یک رفتار، انسان موفق را از انسان معمولی جدا می‌کند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 3 دقیقه

یک رفتار، انسان موفق را از انسان معمولی جدا می‌کند

کشاورز پیری در مزرعه با دو پسرش زندگی می‌کرد. گذر عمر او را ناتوان کرده بود و به فکر سپردن مزرعه به دو پسرش افتاد. پسرانش را جمع کرد و آنان گفت:« مزرعه به پسر کوچکتر می‌رسد.»

پسر بزرگتر با عصبانیت گفت:« داری در مورد چی حرف میزنی؟»

پدر به آرامی نشست و به فکر فرو رفت. سپس رو به پسر بزرگتر کرد و گفت:« ازت می‌خواهم کاری انجام دهی، ما به سرمایه بیشتری احتیاج داریم. می‌توانی به مزرعه همسایه بروی و ببینی آیا گاوی برای فروش دارند یا نه؟

پسر فورا برگشت و گفت:« پدر، آنها ۶ گاو برای فروش دارند

پدر با مهربانی از پسر بابت کاری که انجام داده بود تشکر کرد. سپس رو به پسر کوچکتر کرد و گفت:« ازت می‌خواهم کاری انجام دهی، ما به سرمایه بیشتری احتیاج داریم. می‌توانی به مزرعه همسایه بروی و ببینی آیا گاوی برای فروش دارند یا نه؟

پسر کوچکتر هم بعد از مدتی برگشت و به پدر گفت:« پدر، همسایه ۶ گاو برای فروش دارد. هر گاه ۲۰۰۰ روپیه است. همسایه گفته است که اگر قصد خرید بیشتر از ۶ گاو را داریم، حاضر است قیمت را تا ۱۰۰ روپیه پایین بیاورد. همچنین گفت اگر عجله ای برای خرید نداریم بهتر است کمی صبر کنیم چون قرار است هفته آینده گاوهای جدیدتری را به مزرعه بیاورد. اگر خرید گاوها ضروری است او اطمینان داده است که تا فردا آنها را تحویل می‌دهد.»

پدر با مهربانی از پسر بابت کاری که انجام داده بود تشکر کرد. رو به پسر بزرگتر کرد و گفت:« به این دلیل است که مزرعه را به برادرت واگذار می‌کنم.»

افراد موفق ابتکار به خرج می‌دهند

اکثر مردم تنها کاری که از آنها خواسته شده را انجام می‌دهند. آنها در مورد اکثر کارهایی که انجام می‌دهند، به دستورالعمل های خاصی احتیاج دارند. برعکس، کسانی که به موفقیت می‌رسند، به شدت خود را درگیر و غرق کار می‌کنند. آنها کاری را که به آنها سپرده شده است را کامل و درست انجام می‌دهند و نیازی به مدیریت شدن ندارند.

مهمتر از همه، کسانی که به موفقیت می‌رسند، ابتکار به خرج می‌دهند. وقتی به کسی می‌رسند از او سوال می‌پرسند، پیشنهاد می‌دهند، کمک می‌کنند و ایده هایشان را به دیگران بازتاب می‌دهند.

لازمه موفقیت، فعال بودن است. منتظر زندگی نمانید تا به سمت شما بیاید، شما به سمت زندگی بروید. این به این معنی است که شما تهاجمی عمل می‌کنید نه دفاعی. شما فعال هستید نه غیر فعال.

در هر سازمان، تعداد کمی از کارکنان وجود دارند که جایگزین کردن آنها دشوار است. در اکثر موارد، بسیاری از افراد مانند پسر بزرگتر داستان عمل می‌کنند. بیشتر مردم می‌توانند به آسانی جایگزین شوند. بسیاری از مردم غیر فعال اند. آنها نیاز به دستورالعمل هایی برای انجام دادن هر کاری دارند. آنها باید برای انجام دادن هر کاری مدیریت شوند.

ابتکار همیشه با مقداری خطر همراه است. شما آزادانه عمل می‌کنید و با این کار همیشه درصدی برای شکست وجود خواهد داشت. برعکس، اگر دقیقا کاری که به شما گفته شده است را انجام دهید، یعنی هیچ ریسک و مسئولیتی را قبول نکرده اید.

نتیجه گیری 

آیا انسان مبتکری هستید؟ البته که می‌توانید باشید.

اما اگر مبتکر نیستید به یاد داشته باشید: " زندگی منتظر شما نمی‌ماند "

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات