جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
خودت را برای یک روز کاری طراحی آماده کن
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

خودت را برای یک روز کاری طراحی آماده کن

بر هیچکسی پنهان نیست که اگر ما برای انجام یک کار آماده و راحت باشیم، آن را در بهترین نحو ممکن انجام خواهیم داد. با وجود این ما طراحان هنوز هم دست به کارهایی می زنیم که ممکن است ما را از انجام بهترین ها دور کند. به هر حال این شرایط ممکن است ناشی از محیط باشد و یا می تواند ناشی از قالب ذهنی ما، در هر صورت این حالت خلاقیت را از ما می گیرد. و بعضی اوقات هم متاسفانه ما از چنین چیزی خبر نداریم. 

طراحی و توسعه به چیزهای بسیار بیشتری احتیاج دارد. به این دلیل که ما اغلب اوقات از مغزمان برای ساختن چیزها استفاده می کنیم. ما باید خودمان را در بهترین حالت ممکن قرار دهیم. بیاید نگاهی به چند چیز که می تواند خلاقیت را به شما برگرداند نگاه کنیم.

محیط کاری شما مهم است

ما هر روز این کلیشه را می بینیم یا می شنویم که فریلنسر ها در یک کافی شاپ کار می کنند. بله، این چیز باحال و جالبی است، تکنولوژی به ما این قدرت را می دهد که بتوانیم از دور کارها را انجام دهیم. اما آیا این مکان برای یک طراح بهترین مکان کاری خواهد بود؟ بستگی دارد!

محیط کاری ما چیزی کاملا شخصی است. و برای کسانی که کارشان خلاقیت است این آیتم می تواند یکی از فاکتورهای مهم برای کیفیت کارشان است. بعضی ها شاید خوششان بیاید که در یک محیط بنشینند و از بوی دانه های تازه بو داده و بیسکویت های گرم لذت ببرند، اما برای شخص بنده کار در یک محیط شلوغ هر چند آرام مانند کافه بسیار سخت و مشکل است. من بیشتر با پوشیدن یک کت و شلوار و نشستن در یک اتاق و کار کردن در آنجا راحت هستم.

نکته این است که اگر شما یک جایی را انتخاب کردید «یا به زور مجبور به انتخاب شدید» سعی کنید محیط را برای ساختن بهترین کار تغییر دهید. برای مثال اگر در خانه کار می کنید، سعی کنید قسمتی از خانه که شما را از حواس پرتی دور می کند، انتخاب کنید.   شما برای خلاقیت نیاز به یک مکان دارید که بتوانید تمرکز حواس داشته باشید. سعی کنید چیزهایی  که به آنها علاقه دارید را دور و بر خود جمع کنید، برای مثال اگر علاقه به سازهای موسیقی دارید آنها را در کنار محل کار خود قرار دهید و گهگاهی هم به سراغ آنها بروید.

پس فکر نکنید که وادار شدن به یک مکان شما را می تواند به پیشرفت نزدیک بکند، اگر حق انتخاب دارید، بهترین مکانی که می توانید از آن محصولات خوبی بسازید را انتخاب کنید.

چند کار را با هم انجام ندهید

آیا تا به حال شده است که روی یک طرح زیبا در زمان جواب به یک تماس تلفنی یا یک ایمیل فکر کنید؟ مطمئنا خوب جواب نمی دهد.

بعضی از اوقات شما مجبور خواهید شد چند کار را با هم انجام دهید. اما زمانی که شما می خواهید یک کار خلاقانه انجام دهید باید صرفا روی آن موضوع تسلط پیدا کنید. حالتی که مردم بتوانند همزمان روی چند موضوع فکر کنند و در آن واحد یک خلاق خوب هم باشند تقریبا ناممکن و سخت است. البته این بدین معنا نیست که شما باید هرچیزی که دارید را فراموش کنید، اما تنها نیم ساعت دور شدن از این افکار می تواند به خلاقیت شما کمک بکند.

در تجربه کاری برای خودم ثابت شده است که اگر بخواهم روی چیزی تمرکز کنم و چیز دیگری هم توجه من را به خود جلب کند، واقعا فکر کردن برایم مشکل و سخت می شد. شما فکر کنید که قرار است شخصی به شما تلفن کند و یا نه فکر کنید که کسی منتظر شماست، تمام این ها می تواند شما را از هدف اصلی دور کند. اما اگر صدای هشدارهای موبایل و کامپیوترتان را خاموش کنید، مطمئنا همه چیز حل خواهد شد.

یک راه دیگر برای حل این مسئله آن است که طراحی و خلاقیت های خود را برای اوقاتی که می دانید واقعا کسی به شما کاری ندارد و درگیر مسئله ای نخواهید بود بگذارید. البته من خیلی موافق این ایده نیستم چون باعث می شود زود خسته شوید و اضافه کاری بیشتری را تحمل کنید. اما با این وجود باز هم می شود روی این قضیه ماند و اگر می توانید هر روز برای مثال سر شب ها روی طرحتان کار بکنید، پس مشکلی نخواهد بود.

ابزار درست برای انجام کار

وقتی که شما می خواهید یک طراح یا توسعه دهنده باشید، به یکسری از ابزارها نیاز دارید. و عدم وجود هر کدام از این نیاز ها می تواند به کار شما لطمه بزند و یا پیشرفت کاری تان را به کل متوقف کند. خب ابزارهای مورد نیاز برای شما می تواند یک سخت افزار و یک نرم افزار باشد، پس عدم وجود هر کدام از این ها شما از موفقیت دور می کند. برای مثال، در مورد کامپیوتر خودتان! آیا به اندازه کافی سریع است؟ به آسانی می تواند نرم افزارهای مورد نیاز و محبوبتان را اجرا کند؟ شاید جواب تمام این سوال ها منفی باشد و شما دارید با یک کامپیوتر که پر از کرش های مزاحم است کار می کنید. رک بگم که این می تواند شما را از کار کردن بیاندازد، چرا که این کامپیوتر می تواند یک عامل مزاحم باشد. اگر می خواهید که به یک سطح حرفه ای برسید، باید سرعت عملتان بالا باشد، دقت و قدرت بالایی داشته باشید، همه اینها علاوه بر حرفه ای بودن خودتان به ابزارهای حرفه ای نیز نیازمند است. کامپیوتر شما نیاز آنچنانی به سرعت هم ندارد، مهمترین مسئله برای شما باید پایداری آن باشد. «هر وقت که به آن نیاز داشتید دست رد به سینه شما نزند.». نرم افزار شما هم نیاز ندارد که دقیقا آن چیزی باشد که در هالیوود از آن استفاده می کنند. مهمترین مسئله اجرای آن چیزی است که شما می خواهید.

یک برنامه ریزی برای خودتان داشته باشید

این چیزی است که هنوز هم خودم را به داشتنش ایجاب می کنم. یک برنامه ریزی کاری می تواند از شما را از حواس پرتی هایی که در دوران کار با آن مواجهه هستید، دور کند. برنامه ریزی کاری به شما کمک می کند که بتوانید با در نظر گرفتن همه چیزهای اطرافتان به اهداف خود برسید. البته من یک برنامه ریزی بسیار سفت و سخت را هم پیشنهاد نمی کنم، بهتر است برنامه را طوری تنظیم کنیم که براساس واقعیت های زندگی باشد. اما به یاد داشته باشید که وقتی برنامه ریزی را انجام دادید، خودتان را ایجاب کنید که آن برنامه ها را حتما اجرا نمایید.

شاید به نظر تان این کار خیلی در جریان خلاقیت شما اثر نمی گذارد، اما این راهی است که من پیدا کرده ام و توسط آن جلو می روم. برای این کار من یک لیست ساده از کارهایم را در ابزاری مانند Trello ساخته ام. این تنها راهی است که با آن می توانم خودم را مجبور به انجام دادن کارهایم بکنم.

از خودتان شروع کنید

تبدیل شدن به یک طراح با خلاقیت بالا سخت است و کار و تلاش می طلبد. در حقیقت این کار با وظایف و اعمالی که هر روز در اطرافمان می بینیم متفاوت است. این کار به اندازه کافی جنبه تفریحی دارد، ما بعضی اوقات از ابزارهایی استفاده می کنیم که قبلا آماده شده اند مانند فریمورک ها و یا قالب ها. اما این پروسه می تواند ما را از انجام بهتر کارها دور کند، چون در وهله اول این کار نیازمند خلاقیت است. برای بهتر انجام دادن این کار ما باید در محیطی مناسب و راحت باشیم. از ابزارهای مناسب استفاده کنیم و برای خودمان برنامه ریزی داشته باشیم، اینگونه است که ما می توانیم به هدفمان برسیم. 

به جایی که دارید در آن کار می کنید، فکر کنید. مطمئنا چیزی را برای بهتر کردن کارتان و یا عاملی برای حواس‌پرتی  را می یابید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است