افسانه های UX - تصاویر Stock به تجربه کاربری کمک می کند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

افسانه های UX - تصاویر Stock به تجربه کاربری کمک می کند

خیلی اوقات کاربران فکر می کنند که Stock photos ها به رابط کاربری وبسایت کمک می کنند، برای درک این مسئله ابتدا باید بدانیم که Stock photos چیست؟ Stock photos به مجموعه المان هایی گفته می شود که در یک تصویر به نحوی به هم مرتبطند! برای مثال در تصویر زیر شما شاهد ارتباط رنگ قورباغه با رنگ برگ می باشید. به این گونه تصاویر، تصاویر اشتراکی نیز گفته می شود.

در چندین آزمایش مختلف مربوط به ردیابی چشمی نشان داده شده که بیشتر کاربران از دیدن اینگونه تصاویر اجتناب می کنند و با وجود آنکه به نظر می رسد جذاب هستند اما بیشتر اوقات به تجربه کاربری وبسایت صدمه می زند. اغلب این تصاویر به صورت قطعی به وبسایت مربوط نمی شوند و خیلی از اوقات دارای اطلاعاتی هستند که کمتر کسی متوجه ارتباط آن با محتوا می شود «مگر آنکه به صورت کلی راجع به آن تصویر توضیح بدهیم». اغلب کاربران از این تصاویر دوری می کنند چون بیشتر از سردرگمی برای آنان به همراه نخواهد داشت.

تحقیقات راجب به  ابزارت مختلف گرافیکی در وبسایت

در یکی از تحقیقات موسسه UIE نشان داده اند که استفاده از المان های گرافیکی متناسب با موضوع وبسایت و محتوا می تواند کمک کننده باشد، اما استفاده از المان های تزئینی در وبسایت می  تواند صدمه جدی به رابط گرافیکی آن بزند.

در یک آزمایش ردیابی چشم به این نتیجه رسیده اند که کاربران هیچ تمایلی به تصاویر تزئینی در وبسایت ندارند، و حتی بعضی از اوقات این تصاویر موجب آن می شود که کارایی وبسایت شما کاهش یابد، کاربران معمولا بدنبال محتوا می گردند و از نویزهای گرافیکی وبسایت شما دوری می کنند.

در یکی از مقالات موسوم به « یک تصویر می تواند با ارزش تر از ۱۰۰۰ کلمه باشد، البته در صورتی  که این، آن نباشد » توضیح می دهد که:

یکی از کارهای اصلی هر طراح وب استفاده از تصاویر برای خلق ایده های خودش است. این کار بسیار مهم است چون باید از تصاویری استفاده کنند که بیشترین ربط را به محتوایش دارند. انسان ها از لحظه وجودشان توانایی خوبی در ارتباط برقرار کردن با اشیا و المنت های بصری مانند تصاویر دارند، آنها می توانند با دیدن یک تصویر از کل قضیه با خبر شوند.

یک تصویر می تواند با ارزش تر از ۱۰۰۰ کلمه باشد، اشاره می کند به این که یک تصویر می تواند حاوی چه نکات ریز و کلیدی باشد که هیچگاه نمی توان از متن برای وصف آن استفاده کنید. اما در قسمتی دیگر می گوید « البته در صورتی که این آن نباشد» این قسمت اشاره می کند به استفاده از تصاویر نامربوط. زمانی که شما می خواهید محتوایتان را گسترش بدهید استفاده متن صرفا کافی نیست باید همراه آن از تصاویر مربوط نیز استفاده کنید، این قسمت می گوید که وای به حالتان اگر از تصاویر نامربوط به محتوا استفاده نمایید، چون واقعا باعث می شود که به محتوایتان ضربه وارد شود.

از تصاویر تبلیغاتی دوری کنید، یکی دیگر از موضوعات است که باید به آن توجه نمایید.

همانطور  که در مقاله قبلی گفتیم که استفاده از گرافیک به عنوان ابزاری برای مهم نشان دادن متن اشتباه است و بیشتر اوقات برعکس عمل می کند اینجا نیز باید مجددا این حرف را تکرار کرد. تصاویر عاملی مهم در به وجود آمدن گرافیک هستند هیچوقت نباید در استفاده از تصاویر افراط کنید چون می توانند، پاسخ منفی در بر داشته باشند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است