جوانب مثبت و منفی یک فریلنسر توسعه دهنده
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 15 دقیقه

جوانب مثبت و منفی یک فریلنسر توسعه دهنده

وقتی صحبت از فریلنسر بودن می‌شود، سوالاتی این چنینی مطرح می‌شود:

- آیا می‌توانید به عنوان یک فریلنسر توسعه دهنده پول کافی را بدست آورید؟

- برای فریلنسر شدن باید چه چیزهایی را بدانم؟

- آیا من تمام روز را مشغول کدنویسی خواهم بود؟

این‌ها سوالات عالی و بسیار کاربردی برای پرسیده شدن هستند.

نکته‌ی اصلی این است که من فکر می‌کنم با بحث کردن در مورد فریلنسر توسعه دهنده یا طراح وب، مردم تصور اشتباهی را در ذهن خود ایجاد می‌کنند. ممکن است آن‌ها فریلنسرها را به شکل افرادی تصور کنند که در کنار ساحل با خوردن آبمیوه مشغول کار کردن هستند.

این شیوه‌ی زندگی را می‌توان از طریق کار سخت، استراتژی مناسب، برون سپاری، ایجاد جریان‌های چندگانه درآمد و غیره بدست آورد. اما برای اکثر فریلنسرها شیوه‌ی زندگی بدین شکل نیست. کارهای فریلنسری مخصوص همه نیست و این مقاله قصد دارد تا با ورود به جزئیات و شفاف سازی برخی مسائل، به شما بفهماند که باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشید. با دانستن برخی موضوعات مهم در این حرفه، می‌توانید بهتر تصمیم گیری کنید.

این مقاله دو بخش عمده دارد:

جوانب مثب در فریلنسر بودن:

- پتانسیل درآمد شما می‌تواند خیلی بالاتر از یک شغل باشد

- دیگر خبری از شلوغی‌های ساعات اوج نخواهد بود

- شما کنترل بیشتری بر روی برنامه‌های خود دارید

- پتانسیل رشد بسیار وسیع است

جوانب منفی در فریلنسر بودن:

- فریلنسری یک تجارت است

- شما می‌توانید پتانسیل کسب درآمد خود را محدود کنید

- امنیت‌های مالی

- روبرو شدن با کلاهبرداران و مشتریان بد

- مالیات‌ها و موارد خسته کننده ادمینی

- شما به نظم و انضباط شخصی نیاز خواهید داشت

۴ جنبه مثبت در فریلنسری

پتانسیل درآمد شما می تواند خیلی بالاتر از یک شغل باشد

در دنیای شرکت‌ها، هر کارمند طبق نرخ مذکور در قرارداد حقوق دریافت می‌کند. اگر می‌خواهید درآمد بیشتری کسب کنید، باید در آینده اضافه کاری کنید یا اینکه صرفاً بنشینید و امیدوار افزایش درآمد یا حقوق باشید.

یک توسعه دهنده وب استخدام شده می‌تواند بسته به عوامل مختلف، ساعتی ۱۸ تا ۶۰ دلار درآمد کسب کند. این موضوع را با یک فریلنسر توسعه دهنده وب مقایسه کنید. او خودش تصمیم می‌گیرد که چقدر باید بابت هر ساعت یا هر پروژه پول بگیرد. پروژه‌ای پول گرفتن، بیشتر عاقلانه به نظر می‌رسد. چه بخواهید ساعتی حقوق بگیرید و چه با اتمام هر پروژه، تنها چیزی که درآمد شما را محدود می‌کند خودتان هستید.

میزان درآمد شما بستگی به فاکتورهای زیر دارد:

- توانایی شما در مذاکره کردن بر روی ارزش شخصی‌تان

- پروژه‌ای که به مشتری تحویل می‌دهید

کای دیویس این مطلب را به خوبی بیان کرده است:

« بزرگترین چالشی که من هنگام رشد تجارت مشاوره‌ی خود بر آن غلبه کردم، قانع کردن مشتریان به پرداخت پول بیشتر یا پیگیری کردن فاکتورهای حقوقی نبود. در عوض بزرگترین چالش، چالشی درونی بود. چالش من این بود که خودم را متقاعد کنم که می‌توانم براساس ارزش خودم از مشتری پول بگیرم و می‌توانم نرخ های خودم را از ساعتی ۲۵ دلار به ۱۰۰ دلار، روزی ۱۰۰۰ دلار و هفته‌ای ۵۰۰۰ دلار افزایش دهم.

از آنجا که من قیمت‌های خود را افزایش داده‌ام، مشتریانی که من با آن‌ها کار می‌کردم، بهتر شدند و بیشتر توصیه‌های من را قبول می‌کردند. آن‌ها مرا شریک خود می‌دانستند نه یک کارگر که مشغول تکمیل کردن پروژه است.

بنابراین مشاور عزیز، این را بدان که آسانترین راه برای کسب درآمد بیشتر، بالا بردن نرخ‌های خودتان است و تنها فردی که می‌تواند جلوی این کار را بگیرد، خود شما هستید.»

به عنوان یک فریلنسر، وظیفه‌ی شماست که درآمد خود را بهبود بخشید. حقوق بیشتر برای خدمات شما، نیازمند استراتژی، دانش و اعتقادی است که در آن شما باید براساس شایستگی خود پول بگیرید.

دیگر خبری از شلوغی‌های ساعات اوج نخواهد بود

در حالی که من کار تمام وقت خود را داشتم، محاسبه‌ای را انجام دادم. چیزی شبیه به این بود:

۲۰ دقیقه کار در اوج شلوغی و ۲۰ دقیقه برای بازگشت به خانه در اوج شلوغی. این روزانه ۴۰ دقیقه، هفته‌ای ۲۰۰ دقیقه، ماهی ۸۸۰ دقیقه و تقریباً ۹۹۰۰ دقیقه در سال است.

بیایید بگوییم که من ۳ سال در این شرکت هستم، من به طور کلی چند ساعت از زندگی خود را از دست داده‌ام؟ ۴۹۵ ساعت.

هر ساعتی که در ترافیک می‌گذرانید، به این معناست که در حال از دست دادن این موارد می‌باشید:

- پول

- زمان استراحت

- زمان برای وقت گذراندن با خانواده

- زمان برای یادگیری

این تصویر به خوبی این مسائل را نشان می‌دهد:

جوانب مثبت و منفی یک فریلنسر توسعه دهنده

فریلنسری نه تنها به شما این امکان را می‌دهد که از دست ترافیک خلاص شوید، بلکه شما را قادر می‌سازد تا تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید از خانه یا کافی شاپ کار کنید. این یک آزادیِ فوق العاده است.

شما کنترل بیشتری بر روی برنامه‌های خود دارید

وقتی کارمند هستید، کارهایتان زندگی شما را تغییر می‌دهد. اما هنگامی که یک فریلنسر هستید، می‌توانید تصمیم بگیرید که روزهای کاری شما به چه شکل باشند. داشتن کنترل بر روی برنامه‌های خود، به شما فرصتی می‌دهد تا در کارآمدترین زمان‌های خود کار کنید. این بدان معناست که شب‌ها یا صبح‌ها کار می‌کنید. ممکن است شما مجبور باشید جلسات ملاقات را وارد برنامه‌های خود کنید، اما این اتفاق برخی اوقات رخ می‌دهد و شما هنوز هم می‌توانید آن را در برنامه خود جای دهید.

من برای اینکه نشان دهم این برای من چگونه بوده است، مثالی را برایتان می‌گویم.

در سال ۲۰۱۹، من و دوستم تصمیم گرفتیم تا با یکدیگر به منظور بهبود موقعیت دفاتر بازاریابی‌های خود همکاری داشته باشیم. ما متوجه شدیم که موقعیت ما در آفریقای جنوبی است اما بازار هدف‌مان در ایالات متحده می‌باشد. او ساعت ۷ شب به بعد تماس‌های کاری را برقرار می‌کرد (به خاطر اختلاف زمان) و صبح‌ها استراحت می‌کرد. من نیز گاهاً شب‌ها کار می‌کردم و روزها در حین استراحت کردن بودم.

بنابراین می‌توانید ساعت ۸ صبح از خواب بیدار شوید، به یک دوی صبحگاهی بروید، صبحانه بخورید، برخی از ایمیل‌ها را بررسی کنید، کمی تمرین کنید، یک ناهار خوب بخورید و سپس به صورتی متمرکز کار کنید. هیچ راه درست و غلطی برای انجام دادن این‌ها وجود ندارد. اما حرف‌های من را بد برداشت نکنید. شما باید در زمان‌های کار کردن متمرکز عمل کنید تا در وقت‌های استراحت دچار استرس نشوید.

پتانسیل رشد بسیار گسترده است

شما به عنوان یک فریلنسر، این توانایی را دارید تا خدمات خود را به  صورت گسترده انجام دهید. موسسان موفق شرکت‌ها و آژانس‌های راه اندازی شده، همه به عنوان فریلنسر شروع به کار کردند.

در این کار خطراتی وجود دارد اما من به شخصه ترجیح می‌دهم تا به جای کار کردن در یک اداره و دنبال کردن رویاهای یک شخص دیگر، به دنبال آرزوهای خودم باشم و آن‌ها را به واقعیت برسانم. شما می‌توانید با انجام این کارها، حرفه فریلنسری خود را ارتقا بخشید:

- وظایف برون سپاری

- تولید محصولات دیجیتال

- متنوع سازی و ایجاد نمایندگی‌های بیشتر

- سودهای خود را دوباره در تجارت خود سرمایه گذاری کنید

- نمایندگی‌های بازاریابی خود را بفروشید

من می‌توانم به شما قول دهم که با انجام این کارها می‌توانید درآمد بیشتری کسب کنید، آزادی بیشتری داشته باشید و تجارت فریلنسری خود را به میزان قابل توجهی رشد دهید.

۶ جنبه منفی در فریلنسر بودن

فریلنسری یک تجارت است

دلیل اصلی شکست اکثر فریلنسرها این است که آن‌ها فریلنسینگ را به عنوان یک تجارت نمی‌بینند. اگر یک فریلنسر توسعه دهنده وب هستید، شغلتان فقط کدنویسی برای وب سایت‌ها نیست. بلکه این موارد را نیز شامل می‌شود:

- به دنبال مشتریان جدید گشتن

- بهبود بخشیدن به حضور اجتماعی

- برقراری ارتباط با مشتریان فعلی

- یادگیری مسائل جدید به منظور ارتقای توانایی‌ها

- امور مالی: حسابداری و مالیات

- مواردی مثل بیمه‌ی سلامت و غیره

همینطور که رشد می‌کنید و بزرگتر می‌شوید، باید چند نفر را نیز استخدام کنید، به آن‌ها آموزش‌های لازم را بدهید و یک سیستم را به وجود آورید. این را به عنوان یک تفکر منفی تصور نکنید. این فرصتی است که می تواند شما را به سطحی بالاتر ببرد. اگر شما فقط می‌خواهید کدنویسی کنید و حوصله‌ی دست و پنجه نرم کردن با مسائل بازاریابی را ندارید، عیبی ندارد اما باید واقع بین هم باشید. 

برای کارهای فروش و بازاریابی، اشخاصی را استخدام کنید یا شخصی را به صورت پاره وقت استخدام کنید تا وظایفی که دوست ندارید را انجام دهد. 

شما می‌توانید پتانسیل کسب درآمد خود را محدود کنید

من قبلاً گفتم که شما تعیین کننده میزان درآمد خود هستید. اما آنچه که به طور طبیعی اتفاق می‌افتد این است که اکثر فریلنسرها برای جذب مشتری، قیمت‌های خود را پایین می‌آورند. برخی از فریلنسرها، پس از مدت کوتاهی، قیمت‌های خود را به شکلی ویژه تعیین می‌کنند اما سایر آن‌ها قیمت‌های خود را با قیمت‌های بازار مرتبط می‌کنند. تفاوت بین آن‌ها چیست؟

این ساده است: آن‌هایی که قیمت‌های کمتری را برای خود تعیین می‌کنند، ارزش واقعی خدمات خود را نمی‌بینند. رفع این مشکل، نیازمند طرز تفکری متفاوت می‌باشد.

توسعه دهندگان وب فقط یک وب سایت نمی‌سازند. ما یک ابزار بازاریابی موثر ایجاد می‌کنیم که به مشتریانمان کمک خواهد کرد تا فروش بیشتری داشته باشند. بازاریابان رسانه‌های اجتماعی فقط چند پست و نظر را به اشتراک نمی‌گذارند، بلکه آن‌ها مردم را نسبت به آن برند آگاه می‌کنند. اگر می‌خواهید بیشتر درآمد کسب کنید، باید ارزش واقعی خود و کارهای خود را بدانید.

این یک فاکتور زمانی نیست، بلکه فاکتوری براساس ارزش است. بیشتر پول گرفتن به عنوان یک فریلنسر، به ارزش شما مرتبط است نه زمان شما. از این طرز فکر که باید براساس ساعت حقوق بگیرید، دست بردارید و براساس ارزش نتیجه‌ای که تحویل داده اید پول بگیرید.

امنیت مالی

در حرفه فریلسنری، به شما قول یک حقوق ثابت و کامل داده نشده است. اگر به مدت یک هفته بیمار باشید، نمی‌توانید بابت آن یک هفته حقوقی دریافت کنید. مشتریان می‌آیند و می‌روند. این امر به طور قابل توجهی می‌تواند بر میزان درآمد شما تاثیر بگذارد. من دیده‌ام که دلیل شکست بسیاری از فریلنسرها این بوده است که بهترین مشتریان آن‌ها دیگر همکاری‌های خود را با آنان ادامه ندادند. همیشه این را به یاد داشته باشید:

وقتی قیمت‌های خود را پایین‌تر از ارزش‌ واقعی تعیین می‌کنید، نشان می‌دهید که ارزش خدماتتان کم است و به همین ترتیب، مشتریان ارزش شما را در تجارت خود مشاهده نخواهند کرد. اگر ارزش شما کم باشد، به راحتی قابل جایگزین شدن خواهید بود. بنابراین این مواردی است که شما باید انجام دهید:

طی ۲ تا ۳ ماه اول راه اندازی کسب و کار خود، به منظور جذب مشتری، با قیمت‌های پایین‌تر شروع کنید. همانطور که پیشرفت می‌کنید و ارزش تجارت مشتریان خود را بالا می‌برید، قیمت‌های خود را به طور تدریجی برای مشتریان فعلی بالا ببرید و برای مشتریان جدید نرخ‌های جدیدی را تعیین کنید. نمی‌خواهم خیلی در مورد ساعتی یا پروژه‌ای حقوق گرفتن صحبت کنم، چون مطمئناً مطالب زیادی را در این باره مطالعه کرده‌اید.

یک راه ساده برای کسب درآمد بیشتر، ارائه‌ی خدمات اضافی‌ای است که خاص بودن شما را تکمیل می‌کند.

شما به عنوان یک توسعه دهنده وب، می‌توانید موضوعات اضافه‌ای را مثل مدیریت رسانه‌های اجتماعی و SEO را به مشتریان خود پیشنهاد دهید. این کار سبب افزایش ارزش شما در نزد مشتری می‌شود و درآمدی ماهانه را تضمین می‌کند. 

روبرو شدن با کلاهبرداران و مشتریان بد

کلاهبرداران و مشتری‌های بد، همه جای دنیا وجود دارند. اما چند کار وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از روبرو شدن با آن‌ها انجام دهید:

- پیش پرداخت را دریافت کنید

بهترین راه برای دوری از کلاهبرداران، دریافت پیش پرداخت است. اگر پروژه‌ای که بر روی آن کار می‌کنید، پروژه‌ای بزرگ باشد، دریافت نصف هزینه در ابتدا کافی است. شما باید بر روی تاریخی که حقوق می‌گیرید موافقت کنید چون اگر بخواهید صبر کنید تا هنگام اتمام پروژه حقوق بگیرید، دریافت آن می‌تواند به درازا بکشد. 

- تجارت یا نام مشتری خود را در گوگل جستجو کنید

جستجو کردن نام مشتریان در گوگل، معمولاً اطلاعات کافی را در رابطه با آن‌ها در اختیار شما می‌گذارد. با وجود این اطلاعات، می توانید تعیین کنید که آیا همکاری با آن‌ها سخت خواهد بود یا خیر. پیوندهای اجتماعی آن‌ها را چک کنید، این کار هم می‌تواند به شما کمک کند.

- قرارداد ببندید

داشتن یک قرارداد کامل می‌تواند به شما کمک کند. اگر قرارداد شما دارای بندهای مشخصی نباشد، نمی‌تواند چیز خاصی را به شما تضمین دهد اما داشتن یک چیز رسمی، خیلی بهتر از دست خالی بودن است.

- سوابق تمام مکالمات را نگه دارید

کافیست ارتباطات ایمیل و اسکایپ خود را ذخیره کنید و پس از اتمام کار، وارد سیستم شوید و ذکر کنید که آن‌ها از آنچه که تحویل داده‌اید راضی هستند.

من سال گذشته پروژه‌ای به مبلغ ۵۵۰۰ دلار انجام دادم و مشتری از طریق Paypal پول را پرداخت کرد. او از کار بسیار خوشحال بود، اما به دلایلی که نمی‌خواهم واردشان شوم، درخواست برگشت پول را کرد و به وسیله‌ی سیاست های PayPal تمام مبلغ پرداخت شده را پس گرفت. به این دلیل این مسئله را گفتم چون در وهله‌ی اول هیچ قراردادی را امضا نکرده بودم. من همیشه برای پروژه‌های بزرگ از قرارداد استفاده می‌کردم اما اگر قصد دارید پول خود را از طریق PayPal دریافت کنید، بهتر است این موضوع را به یاد داشته باشید. 

مالیات‌ها و موارد خسته کننده ادمینی

بسته به جایی که در آن زندگی می‌کنید، جور کردن مالیات می‌تواند دشوار یا آسان باشد. شما باید به دنبال روشی باشید که متناسب با نیازهای شما باشد و بتواند زندگی شما به خوبی اداره کند. برخی از کشورها هنوز قوانین متناسبی را برای فریلنسرها وضع نکرده‌اند. همین امر می‌تواند فریلنسرها را در گرفتن وام بانکی و وام‌های ماشین و غیره با مشکل مواجه کند. این موضوع واقعاً مایه تاسف است و باید مورد توجه قرار گیرد.

 شما به نظم و انضباط شخصی نیاز خواهید داشت

اگر اطراف شما پر شما از چیزهایی باشد که باعث راحتی و آرامش‌تان شود، نمی‌توانید به کار کردن فکر کنید. کاری که می‌توانید دراینجا انجام دهید این است که در منزل خود، مکانی را به کار کردن اختصاص دهید. هدف از این کار این است که وقتی وارد دفترکار خود می‌شوید، تمرکزتان باید به سمت بهره وری و سازندگی باشد.  

امیدوارم که این گفته‌های مختصر در مورد جوانب مثبت و منفی در فریلنسری به شما در تصمیم گیری بهتر کمک کند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی