اهمیت یادگیری زبان SQL
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

اهمیت یادگیری زبان SQL

موتور پیش برنده دنیای مدرن را داده‌ها (Data) درست می‌کنند. برای اثبات این حرف می‌توانید به تمام شرکت‌ها در هر مقیاسی نگاه کنید. مشترک‌ترین چیزی که بین این شرکت‌ها می‌توانید آن را متوجه شوید وجود داده‌های مختلف است. این حجم عظیم از داده‌ها نیازمند تحلیل و بررسی هستند و نیاز است که این موارد را مدیریت کنیم. مهمترین و اصلی‌ترین ابزارهای که این کار را برای ما انجام خواهد داد SQL خواهد بود.

یک زبان کوئری نویسی که مطمئنا بیشتر مخاطبین ما با آن آشنایی داشته و می‌دانند که کاربرد آن در چه جاهایی‌ست. به همین دلیل در این مقاله اختصاصی قصد داریم در ارتباط با اهمیت و ضرورت یادگیری آن صحبت کنیم تا متوجه شویم که دقیقا با چه موضوعی روبرو هستیم.

SQL چیست؟

SQL مخفف Structured Query Language است که در ترجمه فارسی به آن زبان کوئری ساختاریافته می‌گوییم. زبانی که برای ارتباط برقرار کردن با دیتابیس و داده‌های ما مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر قصد داشته باشید که داده‌ای را حذف، اضافه، فراخوانی یا ویرایش کنید، استانداردترین روش همان SQL است.

بسیاری از افراد که در سطح مبتدی با دیتابیس کار می‌کنند، بجای یادگیری عمیق این زبان از میانجی‌هایی مانند ORM استفاده می‌کنند که امکانی‌ست که بیشتر فریمورک‌های مدرن و بزرگ مانند لاراول و جنگو به توسعه دهندگان خود می‌دهد. این موضوع را در نظر بگیرید که ORM به صورت مستقیم با دیتابیس ارتباط برقرار نمی‌کند بلکه خود به SQL ترجمه می‌شود. افرادی که در سطح حرفه‌ای مشغول کوئری نوشتن هستند امکانات ORM را به نسبت SQL کم می‌بینند و محدودیت‌هایی را نیز مشاهده می‌کنند به همین دلیل است که در کنار ORM سراغ خود SQL نیز می‌روند.

برای درک چیستی SQL می‌توانیم به یک مثال ساده توجه کنیم. تصور کنید که در اتاق خود یک مجموعه کشو، کابینت و... را دارید که در هر کدام از این موارد چیزهایی وجود دارد. این موضوع را به مثابه دیتابیس در نظر بگیرید. حال هر کدام از این موارد یکسری آدرس در اختیار دارند. SQL زبانی است که به شما کمک می‌کند تا در ابتدا به این آدرس‌ها دسترسی پیدا کنید. بعد از آن، در زبان SQL یکسری Action وجود دارد که شما روی یک یا چند آدرس خاص اعمال می‌کنید.

یادگیری SQL سخت است؟

SQL را به عنوان یکی از ساده‌ترین زبان‌های حوزه کامپیوتر در نظر می‌گیرند اما بهتر است چندان نیز آن را دستکم نگیریم. اولا که SQL یک زبان برنامه نویسی نیست و از این جهت با تمام زبان‌های برنامه نویسی تفاوت داشته و منطق متفاوتی را دنبال می‌کند. دوما، شما برای یادگیری SQL نیاز دارید که به شکل دقیق و درست با کارکرد دیتابیس آشنایی داشته و بدانید که دقیقا به چه صورتی دیتابیس عمل می‌کند.

دستورات پایه‌ای SQL بسیار ساده بوده و تنها با مشاهده و تمرین کمی می‌توانید کار کردن با آن را یاد بگیرید. اما در دستورات بعدی و مسائل عمیق‌تر SQL نیز به مانند هر زبان دیگری پیچیده شده و بسیار دردسر آفرین است. به همین دلیل یادگیری SQL ممکن است در ابتدا ساده به نظر برسد اما بعدا پیچیده خواهد شد.

