مشاغل ریموت: نحوه‌ی نوشتن یک نامه ی پوششی مناسب - بخش اول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

مشاغل ریموت: نحوه‌ی نوشتن یک نامه ی پوششی مناسب - بخش اول

من طی ۱۲ سال گذشته در زمینه درخواست شغل تجربه‌های زیادی را کسب کرده‌ام. می‌توانم تا آنجا به شما بگویم که برای بیش از ۱۰۰۰ شغل درخواست داده‌ام اما تنها از ۱۰ مورد از آن‌ها جواب گرفتم. شاید این یک اغراق جزئی باشد اما جدا از گفته‌های مردم و نحوه‌ی نوشتن نامه ی پوششی یا معرفی نامه شما، باز هم ممکن است از طرف استخدام کنندگان جوابی را دریافت نکنید. این می‌تواند به سطح تجربه، صلاحیت یا حتی خود شخص استخدام کننده ربط داشته باشد. گاهی اوقات آن‌ها به طور کلی از شما خوششان نمی‌آید، این موضوع کمی خشن بوده اما حقیقت دارد.

یک نامه ی پوششی هنوز هم بخشی مهم در روند درخواست است. بگذارید اینگونه بگویم که یک نامه ی پوششی، در واقع اولین مصاحبه‌ی شماست. این یک فرصت واقعی است که با کمک آن می‌توانید موارد دلخواه را نوشته و خودتان را به کارفرمایان بالقوه نشان دهید. افرادی را می‌شناسم که هنگام درخواست دادن برای قبولی در یک شغل، نوشتن نامه ی پوششی را نادیده گرفتند. آن‌ها به جای کیفیت، بیشتر روی کمیت تمرکز داشتند و این اصلاً چیز خوبی نیست. اگر نمی‌خواهید برای درخواست شغلی خود تلاش کنید، نباید انتظار جواب شنیدن هم داشته باشید. بهتر است کار خود را با نوشتن یک نامه ی پوششی شروع کنید.

یک نامه ی پوششی به استخدام کنندگان نشان می‌دهد که شما سعی کردید در مورد شرکت موضوعاتی را یاد بگیرید. همچنین نشان دهنده‌ی این است که شما در مورد آن شغل مطالعه کردید، تنبل نیستید و واقعاً به این جایگاه علاقه دارید.

چرا نامه ی پوششی برای مشاغل ریموت بیشتر اهمیت دارد؟

وقتی در یک شغل ریموت مشغول به کار هستید، در ۹۵ درصد مواقع کارفرمای خود را ملاقات نخواهید کرد. من تا الان ۹ ماه در یک شرکت کار کرده‌ام و هرگز صدای رئیس خود را نشنیده‌ام. شما نمی‌توانید به صورت رو در رو با فرد استخدام کننده ملاقات داشته باشید، بنابراین باید خودتان را به صورت کتبی معرفی کنید. این دقیقاً همان جایی است که نامه ی پوششی وارد عمل می‌شود.

شما به راحتی نمی‌توانید یک الگو را برای نوشتن نامه ی پوششی خود کپی کنید. منظورم این نیست که این کار هرگز موثر نیست اما بیشتر استخدام کنندگان متوجه استفاده شما از الگو می‌شوند و بلافاصله شما را رد خواهند کرد. کپی کردن یک الگو نشان دهنده‌ی تنبل بودن شماست. من معتقدم که یک نامه ی پوششی در تقاضانامه‌های مشاغل ریموت، اهمیت بیشتری نسبت به مشاغل عادی دارد.

کارهایی که نباید انجام دهید

بهینه‌سازی کردن نامه ی پوششی

من در گذشته با افرادی روبرو شدم که سعی داشتند نامه ی پوششی خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنند. به نظر من آن‌ها درک درستی از سئو و نحوه‌ی کارکرد آن نداشتند. بنابراین در نامه ی پوششی خود از کلمات کلیدی مختصِ رتبه‌بندی استفاده نکنید؛ اگرچه می‌توانید از کلمات کلیدی موجود در بخش شرح شغل بهره ببرید. در ادامه به این موضوع اشاره خواهم کرد.

یک جمله نوشتن

برخی از مردم دستورالعمل‌ها را مطالعه می‌کنند و به وضوح می‌بینند که کمتر از ۱۰۰ کلمه خواسته شده است. سپس آن‌ها ۱۰۱ کلمه می‌نویسند و نامه ی پوششی خود را ارائه می‌دهند. در اینجا فقط زمان ارزشمند شما به هدر رفته که هرگز قادر به پس گرفتن آن نخواهید بود. شما باید برای آن تلاش کنید چون به خاطر علاقه‌ی خود نسبت به این کار درخواست پذیرش داده‌اید.

هیچ چیزی ننوشتن

متاسفانه افراد بسیاری در دنیا وجود دارند که هنوز هم اهمیت نامه ی پوششی را نادیده می‌گیرند. می‌دانم که در برخی از فرم‌های استخدام ذکر شده که ارائه دادن آن اختیاری است اما باز هم دلیل نمی‌شود تا آن را نادیده بگیرید. حتی اگر آن شغل به یک نامه ی پوششی اجباری هم نیاز داشته باشد، خالی گذاشتن بخش مربوطه یا قرار دادن چند کلمه در آن ایده چندان موثری نخواهد بود.

انشا نوشتن

معضل بعدی را می‌توان افراط در نوشتن دانست. شما هرگز نباید بیشتر از یک صفحه بنویسید. استخدام کنندگان تنها یک نگاه به حجم متن‌ها خواهند انداخت و حتی زحمت خواندن را نیز به خودشان نخواهند داد. من از این مسائل با خبر هستم چون خودم قبلاً مصاحبه‌های متقاضیان را برنامه‌ریزی می‌کردم.

بدون مطالعه ارسال کردن

شما همیشه باید تمام مسائل مربوط به زندگی خود را مطالعه کنید. حال این موارد می‌تواند شامل قراردادها، مقالات و یا حتی نامه ی پوششی شما باشد. بررسی مجدد این امکان را به شما می‌دهد تا اشتباهات موجود را شناسایی و برطرف کنید. با این کار می‌توانید از بد جلوه داده شدن جلوگیری کنید.

از الگو استفاده کردن

همانطور که در بالا گفته شد، هرگز نباید برای نامه ی پوششی خود از یک الگو استفاده کنید؛ مخصوصاً اگر آن را از اینترنت گرفته باشید. اشخاصی که متقاضیان را استخدام می‌کنند، می‌توانند به راحتی بگویند که شما از یک الگو استفاده کرده‌اید یا نه. استفاده کردن از یک الگو نشان دهنده‌ی تنبل بودن فرد مقابل است. اگر در مورد مهارت‌های شخصی خود مطالبی را نوشته‌اید، هنوز می‌توانید آن را کپی کنید اما باید دقت داشته باشید که مطالب شما باید با شغل مورد نظر هماهنگی داشته باشند.

استفاده کردن از "من" در هر جمله

من واقعاً فکر نمی‌کنم که هنگام نوشتن نامه ی پوششی، من نیازی به نوشتن کلمه‌ی "من" داشته باشم. به نظر من این کار غیرحرفه‌ای بوده و احتمالاً اگر من چنین کاری را انجام دهم، موفق نخواهم شد.

 به نظر افتضاح می‌آید مگر نه؟ می‌توانید برای حرفه‌ای نوشتن از روش‌های زیادی استفاده کنید؛ روش‌هایی که در آن‌ها مجبور نباشید هزار بار از کلمه‌ی "من" استفاده کنید. کمی با کلمات بازی کنید تا ببینید چه چیزی خوب به نظر می‌رسد.

استفاده از طنز و شوخ طبعی

زمانی می‌توانید از طنز استفاده کنید که خود آن شغل از شما چنین تقاضایی داشته باشد. شاید شما یک فرد شوخ طبع باشید که ممکن است در محل کار مورد پذیرش قرار بگیرد، اما نوشتن به صورت طنز می‌تواند غیرحرفه‌ای و مغرورانه باشد. شما باید به حرفه‌ای نوشتن پایبند باشید، مگر اینکه آن شغل درخواست ارائه‌ی چنین چیزی را از شما داشته باشد.

قبلاً برای برخی از شرکت‌های استارتاپی درخواست داده بودم که به طور خاص از ما تقاضا کردند تا خودمان را با نوشتن یک نامه ی پوششی استاندارد اذیت نکنیم. می‌خواستند ما خودمان باشیم و آن‌ها را بخندانیم. در چنین شرایطی می‌توانید طبق میل خود بنویسید. در اینجا استخدام کنندگان بیشتر به دنبال فرد مناسب برای گروه هستند.

فهرست کردن موارد موجود در رزومه

رزومه‌ی شما محلی برای نشان دادن سابقه‌ی کار، مهارت‌ها و منابع شماست. هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهید این اطلاعات را در نامه‌ی خود وارد کنید. نباید تنها در مورد مهارت‌های خودتان صحبت کنید. می‌توانید دو یا سه مهارت اصلی خود را ذکر کنید اما حتماً باید آن‌ها را به الزامات مربوط به شغل مورد نظر ربط دهید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات