چگونه می‌توانیم یک رهبر بهتر باشیم: ۴ روش برای رشد در ظرفیت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

چگونه می‌توانیم یک رهبر بهتر باشیم: ۴ روش برای رشد در ظرفیت

در برخی مقاطع زندگی، بسیاری از رهبران گفته‌اند که تنها با داشتن انرژی کافی می توانند از فشار وارده بر احساسات و رویاهایشان جلوگیری کنند. فشارهایی که ناشی از به اجرا در آوردن اهداف و ایده هاست. گاهی اوقات احساس و انگیزه کاری آن‌ها زیر این فشار سنگین له می‌شود. شاید شما این حس را تجربه کرده باشید.

شما به جایی رسیده‌اید که انگیزه و هدفتان تسلیم فشارهای وارده شده‌اند: فشار برای تولید. 

فشار برای رسیدن به زندگی‌ای که مطابق انتظارات دیگران است. حقیقت این است که این راهی درست برای زندگی کردن نیست. هدف زندگی شما به مراتب فراتر از آن چیزی است که در حال حاضر می‌توانید درک کنید. انگیزه و علاقه شما این است که تاثیری مثبت بر روی افراد بگذارید، پس نباید اجازه دهید که احساساتتان به وسیله استرس و اضطراب سرکوب شوند.

طبق گفته‌ی موسسه‌ای آمریکایی، ۸۰ درصد از کارگران در محل کار خود احساس اضطراب می‌کنند، تقریباً نیمی از آن‌ها می‌گویند که برای مدیریت استرس خود به کمک نیاز دارند و ۴۲ درصد می‌گویند همکارانشان به چنین کمک‌هایی نیاز دارند. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که هدف اصلی در زندگی و رهبری، از بین بردن کامل استرس و اضطراب است. این عقیده کاملا غیر واقعی است. من بیش از ۳۵ سال از عمرم را در نقش رهبری گذرانده‌ام و یاد گرفتم که هیچ زندگیِ بدون استرسی وجود ندارد. این واقعیت به من هشدار داده نشده، به شما هم هشدار داده نخواهد شد. به جای فرار کردن از استرس، باید یاد بگیرید که چگونه آن را به طور موثر مدیریت کنید.

نکته پایانی این است که اگر احساس ناامیدی، خستگی و کم ارزش بودن کردید، این را بدانید: شما هیچ مشکلی به نام استرس ندارید؛ مشکل شما در ظرفیت است.

ظرفیت: مدیریت استرس در مقابل پریشانی

همه باید ظرفیت‌های خود را توسعه دهند. هر یک از ما با درجه‌ای از ظرفیت شروع می‌کنیم و هرچه به زندگی ادامه می‌دهیم، باید توانایی خود را در مدیریت چالش‌ها و فشارهای وارد بر زندگی خود پرورش دهیم. اگر نتوانیم از لحاظ ظرفیتی رشد کنیم، درگیر اضطراب می‌شویم و زندگی‌مان می‌تواند دلهره آور شود. همانطور که قبلاً گفتم، چیزی به نام زندگی بدون استرس وجود ندارد.

با این حال تفاوت زیادی بین استرس و پریشانی وجود دارد. برای بسیاری از افراد، مدیریت ضعیف در استرس منجر به پریشانی می‌شود. پریشانی حالتی از اضطراب است که گاهی اوقات کمی افسردگی را به همراه می‌آورد. خیلی واضح بگویم: استرس بخشی عادی از روند زندگی است اما پریشانی این چنین نیست.

بسیاری از افراد، به جای اینکه استرس را با روشی سالم مدیریت کنند، به هر دری می‌زنند تا از آن جلوگیری کنند. آن‌ها تصمیم به عقب نشینی می‌کنند و  سعی می‌کنند تا از تمام عوامل استرس زا دوری کنند. با این حال، آن‌ها بهای دوری کردن از استرس را با رشد ناقص خودشان می‌پردازند. برای حرکت در مسیر درست زندگی خود، انتخاب کنید تا ظرفیتتان را بزرگتر کرده و استرس را بهتر مدیریت کنید، این کار می‌تواند به جای مانع شدن، سبب افزایش سرعت شما در رسیدن به اهداف و رویاهایتان شود.

برخی از منابع استرس در زندگی شما چیست؟ مسائل شخصی مربوط به تربیت و سابقه خانوادگی شما می‌تواند تاثیر بسزایی در سلامت روانی و عاطفی شما داشته باشد. البته مواقعی نیز وجود دارد که چالش‌ها یا بحران‌ها به صورت غیرمنتظره به شما هجوم می‌آورند. اگرچه بیشتر اوقات علت اصلی استرس شما یک مسئله تک نیست، بلکه ترکیبی از عوامل خارجی غیرقابل کنترل است. اگر استرس قدرت عمل را از شما گرفته است به من اجازه دهید تا شما را ترغیب کنم که دیدگاه خود را بالاتر ببرید تا ببینید که استرس همیشه ظرفیت شما را کاهش نمی‌دهد، بلکه با بهتر شدن در مدیریت آن می‌تواند شما را به رهبر و یا فردی موفق پرورش دهد. به استرس اجازه دهید تا برای شما کار کند نه علیه شما.

ظرفیت: نحوه‌ی اهمیت دادن به خودتان را یاد بگیرید تا بتوانید به دیگران نیز اهمیت دهید

به عنوان یک رهبر، بسیاری از افراد از لحاظ عملی و عاطفی به شما وابستگی دارند. در جوامع امروز، مسئله‌ای که نادیده گرفته شده این است که شما نمی‌توانید چیزی را که خودتان در اختیار ندارید به دیگران بدهید. حال ممکن است آن چیز سلامت روان، ثبات عاطفی و یا آرامش خاطر باشد. اولین قدم برای افزایش ظرفیت شما در این زمینه این است که بدانید اگر به طور منظم بر سلامت داخلی و روان خود نظارت نکنید، خود را در موقعیتی ناخوشاید پیدا خواهید کرد که در آن یک هدف واضح و روشن دارید، اما انرژی، انگیزه و خلاقیت لازم برای رسیدن به آن را ندارید. خودتان را گول نزنید: شما شکست ناپذیر یا خستگی ناپذیر نیستید. ممکن است ظرفیت انسان‌ها متفاوت باشد، اما ظرفیت هیچکس مخزنی بی‌انتها نیست.

بنابراین اگر می‌خواهید ظرفیت خود را افزایش دهید، باید در سبک و سنگین کردن پستی بلندی‌های زندگی به خوبی عمل کنید. از نظر عملی، آیا به خوبی استراحت کرده‌اید؟ آیا از سلامت روحی روانی خود به خوبی مراقبت می‌کنید؟ آیا برای شارژ کردن خلاقیت و اخلاق کاری خود برنامه‌های تفریحی تعیین می‌کنید؟ از خودتان بپرسید، من چقدر سازگار هستم؟ آیا در حالت عاطفی خود دچار آشفتگی هستم؟ روابط من چگونه است؟ سلامت زندگی من در چه وضعیتی است؟ اگر در نحوه رفتار و پاسخگویی خود بی ثباتی‌های زیادی داشته باشید، نمی‌توانید ظرفیت عاطفی خود را برای عبور از چالش‌ها و مشکلات پیش رو توسعه دهید. از روح خود مراقبت کنید. عادت‌های متعادل و سازگاری را ایجاد کنید که باعث تقویت سلامت روحی و جسمی شما می‌شود. زندگی‌ای که با تعادل در عاطفه همراه باشد، ثبات و استقامت را در رفتار و زندگی‌تان به ارمغان می‌آورد.

ظریفیت: برخورد کردن با تاامیدی‌های حل نشده و شکاف انتظارات

متاسفانه شکست‌ها، ناامیدی‌ها، انتظارات برآورده نشده و حتی لحظه‌های بحران‌های فردی، بخشی از زندگی در این دنیا است. اگر سعی کنید به هر قیمتی که شده از درد و ناراحتی دوری کنید، ثبات عاطفی و روحی شما به وسیله غیرفعال کردن توانایی شما در ایجاد استعدادهای لازم برای مقابله با زندگی کاهش می‌یابد. برای اکثر ما، تجربیات دشوار و فاجعه بار در زندگی این اولویت را تقویت می‌کند تا هرآنچه که از واقعیت متلاشی شده ما باقی مانده را حفظ کنیم و آن‌ها را به خاطر ترس از بیشتر از دست دادن رها نکنیم. این بهترین حفاظتی است که می‌توانیم انجام دهیم. در واقع فاصله‌ی بین انتظار و واقعیت، ناامیدی است. و هرچه میزان انتظارات شما از آن واقعیت کم شود، به همان میزان ناامیدی احساس می‌کنید. بیایید کمی موضوع را شخصی کنیم، شاید فکر کرده باشید که حالا ازدواج کرده‌اید، برای خودتان کار می‌کنید یا بدهی ندارید. اما بدانید که ناامیدی‌ها و انتظارات برآورده نشده، آینده و پتانسیل کشف نشده شما را از بین می‌برند. 

ظرفیت شما فقط با برنده شدن رشد نخواهد کرد، شما گاهی اوقات برای پیشرفت و ارتقای شخصیت خود و توانایی مداوم در انجام کارها به شکست نیز نیاز دارید. من یاد گرفته‌ام که گاهی برای طی کردن مسیری طولانی، لازم است یک قدم به عقب برداریم. ناکام ماندن حس شکست را به افراد القا می‌کند اما وقتی می‌فهمید که مشکلات موجود فرصت پیشرفت را به وجود می‌آورند، نه تنها چشم انداز شما تغییر می‌کند بلکه دروازه‌ای از فرصت، برای رشد ظرفیت نیز به روی شما باز می‌شود. ظرفیت با غلبه بر مشکلات افزایش می‌یابد.

ظرفیت: یاد بگیرید به چیزهایی که بیشترین اهمیت را دارند جواب مثبت دهید

مشغول بودن و زندگیِ عجولانه‌ای که به همراه دارد، فرصت زیستن در زندگی‌ای کوشا و پر ثمر را از شما می‌گیرد. با پیشرفت زندگی و افزایش ظرفیتتان، نمی‌توانید همچنان به دنیای خود مسائل جدیدی اضافه کنید مگر اینکه با خودتان عهد ببندید تا در بعضی زمینه‌ها فعالیت کمتری داشته باشید. شما باید از خودتان بپرسید، می‌خواهم چه کاری را انجام دهم؟ چه کارهایی را باید ادامه دهم و انجام چه کارهایی را باید متوقف کنم؟ مواقعی وجود خواهند داشت که در آنها شما نیاز به واگذاری وظایف و اهدافی را دارید که توجه شما را به خود جلب می‌کند اما به طور همزمان هدفمند بودن رهبری شما را نیز کاهش می‌دهد. چنین کارهایی فقط زمان و انرژی شما را هدر می‌دهند.

به عنوان یک رهبر باید به بعضی چیزها نه بگویید تا بتوانید به کارهای مهمتر جواب مثبت دهید. بنابراین چگونه می‌توان مشخص کرد که چه چیزی را باید نگه داشت و چه چیزی را باید دوباره بدست آورد؟ با کمک لیست زیر خواهید فهمید که چه چیزهایی را باید از مجموعه کارهای خود حذف کنید. این لیست باعث افزایش ظرفیت و بهره وری شما می‌شود:

  • هدف شما چیست؟
  • آیا انجام دادن این کار شما را در رسیدن به هدفتان نزدیکتر می‌کند؟ 
  • آیا شخص دیگری می‌تواند این کار را انجام دهد؟
  • آیا این برای چیزی که می‌خواهید به آن برسید ضروری است؟
  • آیا این کار برای هدف واقعی شما مفید است؟
  • آیا از روی عادت این کار را انجام می‌دهید؟
  • آیا این یک حواس پرتی است؟

کلید اصلی در پاسخ دادن به این سوالات، ظرفیت شما برای ایجاد فضای مورد نیاز به منظور "بله" گفتن به مواردی است که بازدهی بالایی را به همراه خواهد داشت. پس از انتخاب کارهای مهم، سایر کارها را محول کنید. اگر زندگی شما پر از حواس پرتی  و کارهای غیرضروری است، بگذارید این کار اقدامی برای ایجاد تغییر در زندگی شما و تمام کسانی که به وسیله‌ی شما هدایت می‌شوند باشد.

در آخر، رهبری در مورد ماندگاری است؛ اگر می‌خواهید در نقش رهبری خود رشد کنید، تاثیری ماندگار بگذارید و دارایی خود را در حیطه کاری خود سرمایه گذاری کنید. شما باید یاد بگیرید که چگونه ظرفیت خود را افزایش دهید. تلاش کنید تا در مدیریت موثر استرس پیشرفت کنید. با کنترل کردن استرس خودتان می‌توانید از دیگران نیز مراقبت کنید، بر نارضایتی‌ها و مشکلات خود غلبه کنید و یاد بگیرید که چگونه به مهمترین چیزها بله بگویید. باور دارم که روزهای باشکوهی در انتظارتان است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی