جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
استراتژی‌های SEO: کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

استراتژی‌های SEO: کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری

احتمالاً می‌دانید که سئو به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو است و با رتبه‌بندی صفحه و بازاریابی دیجیتال ارتباط دارد. اگر تا به حال هیچ یک از این موارد به گوشتان نخورده است، یعنی از قافله عقب هستید.

سئو مجموعه‌ای از استراتژی‌هایی است که با هدف افزایش دیده شدن یک وبسایت در فضای آنلاین عمل می‌کند. سئو این کار را با بالاتر بردن رتبه‌ی وبسایت در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر انجام می‌دهد. بعد از بیان کردن این تعاریف ممکن است هنوز هم احساس سردرگمی کنید.

شما نمی‌دانید که این «بهینه‌سازی» دقیقاً به چه شکل اتفاق می‌افتد. این دقیقاً همان چیزی است که ما می‌خواهیم در این مقاله برای شما بیان کنیم. اما اجازه دهید ابتدا به شما توضیح دهیم که اصلا چرا مردم در وهله‌ی اول به سئو اهمیت می‌دهند.

چرا SEO برای وبمسترها اهمیت دارد؟

در طی سال‌های گذشته، خریدهای آنلاین به طرز چشم‌گیری افزایش داشته است. امروزه مردم اگر بخواهند به صورت حضوری هم خرید کنند، ابتدا آن محصولات را در اینترنت جستجو و بررسی می‌کنند. این تغییر در رفتار مصرف کنندگان سبب شده تا دیده شدن به صورت آنلاین به یک امر واقعاً مهم تبدیل شود.

پرطرفدارترین موتور جستجو گوگل است. گوگل دارای سهام ۹۲.۷۱ درصدی از بازار جهانی در این زمینه است. وبسایت‌هایی که در صفحه‌ی اول نتایج جستجو ظاهر می‌شوند، بیشترین میزان ترافیک (حدود ۹۵ درصد) را به خودشان اختصاص می‌دهند. وقتی نمی‌توانید در صفحه‌ی اول چیزی که به دنبالش هستید را پیدا کنید، چه کار می‌کنید؟ آیا تمام وبسایت‌ها را بررسی می‌کنید؟ فکر نمی‌کنم شما همچین کاری را انجام دهید. احتمالا شما کلمات کلیدی خود را تغییر داده و سعی می‌کنید دقیق‌تر جستجو کنید.

رتبه‌بندی‌های کلمات کلیدی تاثیر مشخصی بر درآمد یک شرکت دارد: اگر وبسایتی در صفحه‌ی اول نباشد، به طور قابل ملاحظه‌ای ترافیک کمتری دریافت می‌کند و به دنبال آن فرصت‌های کمتری برای ارتباط با مشتریان و فروش خواهد داشت. دقیقاً به همین خاطر است که همه در حال رقابت با یکدیگر هستند تا بتوانند به جایگاه‌های بهتری دست پیدا کنند.

چگونه بروزرسانی‌های الگوریتم گوگل بر SEO تاثیر می‌گذارد؟

در اولین سال‌های فعالیت گوگل، بروزرسانی‌های الگوریتم کم و فاصله‌ی زمانی بین آن‌ها زیاد بود. اما حالا صدها یا هزاران تغییر کوچک در هر سال اتفاق می‌افتد که برخی از آن‌ها با عقل و روان متخصصان سئو بازی می‌کند. 

چیزی که گوگل به آن اهمیت می‌دهد، ارائه دادن نتایج با کیفیت و مرتبط با کاربران است. بسیاری از این تغییرات بطور خاص برای خنثی کردن استراتژی‌های «کلاه سیاه یا همان Black Hat» اعمال می‌شوند. تا زمانی که آن‌ها بر روی تجربه‌ی کاربر تاثیر نداشته باشند، اختلافی هم با بهینه‌سازی موتورهای جستجو نخواهند داشت. این همان استراتژی «کلاه سفید یا White Hat» است.

سئوی White Hat

استراتژی‌های سئوی کلاه سفید همان مواردی هستند که با دستورالعمل‌های وبمستر گوگل مطابقت دارند. این موارد شامل امکان دسترسی آسان‌تر برای کرالرها است. این برنامه‌ای است که اینترنت را برای پیدا کردن صفحات جدید دارای لینک، ساخت یک سایت مپ، سازگار کردن وبسایت شما با موبایل، افزایش زمان بارگذاری، استفاده از عناوین و متا تگ‌ها برای توصیف دقیق مطالب و از همه مهم‌تر ارائه‌ی محتوایی مناسب و با کیفیت اسکن می‌کند. همچنین این الگوریتم مدت زمانی که بازدیدکنندگان در وبسایت شما می‌گذرانند را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. زیرا اگر آن‌ها وبسایت شما را باز کنند و سپس بعد از چند ثانیه آن را ببندند، بدین معناست که مطالب نامرتبط بوده و یا کیفیت آن‌ها پایین می‌باشند. این الگوریتم لینک‌های قرار داده شده در محتوای شما را نیز ارزیابی می‌کنند.

سئوی Black Hat

همانطور که از اسمش پیداست، استراتژی‌های کلاه سیاه برعکس کلاه سفید می‌باشد. آن‌ها دستورالعمل‌های گوگل را نقض می‌کنند و بسیار خطرناک هستند، زیرا اگر گوگل از این ماجرا باخبر شود، رتبه‌ی صفحات شما پایین می‌آید و یا وبسایت شما از ایندکس آن‌ها حذف می‌شود. گوگل سعی دارد با تغییر دادن الگوریتم و محیا کردن بستر مناسب به کاربران هشدار دهد. استراتژی‌های متداول در این زمینه عبارتند از:

چاشنی کلمات کلیدی: این روش شامل اضافه کردن تعداد زیادی از کلمات کلیدی بی ربط به محتوا می‌باشد. استفاده از آن کلمات کلیدی سبب دستکاری کردن رتبه‌ی صفحه در نتایج جستجو خواهد شد. شاید متوجه شده باشید که بسیاری از متن‌ها سعی دارند کلمات خاصی را مدام تکرار کنند و یا از کلمات مشابه زیادی استفاده می‌کنند.

کلاکینگ: این تاکتیک شامل نشان دادن محتوایی متفاوت به کرالر و کاربران از طریق شناسایی آدرس‌های IP است. هدف این است که رتبه‌ی بالایی را به خاطر کلمات کلیدی متفاوت کسب کنیم اما به کاربران همان محتوای اصلی را نشان خواهیم داد.

ریدایرکت‌های مخفی: این تاکتیک شبیه روش قبلی است. آن‌ها از صفحه‌ای با رتبه‌ی بالا برای منتقل کردن کاربران به صفحه‌ای دیگر استفاده می‌کنند، در نتیجه با این کار ترافیک آن‌ها افزایش می‌یابد.

محتوایی با کیفیت پایین: این شامل تمام محتواهایی می‌شود که نمی‌توانند رضایت کاربر را برای کلیک کردن بر روی لینک جلب کنند. ممکن است مشکل آن‌ها استفاده از عناوین، کلمات کلیدی و سرفصل‌هایی اشتباه باشد. آن‌ها اغلب برای اصلاح کردن این موارد از برنامه‌های نرم‌افزاری استفاده می‌کنند تا محتوا را دوباره جمله‌بندی کنند.

لینک‌های پرداخت شده: تاکتیکی است که در آن مبلغی را پرداخت می‌کنید تا لینک‌ شما در وبسایتی بهتر قرار داده شود.

کامنت اسپم: نوشتن نظراتی که شامل لینک‌هایی در بلاگ‌ها یا شبکه‌های اجتماعی است.

مزرعه لینک: یک مزرعه‌ی لینک شبکه‌ای از وبسایت‌هایی است که به یکدیگر لینک ارائه می‌دهند. بنابراین آن‌ها محبوبیت یک صفحه‌ی وب را افزایش داده و رتبه‌ی بالاتری را کسب می‌کنند.

شبکه‌های خصوصی بلاگ یا PBN: درست شبیه به مزرعه‌ی لینک، این بلاگ‌ها برای درج لینک‌ها در محتوا ساخته شده‌اند.

حالا اگر به تاریخچه‌ی بروزرسانی‌های گوگل نگاهی بیاندازید، می‌بینید که چگونه این روش‌های کلاه سیاه را شناسایی و سرکوب کرده است. به‌عنوان مثال بروزرسانی پاندا را در سال ۲۰۱۱ در نظر بگیرید. این کار برای شناسایی و کاهش رتبه‌ی وبسایت‌هایی با محتوای ضعیف انجام شده بود که در آن هر وبسایت را براساس کیفیت محتوا امتیازدهی می‌کردند. هدف این بروزرسانی، وبسایت‌هایی بودند که محتوای آن‌ها با عناوین ارتباطی نداشت اما در عوض از عکس‌های زیادی استفاده کرده بودند. همچنین شامل محتواهای تکراری، محتواهایی با تبلیغات بالا (زیرا نشان می‌دهد که هدف فقط کسب درآمد است نه اطلاع‌رسانی به کاربران)، محتواهایی که با کلمات کلیدی مطابقت نداشتند و یا به طرزی ضعیف نوشته شده بودند.

سئوی Grey Hat

استراتژی‌های سئوی کلاه خاکستری در مرز استراتژی‌های کلاه سیاه قرار دارند. بهتر است بگوییم آن‌ها غیرقانونی نیستند، اما با آرمان‌های گوگل نیز مطابقت ندارند. ممکن است آن‌ها یک روزی قانونی شوند و پس از شناسایی موتور جستجو و بروزرسانی الگوریتم‌ها به سئوی کلاه سیاه تبدیل شوند.

یکی از استراتژی‌ها در این زمینه بدین صورت است که شما می‌توانید یک دامین منقضی شده را که با کلمات کلیدی شما مطابقت دارد خریداری کنید. سپس صفحاتی با محتوای با کیفیت و مرتبط با چیزی که دامین تبلیغ می‌کند را اضافه می‌کنید. سپس با چند بک‌لینک مناسب کار را به پایان می‌رسانید.

روش کلاه خاکستری به خلاقیت زیادی احتیاج دارد زیرا در اصل شما از تکنیک‌های کلاه سفید استفاده می‌کنید اما آن تکنیک‌ها را تا مرز کلاه سیاه شدن پیش می‌برید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 2 رای

4 سال پیش
/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است