۵ نکته مهم برای مدیریت زمان در دانشگاه

گردآوری و تالیف : ارسطو عباسی
تاریخ انتشار : 02 تیر 1398
دسته بندی ها : توسعه فردی

شما یک دانشجو هستید، فارغ از تمام تعاریف، شما حال یک فرد مستقل هستید که کسی به شما در مدیریت زمان‌تان کمک نمی‌کند. همه چیز را باید خودتان مدیریت کنید، برای امتحانات خودتان باید برنامه‌ریزی داشته باشید، باید به یاد بسپارید که به اندازه کافی بخوابید و در کنار تمام این موارد به زندگی اجتماعی‌تان نیز بپردازید.

۵ نکته مهم برای مدیریت زمان در دانشگاه

زمانی که من وارد دانشگاه شدم همه اطراف‌م پر بود از وسوسه. دوستان می خواستند بیرون رفته و یک پیتزایی بخورند و چرخی بزنند، شب‌ها خوابگاه پر بود از فیلم و سریال‌ها، دوست جدیدمان می‌خواست بازی ویدیویی بکند و… . تمام این موارد من را نیز وسوسه می‌کرد که با آن‌ها همراه شوم. 

در نهایت چنین وضعیتی، شما شب‌های امتحان با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌شدید. استرس پر بود، تعداد صفحات کتاب زیاد و وقت نیز کم. شب را تا صبح مشغول درس خواندن بودید و صبح زمانی که باید می‌رفتید امتحان می‌دادید خوابتان می‌برد و کلاس را فراموش می‌کردید. 

باید بگویم که این مسیر درستی برای موفقیت و کسب نمره قبولی نیست!

زمانی که با چنین خروجی مواجه شدید بلافاصله باید دست به کار شده و شروع به ساخت یکسری عادت درست برای مدیریت زمان بکنید. در این مطلب ما قصد داریم به شما با گفتن ۵ اصل اساسی برای مدیریت زمان کمک کنیم.

اصل یک: یک لیست درست کنید

شاید قبلا هیچوقت به فکر ساختن یک لیست کاری نیافتاده باشید، خب حال زمان آن است که خودتان را مجبور به انجام چنین کاری بکنید. برای شروع، لیست بلند بالایی از اهداف بلند مدت را فراموش کنید، شما نیاز دارید که یک لیست از کارهای امروزتان را ایجاد کنید. صبح زود بیدار شده و ۱۰ دقیقه وقت برای کارهایی که تا آخر شب باید انجام دهید را بنویسید. کلاس‌ها، تمارین، مطالعه، باشگاه، قرار با دوستان و استاتید و… . سعی کنید این روال را هر روز انجام دهید.

 برای وظایفی که در یک روز انجام نمی‌شوند و نیازمند زمان‌بندی بیشتری نیز هستند سعی کنید که هر روز مقدار زمانی را به آن‌ها اختصاص دهید.

پیشنهاد می‌کنم که بجای استفاده از موبایل برای ساخت لیست، از یک قلم و کاغذ استفاده کنید. بعد از انجام  هر کار با قلم روی آن خط بکشید، به شما قول می‌دهم که حس خوبی خواهد داشت.

بعد از آنکه به زمان‌بندی روزانه عادت کردید، سراغ لیست‌های هفته‌ای بروید. یک راهکار برای ساخت چنین لیستی، استفاده از یک تقویم بزرگ است، بعد از نصب آن روی دیوار، حال کارهایی که می‌خواهید در هفته اول این ماه انجام دهید را روی تقویم بنویسید.

اصل دوم: عادت به نه گفتن 

همانطور که گفت شد، وسوسه‌های بسیار زیادی وجود دارند که شما را از انجام کار درست متوقف می‌کنند. معمولا نه گفتن به یک دوست بسیار سخت است، چرا که فارغ از لذتی که در یک مهمانی خواهید داشت، نمی‌خواهید فردی ضد اجتماع و بدردنخور به چشم بخورید.

شما باید یاد بگیرید که محترمانه و به صورتی منطقی به دوستان‌تان بگویید نه! لازم نیست که خشن باشید و یا آنکه طوری بیان کنید که انگار آن‌ها واقعا مزاحم هستند، به صورتی بگویید که مطمئن شوند شما واقعا وقت‌ش را ندارید و باید مشغول کارهای دیگری باشید. البته مطمئنا در هفته زمان‌های خالی زیادی خواهید داشت، می‌توانید در آن زمان‌ها دوستان‌تان را به بیرون رفتن دعوت کنید. اگر چنین عادتی را شکل دهید، آن‌ها نیز بتدریج به شما احترام گذاشته و تنها با یک بار نه گفتن شما وضعیت را درک می‌کنند.

اصل سوم: حواس‌پرتی‌ها را حذف کنید

مواردی وجود دارند که واقعا مدیریت زمان شما را می‌کُشند. برای مثال زمانی که مشغول کار کردن هستید و تلویزیون از یک طرف دیگر روشن است، به سادگی ممکن است حواس‌تان پرت شود. اگر موبایل‌تان کنارتان باشد پرت شدن حواس‌تان به سمت شبکه‌های اجتماعی و جواب دادن به پیام‌ها به سادگی اتفاق می‌افتد. بگذارید واقعیت را نیز به شما بگویم، هر چقدر زمان بیشتری را به این حواس‌پرتی‌ها مشغول شوید، برگشتن سر کار اصلی و دوباره تمرکز کردن برای‌تان سخت‌تر می‌شود.

شما خودتان را خوب می‌شناسید، بنابراین می‌دانید که چه چیزهایی ممکن است حواس شما را پرت بکند. برخی از افراد دوست دارند که وقت درس خواندن و یا کار کردن به یک موسیقی نیز گوش دهند، برخی دوست دارند همراه با آن کارها چیزی بخورند، برخی دوست دارند در محیط کتابخانه درس بخوانند و… . عادت خود را بشناسید و در محیط درست برای درس خواندن و کار کردن قرار بگیرید.

اصل چهارم: محدودیت‌های زمانی ایجاد کنید

زمانی که برای انجام هر کار یکسری محدودیت زمانی تعیین می‌کنید، به نظر انجام دادن آن محتمل تر می‌شود. از نظر روانشناسی نیز قرار دادن یکسری Deadline می‌تواند انگیزه‌دهنده عالی باشد. یک راهکار ساده برای انجام چنین کاری قرار دادن بازه‌های زمانی یک – دو ساعته برای انجام یک کار است. بعد از آن یک استراحت و کار بعدی.

اصل پنجم: استراحت کنید

زمانی که به شما گفته شده که باید یک مقاله را به دانشگاه ارائه دهید یک بازه زمانی دو الی سه ساعت را برای آن در نظر بگیرید، حال که مشغول نوشتن آن هستید اگر بعد از بازه زمانی هنوز کارتان تمام نشده است، توقف کرده و یک استراحتی بکنید. می‌توانید چیزی برای خوردن درست کنید، به یک دوست زنگ بزنید، پیام‌های شبکه اجتماعی‌تان را مشاهده کنید و… . تمام این کارها به نوعی برای مغز شما آرامش بخش و به نوعی استراحت خواهد بود. استفاده کردن از چنین استراحت‌هایی برای زمانیکه قصد برگشت به کار را دارید، مغزی تازه‌تر و انرژی بیشتری به شما می‌دهد.

در پایان

این اصول به صورت کامل تغییرپذیر نیستند اما شما می‌توانید براساس شناختی که از خودتان دارید، خود را با آن تطبیق دهید. به یک نتیجه گیری برسید و ببینید که کدام شکل از اصول می‌تواند بهترین خروجی را برای شما داشته باشد. هدف در نهایت آن است که یکسری عادت مثبت و درست را شکل دهید. در کنار تمام این موارد زمان‌هایی را برای تفریح، باشگاه، مهمانی و… نیز در نظر بگیرید.

منبع

مقالات پیشنهادی

  • ۵ نکته برای کسب مهارت در مدیریت زمان

    معمول ترین روشی که افراد حرفه ای دچار استرس می‌شوند این است که خودشان را در میان کوهی از کارهای مهم با وقت کم برای انجام دادنشان می‌بینند. به این موقع...

    علیرضا داداشی
  • 4 ابزار مدیریت زمان برای طراحان و تیم‌ها

    اگر شما هم مانند من باشید، پس یقینا می‌دانید که زمان ارزشمند‌ترین چیزی‌ست که در دنیا وجود دارد. همیشه اینگونه به نظر می‌رسد که شما مقدار کافی از آن را...

    ارسطو عباسی