداف آینده را ساده و واضح می‌کند.

۵. برای جلسات منظم برنامه‌ریزی کنید

خواه که شما یک کارمند تمام وقت، پاره‌وقت، دور کار یا یک مدیر پروژه و… را استخدام کنید در نهایت همه این افراد عضو تیم شما هستند و شما باید با آن‌ها مانند یک عضو از تیم برخورد کنید. البته مواردی که تا به حال بررسی کردیم همگی از این قاعده پشتیبانی می‌کنند. در هر حال شما نیاز دارید که زمان‌های خاصی را در هر هفته، ماه و زمان‌های خاص دیگری برای تیم اختصاص دهید و کارهای آن ها را بررسی کنید.

هدف از این بررسی‌ها به شما برمی‌گردد، اما در نهایت باید یکسری اهداف مشخص داشته باشد. این اهداف نباید صرفا گفتن «سلام» به دیگر اعضای تیم و مواردی مانند این باشد. در اینجا می‌توانید چند مثال خوب از این جلسات را مشاهده کنید:

  • یک جلسه هفتگی در رابطه با جریان کاری پروژه و سوالاتی در رابطه با خط زمانی پروژه و زمان تحویل و مواردی مانند این.
  • یک جلسه ماهانه در رابطه با موفقیت‌ها و بهبودهایی که به آن‌ها دست یافته‌ایم.
  • یک جلسه فصلی برای بررسی اهداف و طرح یک جلسه برای آن.
  • یک جلسه سالانه برای بررسی کارایی کلی و صحبت در رابطه با اهدافی که در سال جدید باید روی آن تمرکز داشته باشند.

«هیچ فردی یک جزیره نیست»

وقتی موضوع به مبحث طراحی وب ختم می‌شود این موضوع هیچوقت به این اندازه درست نبوده است.

در حالی که در ابتدای ساخت و پرداخت به تجارت و شرکت‌تان خودتان را تنها بیابید اما به زودی مطمئنا نیاز به این پیدا خواهید کرد که فردی را استخدام نمایید. مطمئن شوید که آن‌ها را به شیوه‌ای درست مدیریت می‌کنید. با استفاده از این ۵ نکته که گفته شد می‌توانید از این موضوع که هرکسی می‌تواند به درستی مدیریت شود، مطمئن شوید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا