چگونه هزینه های توسعه نرم افزار را کاهش دهیم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

چگونه هزینه های توسعه نرم افزار را کاهش دهیم

برنامه‌های موبایل و وب ارزش سرمایه‌گذاری بالایی دارند، زیرا استفاده از آن‌ها می‌تواند به شما در دستیابی به اهداف مختلف کمک کند. به عنوان مثال بهبود خدمات به مشتری، افزایش نرخ تبدیل، تأمین امنیت داده‌های حساس، خودکار کردن فعالیت‌های دستی، معمول و تکراری. وظیفه اصلی این است که هدف پروژه، مخاطبان هدف و الزامات سیستم را به روشنی مشخص کنید. اگر تصمیم گرفته‌اید یک محصول نرم افزاری برای حل چالش‌های کسب و کار خود بسازید، سوال رایج این است که "چه بودجه‌ای نیاز دارید؟" و "چگونه هزینه های توسعه نرم افزار را کاهش دهیم؟".

اگرچه ممکن است به نظر برسد با پس انداز پول کیفیت را از دست می‌دهید، اما روش‌های زیادی وجود دارد که نه تنها به ایجاد یک محصول عالی کمک می‌کند بلکه باعث کاهش هزینه‌ها نیز می‌شود.

هزینه ساخت یک محصول نرم افزاری چقدر است؟

هزینه توسعه پروژه نرم افزار به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل اندازه و سطح پیچیدگی حل مسئله، پلتفرم‌هایی که بر روی آن‌ها ساخته شده است، نوع ارائه دهنده خدمات و موقعیت مکانی یک شرکت فناوری اطلاعات می‌باشد.

بیایید هزینه یک اپلیکیشن تلفن همراه را به عنوان مثال در نظر بگیریم.

طبق نظرسنجی انجام شده در clutch "هزینه ساخت یک برنامه تلفن همراه"، اگر مهندسان با 150 دلار در ساعت کار کنند، متوسط ​​هزینه ساخت یک برنامه تلفن هوشمند بین 37000 تا 170000دلار است. هرچه محصول ساده‌تری برای راه‌اندازی نیاز داشته باشید، قیمت کمتری نیز خواهد داشت.

متوسط ​​هزینه ساخت یک برنامه iOS با قیمت 100 دلار در ساعت حدودا بین 25000 تا 114000 دلار است. گاهی اوقات هزینه پروژه می‌تواند 500000 دلار یا حتی بیشتر هم باشد. در صورتی که شما یک سیستم پیچیده را تشکیل دهید که شامل یک وبسایت چند صفحه‌ای و برنامه‌های تلفن همراه بومی برای iOS و Android است.

تحلیل گران در کلاچ دریافتند که حداکثر قیمت با نرخ ساعتی بالا بین 485،000 و 727،500 دلار متفاوت است - به ترتیب 100 دلار در ساعت و 150 دلار در ساعت.

از آنجا که هزینه توسعه نهایی برنامه می‌تواند بسیار زیاد باشد، روش‌های زیادی برای کاهش آن وجود دارد. مثلا شما می‌توانید پروژه خود را به کشوری که مهندسان نرم افزار در هر ساعت 25 تا 50 دلار کار می‌کنند (بلاروس یا اوکراین واقع در اروپای شرقی) بسپارید، نه در جاهایی مانند ایالات متحده و کانادا که 100 تا 150 دلار است.

من تقریبا 8 سال است که در یک شرکت توسعه برنامه موبایل هستم و می‌توانم بگویم که اگر راه‌حل شما ساده باشد و آن را به یک شخص ثالث ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات بسپارید، گاهی اوقات قیمت محصول 20000 دلار یا حتی کمتر است. کمترین سطح پیچیدگی به این معنی است که دارای 1 یا 2 ویژگی، حداکثر 5 صفحه و بدون همکاری شخص ثالث باشد.

6 روش مناسب برای کاهش هزینه‌های توسعه نرم افزار

1 - پروژه نرم افزار خود را برون سپاری کنید

برون سپاری در فناوری اطلاعات به معنی عملی شدن چالش‌های فنی به پیمانکار شخص ثالث مستقر در خارج از کشور است. این روش به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا هزینه‌های توسعه نرم افزار را کاهش دهند. زیرا شما همیشه می‌توانید شریکی با حقوق کمتر نسبت به کشور خود پیدا کنید.

طی چند سال گذشته این روش ساخت نرم افزار بسیار محبوب شده است. همانطور که Statista گزارش می‌دهد، بازار برون سپاری جهان در سال 2019 به 92.5 میلیارد دلار رسیده است. در حالی که برون سپاری فناوری اطلاعات 66.5 میلیارد دلار درآمد دارد.

کلاچ یک پلتفرم قابل اعتماد در بررسی و رتبه‌بندی، یک نظرسنجی از 529 کسب و کار کوچک در ایالات متحده آمریکا انجام داد تا کشف کند که چرا آن‌ها ترجیح می‌دهند پروژه‌های خود را واگذار کنند.

کارشناسان در کلاچ فاش کردند که دلایل اصلی برون سپاری عبارتند از:

  • افزایش کارایی (24٪)
  • دسترسی به تخصص بالای متخصصان استخدام شده (18٪)
  • بهبود انعطاف پذیری (16٪)
  • آزاد کردن وقت متخصصان داخلی برای کارهای دیگر (15٪)
  • افزایش در دسترس بودن منابع (12٪)
  • کاهش هزینه‌ها (12٪)

بنابراین، اگرچه به نظر می‌رسد دلیل اصلی برون سپاری کاهش قیمت باشد، اما اکنون سازمان‌ها برای ایجاد راه‌حل‌های با کیفیت بالا، استخدام تیم‌هایی با مهارت‌های خاص و رهایی کارکنان داخلی از کارهای نرم افزاری، به پیمانکاران شخص ثالث مراجعه می‌کنند.

با این حال، صرفه جویی در هزینه مزیت مهم برون سپاری در فناوری اطلاعات است.

بودجه تقریبی برای توسعه برنامه تلفن همراه ( با پیچیدگی متوسط) در کشورها و مناطق مختلف به صورت زیر است:

  • ایالات متحده آمریکا - 45000 الی 75000 دلار
  • اروپای غربی - 30000 الی 52500 دلار
  • بلاروس (اروپای شرقی) - 20000 الی 35000 دلار

بنابراین با برون سپاری توسعه نرم افزار می‌توانید هزینه‌ها را بیش از دو برابر کاهش دهید.

2 - یک شرکت قابل اعتماد برای توسعه‌نرم افزار انتخاب کنید

اگر می‌خواهید یک وبسایت یا برنامه موفق راه‌اندازی کنید، به یک ارائه دهنده خدمات IT معتمد مراجعه کنید. در غیر این صورت ممکن است محصولی با کیفیت پایین تحویلتان دهد یا آن را خیلی دیر عرضه کند که منجر به پرداخت هزینه‌های اضافی شود. با این حال چگونه شریک مناسب را استخدام می‌کنید؟

ابتدا اهداف و الزامات پروژه خود را مشخص کنید. اینکه چه نوع راه‌حلی برای ساخت نیاز دارید؟ تجارت شما به کدام صنعت تعلق دارد؟ واقعیت این است که شما باید مشتری را با توجه به تخصص و تجربه انتخاب کنید.

بگویید شما صاحب مشاغل یک شرکت بزرگ بیمه هستید و هدف شما ادغام یک سیستم مبتنی بر بلاکچین برای محافظت از داده های حساس است.

سپس به دنبال شریکی باشید که تجربه خوبی در ساخت برنامه‌های بلاکچین (به عنوان مثال Hyperledger، Ethereum و ...) داشته باشد. هنگام انتخاب پیمانکار، دامنه خدمات و نمونه کارها را بررسی کنید.

بعد شرکت‌ها را در پلتفرم‌هایی مانندClutch ، GoodFirms و Design Rush بررسی کنید. این سیستم‌های بازبینی و رتبه‌بندی B2B حاوی پروفایل‌های بهترین شرکت‌های سازنده نرم افزار سفارشی در سراسر جهان و بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف به عنوان مثال "آژانس‌های برتر توسعه وب در اروپا"، "برترین شرکت‌های B2B" و موارد دیگر هستند.

در اینجا می‌توانید امتیاز کلی یک نرم افزار، تعداد بازبینی کاربران و نظرات مشتری را پیدا کنید.

3 - مشخصات فنی ایجاد کنید

مشخصات فنی سندی است که الزامات مورد نیاز برای محصول آینده را توصیف می‌کند. مانند ظاهر، رفتار، واکنش به اقدامات کاربر در موارد مختلف، وظایف انجام شده، سطح عملکرد و مقیاس پذیری.

اگر روشن کردن مشخصات فنی برای شما دشوار است، نگران نباشید. نکته اصلی برای تیم توسعه این است که بدانند هدف برنامه و نحوه کار آن چگونه است و بفهمند چه فرایندهایی را باید پشتیبانی کند.

به عنوان مثال در برخی شرکت‌ها، کارشناسان با مشتری در مورد پروژه صحبت می‌کنند، به نیازهای کسب و کار می‌پردازند و سپس به تهیه مشخصات دقیق کمک می‌کنند.

وقتی متخصصان سیستم نهایی را برای انطباق با الزامات بررسی کنند، واقعا مفید خواهد بود. علاوه بر آن، به مشتری و فروشنده اجازه می‌دهند تا در یک سو حرکت کنند.

4 - یک MVP ایجاد کنید

روش دیگر برای کاهش هزینه‌های توسعه نرم افزار ساخت حداقل محصول مناسب است. MVP یک راه‌حل مفید است که فقط دارای قابلیت‌های کلیدی یا ویژگی‌هایی است که امکان انجام کارهای لازم و جلب رضایت کاربران اولیه را دارد.

طبق کتاب "درس‌هایی که باید از استارتاپ آموخت" نوشته اریک ریس:

"MVP نسخه‌ای از محصول است که یک تیم را قادر می‌سازد با کمترین تلاش، حداکثر میزان اطلاعات معتبر راجع به مشتری را جمع‌آوری کند. بسیاری از شرکت‌های شناخته شده جهانی از جملهUber ،Instagram ،Snapchat ، Amazon و Foursquare با MVP شروع به کار کردند.

با ایجاد یک MVP، شما فقط عملکرد اصلی را که یک مشکل خاص کاربر را برطرف می‌کند، توسعه می‌دهید و سپس بازخورد را جمع می‌کنید تا درک روشنی از آنچه باید بهبود یابد، به دست آورید. پس از گذراندن این مرحله، به افزودن ویژگی‌های جدید ادامه می‌دهید.

در نتیجه:

  • وقت خود را برای ساختن ویژگی‌هایی که کاربران به آن نیاز ندارند، تلف نکنید.
  • در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنید.
  • توانایی اعتبارسنجی پروژه و بررسی عملکرد محصول را داشته باشید.

روند توسعه MVP به طور کلی اینگونه به نظر می‌رسد:

5 - قابلیت‌ها را در اولویت قرار دهید

اولویت بندی عملی است که شما اهمیت هر ویژگی را براساس انتظارات مخاطبان، نظرات تیم، نظرسنجی‌ها و سایر عوامل تعریف می‌کنید. هنگام ایجاد MVP، عملکرد اصلی را انتخاب کنید که باید قبل از هر چیز ساخته شود.

با این حال حتی در مراحل اولیه توسعه، تعریف مهمترین عناصر ممکن است بسیار چالش برانگیز باشد. فقط تصور کنید که لیستی از ده‌ها عملکرد دارید که می‌خواهید ادغام شوند اما به دلیل سرمایه گذاری هنگفت و طولانی بودن پروژه غیرممکن است.

سپس دوباره خطر اجرای موارد غیر ضروری را دارید و فقط وقت و هزینه صرف می‌کنید. به عنوان مثال، برخی از نیازهای کاربر توسط برنامه‌های دیگری که هر روز استفاده می‌کنند به خوبی برآورده می‌شود و حتی اگر یک محصول شگفت انگیز مانند واتساپ یا اینستاگرام را به آن‌ها ارائه دهید. خوشبختانه بسیاری از تکنیک‌های اولویت‌بندی قابلیت‌ها وجود دارند که به شما در این مرحله کمک می‌کنند.

6 - توسعه برنامه تلفن همراه چند پلتفرم را انتخاب کنید

اگر می‌خواهید یک اپلیکیشن موبایل ایجاد کنید که هدف آن حل برخی از چالش‌های داخلی کسب و کار است نه صرفا جذب مخاطبان زیادی از میلیون‌ها کاربر، در این صورت به فکر توسعه چند پلتفرمی باشید.

با انتخاب این روش، به جای نوشتن دو پایگاه کد جداگانه برای هر پلتفرم، برنامه مشابهی را برای iOS و Android ایجاد خواهید کرد. در نتیجه، هم در وقت و هم در هزینه صرفه جویی می‌کنید.

اگرچه 5 سال پیش برنامه‌های چند پلتفرمی کیفیت پایین، با تجربه کاربری و عملکرد بدتری در مقایسه با برنامه‌های بومی را ارائه می‌دادند، اما اکنون فریمورک‌هایی مانند React و Flutter وجود دارد که امکان ساخت سریع و آسان تولید محصولات عالی را فراهم می‌کند.

کلام‌آخر

روش‌های زیادی وجود دارد که شرکت‌ها را قادر می‌سازد ضمن صرفه جویی در کیفیت محصول یا حتی افزایش آن، هزینه‌های توسعه نرم افزار را کاهش دهند.

یک ارائه دهنده قابل اعتماد خدمات فناوری اطلاعات انتخاب کنید، تخصص و تجربه پیمانکار را در نظر بگیرید، نمونه کارهای پروژه‌های مشابه را بررسی کنید، با MVP شروع کنید و از تکنیک‌های اولویت بندی ویژگی‌ها استفاده کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید