جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
آشنایی مقدماتی با زبان برنامه‌نویسی کاتلین
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

آشنایی مقدماتی با زبان برنامه‌نویسی کاتلین

اگر از طرفداران آندروید هستید و دوست دارید یک اپلیکیشن را برای این پلتفرم محبوب بنویسید باید بگویم که زبان برنامه‌نویسی کاتلین برای شماست. اگر به عقب برگردیم و به پیش از ساخته شدن این زبان مراجعه کنیم، متوجه می‌شویم که تنها انتخاب معقول و درست ما برای ساخت اپلیکیشن‌های آندروید جاوا بوده است. جاوا با دارا بودن ویژگی‌ها و محبوبیت بسیار بالایی که دارد همواره در حوزه برنامه‌نویسی یکی از موارد سرآمد بوده است. اما حال به نظر می‌رسد که یک جایگزین عالی برای آن در جهت توسعه اپلیکیشن‌های آندرویدی پیدا شده که در این مطلب قصد داریم به صورتی بسیار کوتاه راجع به آن صحبت کنیم و آشنایی کوتاهی در ارتباط آن به شما بدهیم.

در Google I/O سال ۲۰۱۷، تیم توسعه‌دهندگان آندروید استودیو به صورت رسمی اعلام کردند که از این به بعد از زبان برنامه‌نویسی کاتلین برای توسعه اپلیکیشن‌های آندروید در Android Studio پشتیبانی می کنند. این موضوع تا به حد زیادی برای افرادی که در برنامه‌نویسی جاوا حرفه‌ای نیستند می‌توانست کمک عظیمی باشد.

کاتلین یک زبان برنامه‌نویسی از نوع استاتیک است که براساس ماشین مجازی جاوا یا JVM اجرا می‌شود. این زبان همچنین به کدهای جاوااسکریپت نیز ترجمه می‌شود و همچنین از زیرساخت کامپایلری LLVM استفاده می‌کند. در حال حاضر کاتلین توسط تیم برنامه‌نویسی JetBrains در کشور روسیه توسعه داده می‌شود.

چرا چنین زبانی ساخته شد؟

جاوا را به مانند یک ماشین تصور بکنید که به شما موتور قابل اعتماد و سریعی را همراه با چرخ‌ها و شاسی عالی ارائه می‌دهد. اما در این ماشین عالی فقدان راحتی و آسانی در کارکرد مشاهده می‌شود، همچنین سیستم صوتی مناسبی ندارد و در نهایت مسافرت طولانی مدت را با آن لذت بخش نمی‌کند. 

اینجاست که کاتلین وارد کار می شود. در حقیقت کاتلین سعی دارد تا ویژگی‌های اصلی و پایه‌ای را درست مشابه با جاوا به شما ارائه دهد، اما در کنار این موضوع، کاتلین سعی دارد تا ویژگی‌های جدیدتر و بیشتری را نیز به این زبان اضافه بکند. به همین دلیل باعث می‌شود که یک ماشین خوب را به یک ماشین عالی تبدیل بکند. 

اولین بار کاتلین در سال ۲۰۱۱ براساس یک لایسنس متن باز توسط تیم JetBrains توسعه داده شد. از آنجایی که سینتکس و ویژگی‌های اصلی این زبان بسیار شبیه به جاوا است، بنابراین داشتن درکی کلی از جاوا می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی کاتلین

بیایید سراغ یکسری از ویژگی‌هایی برویم که کاتلین به عنوان مواردی اضافی نسبت به جاوا در خود دارد:

۱. متن باز – کاتلین یک زبان برنامه‌نویسی متن باز است. همچنین ابزار بسیار مناسبی در این زبان تعبیه شده که با آن می‌توانید تنها با یک کلیک کدهای نوشته شده در زبان برنامه‌نویسی جاوا را به کاتلین تبدیل کنید.

۲. قابلیت همکاری – وجود سازگاری بسیار زیاد با جاوا باعث شده که توسعه‌دهندگان بسیار زیادی از این زبان، سراغ یادگیری کاتلین بروند. کار کردن براساس ماشین مجازی جاوا یکی از دلایل اصلی در وجود چنین قابلیتی است.

۳. گسترش توابع – در کاتلین می‌توانیم بدون ایجاد تغییر در کلاس‌ها به آن‌ها متدهای جدیدی را اضافه بکنیم. این قابلیت را در کاتلین با عنوان گسترش‌پذیری توابع می‌شناسیم.

۴. کد کمتر – کاتلین یک ویژگی بسیار هوشمندی را ارائه می‌دهد که در آن اگر شما بخشی از کدهای‌ ضروری را وارد نکرده باشید، پلتفرم به صورت هوشمند آن را اضافه می‌کند. همچنین کدهای نوشته شده در کاتلین نسبت به جاوا مختصرتر است.

۵. جذابیت بیشتر – کاتلین در مقایسه با جاوا روند توسعه جذاب‌تری برای اپلیکیشن‌های آندرویدی ارائه می‌دهد. در کاتلین شما می‌توانید کدهای واضح‌تری را با میزان باگ‌های کمتری بنویسید.

اپلیکیشن‌های نوشته شده با کاتلین

  • پینترست – پینترست یک شبکه‌ اجتماعی برای به اشتراک گذاری تصاویر است که قبلا برای توسعه اپلیکیشن‌های آندرویدی خود از جاوا استفاده می‌کرده است. اما از قبل ۲۰۱۷ (یعنی زمانی که گوگل به صورت رسمی از این زبان پشتیبانی کرد) مهندسین پینترست تصمیم گرفتند تا کاتلین را جایگزین جاوا بکنند. 
  • کورسِرا – کورسِرا یک پلتفرم آموزشی است که منابع آموزشی آن از دانشگاه‌های برتر دنیا ارائه می‌شود. آن‌ها جدیدا در توسعه اپلیکیشن‌های آندرویدی خود از کاتلین استفاده می‌کنند.
  • ترلو – ترلو یک اپلیکیشن مدیریت پروژه آنلاین است که همچنین برای پلتفرم موبایل نیز اپلیکیشن‌هایی را توسعه داده است. در نسخه‌های جدید ترلو تصمیم گرفته که از کاتلین به عنوان زبان اصلی برای توسعه اپلیکیشن‌های آندرویدی خود استفاده کند.
  • Basecamp3 – بَیس‌کمپ۳ یک اپلیکیشن برای مدیریت بیزینس است که اپلیکیشن آندرویدی آن توسط کاتلین توسعه داده شده. در بین اپلیکیشن‌های محبوب این تنها اپلیکیشنی است که به صورت کامل از کاتلین استفاده می‌کند. 

با مشاهده این واقعیت که کاتلین در حال حاضر برای استفاده در شرکت‌های مختلف رو به رشد است باید گفت که آینده بسیار درخشانی منتظر این زبان برنامه‌نویسی است. کاتلین را می‌توانید از طریق مستندات اصلی وبسایت دنبال کنید.

نظر شما راجع به کاتلین چیست؟ آیا برنامه‌ای برای یادگیری آن دارید؟

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

5 سال پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است