PHP در مقایسه با Python - مقایسه ۱۴۰۲
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

PHP در مقایسه با Python - مقایسه ۱۴۰۲

پایتون و PHP دو زبان محبوب و پر استفاده در دنیای تکنولوژی هستند و توسط بسیاری از شرکت‌ها، فریلنسرها و توسعه دهندگان استفاده می‌شود. هر دو این زبان‌ها در دنیای توسعه سمت سرور یا همان Back-End Development نقش اساسی را ایفا می‌کنند و با داشتن فریمورک‌های قدرتمند، به انتخاب‌های اصلی برای توسعه اپلیکیشن‌ها تبدیل شده‌اند.

مقایسه این دو زبان به این صورت که در نهایت یک برنده و یک بازنده را انتخاب کنیم قطعا کار درستی نیست و هر کدام از این زبان‌ها در بخش‌های منحصر به فردی کاربرد خود را نشان می‌دهند. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم با بررسی یکسری فاکتورها این دو زبان را بررسی کرده و براساس هر کدام از این فاکتورها این دو زبان را با همدیگر بررسی کنیم.

به عنوان یک نکته اساسی یکبار دیگر تکرار می‌کنم که ما به دنبال برنده و بازنده نیستیم،‌ بلکه قصد داریم یک بررسی کلی را انجام دهیم.

ویژگی‌ها

هر کدام از زبان‌های برنامه نویسی PHP و Python دارای یکسری ویژگی‌ها هستند که نیاز است در این قسمت از مطلب به آن‌ها اشاره‌ کنیم.

ویژگی‌های زبان برنامه نویسی Python

  1. خوانایی و ساده بودن: این موضوع مکررا توسط بیشتر وبسایت‌ها و مستندات تکرار شده است که پایتون یک زبان برنامه‌نویسی خوانا بوده و کار و استفاده از آن بسیار ساده است. این موضوع در زبان برنامه نویسی پایتون باعث شده تا مبتدیان بسیار زیادی از این زبان استفاده کنند و در مدت زمان کوتاه‌تری به نسبت دیگر زبان‌ها آن را یاد بگیرند.
  2. گسترش پذیری: پایتون دارای کتابخانه‌ها و ابزارهای توسعه بسیار زیادی است. به همین دلیل می‌توانید به سادگی ابزارها و کتابخانه‌های جانبی را به پایتون اضافه کنید و در نتیجه همواره به ابزارهای مختلفی دسترسی داشته و در ساختار پروژه خود از آن‌ها استفاده کنید.
  3. همه فن حریف بودن: پایتون یک زبان برنامه نویسی همه فن حریف است. به این معنا که برخلاف PHP که تنها برای توسعه سمت سرور ایجاد شده است، پایتون برای گستره بزرگی از کاربردهای مختلف ساخته شده است. توسعه سمت سرور، توسعه مدل‌های هوش مصنوعی، آنالیز داده و... از جمله اصلی‌ترین کاربردهای پایتون است.
  4. جامعه کاربری بزرگ: پایتون یک زبان نسبتا قدیمی است و تا به امروز نیز به صورت کامل پشتیبانی شده و بروزرسانی‌های مختلفی را دریافت کرده است. از طرف دیگر، حضور طولانی مدت پایتون باعث شده تا جامعه کاربری گسترده و بزرگی داشته باشد و در نهایت منابع آموزشی بسیاری را در اختیار همگان قرار دهد.

ویژگی‌های زبان برنامه نویسی PHP

  1. مختص توسعه سمت سرور: PHP یک زبان برنامه نویسی اختصاصی است. به این معنا که تمام تلاش و تمرکز تیم توسعه این زبان برنامه نویسی روی سازگار کردن PHP با توسعه سمت سرور بوده و در زمینه‌های دیگر چندان تخصصی ندارد. به همین دلیل توسعه دهندگان PHP بسیار روشن‌تر با زبان برنامه نویسی خود تعامل برقرار می‌کنند.
  2. جعبه ابزار کامل: PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است و بدون استفاده از هیچ فریمورکی این قابلیت را به شما می‌دهد تا بتوانید یک وب اپلیکیشن را توسعه دهید. به همین دلیل PHP به صورت پیشفرض یک جعبه ابزار کامل مستقل است.
  3. ادغام‌پذیری: PHP قابلیت ادغام‌پذیری با مجموعه ابزارهای مختلفی را دارد. برای مثال دیتابیس‌های رابطه‌ای و غیررابطه‌ای.
  4. سهولت در توسعه وب: PHP یک زبان مستقیما سمت سرور است و به همین دلیل کاربر با ورود به فرایند یادگیری PHP به صورت مستقیم با توسعه وب نیز آشنا می‌شود. به همین دلیل فرایند یادگیری و استفاده از PHP در توسعه وب ساده است.
  5. جامعه کاربری بزرگ: PHP نیز مانند پایتون یک زبان برنامه نویسی قدیمی بوده و طی سال‌های قبلی نیز بروزرسانی‌های کاملی را دریافت کرده است. همچنین PHP جامعه کاربری گسترده‌ای داشته و منابع آموزشی بسیاری برای آن تولید شده است.

استفاده‌پذیری

هر دو زبان برنامه نویسی می‌توانند در فرایند توسعه سمت سرور وب اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. اما Python برخلاف PHP که تنها برای یک کار مناسب است، در زمینه‌های دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل بسیاری ترجیح می‌دهند که به دلیل چند استفاده بودن سراغ پایتون بروند.

فریمورک

PHP و Python از جمله زبان‌های برنامه نویسی هستند که فریمورک‌ها و کتابخانه‌های بسیار زیادی دارند. اما هر دو این زبان‌ها یک فریمورک اصلی برای توسعه سمت سرور داشته که بیشتر رقابت‌ها و استفاده‌ها مربوط به این دو فریمورک می‌شود. برای PHP این فریمورک لاراول نام دارد و برای پایتون این فریمورک Django نام دارد.

بازار کار

هر دو زبان برنامه نویسی از بازار کار خوبی برخوردار هستند و در ایران نیز از هر دو استقبال بسیار زیادی صورت گرفته است. در بازار جهانی پایتون وضعیت بهتری به نسبت PHP داشته و بدلیل چند استفاده بودن و همچنین داشتن راه‌حل‌های بسیار در زمینه توسعه وب، از میزان آگهی‌ها و حقوق شغلی بهتری برخوردار است.

در ایران مسئله کاملا برعکس است. PHP صدرنشین بوده و بیشتر شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از PHP/Laravel برای توسعه اپلیکیشن‌های سمت وب خود استفاده کنند. یکی از دلایل اصلی این موضوع حضور فعالانه PHP برای مدت زمان طولانی در بازار کار بوده و همچنین سیستم آموزشی دانشگاه‌ها نیز این زبان آموزشی را بیشتر تدریس می‌کنند.

چگونه PHP را یاد بگیریم؟

همانطور که گفته شد PHP یک زبان برنامه نویسی تخصصی در زمینه توسعه سمت سرور است. در نتیجه اگر به این زمینه علاقه دارید و قصد دارید PHP را در این مسیر یاد بگیرید به شما پیشنهاد می‌کنم از مسیر یادگیری PHP در وبسایت راکت استفاده کنید.

چگونه Python را یاد بگیریم؟

پایتون از طرفی دیگر یک زبان برنامه نویسی چند منظوره است و اگر فرایند برنامه نویسی با آن را یاد بگیرید ضرورتی ندارد که حتما سراغ توسعه سمت سرور بروید چرا که می‌توانید کارهای دیگری را نیز با آن‌ انجام دهید. اگر قصد دارید پایتون را به خوبی یاد بگیرید از دو دوره آموزشی زیر استفاده کنید:

دوره آموزش رایگان پایتون

دوره آموزش پیشرفته پایتون

در پایان

در این مطلب از وبسایت راکت ما به صورت کلی به بررسی و مقایسه دو زبان برنامه نویسی PHP و Python پرداختیم. همانطور که در ابتدا مطلب گفتیم ما به دنبال بازنده و برنده در این بحث نیستیم. اما بسیار مهم است که بدانیم چه تفاوت اساسی بین این دو زبان وجود دارد:

  • هر دو زبان فرایند یادگیری آسانی دارند
  • هر دو زبان منابع آموزشی و جامعه کاربری بسیار بزرگی دارند
  • PHP یک زبان مختص به توسعه وب است
  • Python برخلاف PHP در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد.
  • هر دو زبان از فریمورک‌های بسیار خوبی بهره می‌برند.
  • بازار کار هر دو زبان مناسب است اما در ایران PHP از بازار کار بهتری برخوردار است.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.2 از 5 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا