چگونه و چرا Vue.js را یاد بگیریم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چگونه و چرا Vue.js را یاد بگیریم؟

در دنیای توسعه فرانت-اند و طراحی وبسایت سه گزینه بعنوان تکنولوژی‌ها و فریمورک‌های پر استفاده و بسیار محبوب همواره شناخته می‌شوند که عبارت هستند از انگولار، ری‌اکت و ویوجی‌اس.

در حالی که هر کدام از این موارد می‌توانند در ارتباط با حالت‌های مختلفی از توسعه وب اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار بگیرند اما ویژگی‌های منحصر به فردی که می توان برای هر کدام پیدا کرد آن‌ها را برای استفاده‌های مختلف مناسب کرده و در نتیجه قبل از انتخاب هر کدام نیاز است که بخوبی با ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید.

قبلا در یک مقاله اختصاصی از دلایل یادگیری فریمورک React صحبت کردیم و حال نیاز است در یک مقاله اختصاصی دیگر از دلایل مربوط به یادگیری فریمورک ویوجی‌اس صحبت کنیم.

Vue.js چیست؟

ویوجی‌اس یک فریمورک جاوا اسکریپتی برای توسعه رابط کاربری و Front-End وبسایت‌ها است. ویژگی ها و نیازمندی‌های بسیار زیادی باعث شد که ویوجی‌اس به عنوان یک فریمورک جدید توسعه پیدا کرده و در دنیای ابزارهای طراحی و توسعه وبسایت‌ها معرفی شود.

یکی از دلایل اصلی وجود ویوجی‌اس پیچیده بودن بیش از حد فریمورک‌های دیگر در امر استفاده و یادگیری بود. انگولار و ری‌اکت به عنوان دو رقیب اصلی ویوجی‌اس نسبت به آن فرایند یادگیری بسیار سخت و پیچیده‌ای را ارائه داده و در نتیجه ویوجی‌اس در مدت زمان بسیار کمی توانست محبوبیت قابل توجهی را بدست بیاورد و همه این موارد به لطف سادگی آن بود.

در سال ۲۰۲۰ مطابق با آمار گیت‌هاب پروژه ویوجی‌اس که به صورت متن باز و رایگان در آن قرار دارد توانست بیشترین میزان star را در بین سه فریمورک محبوب دریافت کند. این موضوع نشان دهنده واکنش مثبتی است که کاربران جامعه متن باز در سطوح مختلف به این فریمورک نشان داده و در نتیجه نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

اما براستی چه چیزهایی باعث می‌شود که ویوجی‌اس تا به این حد محبوب شده و برای یادگیری به فریمورکی مناسب تبدیل شود؟ در ادامه قصد بررسی این موارد را خواهیم داشت.

دلیل اول – انعطاف پذیری بالا

ویوجی‌اس قواعد و استانداردهای بسیار کمتری به نسبت دیگر فریمورک‌ها داشته و به نسبت حجم نیز از آن‌ها کوچک‌تر است. از طرفی دیگر وجود ابزارهای مختلف برای تسهیل فرایند توسعه اپلیکیشن‌ها به بالا بودن میزان انعطاف‌پذیری ویوجی‌اس کمک می‌کنند. برای مثال ویوجی‌اس برای مدیریت وضعیت‌ها vuex را توسعه داده و همچنین برای مدیریت بهتر مسیرها یا Routeها کتابخانه vue-router را بوجود آورده است. در نظر گرفتن این موارد باعث می‌شود که فرایند توسعه اپلیکیشن آسان‌تر شده و در نتیجه با انعطاف بیشتری اپلیکیشن‌های‌تان را توسعه بدهید.

دلیل دوم – انتزاع بیشتر، سرعت توسعه بیشتر

ویوجی‌اس به شما اجازه نمی‌دهد که وارد جزئیات بسیار زیادی برای توسعه کامپوننت‌های سطح رابط کاربری شوید. در نتیجه این موضوع باعث می‌شود که شما با قطعه کدها و تلاش‌های کمتری اپلیکیشن‌تان را ایجاد کنید و خروجی مورد نظر را دریافت کنید. برای افرادی که به تازگی وارد فرایند توسعه رابط کاربری با استفاده از جاوا اسکریپت و فریمورک های مرتبط با آن شده‌اند ویوجی‌اس می‌تواند گزینه‌های بسیار خوبی را در اختیارشان قرار دهد. چرا که فرایند یادگیری و کار با آن‌ بسیار به سرعت اتفاق افتاده و در نتیجه نیازی به نگرانی در زمینه پیچیده بودن در نگاه اولیه ندارند.

دلیل سوم – جامعه کاربری بزرگ

ویوجی‌اس مطابق با آمار از محبوبیت بسیار بیشتری به نسبت دو گزینه انگولار و ری‌اکت برخوردار بوده و در نتیجه این موضوع باعث می‌شود که ویوجی‌اس جامعه کاربری بزرگ‌تری داشته باشد اما این موضوع چرا باید یک مزیت به شمار برود؟ هر چه جامعه کاربری یک ابزار بزرگ‌تر باشد میزان آموزش‌های مرتبط با آن بیشتر بوده و در نهایت جواب سوالات بیشتری را می‌توانید در انجمن‌ها پیدا کنید. در نتیجه اگر در فرایند توسعه اپلیکیشن خودتان به مشکلی برخورد کردید به احتمال بسیار زیاد تنها در یک جستجو ساده می‌توانید جواب سوال‌تان را مشاهده کنید.

دلیل چهارم – شبیه به انگولار اما سبک‌تر؛ شبیه به ری‌اکت اما سریع‌تر

ویوجی‌اس فریمورکی بود که بعد از انتشار فریمورک‌های بزرگی چون Angular و React ساخته شد و انتشار یافت. یکی از اهداف ویوجی‌اس این بود که کارایی مربوط به هر دو فریمورک ذکر شده را ارائه دهد اما با میزان پیچیدگی و نیاز به کدنویسی کمتر. در نتیجه ویوجی‌اس توانست با قطعه کد و تلاش بسیار کمتری خروجی‌هایی مشابه با موارد موجود در فریمورک‌های رقیب را ایجاد کرده و آن را در اختیار برنامه‌نویسان خود قرار دهد.

دلیل پنجم: ادغام‌سازی راحت‌تر

ویوجی‌اس به عنوان یک فریمورک سبک و منعطف به راحتی می‌تواند با فریمورک‌های دیگر چه در سمت کاربر و چه در سمت سرور ادغام شده و مورد استفاده قرار بگیرد. برای مثال لاراول یکی از فریمورک‌های سمت سرور براساس زبان برنامه نویسی PHP است که حتی قابلیت‌هایی را برای توسعه سمت سرور با استفاده از ویوجی‌اس برای کاربران و برنامه‌نویسان خود ایجاد کرده. از طرفی دیگر فریمورک‌های مبتنی بر نودجی‌اس مانند اکسپرس نیز پشته یا Stackهایی را ارائه کرده‌اند که به صورت منحصر به فرد در آن برای توسعه سمت کلاینت از ویوجی‌اس استفاده می‌شود.

دلیل ششم – کارایی بالا

وجود یک DOM مجازی آن هم با حجم بسیار کم باعث شده که بتوان از ویوجی‌اس خروجی‌های بسیار عالی و سریعی را دریافت کرد. همه آن چیزی که در رابطه با ویو‌جی‌اس تاکنون صحبت شده سهولت فرایند توسعه با استفاده از آن است. اما در زمان اجرا آيا ویوجی‌اس می‌تواند بهینه عمل کند؟ مطابق با بنچمارک‌های انجام شده ویوجی‌اس به صورت سریع با استفاده از کامپوننت‌هایی که دارد می‌تواند در مرورگر شما اجرا شده و مشکلات کارایی کمتری داشته باشد.

آيا ویوجی‌اس بهتر از دیگر موارد است؟

در فرایند مقایسه چند فریمورک با همدیگر هیچ گاه نمی‌توان گفت که کدام فریمورک از کدام موارد دیگر بهتر یا بدتر است. همواره در زمان مقایسه باید چند فاکتور مختلف را نیز در نظر بگیرید. برای مثال بگویید که برای توسعه سریع اپلیکیشن کدام فریمورک می‌تواند کاربردی‌تر باشد که در این زمینه می‌توان ویوجی‌اس را نام برد.

در زمینه‌های مختلف نیز این مسئله صداقت کرده و نیاز به بررسی جداگانه وجود دارد.

فرایند یادگیری ویوجی‌اس به چه صورت است؟

برای یادگیری ویوجی‌اس نیاز است که در ابتدا مسیر به خوبی با جاوا اسکریپت آشنایی داشته باشید. اگر قصد دارید که به صورت قدم به قدم این مسیر را پیش بروید من به شما دوره‌های آموزشی زیر را توصیه می‌کنم.

آموزش جاوااسکریپت

آموزش جاوا اسکریپت ES6

آموزش جاوا اسکریپت ES7 و ES8

برای یادگیری جاوااسکریپت این سه دوره کافی خواهند بود اما برای تکمیل دانش‌تان می‌توانید از دوره های دیگری که می‌توانید در این صفحه مشاهده کنید نیز بهره ببرید.

بعد از یادگیری جاوا اسکریپت شما با استفاده از دو دوره آموزشی که در زیر مشاهده می‌کنید می‌توانید به یک توسعه دهنده ویوجی‌اس تبدیل شوید.

آموزش کامل Vue3

آموزش پروژه محور Vuex

در پایان

ویوجی‌اس در بین فریمورک‌های توسعه رابط کاربری از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به همین میزان در میان جامعه کاربری و شرکت‌های مختلف طرفدارانی دارد. یادگیری ویوجی‌اس در صورتی که بتواند نیازهای شما را برآورده کند بهترین ابزاری خواهد بود که با آن کار خواهید کرد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا