آیا لوگوهای ایستا مرده‌اند؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

آیا لوگوهای ایستا مرده‌اند؟

«اخیرا در دنیای لوگوها تغییراتی بوجود آمده است. استفاده کردن از یک لوگو ایستا دیگر برای برندسازی کافی نیست. شما به یک کتابخانه از لوگوها نیاز دارید که بتواند تمام نیازهای برندتان را مهیا کند.»

این ایده برای مدتی در حال کامل شدن بود، تنها کافی است به وبسایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و حتی فاو‌آیکون‌های متعدد نگاه کنید. نیاز است مدت زمان زیادی به این موضوع فکر کنید. ما در این مطلب قصد داریم که این فکرها را سازمان‌دهی کنیم. 

نقطه شروع: وکتورهای سنتی

لوگو

نقطه شروع طراحی لوگو تغییری نکرده است. هر برندی برای ایجاد لوگو ابتدا به یک لوگو وکتور در یک نسخه با رنگ‌های متفاوت و نسخه‌ای با یک رنگ ثابت نیازمند است. 

این موضوع اساس هویت برند شما است و لوگوهای دیگر باید براساس این برندسازی ایجاد شوند. 

یک لوگو وکتوری سنتی، مقیاس پذیر است و می‌تواند در هر اپلیکیشنی، روی هر صفحه‌ای به صورت فیزیکی و آنلاین قرار بگیرد. نسخه رنگی و حالت تک-رنگ هر دو اساس یک فرمت وکتوری هستند و می‌توانند در راه‌های مختلفی استفاده شوند. 

اما این موضوعات در چند سال اخیر تا حدی به خود تغییراتی دیده است. 

براساس شکل و شمایل لوگو، ممکن است نسخه‌های مختلفی را برای کارهای متفاوت در شبکه‌های اجتماعی، لوگو‌ها و... ایجاد کنید. بسیاری از این بسترها از حالت دایره‌ای برای تصاویر استفاده می‌کنند. پس نیاز است که لوگو در حالت‌های مختلف در دسترس باشد. همچنین باید اندازه‌های متفاوت با رزولوشن‌های مختلف را نیز در نظر بگیرید.

اضافه کنید: اندازه‌های مختلف برای Viewportهای واکنشگرا

لوگو

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در دنیای لوگو حالت واکنشگرایی است. یک لوگو در یک اندازه ثابت ممکن است برای دستگاه‌های مختلف و صفحات نمایش مختلف جوابگو نباشد. 

در بسیاری از حالات طراحان یک لوگو اصلی (اندازه کامل)، یک لوگو ثانویه (برای شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها) و یک لوگو بسیار کوچک (برای آیکون‌ها و فاوآیکون‌ها) ایجاد می‌کنند. 

تنوع لوگوها در یک طرح بستگی به شکل لوگو، میزان قابلیت خوانایی متون، تصاویر و هویت برندی که در آن موجود است، دارد. تمام نسخه‌ها باید به صورت واضح قابل دیدن و تشخیص باشند. 

نتیجه چنین کاری لوگویی پویا خواهد بود. لوگوهای پویا در طراحی منعطف هستند و اجازه ترکیب المان‌های مختلف در یک برند را می‌دهند.

لوگوهای پویا قابلیت تغییر رنگ و شکل را براساس محتوایی که در آن قرار می‌گیرند دارند. اما یک چالش بوجود می‌آید که باید در نظر داشته باشید، آیا کاربران به صورت واضح برند شما را تشخیص می‌دهند؟

 با وجود اینکه پویاسازی در لوگوها کار خوبی است اما بهتر است که تغییرات زیاده از حدی را در طراحی اصلی ایجاد نکنید. 

مجددا اضافه کنید: نسخه‌های متحرک

لوگو متحرک

المان‌های متحرک را می‌توانید تقریبا در تمام پروژه‌‌های طراحی وبسایت مشاهده کنید. این موضوع باعث گسترش و بهتر کردن لوگوها در وبسایت می‌شود. 

معمولا آن‌ها گزینه‌های محبوبی هستند. حتی در برخی از لوگوها به صورت بسیار کمی از یک المان متحرک استفاده می‌شود. درست است، انیمیشن باید نامحسوس باشد. بدین صورت لوگوهای متحرک کارایی خود را از دست نمی‌دهند. 

اگر به صورت درست لوگوها را متحرک سازی کنید، کاربران به خوبی می‌توانند از مزایای آن بهره ببرند. این یک اصل است و حقیقت دارد.

برخی از المان‌های طراحی از فایل‌های متحرک gif به وجود آمده‌اند و یا اینکه با استفاده از CSS و SVG این حالت را شکل داده‌اند. این موارد نیز می‌تواند به تشخیص برند شما توسط کاربران کمک کند. همچنین تا حدی به طراحی شما محتوا و شخصیت می‌افزاید.

چگونه تمام آن لوگوها را درست نگه‌داری کنید؟

لوگو

حال ممکن است با فکر کردن به تنوع لوگوهای مختلف در یک طراحی سرخورده شوید، اما سوال اینجاست: چگونه طراحی‌ها را درست و مدیریت شده نگه دارید؟ از کجا مطمئن شوید که چه چیزی را طراحی کنید و چه چیزی می‌تواند به صورت درست در جاهایی که نیاز دارید برای شما کار بکند؟

اینجاست که یک مفهوم جدید به نام سیستم لوگوها وارد می‌شود. Evan Brown در این زمینه مقاله‌ای منتشر کرده که می‌توانید در این لینک مطالعه کنید. 

نکات کلیدی که در این مقاله وجود دارد را نیز می‌توانید در زیر مطالعه کنید:

  • یک سیستم لوگو در حقیقت یک فریمورک اساسی برای کمک کردن برای ایجاد نسخه‌های متنوع از شکل لوگو است. این مورد المان کلیدی برای استفاده از سیستم‌های لوگو است. شما نیاز دارید که قبل از ایجاد جایگزین‌های مختلف یک اصل را برای شیوه کارکرد برند و لوگوی‌تان تعریف کنید. 
  • یک سیستم لوگو حالتی نیمه پویا است به این معنا که تنوع لوگوهای موجود در این سیستم در هر حالت نمایانگر تصویر اصلی از برند در ذهن مشتری است. 
  • یک سیستم طراحی باید به صورت استوار در جهت موفقیت حرکت کند.
  • یک سیستم لوگو می‌تواند مجموعه‌ای از لوگوهای مشابه در اشکال متفاوت باشد، حالتی که در آن تنها از یک نظر با همدیگر تفاوت دارند.
  • یک سیستم لوگو قدرتمند نمایانگر شخصیت شرکت است این در حالیست که به اندازه کافی انعطاف‌پذیری برای کاربردهای متفاوت را نیز نگه داشته است.

بله، لوگو ایستا مرده است!

بسیار ساده است، روزهای لوگو ایستا به پایان رسیده است. شما برای مدیریت برندسازی‌های امروزتان نیاز به داشتن یک سیستم لوگو دارید. 

ممکن است در این راه به کمک مردم برای ایجاد یک پکیج کامل در زمینه برندسازی نیاز داشته باشید. - یک طراح و یک انیمیشن ساز-

بعد از آن نیاز دارید که یک راهنمای طراحی را در اختیار داشته باشید که بتوانید برای کاربردهای مختلف از استایل‌های مختلف بهره ببرید. 

در پایان

در حالی که لوگوهای ایستا ممکن است مرده باشند، اما شما برای ایجاد هویت‌ برندتان نیاز به یک لوگو قدرتمند دارید. لوگو یک المان بصری است که کاربران با مشاهده آن به صورت سریع می‌توانند هویت شما را تشخیص دهند. هر موقع که لوگو کوکا-کولا را می‌بینید کمی احساس تشنگی نمی‌کنید؟

برای مطمئن شدن از این ماجرا وارد دنیای لوگوهای پویا شوید و سعی به ایجاد یک سیستم لوگو قوی کنید. مطمئن شوید که نسخه‌های متفاوت از لوگو می‌توانند با هم سازگاری داشته باشند و در مکان‌های متفاوت با سازگاری بالا خود را نشان می‌دهند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا