نکاتی کلیدی برای یادگیری هر زبان برنامه‌نویسی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

نکاتی کلیدی برای یادگیری هر زبان برنامه‌نویسی

یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی جدید برای همه افراد آسان نیست. شما باید مفاهیم جدیدی را یاد بگیرید و این مفاهیم جدید با ابزارها و منابع آموزشی جدیدی همراه خواهند بود که در نهایت همه آن‌ها را برای اولین بار در زندگی تجربه خواهید کرد. در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم در ارتباط با نکاتی صحبت کنیم که در روال یادگیری هر زبان برنامه‌نویسی به آن‌ها نیاز خواهید داشت. دوباره تاکید می‌کنم که این موارد مربوط به یک زبان یا تکنولوژی‌ خاص نیست بلکه می‌تواند برای هر موردی استفاده شود.

۱. به اهداف‌تان فکر کنید

درست است که تقریبا تمام زبان‌های برنامه‌نویسی ویژگی‌های مشترکی دارند اما این بدان معنا نیست که کاربرد همه آن‌ها یکسان است. زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف کاربردهای متفاوتی داشته و این بدان معناست که شما برای یادگیری یکی از موارد نیاز است که ابتدا کاربرد آن را درک کنید. برای مثال اگر شما قصد طراحی و توسعه وبسایت را دارید انتخاب زبانی مانند سی‌پلاس‌پلاس انتخاب چندان مناسبی برای یادگیری نخواهد بود. 

۲. خودآموز پیش بروید

این مورد را می‌توان یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین گزینه‌های این مطلب دانست. شما باید سعی کنید که خودتان موضوعات مختلف را یاد بگیرید و به خودتان برای یادگیری نیز انگیزه بدهید. می‌توان گفت که تقریبا تمام برنامه‌نویسان مطرح دنیا به صورت‌هایی خودآموز پیش رفته‌اند. براساس آمار StackOverflow در سال ۲۰۱۸ بیشتر از ۸۶درصد برنامه‌نویسان دنیا به صورت خودآموز کدنویسی را یاد گرفته‌اند. 

۳. روی موضوعات پایه‌ای تمرکز داشته باشید

یکی از مشکلات اصلی مردم در یادگیری برنامه‌نویسی آن است که موضوعات ابتدایی و پایه‌ای را نادیده گرفته و زمان زیادی را برای یادگیری آن صرف نمی‌کنند. اما به عنوان یک نکته اساسی شما باید متقاعد شوید که یادگیری موضوعات پایه، مهمتر از هر موضوع دیگری‌ست چرا که تمام موضوعات پیچیده‌تر نیز براساس همین موارد ساخته شده‌اند. افرادی که به موضوعات ابتدایی برنامه‌نویسی توجه زیادی نمی‌کنند معمولا در آینده دچار مشکلات بزرگی می‌شوند. 

۴. از ابزارهای درست استفاده کنید

بعد از آنکه نکات پایه‌ای و اساسی را یاد گرفتید، براساس زبانی که آن را انتخاب کرده‌اید دنبال ابزارهای مناسب آن باشید. سعی کنید تمام چیزهایی که برای یک برنامه‌نویسی بهینه نیاز دارید را پیدا کرده و آن‌ها را استفاده نمایید. 

۵. روی کاغذ بنویسید

قبل از آنکه هر برنامه‌ای را اجرا کنید، سعی کنید تا روال منطقی آن را روی یک کاغذ بنویسید. این کار باعث می‌شود تا توانایی حل مشکل در شما توسعه پیدا کرده و سریع‌تر و بهتر هر موضوع دیگری را یاد بگیرید. اگر سعی دارید تا برنامه‌نویس خوبی باشید باید ابتدا روال حل مشکلات را به خوبی یاد بگیرید.

۶. تمرین کنید

سعی کنید روند یادگیری فعالی داشته باشید. منظور از فعال این است که همراه با یادگیری موضوعات مختلف آن‌ها را با روش‌های مختلفی امتحان کرده و تمرینات برنامه‌نویسی زیادی را انجام دهید. نگاه کردن به آموزش‌های برنامه‌نویسی و نوشتن نکاتی روی کاغذ نمی‌تواند به شما در روال یادگیری برنامه‌نویسی کمک چندانی بکند. شما باید خودتان را مجبور به کدنویسی بکنید.

یکی از روش‌های بسیار مؤثر برای تمرین کردن تعریف یک پروژه است. سعی کنید با چیزهایی که هر روز آن‌ها را یاد می‌گیرید پروژه مورد نظرتان را پیش ببرید.

۷. صبور باشید

تمرین کردن یکی از راه‌های بسیار خوب برای توسعه توانایی‌های کدنویسی‌تان است. با این حال شما باید سعی کنید تا موضوعاتی که حتی ساده به نظر می‌رسند را تمرین کرده و با صبر و حوصله پیش بروید. در این حالت می‌توانید ثابت قدم‌تر نیز باشید.

۸. انگیزه‌تان را حفظ کنید

برنامه‌نویسی یک فعالیت هیجان‌انگیز است با این حال می‌تواند خسته‌کننده نیز باشد. بسیار از اوقات ممکن است به عنوان یک برنامه‌نویس ساعت‌ها را صرف یک خطای برنامه‌نویسی بکنید و در نهایت به نتیجه‌ای نرسید. بنابراین این فرایند قابلیت آن را دارد که روی زمان و حتی غذا خوردن‌تان تاثیرگذار بوده و زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار دهد. 

با این حال راه‌حل‌هایی همیشه وجود دارد. شما به عنوان یک برنامه‌نویس باید در کنار کارتان روابط اجتماعی داشته باشید و زندگی عادی را نیز به پیش ببرید. البته این کار سختی نیست، گاهی اوقات دوستان‌تان را ببینید، بازی کنید، باشگاه بروید و... . در هر صورت کاری نکنید که برنامه‌نویسی شما را فرسوده کرده و از همه جنبه‌های دیگر زندگی عقب‌تان بیاندازد.

۹. از منابع آنلاین استفاده کنید

امروزه وبسایت‌ها و منابع آموزشی بسیار زیادی در دنیای اینترنت وجود دارد. راکت یکی از بهترین مکان‌ها برای آموزش برنامه‌نویسی است. با این حال در کنار ویدیوهای آموزشی سعی کنید از مقالات و مستندات نیز استفاده کنید.

در پایان

در این مطلب از وبسایت راکت ما شما را با ۹ نکته مهم برای یادگیری برنامه‌نویسی آشنا کردیم که در صورت پیروی از آن‌ها مطمئنا می‌توانید بهتر پیش بروید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات