۱۰ راه برای شرکت در جامعه متن باز
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

۱۰ راه برای شرکت در جامعه متن باز

نرم‌افزارهای متن باز به تسریع توسعه‌دهی فناوری اطلاعات کمک کرده،‌ و باعث ایجاد موقعیت‌هایی شده‌اند که تا به حال دیده نشده‌اند. فقط به استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای کوچکی فکر کنید که از ابزار مدیریت محتوای رایگان مانند Drupal یا WordPress، یا محیط‌های دسکتاپ که توسط توزیعات لینوکس فراهم شده‌اند و ما می‌‌توانیم به صورت رایگان به کار بگیریم استفاده می‌کنند، فکر کنید.

نرم‌افزارهای متن بازی که ما می‌توانیم از جاهایی مانند Sourceforge، GitHub یا WordPress Plugin Repository دانلود کنیم، معمولا توسط توسعه دهندگان داوطلب، و در وقت آزاد آن‌ها نوشته شده و نگهداری می‌شوند. اگر ما تا به حال از یک برنامه متن باز استفاده کرده باشیم، ما فقط یک کاربر نهایی نیستیم، بلکه همچنین عضوی از جامعه متن باز هستیم.

همانطور که موفقیت این حرکت به شدت به کاربرانش وابسته است، مهم است که حامعه متن باز را به عنوان پروژه خود در نظر داشته باشید، و فکر کنیم که چه کاری می‌توانیم برای کمک به ارتقای محصولات متن باز (نرم‌افزارها، پلاگین‌ها، تم‌ها، قطعه کدها، پلتفرم‌های وبلاگ نویسی، سیستم عامل‌ها و...) که استفاده می‌کنیم، انجام دهیم.

۱. به نرم‌افزارهای مورد علاقه خود، بازبینی‌های مثبت بدهیم

با توجه به این که توسعه دهندگان معمولا از نظر مالی پاداش داده نمی‌شوند، باید به گونه‌ای دیگر انگیزه داده شوند. متاسفانه بسیاری از این توسعه دهندگان تجربه کرده‌اند که کاربران بسیار راحت‌تر از بیان بررسی‌های مثبت، بررسی‌های منفی تحویل می‌دهند.

این گرایش معمولا به عنوان نتیجه روان‌شناسی اساسی انسان دیده می‌شود. یک کاربر خشمگین که توسط یک نرم‌افزار که عملکرد خوبی ندارد گیج شده است، نسبت به کسی که نیازهایش برطرف شده است سریع‌تر درباره کیفیت آن نظر خواهد داد، اما ارزشش را دارد که به نرم‌افزار مورد نظر از ابعاد دیگر هم فکر کنیم.

دریافت بررسی‌های مثبت به مقدار کم، می‌تواند به شدت برای توسعه دهندگان متن باز ناامید کننده باشد؛ پس اگر ما یک تم، پلاگین یا نرم‌افزار خوب پیدا کردیم، همیشه خوب است که به وبسایت منبع آن برویم و یک نظر مثبت به توسعه دهندگان تحویل دهیم.

حتی اگر آن‌ها وقت پاسخ‌دهی نداشته باشند، قطعا از این کار شما قدردانی خواهند کرد.

۲. قبل از دادن بازبینی‌های منفی، سوال بپرسیم

برخلاف اراده‌های زیاد، به طور مکرر اتفاق می‌افتد که چیزی طبق تصور ما کار نمی‌کند. این مسئله لزوما مشکل نرم‌افزار نیست، بلکه همچنین می‌تواند از مشکلات دیگر محیط محلی ما، عدم سازگاری نرم‌افزارهای دیگر که ما استفاده کنیم و بسیاری چیزهای دیگر نشأت بگیرد.

اگر ما یک جامعه متن باز پر رونق می‌خواهیم، قرار دادن بررسی‌های منفی باید به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفته شود. ما همیشه باید به یاد داشته باشیم که برنامه‌ای که به دستمان می‌رسد را به طور رایگان دریافت می‌کنیم، پس بیشتر از این که نقش مشتری را داشته باشیم، نقش یک همکار را داریم.

پلتفرم‌های آنلاینی که ما می‌توانیم در آن‌ها نرم‌افزارهای متن باز را دانلود کنیم، برخی راه‌ها را برای ارتباط با توسعه دهندگان فراهم می‌کنند؛ پس قبل از نوشتن یک بررسی با ۱ ستاره، همیشه خوب است که مشکل را به همراه جزئیات توصیف کنیم (در ادامه بیشتر درباره این مورد خواهید خواند)، و در انجمن پشتیبانی سوال‌هایی را بپرسیم. در اکثر موارد توسعه دهندگان سریعا پاسخ خواهند داد.

۳. به توسعه دهندگان کمک کنیم که به سادگی باگ‌ها را تکثیر دهند

چه ما به یک انجمن پشتیبانی دسترسی داشته باشیم یا چه به یک سیستم ردگیری باگ، یا این که فقط مستقیما با استفاده از ایمیل یا وبسایت‌های شبکه اجتماعی با توسعه دهندگان در ارتباط باشیم، همیشه توصیف مشکل به همراه جزئیات ضروری است.

گزارش دادن خوب باگ، نوعی از هنر است که اگر به درستی انجام شود، می‌تواند به مقدار زیادی به توسعه دهندگان کمک کند؛ پس ارزشش را دارد که کمی درباره ساخت صحیح آن فکر کنیم.

توسعه دهندگان باید این که ما قبل از بر خوردن به خطای مورد نظر، قدم به قدم چه کردیم، سوء عملکرد مورد نظر چگونه اتفاق افتاد، چه نرم‌افزارها / پلاگین‌هایی در زمان مشابه اجرا می‌شدند، و در برخی موارد پلتفرم، سیستم عامل و دستگاه مورد استفاده ما را بدانند.

گزارش‌های خطایی که می‌گویند: «این پلاگین مضخرف است» یا «یک چیز بی ارزش»، خیلی کاربردی نیستند.

۴. در انجمن‌های پشتیبانی شرکت کنیم

اگر ما از پیش برای مدتی بوده است که از یک نرم‌افزار، یک پلاگین، یک تم یا یک پلتفرم وبلاگ‌نویسی استفاده می‌کردیم، می‌توانیم با به اشتراک گذاری دانش خود با کاربرانی که تجربه کمتری دارند، به این جامعه کمک کنیم. اکثر وبسایت‌هایی که موارد متن باز را فراهم می‌کنند، یک سری انجمن‌های پشتیبانی به همراه موضوع‌بندی دارند که هر کسی می‌تواند در آن‌‌ها ثبت نام کند.

با توجه به این که معمولا برخی سوالات غیر فنی هم در این انجمن‌ها وجود دارند، ما حتما نباید یک توسعه دهنده باشیم که کمک کنیم. شرکت در انجمن‌ها تنها به علت این که ما می‌توانیم به دیگران کمک کنیم، مهم نیست؛ بلکه همچنین به این دلیل مهم است که ما می‌توانیم به این صورت دانش خود را تازه نگه داریم.

۵. آوازه نرم‌افزارهایی که دوست داریم را پخش کنیم

اگر چیزی پیدا کرده‌ایم که آن را دوست داریم، فراهم کردن پوشش و ترفیع رایگان هم راه خوبی برای این است که یک عضو متعهد در جامعه متن باز باشیم. اگر ما یک وبلاگ داریم یا این که در وبلاگ یک نفر دیگر شرکت داریم، نیازی نیس که کاری به جز نوشتن یک پست جالب درباره آن انجام دهیم.

اگر صاحب یک وبلاگ نیستید، شما همچنین می‌توانید آوازه نرم‌افزار مورد علاقه خود را بر روی شبکه‌های اجتماعی پخش کنید. ما به این صورت نه فقط به توسعه دهندگان متن باز، بلکه به هر کس دیگری که به دنبال یک نرم‌افزار خوب برای این هدف است هم کمک می‌کنیم.

۶. امکاناتی را پیشنهاد دهیم، اما با احتیاط

درخواست‌های امکانات می‌توانند کاربردی باشند، اما فقط وقتی که با احتیاط ارسال شوند. اگر این کار را با ملاحظه انجام دهیم و به توسعه دهندگان نشان دهیم که ما کار آن‌ها را درک کرده و از آن قدردانی می‌کنیم، می‌توانیم با مطلع ساختن آن‌ها از این که چگونه می‌توانند نرم‌افزار خود را ارتقا دهند، ایده‌های با ارزشی به آن‌ها بدهیم.

متاسفانه بسیاری از کاربران در هنگام ارسال درخواست‌های امکانات، خیلی با احترام رفتار نمی‌کنند. برخی از آن‌‌ها همچنین بررسی‌های بدی برای پلاگین‌هایی با عملکرد خوب می‌نویسند، فقط به خاطر این که امکانات مورد نظر آن‌ها در این پلاگین‌ها وجود ندارد.

این نوع رفتار بسیاری از توسعه دهندگان را از جامعه متن باز دور می‌کنند؛ پس اگر ما می‌خواهیم که این جامعه رشد کند، همیشه باید با توسعه دهندگان به عنوان شریک خود رفتار کنیم، و با احترام از آن‌ها برای امکانات جدید درخواست کنیم.

۷. یک آزمایش کننده نرم‌افزار باشیم

نرم‌افزارها باید به طور کامل آزمایش شوند، پس حتی اگر مقدار کمی وقت آزاد داریم، یا این که به خصوص به یک پلاگین یا یک برنامه علاقه داریم، می‌توانیم در روند توسعه‌دهی به عنوان یک آزمایش کننده نرم‌افزار داوطلب شرکت کنیم. تیم‌های متن باز معمولا به کاربران درباره فرصت‌های آزمایشی، بر روی وبسایت خود یا بر روی پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی اطلاع می‌دهند.

برای مثال تم WordPress به توسعه دهندگان فرصت این را داد که آخرین تم پیشفرض آن‌‌ها، یعنی Twenty Sixteen را آزمایش کنند، و آن‌ها همچنین دستور العمل‌هایی به همراه جزئیات درباره نحوه کار روند آزمایش خود دادند. ما با آزمایش محصولات فقط کمک نمی‌کنیم، بلکه به مقدار زیادی درباره روند کار و یک نرم‌افزار به خصوص یاد می‌گیریم.

۸. یک patch را آپلود کنیم، یا این که یک پیشرفتی به برنامه مورد نظر بدهیم

تیم‌های متن باز همیشه به توسعه دهندگان جدید خوش‌آمد می‌گویند، پس اگر نمی‌خواهیم پروژه متن باز خود را شروع کنیم، یا این که زمان مورد نیاز برای آن را نداریم، فقط آپلود کردن یک patch برای باگ‌های موجود هم می‌تواند به شدت کاربردی باشد. اگر می‌خواهیم این کار را انجام دهیم، معمولا یک فایل patch می‌سازیم که شامل لیستی از تفاوت‌هایی که ساختیم می‌باشد.

تیم WordPress به وضوح توضیح می‌دهد که چگونه یک patch‌ مطابق با سیستم کنترل نسخه SVN مورد استفاده آن‌ها را ثبت کنیم، و اگر می‌خواهیم در یک پروژه گیت‌هاب شرکت داشته باشیم، راهنمای مربوطه را در اینجا می‌توانیم بیابیم.

ساخت patchها نیازمند کدنویسی است، و از این رو فقط به توسعه دهندگان پیشنهاد می‌شود.

۹. در سندنگاری یا ترجمه شرکت کنیم

یک نرم‌افزار کاربردی فقط از کد تشکیل نمی‌شود، بلکه همچنین نیازمند سندنگاری قابل درک بوده، و در یک دنیای جهانی شده، نیازمند ترجمه می‌باشد.

اکثر تیم‌های توسعه دهنده کاربران را قادر می‌سازند تا سندهای موجود آن‌ها را ویرایش کنند و اطلاعات جدیدی به آن اضافه کنند. ما لزوما نباید درباره چیزهای بزرگ فکر کنیم، ما حتی می‌توانیم با برطرف کردن اطلاعات غلط هم کمک کنیم.

ما همچنین می‌توانیم با ترجمه نرم‌‌افزار یا برنامه مورد علاقه خود به یک زبان خارجی هم در جامعه متن باز شرکت کنیم. این نوع شراکت برای افرای که زبان بومی‌شان انگلیسی نیست، عالی است. بالاخره، چرا باید بخواهیم در دنیایی زندگی کنیم که برنامه‌ها و نرم‌افزارهای جالب نمی‌توانند به زبان‌های دیگر برسند؟

محلی‌سازی نرم‌افزار معمولا با استفاده از برنامه‌هایی مانند Poedit انجام می‌شود که ترجمه بیش از دو جمله به صورت همزمان را ممکن می‌سازد، پس حتما نباید زیاد کار کنیم.

۱۰. به استفاده از نرم‌افزارهای متن باز ادامه دهیم

اگر می‌خواهیم یک صحنه متن باز زنده را ببینیم، باید به طور فعالانه از نرم‌افزارهای متن باز استفاده کنیم و از امتحان کردن نرم‌افزارهای جدید نترسیم. اگر چیز خوبی پیدا کردیم،‌ نباید در پیشنهاد کردن آن به دیگران دو دل باشیم، تا آن‌ها هم بتوانند از آن نرم‌افزار بهره ببرند.

حتی اگر ما کاربران مشتاق و محترمی هستیم که هیچ کاری به جز به اشتراک گذاری تجربیات خود انجام نمی‌دهند، باز هم به روش خوبی در این جامعه شرکت داشته‌ایم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید