5 استراتژی راهبردی به منظور ارتقای کارگروهی در محل کار

ترجمه و تالیف : علیرضا معمارزاده
تاریخ انتشار : 30 آذر 98
خواندن در 4 دقیقه
دسته بندی ها : کسب و کار

یافتن رئیس تجارتی که به اهمیت کارگروهی توجهی نداشته‌باشد، تقریبا غیرممکن است. ولی بااینکه کارگروهی معمولاً به عنوان نشانی از موفقیت دیده می‌شود، بسیاری از شرکت‌ها هنوز با این موضوع به مشکل برمی‌خورند. 

در این مقاله از راکت به تفسیر 5 استراتژی راهبردی برای ارتقای کار گروهی و نهایتاً افزایش بازده کارمندان و سود دریافتی کل سازمان خواهیم ‌پرداخت. 

چرا باید کیفیت کارگروهی در محل کار را ارتقا داد؟ 

رهبران تجاری از اهمیت کار گروهی آگاهند، اما بعضاً دست کم گرفتن میزان اهمیت آن آسان است.  بر اساس تحقیقات مستحکم از شرکت‌های بهم پیوسته (INC) هشتادوشش درصد از پاسخ‌دهندگان، کمبود همکاری یا ارتباطات ناموفق را مقصر اصلی عدم‌ موفقیت کاری می‌دانند.  بعلاوه مطالعه‌ای از جانب شرکت ارنست و یانگ (Ernst & Young) آشکار کرد که فقدان همکاری گروهی یکی از پنج دلیل اصلی استعفای افراد از شغل خود می‌باشد. 

5 استراتژی راهبردی به منظور ارتقای کارگروهی در محل کار

در محل‌های کاری که مشارکت گروهی خوبی دیده نمی‌شود در بعضی موارد می‌توانند حتی حس خسومت آمیزی داشته باشند و این موضوع چیزی نیست که نسل جدید (هزاره‌ها) یعنی بزرگترین نسل شاغل فعلی، حاضر به تحمل آن باشد.

به بیانی دیگر شرکت‌هایی که در بهبود مشارکت گروهی شکست می‌خورند، نمی‌توانند انتظار جذب بهترین و با استعداد ترین کارمندان را داشته ‌باشند، صرفنظر از میزان حقوقی که آماده پرداخت وجه آن هستند. با توجه به افزایش روز افزون پیچیدگی پروژه‌هایی که شرکت‌ها برعهده می‌گیرند، برای اجرای آنها به همکاری تیم‌های گوناگون با سابقه‌ها و استعدادهای مختلفی نیازمند هستند.  اهمیت مشارکت گروهی همچنان درحال افزایش است. 

"بیشتر کارمندان نام شرکتی را در رزومه کاری خود می‌طلبند که به آنها حس سربلندی دهد". نوشته‌ای از جین سی میستر (Jeanne C. Meister) 

خبر خوش این است که استراتژی‌های به اثبات رسیدۀ زیادی برای ارتقای وضعیت کارگروهی در محل کار وجود دارد که نیاز به زمان، بودجه و یا زحمت زیادی برای پیاده‌سازی ندارند، ولی نتایج عالی و تضمین شده‌ای بهمراه دارند.

۱ .فضای اداری

اگر محیط کار از نظر فیزیکی مناسب نباشد، به ثمره رسیدن مشارکت در این فضا بسیار دشوار می‌شود.

"اتاق‌های پروژه‌ای که تیم‌ها می‌توانند ماه‌ها از آنها استفاده کنند، واحدهای کنفرانس مجهز به پیشرفته‌ترین ابزار برگذاری کنفرانس از راه دور و مناطقی مختص نیمکت‌های مشارکتی، که افراد می‌توانند با تمرکز بسیار بالا به کار خود پرداخته و در عین حال به راحتی با یکدیگر مشورت کرده و از نیازهای مختلفی که در هنگام مشارکت با افراد دیگر دارند، حمایت به عمل آورند." «هرمان میلر (Herman Miller) یک سازندۀ اسباب و اثاثیه اداری» 
اگرچه هیچ روش و الگوی دقیقی برای ساخت یک محیط اداری با مشارکت بالا وجود ندارد.

توسعه‌دهندگان برنامه‌های وب و همچنین دیگر افراد در حرفه‌های فناوری اطلاعات (IT) نیازمند تمرکز روی مسائل پیچیده برای ساعات طولانی هستند و فضاهای کاری با پلان آزاد به کاهش بازده کاری توسعه‌دهندگان شناخته‌ شده‌اند.

از جهتی دیگر طراحان محصولات معمولاً مشکلات را با جلسه ایده‌پردازی حل می‌کنند، در نتیجه فضاهای پلان آزاد برای طراحان بسیار مناسب است.

5 استراتژی راهبردی به منظور ارتقای کارگروهی در محل کار

۲. تشکیل تیم

بیشتر افرادی که برای مدتی عضوی از نیروی کار بوده‌اند به اندازه‌ی کافی تجربه‌های منفی از تشکیل گروه‌های کاری دارند. اما فقط به دلیل این که چندین‌ و چند فعالیت نابجا به قصد تقویت تیم (مثلا: دعوت کارمند برای شناکردن با مدیر!) معمولاً توسط مدیران نالایق و ناآگاه، به منظور راه حلی سریع برای رفع مشکل ضعف در مشارکت گروهی انجام گرفته ‌است، دلیلی بر کاهش نقش شکل‌گیری صحیح تیم در ارتقای روابط اجتماعی و تعیین وظایف میان گروه‌ها نمی‌شود.

تشکیل تیم از جهاتی شبیه به قرار گذاشتن (Dating) است:

ممکن است احساس اجباری بودن و ناراحتی بدهد و یا ممکن است حسی طبیعی و لذت بخش به همراه داشته ‌باشد. چراکه هیچکس نمی‌خواهد به اجبار سر قرار برود. مسئولان نباید کارمندان را تحت فشار قرار‌ دهند که در فعالیت‌های الزامی برای تقویت تیم‌ها شرکت کنند، بلکه باید موقعیت‌های فراوانی برای اعضای تیم فراهم کنند تا آنها بتوانند روابط خود را به صورت طبیعی تقویت کنند و نیز برای همکاری و مشارکت‌شان حدالامکان پاداشی در نظر گرفته ‌شود. 

۳. ابزار ارتباطی

مشکلات مدرن خواستار راه حل‌های مدرن نیز هستند و در وسایل ارتباطی بسیار عالی که شرکت‌ها می‌توانند برای تقویت ارتباطاتشان در محیط کار استفاده کنند کمبودی وجود ندارد. هم‌اکنون بیشتر کارمندان با نرم‌افزار اسکایپ (Skype) و کاربردهایش در تجارت آشنایی دارند، یک سرویس پیام‌رسان فوری به مشتریان، قابل استفاده برای تجارت آنلاین.

نرم‌افزاری دیگری در این زمینه (Slack) است، یک سری ابزار و سرویس‌های اختصاصی برای مشارکت گروهی مبتنی بر ابر (cloud-based) ساخته‌شده، در سال 2013 توسط یکی از بنیانگذاران وبسایت اشتراک عکس به نام فلیکر (Flicker) و همچنین نرم‌افزار (Yamer) سرویسی رایگان پایه (Freemium) برای شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده برای ارتباطات داخلی در شرکت‌ها، برای راحت تر کردن عمل اشتراک گذاری داده‌ها، تیم‌ها می‌توانند از نرم‌افزارهای ذخیره‌سازی فایل مبتنی بر ابر استفاده کنند. 

همانند: دراپ باکس (Drop Box) یا گوگل درایو (Google Drive)، که هر دو برای ذخیره نسخه‌های قدیمی داده‌ها و همچنین محافظی خوب برای جلوگیری از حملات باج‌افزارها می‌باشد.

۴. تنوع

«هرکدام از ما به تنهایی یک قطره هستیم؛ در کنار هم یک اقیانوسیم». نویسنده ژاپنی "رینوسک ساتورو" مختصراً توضیح می‌دهد که چگونه تنوع نژادی می‌تواند باعث تقویت کارگروهی شود. پند و موعظۀ ساتورو حتی با علم نیز پشتیبانی می‌شود، زیرا مطالعات جدید آشکار کرده‌اند که تنوع در محیط کار ارتباط مستقیمی با خوشنودی کارمندان و رضایت آنها از شغل خود دارد.

"نتایج نشان می‌دهند که فواید اقتصادی روشنی از به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی وجود دارد" –سخنگوی شرکت Deloitte – Alec Bashinsky اگر فراگیری بیشتری داشته‌ باشید و تنوع در محیط کار را داشته باشید، می‌توانید فضایی خلق کنید که نوآوری و طرز فکری تازه توسط کارمندانی با سوابق فرهنگی گوناگون به اشتراک همگان گذاشته ‌می‌شود.

۵. پاداش

"کار تیمی خوب باید به رسمیت شناخته شود و به طور رسمی پاداش بگیرد."

یک نظر سنجی آشکار کرد که 70درصد کارمندان حس بهتری نسبت به خود پیدا می‌کردند اگر رئیس‌شان قدردان بهتری بود، ولی 60درصد کارمندان بر این باورند که افراد بالا دستشان یا هرگز از آنها در محل کار قدردانی نمی‌کنند یا بعضاً سالی یکبار این کار را می‌کنند.

کارفرمایان باید اشخاصی را که برای کمک به تیم خود و همچین شرکت خود از آنچه که از آنها انتظار می‌رود فراتر می‌روند، زیر نظر داشته ‌باشند، آنها باید از ایشان جلوی تمام شرکت سپاسگزاری کنند و شاید حتی دستاوردهایشان را در خبرنامۀ داخلی شرکت ثبت و جاودانه کنند. 

پاداش‌های پولی نیز از گزینه‌ها خارج نیست، اما آنها باید با صرفه‌جویی همراه باشند و فقط برای اعمال بسیار عالی استفاده شوند.

نتیجه‌گیری

همکاری گروهی، وقتی فرهنگ محیط کار سالم باشد به طور طبیعی رخ می‌دهد. در این مقاله از راکت، ما پنج استراتژی به اثبات رسیده برای ارتقای کار گروهی را شرح دادیم، و تمام رهبران تجاری که علاقه‌مند به بازده بیشتری از جانب کارمندان خود و در نتیجه شرکت خود هستند را تشویق به استفاده از این استراتژی‌ها می‌کنیم.

منبع

گردآوری و تالیف علیرضا معمارزاده
آفلاین
user-avatar

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه‌ها و پرسش‌ها

برای ارسال نظر لازم است ابتدا وارد سایت شوید
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید