جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
نحوه تغییر تمرکز حرفه‌ای با حداقل خرابی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

نحوه تغییر تمرکز حرفه‌ای با حداقل خرابی

با پیشرفت در حرفه خود به عنوان یک طراح فریلنس، ممکن است متوجه شوید که کارهایی که سال‌ها با خوشحالی انجام می‌دادید، دیگر برایتان جذابیتی ندارند. شاید شما یک طراح وب باشید اما به مشاوره دادن علاقه داشته باشید یا از کارمند بودن خسته شده‌اید و می‌خواهید نقشی بهتر و قوی‌تر داشته باشید. شاید مشتریان شما کاری کرده‌اند که از کار زده شوید و تصمیم بگیرید در پشته پرده کار کرده و محصولی را بر اساس دانش و ایده‌های شخصی خود تولید کنید. در مراحل اولیه جا به جایی از یک نوع کار به کاری دیگر، ممکن است مشتریان با پتانسیل بالای خود را که قصد داشتند شما را به خاطر حرفه قبلی‌تان استخدام کنند از دست بدهید و این مسئله می‌تواند به درآمد، شهرت و حتی کیفیت کار شما آسیب برساند.

خوشبختانه چند قدم وجود دارد که به وسیله آن‌ها می‌توانید مطمئن شوید که احتمال موفقیت خود را کاهش نمی‌دهید. در اینجا یاد می‌گیرید که چگونه می‌توانید تمرکز حرفه‌ای خود را با حداقل خرابی تغییر دهید.

مقداری پول پس‌انداز کنید

گاهی اوقات آنقدر از کارتان کلافه می‌شوید که برای رهایی پیدا کردن از دست بعضی مشتریان لحظه شماری می‌کنید. پس بهتر است قبل از اینکه تصمیم بگیرید که روی شغل دیگری تمرکز کنید، مطمئن شوید که توانایی مالی کافی را برای زمانی که اوضاع سخت شد در دست داشته باشید. این ممکن است بدان معنا باشد که برای پس‌انداز پول کافی، مجبور باشید چند ماهی دیگر برای مشتریانتان کار کنید. سعی کنید هزینه‌های اضافی خود را کاهش دهید. در دست داشتن بودجه به دلایل زیادی می‌تواند مفید واقع شود، مثلا یکی از آن دلایل این است که بدون نگرانی می‌توانید شغل دلخواه خود را انتخاب کنید.

فراموش نکنید که در صورت لزوم میزان مالیات را نیز در نظر بگیرید. بسته به نوع کاری که قرار است انجام دهید، باید مطمئن شوید آنقدر درآمد خواهید داشت تا بتوانید علاوه بر پرداخت مالیات، زندگی خود را نیز تامین کنید.

جریان مالی را امن نگه دارید

اگر شما فقط به این موضوع دقت دارید، این ایده‌ی خوبی برای حفظ برخی از روش‌های درآمدزای جدا از تجارت جدید شماست. اگر در حال انجام دادن کار آسانی هستید و بابتش کلی پول بدست می‌آورید، دلیل خوبی ندارد که از انجام آن کار صرفه نظر کنید. ممکن است تصور کنید که در حال تلف کردن وقتتان هستید اما باور کنید هرچه مدت زمان بیشتری را صرف برنامه ریزی برای مسیر شغل جدیدتان کنید، انتقالی آسانتر و بهتر خواهید داشت. همه‌ی گفته‌هایم مرا به نکته بعدی می‌رساند...

برای فرار نقشه بکشید

همیشه هنگام انجام هرگونه حرکت و تغییری در شغل خود، یک برنامه عملی خاص و مشخص داشته باشید. قبل از تغییر حرفه‌ی خود تمام نتایج احتمالی را در نظر بگیرید. البته شما می‌خواهید از مزایای کار مطلع شوید تا ببینید چگونه می‌توانید خود و خانواده‌تان را حمایت کنید اما مسائل دیگری نیز وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. مهمترین مسئله در این وضعیت، موقعیت شما در صنعت جدیدی که انتخاب کرده‌اید است. آیا این خدمات جدید یا محصول شما تقاضای کافی برای به فروش رفتن را دارد؟ چگونه می‌خواهید در بازار رقابت کنید؟ آیا می‌توانید برای کار جدید خود از ارتباطات شغل قدیمی‌تان استفاده کنید؟

بعضی اوقات رویای تغییر شغل دادن را می‌بینیم و وقتی در واقعیت این کار را انجام می‌دهیم، تازه متوجه می‌شویم که در مسائل مربوط به فروش و بازاریابی اشتباهاتی را مرتکب شده‌ایم.

کوچک شروع کنید، سپس اغلب آزمایش کنید

انتقال تدریجی بسیار مهم است. ابتدا کوچک شروع کنید، سپس به تدریج مسیر پیشرفت را به سمت هدف نهایی خود طی کنید. به عنوان مثال، اگر قصد نوشتن کتاب دارید، می‌توانید با یک وبلاگ شروع کنید و به آرامی پست‌هایتان را در قالب یک کتاب جمع آوری کنید. هر ماه به سراغ پروژه‌های جدید بروید. از مرزهای مشتریان فعلی خود بگذرید و با افرادی جدید همکاری کنید. آزمایش کردن بخش مهمی از این روند کاری است. اگر تصور می‌کنید این احتمال وجود دارد که چیزی طبق نقشه پیش نرود، بهتر است یک آزمایش یک ماهه انجام دهید چون انجام این آزمایش خیلی بهتر از این است که ۲ سال از وقت و زندگی خود را صرف کاری کنید که در آخر با شکست مواجه می‌شود.

مثلا اگر سعی دارید تا یک محصول مبتنی بر اطلاعات مانند یک دوره آموزشی یا یک سری آموزش‌های پولی را بفروشید، به جای اینکه کل محصول را ساخته و ارائه دهید، سعی کنید یک نسخه کوتاه را بسازید و سریعا آن را منتشر کنید تا ببینید آیا تقاضایی برای چنین محصولی در بازار وجود دارد یا خیر. همیشه باور نداشته باشید که همه چیز درست پیش می‌رود. زمانی که شک و تردید داشتید، کمی وقت بگذارید و آزمایشی انجام دهید.

تغییر هویت

ممکن است تغییر نام در کسب و کار جدیدتان مفید باشد. حال ممکن است این نام، نام شخصی شما یا صرفا نام تجاری شما باشد. تغییر نام باعث جدایی کار قدیمی و کار جدیدتان می‌شود و به ما این امکان را می‌دهد تا تمام اتفاقات شغلی قدیمی خود را پشت سر گذاشته و با روحیه‌ای تازه شغل جدیدتان را شروع کنید. شما از تفاوتی که نام جدید می‌تواند ایجاد کند حیرت زده خواهید شد. این تغییر فقط روی شغلتان تاثیر نمی‌گذارد، بلکه هویت شما را نیز به عنوان یک حرفه‌ای تحت تاثیر قرار می‌دهد. این کار می‌تواند بهترین روش برای خلاص شدن از شر نام‌های خجالت آوری باشد که سال‌ها پیش انتخاب کرده‌اید.

با پیشرفت کردن از سطحی به سطح بالاتر، صفحه‌ای جدید در زندگی و شغلتان باز خواهد شد. این تصمیم با شماست که آیا قصد دارید کار قدیمی را با کار جدیدتان پیوند دهید یا نه. گاهی اوقات این کار آنقدر هم که فکرش را می‌کنید منطقی نیست. چون برخی از مشتری‌ها ممکن است منظورتان را اشتباه متوجه شده و درخواست‌هایی داشته باشند که با شغل جدیدتان هماهنگی نداشته باشد.

با کار قدیمی خود خداحافظی کنید

بنابراین شما اهداف خود را مشخص کرده و برنامه‌های مالی شما در یک ردیف قرار گرفته‌اند. حال وقت آن رسیده است که انتقال‌تان دائمی شود. مطمئن شوید که به مشتریان خود خبر می‌دهید که الان مشغول انجام چه کاری هستید. ممکن است بتوانند به روش‌هایی که شما حتی فکرش را هم نمی‌کنید کمکتان کنند. مشتریان قبلی شما باید بدانند که دیگر سفارشی از کار قبلی خود را قبول نمی‌کنید. داشتن چنین گفتگوهایی با مشتریان سخت است؛ به خصوص وقتی بابت انجام کارهایشان به شما قول مبلغ بالایی را پیشنهاد می‌کنند. اما تردید از ترک کردن شغل قبلی‌تان نشان دهنده مسائلی است که می‌تواند تاثیرات بدی روی شهرت شغلی‌ شما داشته باشد.

نتیجه گیری

در ابتدا شما درآمد کمی را از دست خواهید داد به خصوص وقتی با آخرین مشتری خود خداحافظی می‌کنید. اگر مراحل بالا را دنبال کنید،لازم نیست به اندازه اکثر فریلنسرها از این موضوع بترسید. گفته می‌شود موفقیت در هر کاری با قرار دادن خود در ناراحت کننده‌ترین موقعیت‌ها ارتباطی مستقیم دارد. هر چه زودتر و بیشتر مسائل سخت را از سر راهتان کنار بزنید، زمان بهتری برای سرمایه گذاری در شغل جدیدتان را خواهید داشت.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است