چرا باید SQL را یاد بگیریم؟

دلایل بسیار زیادی برای یادگیری SQL وجود دارد که در این مقاله نمی‌توانیم تمام آن‌ها را بررسی کنیم. به همین دلیل در ارتباط با چند مورد از این موضوعات صحبت خواهیم کرد.

  1. استاندارد بودن: SQL یک زبان استاندارد برای ارتباط برقرار کردن با دیتابیس است. در تمام اپلیکیشن‌ها و تقریبا تمام فرصت‌های شغلی دانستن این زبان یک موضوع مهم بوده و باید به آن توجه داشت. به همین دلیل است که برنامه نویس‌های حرفه‌ای فارغ از میانجی ORM سراغ یادگیری عمیق SQL نیز می‌روند تا بتوانند به صورت دقیق‌تر کوئری‌های مورد نظرشان را اجرا کنند.
  2. حوزه دیتا ساینس: افرادی که در حوزه علوم داده یا دیتا ساینس کار می‌کنند ضرورتا باید SQL را بدانند چرا که به قول خودشان، SQL تنها زبانی‌ست که می‌توان از طریق آن با «داده» ارتباط برقرار کرد. بنابراین اگر کسی هستید که به حوزه علوم داده علاقه‌مندید ناچارا باید این زبان را یاد گرفته و در عمل نیز با آن کار بکنید.
  3. سرعت بالا در اجرا: همه ما معتقدیم که ORM و نمونه‌های شبیه به آن به نسبت SQL کُند اجرا شده و سرعت اجرایی اپلیکیشن را پایین می‌آورند. برای دسترسی به داده و کار با آن در سریع‌ترین حالت ممکن نیاز است که با SQL کار کنید. دلیل اینکه ORM نیز کُند است بسیار موضوع ساده‌ای‌ست. ORM به تنهایی و مستقیم نمی‌تواند به دیتابیس متصل شود و به همین دلیل ابتدا به SQL تبدیل شده و سپس اجرا می‌شود. در این حالت است که SQL چون مستقیم و بدون واسطه عمل می‌کند سریع‌تر است. جدای از آن گاهی اوقات ORM یک کوئری SQL را تولید می‌کند که مختصر نبوده و بدون هیچ ضرورتی طولانی است. در صورتی که اگر به صورت مستقیم بدانیم که SQL را بنویسیم شاید به صورت کوتاهتری این کار را انجام دهیم.
  4. رفع عیب ساده: زبان SQL از آنجایی که در بیشتر اوقات بسیار مختصر و کوتاه است رفع اشکال کردن از آن ساده می‌شود. بنابراین به عنوان یک نکته مهم در نظر بگیرید که یادگیری SQL می‌تواند فرایند توسعه دیتابیس را ساده‌تر کند.
  5. فرصت‌های شغلی: SQL یک زبان پایه‌ای و مقدماتی‌ست. از این جهت در بیشتر حوزه‌ها و فرصت‌های شغلی به عنوان یک ضرورت وجود دارد و شما به عنوان یک برنامه نویس باید بدانید که چگونه با آن کار بکنید. بنابراین یادگیری آن بسیار مهم بوده و باید حتما سراغ آن بروید.

یک نکته مهم: برای افرادی که درک عمیقی از SQL و تکنیک‌های آن ندارند، استفاده کردن از ORM ضروری است چرا که شما با نواقص امنیتی و مواردی از این دست به صورت انتزاعی روبرو شده و نیاز به درک عمیق از دیتابیس ندارید. اینکه می‌گوییم SQL را یاد بگیرید برای افرادی‌ست که از سطح مبتدی و میانی عبور کرده و حال در یک سطح پیشرفته کار می‌کنند.

در پایان

SQL یک زبان بسیار کاربردی و البته تا حدی همگانی است که نیاز به یادگیری داشته و برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای، حتما باید با آن کار بکنید. یادگیری SQL معمولا در ساختار یک دیتابیس مانند MySQL یا SQL Server انجام می‌شود اما راهکارهای دیگری نیز وجود دارد.

ما در وبسایت راکت دوره آموزشی MySQL را تولید کردیم که هدف اصلی آن یادگیری خود MySQL است اما ما در این دوره به صورت مفصل در ارتباط با نوشتن SQL نیز صحبت می‌کنیم. برای شرکت در این دوره می‌توانید از طریق این لینک اقدام کنید.

 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا