من از طراحی متنفرم... حالا چه؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 15 دقیقه

من از طراحی متنفرم... حالا چه؟

شما طی سال‌های گذشته به عنوان یک طراح مشغول به کار بوده‌اید. شما در طراحی کردن خوب هستید. شما فردی موفق هستید. شما با مشتریان اسم و رسم دار همکاری داشته‌اید و شهرت خود را به خوبی در دنیا گسترش داده‌اید و ادارات و مشتریان به دنبال همکاری شما می‌گردند.

به عبارت دیگر، شما بلاخره انجامش دادید. شما به چیزی رسیدید که بسیاری از طراحان فقط رویای رسیدن به آن را می‌بینند. شاید هنوز هم بعد از سال‌ها تقویت مهارت‌ها و رزومه کاریتان، به دنبال معرفی کردن خود به جهان هستید. اما در هر دو حالت شما به یک واقعیت قابل توجه رسیده‌اید: شاید طراحی کردن چیزی است که با آن خرج زندگی خود را بدست می‌آورید، اما در واقع از آن متنفر هستید. شما مشتاقانه منتظر کار کردن نیستید، شما از همکاری در پروژه‌های جدید یا همکاری با مشتریان جدید هیجان زده نمی‌شوید. شما طراحی کردن را به عنوان یک عامل تامین کننده درآمد می‌بینید اما در باطن خود به دنبال زمینه‌های دیگری برای خلاقیت هستید.

شما در این مرحله ۳ گزینه اساسی دارید:

می‌توانید بیخیال طراحی کردن شوید و به سراغ شغل دیگری بروید. برای بعضی از افراد این کار بسیار سخت است، اما رها کردن این کار برای برخی دیگر از افراد امری کاملاً آسان می‌باشد. شما همچنان می‌توانید راه خود را ادامه دهید و از کارتان متنفر باشید؛ چون این کار هزینه‌های شما را تامین می‌کند و شما هم در انجام آن مهارت دارید. شما می‌توانید راهی جدید را برای بازگشت شور و شوق به طراحی خود پیدا کنید و دوباره عاشقانه طراحی کنید. این‌ها همان موضوعاتی هستند که ما قصد داریم در این مقاله در مورد آن‌ها صحبت کنیم.

چرا از آن متنفر هستید؟

اولین قدم برای اینکه بفهمیم چگونه می‌توانیم اشتیاق خود را دوباره برای طراحی کردن بدست آوریم، این است که ببینیم چرا در وهله ی اول از آن متنفر هستیم. چند عامل در ایجاد این تنفر نقش دارند:

- بی حوصلگی

- ناامیدی از جایگاه فعلی خود در حرفه‌تان

- احساس انجام ندادن کارهای مهم

- دلسرد شدن

- نبود مسیر و جهت

- نبود اعتماد به نفس در مورد کارها و مهارت‌های شخصی

- افسردگی (که باعث می‌شود از چیزهای بیشتری متنفر شوید)

هر یک از این موارد می‌تواند آتش تنفر را در شما شعله ور کند.

داشتن کسالت در کارهای شما امری بسیار رایج است و معمولاً با ناامیدی از جایگاه فعلی‌تان گره می‌خورد. اگر پروژه‌های دلخواهتان به شما پیشنهاد نمی‌شوند و شما نمی‌توانید بر روی آن‌ها کار کنید، احتمالاً نسبت به کارهایی که انجام می‌دهید بی حوصله می‌شوید. این بی حوصلگی زمانی بیشتر می‌شود که شما پروژه‌های خود را آسانتر و پایین‌تر از سطح مهارت‌هایتان ببینید.

من از طراحی متنفرم... حالا چه؟

این به طور مستقیم با احساس «هیچ کار مهمی انجام ندادن» نیز در ارتباط است. اگرچه طراحی تاثیر زیادی در زندگی روزمره مردم دارد، اما می‌تواند مانند یک تاثیر نسبتاً سطحی نیز احساس شود؛ مگر اینکه با سازمان‌هایی کار کنید که به طور مستقیم در جهان تاثیر می‌گذارند.

عدم موفقیت و دلسرد شدن، شایعترین دلیل تنفر افراد از کارهایشان است؛ هر چند که مقابله کردن با این مشکلات می‌تواند آسان باشد. نداشتن جهت یا اعتماد به نفس، با شناسایی مشکل به آسانی قابل حل هستند. بهترین روش برای مقابله با افسردگی، مراجعه به یک متخصص است، بنابراین اگر خودتان را درگیر این مسئله می‌بینید، بهتر است ابتدا به دنبال راهنمایی‌هایی حرفه‌ای باشید. سپس به نکاتی که در اینجا بیان شده است مراجعه کنید تا بتوانید عدم اشتیاق نسبت به کار خود را برطرف کنید. 

الهامات جدیدی را پیدا کنید

اگر حوصله‌ی کار خود را ندارید، یکی از ساده ترین راه‌ها برای به دست آوردن مجدد علاقه تان، پیدا کردن منابع جدید و الهام بخش است. گاهی اوقات نگاه کردن به چیزهای تکراری برای روزها، می‌تواند شور و اشتیاق را از بین ببرد. 

من از طراحی متنفرم... حالا چه؟

به دنبال گالری‌های جدید طراحی، وبلاگ‌ها و طراحان خاص باشید. اما خودتان را فقط محدود سایر طراحی‌های وب سایت نکنید. به انواع متفاوتی از طراحی و هنر مثل عکاسی، خوشنویسی و غیره دقت داشته باشید. علاوه بر این‌ها سعی کنید به دنیای خارج از طراحی و هنر هم نگاه کنید. به دنیای اطراف خود خیره شوید. به سایت‌هایی نگاه کنید که مرتبط به طراحی نیستند. مواردی مثل وبلاگ‌های مد، پینترست و تامبلر هم می‌توانند راهی عالی و جدید برای الهام بخش بودن باشند.

خودتان را به چالش بکشید

با قرار دادن خودتان در چالش‌های جدید، دوباره می‌توانید علاقه خود به دنیای طراحی را بدست آورید. چالش‌ها می‌توانند بی حوصلگی و کسالت را کاهش دهند. همچنین می‌توانند مهارت‌های جدیدی را برای پیشرفت شغلی در اختیارتان قرار دهند. این مسئله می‌تواند منجر به ایجاد فرصت‌ها و مشتریان جدید شود. 

چه از موقعیت شغلی خود ناراضی باشید و چه حوصله‌ی طراحی کردن را نداشته باشید، پذیرفتن چالش‌های جدید بسیار عالی است. رسیدن به موفقیت در پروژه‌ای که برای شما چالش محسوب می‌شده، سبب تقویت اعتماد به نفس و مهارت‌هایتان می‌شود. اگر نمی‌توانید از مشتریان خود پروژه‌های چالش برانگیزی را دریافت کنید، به دنبال پروژه‌های شخصیِ خود بروید. حال این پروژه‌های شخصی می‌تواند طراحی مجدد نمونه کارهایتان، یک تِم جدید یا پروژه‌ای جانبی باشد که مدت هاست ذهن‌تان را به خود مشغول کرده است. 

یک مربی را پیدا کنید، یا به شخص دیگری مشاوره دهید

اگر به مهارت‌های خود اطمینان ندارید یا احساس می‌کنید که مهارت‌هایتان تحلیل رفته است، به دنبال یک مربی باشید. شما می‌توانید این کار را به صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام دهید.

من از طراحی متنفرم... حالا چه؟

روش اول شامل تماس گرفتن و تقاضای کمک از طراحانی است که شما آن‌ها را تحسین می‌کنید. لازم نیست ک شما یک مدرس رسمی را استخدام کنید، شما فقط باید به آن‌ها ایمیل بفرستید و بگویید که کارهای آنان را تحسین می‌کنید؛ از آن‌ها بپرسید که اگر گاهی اوقات از روش‌هایشان استفاده کنید مشکلی پیش می‌آید یا نه. اگر انتخاب‌های اول شما (طراحان)، وقت کمک کردن به شما را نداشتند، دلسرد و ناامید نشوید. به سراغ سایر طراحان بروید.

روش دوم چیزی بیشتر از یک مربی غیرمستقیم است. به عبارت دیگر، طراحی تحسین شده را پیدا کنید که اطلاعات و روندهای کاریِ خود را در وبلاگی به اشتراک می‌گذارد؛ تمام گفته‌های او در خصوص طراحی را به خوبی یاد بگیرید. شما می‌توانید این کار را با استفاده از طراحان بیشتری نیز انجام دهید.

اگر مشکل شما این است که احساس می‌کنید در زندگی‌تان کار مهمی انجام نمی‌دهید، بهتر است مشاوره دادن به شخص دیگری را مد نظر قرار دهید. مهمترین روش برای پیدا کردن شخص مورد نظر خود، ارسال پیام‌هایی در وبلاگ، توییتر، فیسبوک و غیره می‌باشد. سپس خودتان را در دسترس آن شخص قرار دهید تا اگر سوالی داشت از شما بپرسد. اگر آن‌ها از شما بازخورد خواستند، نظرات خود را صادقانه بیان کنید. فقط مطمئن شوید که نظرات و توصیه‌های شما کاملاً سازنده و مفید باشد. به جای اینکه به آن‌ها بگویید کار را اشتباه انجام داده‌اند، ایده هایی را برای حل مشکل پیشنهاد دهید.

دوباره به خودتان آموزش دهید

شرکت کردن در کلاس‌ها یا سمینارها، شرکت در کارگاه‌ها و کنفرانس‌ها و یا ادامه‌ی تحصیل، روشی ایده آل برای علاقه‌مند شدن مجدد به طراحی است. به احتمال زیاد، دانشکده‌ها و مراکز آموزشی محل زندگیتان، بسته به سطح و مهارت شما کلاس‌ها و دوره‌های مناسبی را برایتان ارائه خواهند داد.

من از طراحی متنفرم... حالا چه؟

در غیر اینصورت سعی کنید در دوره‌های آنلاین و سمینارهای پیشرفته تری شرکت کنید و در کارگاه‌ها و مراکز آموزشیِ متمرکزتری که هدفشان آموزش طراحی می‌باشد حضور پیدا کنید. شما گزینه‌های زیادی برای انتخاب کردن دارید. در کنار این گزینه‌ها، وب سایت‌هایی نیز به وجود آمده‌اند که کنفرانس‌هایی را برگزار می‌کنند.

یک گروه تشکیل دهید

گاهی اوقات چالش ما این است که باید به تنهایی کارهای زیادی را انجام دهیم. اگر شما فریلنسری هستید که سال‌ها به صورت تک نفره کار کرده است، ممکن است با همکاری سایر طراحان و توسعه دهندگان، فرصت‌های بهتر و کاربردی‌تری را بدست آورید. به لیست مخاطبان حرفه‌ای خود نگاهی بیاندازید و افرادی را برای همکاری انتخاب کنید که در پروژه‌ای مشابه پروژه شما یا پروژه‌ای با زمینه دلخواه شما فعالیت دارند.

گروه شما لزوماً نباید از افراد محلی تشکیل شده باشد. شما می‌توانید بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی، از راه دور نیز با یکدیگر همکاری داشته باشید.

مطمئن شوید که در این توافق، یک ساختار (چه رسمی و چه غیررسمی) وجود داشته باشد. آیا قصد دارید با یکدیگر در پروژه‌های زیادی همکاری داشته باشید یا پروژه‌هایی اندک؟ چگونه تصمیم خواهید گرفت؟ نحوه‌ی پرداخت حقوق به چه صورت است؟ بهتر است قبل از شروع به همکاری، این مسائل را حل و فصل کنید تا بعداً از بروز درگیری جلوگیری شود.

برون سپاری و محول کردن

افراد یک گروه می‌توانند در بسیاری از پروژه‌ها عالی عمل کنند، اما گاهی اوقات مشکل بیشتر به کارهای روزانه مربوط می‌شود. این کارها و وظایف روزانه هیچ ربطی به طراحی ندارند. این‌ها شامل مواردی مثل مدیریت تماس با مشتری، حسابداری و سایر موارد مشابه است. در واقع این کارها می‌توانند به سرعت انرژی شما را تخلیه کرده و زمان را برای انجام کارهای ماهرانه‌تر محدود کنند. این پروژه‌های ماهرانه همان کارهایی هستند که شما واقعا از انجام دادن آن‌ها لذت می‌برید. 

در چنین موقعیتی، برون سپاری و واگذار کردن کارها به سایر کارمندان، ایده‌ی بسیار خوبی می‌باشد. کارهای مهمی را پیدا کنید که لازم نیست حتما توسط شما انجام شود، سپس شخصی را موظف به انجام آن کار کنید. اگر بتوانید زمان خود را بیشتر آزاد کنید تا قادر باشید کارهای لذت بخش گذشته را انجام دهید، خواهید دید که اشتیاق و علاقه تان باز خواهد گشت. اگر مشکل شما دلسرد شدن از کار باشد، این روش می‌تواند کمک بزرگی به شما کند.

صرفه جویی در زمان برای تمرکز بر قسمت‌هایی از طراحی که عاشقش هستید (یا زمانی بوده‌اید)، می‌تواند سرخوردگی را کاهش داده و عملکرد بهتر در پروژه‌ها را به همراه داشته باشد. انجام کارهایی که می‌توانید به آن‌ها افتخار کنید، تفاوت زیادی را در نحوه‌ی احساس شما نسبت به کسب و کارتان ایجاد می‌کند. 

اهداف جدیدی را انتخاب کنید

پسرفت کردن و عدم حرکت به جلو می‌تواند کار آسانی باشد. زمانی که این اتفاق رخ دهد، اشتیاق شما کم خواهد شد و شروع به متنفر شدن از شغل خود می‌کنید.

  من از طراحی متنفرم... حالا چه؟

شما فقط به چند هدف جدید نیاز دارید. به اهدافی که به آن‌ها دست پیدا کردید نگاه کنید، ببینید که از آنجا به بعد می‌توانید تا چه اندازه پیشرفت کنید. اهداف شما می‌تواند مبتنی بر درآمد، مشتری مداری، دستاورد و غیره باشد. به عنوان مثال، ممکن است شما به هدف سال گذشته خود که رسیدن به ۱۰ مشتری بوده است رسیده باشید. پس شاید بهتراست امسال هدف خود را رسیدن به ۲۰ مشتری قرار دهید. شاید سال گذشته شما نامزد دریافت جایزه شده‌اید اما امسال واقعاً هدف‌تان این است که به آن جایزه دست پیدا کنید.

از به تعویق انداختن کارها دست بکشید

دلسرد و ناامید شدن از رسیدن به موفقیت، می‌تواند سبب به تعویق انداختن پروژه‌ها شود. این تعلل در کارها می‌تواند منجر به ایجاد هیجان و انرژی شود، زیرا شما ناگهان باید برای رسیدن به مهلت‌های زمانی بیشتر تلاش کنید. اما همین تعلل می‌تواند به سرخوردگی و دلسرد شدنِ بیشتر منجر شود؛ مخصوصاً زمانی که آنقدر کارها را به تعویق می‌اندازید که دیگر توانایی به جلو حرکت کردن را ندارید.

به تعویق انداختن کارهای خود را متوقف کنید و از زمان خود برای انجام کارهای بهتری استفاده کنید. پروژه‌های خود را زودتر از موعد تمام کنید و به خودتان پاداش دهید. برای پروژه‌های شخصی (یا حتی برای مشتری) ساده ترین راه حل‌ها را پیدا کنید تا بتوانید آن‌ها را به اتمام برسانید. گاهی اوقات ما مسائل پیش روی خود را بیش از اندازه پیچیده می‌کنیم، در حالی که جواب آن‌ها تنها یک راه حل بسیار ساده است.

مدتی استراحت کنید

بعضی اوقات با از دست دادن شور و اشتیاق، تنها چیزی که نیاز دارید یک استراحت است. این می‌تواند به معنای استراحت طبق قاعده‌ای منظم در طول روز باشد. به عنوان مثال شما می‌توانید هر روز ساعت ۵ دست از کار بکشید و شب را استراحت کنید یا یک ساعت را به ناهار خوردن اختصاص دهید و بدین وسیله از میزکار خود دور شوید. این استراحت می‌تواند به معنای یک مرخصیِ چند روزه (یا هفته‌ای) نیز باشد.

من از طراحی متنفرم... حالا چه؟

بسیاری از افرادی که برای خودشان کار می‌کنند، چه در داخل و خارج از حوزه طراحی، به هیچ وجه به مسافرت یا تفریح نمی‌روند. بسیاری از افراد حتی آخرهفته‌ها هم استراحت نمی‌کنند و اغلب بیشتر از ۸ ساعت در روز کار می‌کنند. این نوع برنامه ریزی اصلاً پایدار نیست و در درازمدت به شما آسیب خواهد زد. 

اگر خودتان را درگیر این مشکل می‌بینید، هر کاری که از دستتان برمی‌آید انجام دهید تا کمی استراحت کنید. حتی اگر برنامه ریزی کنید که این آخرهفته را تماماً استراحت کنید، از تاثیری که این تعطیلات بر روح و روان شما خواهد داشت شگفت زده می‌شوید. استراحت کردن می‌تواند دوباره به شما انرژی دهد. با یک استراحت مناسب، علاقه‌ی شما نسبت به شغل‌تان باز خواهد گشت. قرار دادن مسافرت و تعطیلات به عنوان بخشی معمول در جدول کاری‌تان، می‌تواند از دلسرد شدن در آینده جلوگیری کند.

شکرگزار باشید

یک روش غالباً نادیده گرفته شده برای بدست آوردن شور و اشتیاق شما این است که به خاطر دارایی‌های خود قدردان باشید. به این فکر کنید که چند نفر دوست دارند جای شما باشند. به دستاوردها و موقعیتی که تا به حال به آن رسیده‌اید فکر کنید. 

من از طراحی متنفرم... حالا چه؟

بعضی اوقات قدردانی از آنچه که داریم کافی است تا انرژی لازم برای ادامه‌ی کار را بدست آوریم.

نتیجه گیری

از دست دادن شور و شوق خود نسبت به طراحی، به آخر رسیدن تجارت و رویاهای شما نیست. تکنیک‌ها و ایده‌های بالا را امتحان کنید تا ببینید که آیا می‌توانید علاقه‌ای جدید را برای کسب و کار خود پیدا کنید یا نه. شما شگفت زده خواهید شد که چگونه یک یا چند تغییر کوچک می‌تواند تفاوتی بزرگ را در زندگی‌تان ایجاد کند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 2 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی