از رفتارکردن همانند یک طراحِ وب آماتور دست بردارید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

از رفتارکردن همانند یک طراحِ وب آماتور دست بردارید

یک طراح وب بودن، چیزی بیشتر از مهارت‌های کار با فتوشاپ و تسلط بر آخرین فریم‌وورک CSS است. چالشی که آماتورها را از حرفه‌ای شدن دور می‌کند، مدیریت موثر در تجارت فریلنس آن‌ها است. در حالی که برخی از این مهارت‌ها را نمی توان یک شبه آموخت، در اینجا چند کار وجود دارد که می‌توانید از همین حالا شروع به انجام دادنشان کنید تا مشتریان، شما را فردی حرفه‌ای تصور کنند. با انجام این کارها می‌توانید شغل طراحی وب خود را متحول کنید.

۱. ارتباط موثر، بسیار مهم است

آخرین باری که با یک تجارت همکاری داشتید و آن‌ها به شما قول تماس دوباره را دادند اما هرگز زنگ نزدند، چه زمانی بود؟ یا آخرین بار چه زمانی ایمیل‌های شما نادیده گرفته شدند؟

ارتباطات موثر می‌تواند یک فرد را در هر زمینه‌ای به یک حرفه‌ای تبدیل کرده و یا به زمین بزند، اما در زمینه طراحی وب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طراحان حرفه‌ای می‌دانند که ارتباطات، موفقیت یک پروژه را نشان می‌دهد. بروزرسانی‌های منظم به شما کمک می‌کند تا مشتریان از مسیر پیشرفت احساس رضایت داشته باشند. اگر در چنین شرایطی مشکلی پیش آمد و کارها بر وفق مراد پیش نرفت، در موقعیتی قرار دارید که می‌توانید براساس آن، جدول زمانی و انتظارات مشخص شده‌ای را تنظیم کنید.

اگر به طور مرتب با مشتری خود ارتباط برقرار کنید، ممکن است زمان خود را از دست بدهید و به مهلت‌های زمانی تعیین شده برای هر پروژه نرسید. این امر باعث نارضایتی مشتری می‌شود و در نهایت موجب خواهد شد که مشتری از سرویس‌های طراحیِ وب شما پیش کسی تعریف نکند.

۲. همیشه انتظارات واضحی را برای جلوگیری از بروز مشکلات تنظیم کنید

اگر از همان ابتدا انتظارات را مشخص نکنید، احتمال دارد که بعداً دچار مشکل شوید. در اینجا به دو دسته از روش‌هایی توجه می‌کنیم که طراحان وب حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که مشتریان روند فعالیت‌های آن‌ها را درک می‌کنند:

تشکیل یک قرارداد

طراحان وب حرفه‌ای، هرگز بدون یک قرارداد کار نمی‌کنند. قراردادها علاوه بر محافظت از حق و حقوق‌تان، به شما کمک می‌کند تا انتظارات روشنی را برای مشتری خود تعیین کنید. مطمئن شوید که قرارداد شما شامل موارد زیر می‌باشد:

- خلاصه از کار، از جمله تعداد فرصت‌های تجدیدنظر

- اینکه چه کسی حق تولید محصول نهایی را دارد

- مهلت‌های زمانی، نرخ بهره، مقدار حقوق اولیه و پایانی و تاریخ پرداخت

ایجاد اطلاعاتی در مورد اهداف خود

قبل از اینکه بر روی یک پروژه شروع به کار کنید، با مشتری خود در مورد اهداف تعیین شده به توافق برسید و آن اهداف را در سند یا برگه‌ای ذکر کنید. وقتی زمان می‌گذارید و این حرکت را عملی می‌کنید، در واقع سندی در دست دارید که به واسطه‌ی آن اگر مشتری بعد از شروع کار، قصد تغییر دادن مسیر پروژه را داشت، بتوانید از او بیشتر حقوق دریافت کنید.

به خاطر بسپارید که تجربه کردن فراز و نشیب‌های مسیر به خاطر مشتریان، کار اشتباه و بدی نیست. اما سعی کنید این کار را به یک عادت تبدیل نکنید. صرفاً به این خاطر که خودتان رئیس خودتان هستید، نباید این فکر را در سر داشته باشید که می‌توانید آخر شب‌ها و آخرهفته‌ها کار کنید.

۳. فقط کارهای فوق العاده‌ای را ارائه دهید که سبب درخشان شدن نمونه کارهای شما می‌شوند

اگر به کار خود افتخار نکنید، هرگز قادر نخواهید بود تجارت فریلنس خود را توسعه داده و از یک آماتور به یک حرفه‌ای تبدیل شوید. در حالی که این گفته‌ها ممکن است شما را به یاد افراد احمق بیاندازد، اما خوب است بدانید که بسیاری از فریلنسرهای امروزی با دیدن مشتریان کسل کننده، تنها از نصف تلاش‌های خود استفاده می‌کنند.

در حالی که شما در تلاش هستید تا یک تجارتِ مشتری محور و مطابق با اهداف را ایجاد کنید، ممکن است مجبور به همکاری با پروژه‌هایی شوید که انتخاب اول شما نبوده‌اند. اما باید به این موضوع دقت کنید که شما نباید با چنین کارهایی رفتاری مشابه داشته باشید.

هر محصولی که با اسم شما همراه است، باید شگفت انگیز شاخته شود تا مشتریان بعدی را مشتاق همکاری با شما کند. اگر می‌خواهید که به مشتریان پردرآمدتری برسید و به پیشرفت‌های حرفه‌ای دست پیدا کنید، این مهمترین روش شما برای ارائه دادن بهترین عملکردتان خواهد بود.

۴. از به دنبال مشتری‌های جدید بودن دست نکشید

یکی از اشتباهات بزرگی که فریلنسرهای آماتور مرتکب می‌شوند این است که برای کسب درآمد، به تعداد کمی از مشتریان تکیه می‌کنند. یک طراح وب حرفه‌ای و موفق می‌داند که در اختیار داشتن گروهی از مشتریان مختلف، ارزش بیشتری دارد. طی نظرسنجی‌ای که اخیراً توسط Contently گرفته شده است، نیمی از فریلنسرها هرگز به دنبال مشتری‌های جدید نمی‌گردند و کمتر از ۲۰ هزار دلار در سال درآمد دارند.

با وقت گذاشتن و به دنبال مشتری‌های جدید گشتن، می‌توانید از بروز مشکلات در آینده جلوگیری کنید. هدف از انجام این کار بدین صورت است که مثلا اگر یک مشتری شما را ترک کرد، باز هم بتوانید با استفاده از مشتری‌های دیگر اقدام به کسب درآمد کنید.

علاوه بر اینکه در اینترنت درخواست شغل می‌کنید، باید از رایانه خود فاصله بگیرید و کمی به دنیای ۱۰۱ برگردید. در رویدادهای اجتماعی‌ای که در شهرتان برگزار می‌شود شرکت کنید، به کنفرانس‌ها بروید و کشف کنید که مشتریان بالقوه در کجا قرار دارند. این یک روش عالی به منظور ایجاد شهرت و ارتباطات تجاری شخصی است.

۵. کارهای خود را با یک نمونه کار آنلاین به نمایش بگذارید 

اگر نمونه کارهای بروزی نداشته باشید یا در رسانه‌های اجتماعی حضور فعالی نداشته باشید، شغل شما فریاد می‌زند که من یک تجارت تازه وارد هستم. طراحان وب حرفه‌ای درک می‌کنند که مشتریان را می‌توان در هر مکانی پیدا کرد. آن‌ها می‌دانند که داشتن مکانی برای نشان دادن تجربه‌ها، همکاری‌ها و پروژه‌های تکمیل شده، می‌تواند چه اهمیت بالایی داشته باشد.

نمونه کارهای بروز و آپدیت، به مشتریان بالقوه نشان می‌دهد که شما در دنیای طراحی چقدر مرتبط و فعال هستید و شواهد محکمی در مورد قابلیت‌های شما به آنها می‌دهد. با اطمینان حاصل کردن از اینکه نمونه کارهای شما پر از انواع پروژه‌های دلخواه است، می‌توانید مشتریان مناسبی را جذب کنید. این کار شما را یک قدم به پروژه‌های الهام بخش و رویایی نزدیک می‌کند.

در اینجا به برخی از جنبه‌های کلیدی‌ در یک نمونه کارِ طراحی وب آنلاین دقت می‌کنیم:

- چیدمان

- مدیریت محتوا

- ترکیب بندی

- تایپوگرافی

- رنگ‌ها

- تکنیک

- عقلانی و منطقی بودن طراحی

۶. مشتری‌های بالقوه را به دقت بررسی کنید تا بتوانید گزینه‌های نامناسب را بیرون بیاورید

در بعضی از مواقع، ممکن است در تجارت فریلنس خود با مشتریِ بدی روبرو شوید. حال ممکن است آن‌ها قصد داشته باشند تا فعالیت‌های شما را بیش از حد تحت کنترل داشته باشند یا به دنبال بد ارتباط برقرار کردن باشند. تمام این مسائل سرانجام به تجربه‌ای ناامید کننده تبدیل شود که از دست دادن درآمد و زمان با ارزش شما را به دنبال خواهد داشت.

طراحان وب حرفه‌ای با داشتن یک روند غربالگری، از جذب مشتریان نامناسب خودداری می‌کنند. به جای اینکه به هر مشتری‌ای جواب مثبت دهید، از خود بپرسید که آیا سلیقه آن‌ها با اصول طراحی شما مطابقت دارد یا خیر. اگر تن به همکاری با مشتری‌ای دهید که از طرح‌های مورد علاقه شما نفرت داشته باشد، به این معناست که خودتان را برای شکست آمده کرده‌اید.

یکی دیگر از مواردی که باید در این فرآیند مد نظر قرار دهید این است که اگر مشتری با شما کنار آمد، ببینید که آیا پروژه با اهداف شما همخوانی دارد یا خیر. 

با تمرکز بر روی جذب مشتریان با کیفیت در اوایل کار، همه چیز در سر جای مناسب خود قرار خواهد گرفت و شما کارهای دلخواهِ بیشتری را انجام می‌دهید.

۷. با آخرین روندها همراه باشید و یادگیری را متوقف نکنید

برای اینکه یک طراح وب موفق و کارآمد باشید، باید از نظر فناوری با تغییرات در صنعت همگام شوید. متخصصانی که به سرعت در حال یاد گرفتن چیزها یا فناوری‌های جدید هستند، از رقبای خود برتری خواهند داشت و مورد توجه مشتریان بالقوه قرار خواهند گرفت.

برای اینکه در زمینه‌ی شغلیِ خود مواردی را یاد بگیرید، هر روز یا هر هفته کمی وقت بگذارید. شما می‌توانید برای سرمایه گذاری در آموزش مداوم، وبلاگ‌های طراحی وب را بخوانید و در کلاس‌ها و کارگاه‌ها شرکت کنید.

به یاد داشته باشید که شما هرگز برای یاد گرفتن چیزهای جدید پیر نیستید. شما همیشه به بروزترین فناوری‌ها نیاز ندارید. در عین حال شما باید استعدادها و مهارت‌های فعلی خود را بهبود ببخشید و از کار کردن بر روی فناوری‌های قدیمی‌تری که در استاندارد صنعت نیست خودداری کنید.

جمع بندی

چیزی که طراحان وب آماتور را از یک طراح حرفه‌ای جدا می‌کند، مدت زمانی که فریلنسر بودن آن‌ها نیست. در واقع، این در مورد نگرش و نحوه‌ی برخورد آن‌ها با مشاغل و مشتریان است. مسیر تبدیل شدن به یک فریلنسر طراح وب آسان نیست. این یک صنعت چالش برانگیز است که برای حفظ ارتباط و تقاضا، می‌بایست مهارت‌های اصلی و مهارت‌های ظریف‌تری مثل خدمات مشتری را توسعه داد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی