آیا باید فریلنسر شوید؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

آیا باید فریلنسر شوید؟

همه ما پایان هر سال در مورد کارهایی که در آن سال انجام داده‌ایم فکر می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم که چه کارهایی را در سال آینده انجام دهیم و چه چیزهایی را باید تغییر دهیم. اولین موردی که به ذهن ما می‌رسد، شغل و حرفه ماست.

آیا شغلتان را دوست دارید؟ آیا باید حرفه خود را تغییر دهید؟ آیا برای دیگران کار کنید یا باید فریلنسر شوید؟

این کلمه "فریلنسینگ" روز به روز رایج‌تر می‌شود و بسیاری از مردم در واقع فکر می‌کنند آزادکار هستند. اما قبل از اینكه به دام ساعت‌های كار منعطف بیفتید و هیچ رئیسی نداشته باشید، باید بفهمید كه برای تبدیل شدن به یک فریلنسر به چه عواملی نیاز است و آیا Freelancing مسیر شغلی صحیحی برای شماست؟

آزادکاری (فریلنسینگ) چیست؟

یک فریلنسر به عبارت ساده کسی است که برای چندین شرکت به صورت قراردادی کار می‌کند، به جای اینکه استخدام شرکت شود و حقوق بگیر باشد. فریلنسرها اغلب دستمزدشان را بر اساس تعداد ساعاتی که در روز کار می‌کنند، می‌گیرند. آن‌ها می‌توانند خود اشتغالی داشته باشند یا توسط یک آژانس یا شرکت نمایندگی بگیرند. اصطلاح دیگر برای آزادکاری "پیمان کار مستقل" است.

از مزایای رایج فریلنسری معمولا منعطف بودن ساعات کاری شماست. هر کجا که باشید می‌توانید با در اختیار داشتن یک دستگاه کامپیوتر دورکاری کنید و دیگر نیازی به حاضر شدن در محل کار و گزارش دادن روزانه و شیفت کاری مشخص نیست. اغلب می‌توان در زمینه‌هایی مانند: موسیقی، نویسندگی، بازیگری، برنامه نویسی رایانه، طراحی وب، ترجمه، تصویر سازی، تولید فیلم و فیلمبرداری به فعالیت پرداخت.

آیا باید فریلنسر شوید؟

ویژگی‌های موردنیاز برای تبدیل شدن به یک فریلنسر

در هر کاری صرفا دانش برای موفقیت لازم نیست. شما باید مجموعه‌ای از صفاتی را داشته باشید که بتوانید خود را با شرایط کاری خود وفق دهید. برخی از مشاغل به ساعات کار دیروقت نیاز دارند، برخی نیاز به معاشرت دارند، برخی نیاز به مدیریت زمان دارند و غیره.

برای اینکه شما به یک فریلنسر تبدیل شوید، چند ویژگی وجود دارد که اگر می‌خواهید موفق باشید، اغلب مورد نیاز است و بدون رعایت آن‌ها، ممکن است نتوانید به صورت فریلنسینگ کار کنید.

نظم و انظباط

فریلنسرها باید برای خود برنامه‌ریزی کنند، از آن‌ پیروی کنند و اطمینان حاصل کنند آنچه را که قرار است انجام دهند، به آن عمل کنند. همچنین باید این توانایی را داشته باشند که درک کنند چه کاری را باید در چه زمانی انجام دهند.

استقلال

اگر فرد مستقلی نیستید، ممکن است نتوانید آزادکاری کنید. در این زمینه کسی نیست که دست شما را بگیرد و راهنمایی‌تان کند. آنچه را که نمی‌دانید باید خودتان بیاموزید. بنابراین اگر توانایی خودآموزی ندارید، احتمالا فریلنسر خوبی نخواهید شد.

مدیریت زمان

به عنوان یک فریلنسر، شما در واقع وقت خود را می‌فروشید. این بدان معنی است که هر ساعت که کار نکنید، وقت هدر داده‌اید. ضرب المثل معروف "وقت طلاست" در این حوزه بسیار مهم است.‌ باید بدانید که چگونه وقت خود را مدیریت کنید، همچنین ببینید که چند پروژه را می‌توانید در یک زمان مشخص انجام دهید.

ارتباط خوب

اگر فردی هستید که تمایل ندارید با مردم معاشرت کنید، پس فریلنسری برای شما مناسب نیست. فریلنسرها موظف هستند که پروژه‌های خود را بگیرند، با مردم صحبت کنند، با افراد دیگر در زمینه پروژه‌ها کار کنند و غیره. شما باید درمورد قیمت و حتی شرایط پروژه‌هایی که انجام می‌دهید، با مردم صحبت کنید و پروژه‌ها را از دست ندهید. شما که موسسه خیریه نیستید و برای کار خود ارزش قائل شوید.

انگیزه

همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد هیچ لیدری روی سر شما نیست. یعنی تنها انگیزه‌ای که در این زمینه دارید، پول و عشق شما به کار است. اگر این‌ها برای شما انگیزه نیستند، پس آزادکاری مناسب شما نیست. اگر به مدیر یا یک رهبر نیاز دارید تا بتوانید اهداف یا پروژه‌های خود را به اتمام برسانید، با توجه به تمام آزادی‌هایی که با freelancing همراه است، در گرفتن پروژه موفق نخواهید شد.

ساعت کاری

شما باید بتوانید در هر ساعت از شبانه روز کار کنید و 24 ساعته در دسترس باشید. زیرا ممکن است پروژه‌هایی را از کشورهای دیگر بگیرید و این شما را مجبور می‌کند هر زمان در تماس باشید. حتی اگر روی پروژه‌های بین المللی کار نکنید، فریلنسرها اغلب در ساعات غیرمعمول کار انجام می‌دهند و همیشه مکان ثابتی ندارند. گاهی اوقات ممکن است روزها کار کنید و گاهی مجبور باشید تمام شب روی پروژه هایتان وقت بگذارید.

چرا باید یک فریلنسر شوید

یک فریلنسر شهرت بیشتری کسب می‌کند، زیرا به مردم این امکان را می‌دهد در مورد آنچه که می‌خواهند خلاقانه تر تصمیم بگیرند. مهم‌ترین دلیلی که برای انتخاب شغل فریلنسری وجود دارد این است که محدود به کار در ساعت 8 صبح تا 4 بعداز ظهر نیستید. هنگام آزادکاری انتخاب نوع کار یا پروژه بر عهده خودتان است و می‌توانید در ساعت مورد نظر خود کار کنید. بعضی معتقدند که فقط شبانه خلاقیت در کار دارند، این افراد ترجیح می‌دهند در شب کار کنند و در طول روز بخوابند.

با فریلنسینگ شما رئیس خود هستید. بنابراین اگر در کار با یک مدیر یا مسئول مشکل دارید، این گزینه خوبی برای شماست. اما فراموش نکنید که هنوز هم برخی دستورالعمل‌ها مانند مواردی که توسط مدیر پروژه ارائه می‌شود را رعایت کنید. اگر می‌خواهید درآمد اضافی داشته باشید، این یک کار جانبی عالی است.

اگر همه این ایده‌آل‌ها برای شما جذاب هستند، زمان بسیار خوبی است که بتوانید با وب سایت‌هایی مانند Upwork و Fiverr به تجارت آزاد بپردازید.

چرا نباید فریلنسر شوید

فریلنسینگ همیشه آن چیزی که به شما وعده داده شده، نیست.‌ هرچند که در کار رئیس خود هستید اما این را هم در نظر داشته باشید که یک منبع درآمد بسیار سخت است.

اگر هزینه‌های ثابت دارید، مطمئنا کار آزاد چیزی نیست که باید به آن توجه کنید. فریلنسینگ حقوق ثابتی برای شما ندارد و پولتان را به صورت پراکنده دریافت خواهید کرد. بنابراین فقط در پایان پروژه می‌توانید روی دستمزدتان حساب باز کنید. همچنین نمی‌توان تضمین کرد که مشتری پول را به موقع پرداخت کند.

به علاوه مزایای فریلنسینگ صفر است. یعنی از مرخصی باحقوق و یا بیمه پزشکی خبری نیست. همچنین غالبا یک کار انفرادی است، جایی که شما ساعت‌ها پشت میز رایانه خود کار می‌کنید بدون اینکه با کسی در ارتباط باشید. بنابراین اگر اهل معاشرت هستید و نمی‌توانید تنها یک جا بنشینید، این کار مناسب شما نخواهد بود.

آیا فریلنسینگ برای شما مناسب است؟

آزادکاری انتخاب مناسبی برای همه نیست. برخی برای ساعات کاری دیوانه‌وار ساخته شده‌اند و برخی دیگر نیاز به احساس ثبات دارند. همچنین افرادی نیاز به تامین هزینه‌های ثابت خانواده دارند و آزادکاری درآمد ثابتی را ارائه نمی‌دهد و برای این افراد گزینه وحشتناکی است.

تا اینجا باید فهمیده باشید که فریلنسینگ مناسب شما هست یا خیر. حتی اگر برای آزادکاری مناسب نیستید، جای هیچ نگرانی نیست. این یعنی شما ثبات خوبی دارید و در بسیاری از محدودیت‌های مالی برنده هستید.

از طرفی می‌توانید کار آزاد را به عنوان شغل دوم خود انجام دهید و ببینید جوابگو هست یا نه. آیا می‌توانید تعهدات خود را در انجام کار حفظ کنید؟

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.33 از 3 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات