عادات مشترک تیم‌های توسعه موفق
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

عادات مشترک تیم‌های توسعه موفق

اکثر مردم کارهای خود را با هدفی مثل ساخت یک محصول فوق‌العاده شروع می‌کنند، اما ساخت یک تیم مناسب برای رسیدن به هدف را نادیده می‌گیرند. شما برای رسیدن به اهداف بزرگ خود، به یک تیم بزرگ و سازماندهی شده نیز احتیاج خواهید داشت. داشتن یک تیم قدرتمند، شانس موفقیت شما را چند برابر خواهد کرد. تیم‌های بزرگ، پایه و اساس شرکت‌های موفق هستند. کار کردن با آن‌ها بسیار سازنده، چالشی و سرگرم‌کننده است.

ولی باید دقت داشت که ساختن یک تیم توسعه نرم‌افزار عالی، کار آسانی نخواهد بود. شما فقط به افراد با استعداد در تیم احتیاج ندارید، پس چه چیزی یک تیم بزرگ را تشکیل می‌دهد؟

1. اهداف مشترک

داشتن مجموعه‌ای از اهداف واضح و دست یافتنی، برای هر تیمی ضروری است. همه‌ی اعضای تیم باید از اهداف مطلع باشند و علت آن را بدانند. اگر آن‌ها از اهداف شرکت با خبر نباشند، گمراه و بی‌انگیزه خواهند شد. تیم‌های بزرگ به کلیشه‌های قدیمی اهمیت نمی‌دهند و همه در کنار یکدیگر برای رسیدن به اهدافی مشترک می‌جنگند. آن‌ها علاوه بر داشتن هدف، احساس مسئولیت‌پذیری را هم در درون خود تقویت می‌کنند.

اعضای تیم خودشان را درگیر یک ماموریت مشترک می‌بینند. اگر تیم به موفقیت برسد، همه پیروز شده‌اند. اگر در این مسیر با شکست مواجه شوند، با یکدیگر متحد شده و راهی برای پیشرفتِ دوباره پیدا خواهند کرد. رسیدن به اهداف تیم برای تمام اعضا اهمیت دارد. آن‌ها می‌دانند که هر یک از اعضای تیم، نقشی متفاوت را در دستیابی به اهداف تیم ایفا خواهد کرد.

دفاع از اهداف گروه، یک روش عالی برای تشویق مسئولیت‌پذیری است. سهیم بودن تمام اعضای گروه در پاداش موفقیت، امری کلیدی خواهد بود. رهبران باید مطمئن شوند که تمام اعضای تیم، اهداف را درک کرده باشند. شما باید به تردیدهای آنان پاسخ دهید و تیم را متمرکز نگه دارید.

2. موفقیت و شکست تیم‌ها

موفقیت یا شکست گروهی، یکی دیگر از نکاتی است که باید در مورد تیم‌ها بدانید. شاید تا به حال شنیده باشید که چیزی به اسم «من» در یک گروه وجود ندارد؛ اما حقیقت خیلی فراتر از این حرف‌هاست. اگر اعضای یک تیم با هم حس رقابت داشته باشند یا موفقیت یک نفر باعث شکست سایر اعضا شود، سلامت تیم فوراً به خطر خواهد افتاد. این بدان خاطر است که همه‌ی ما انسان‌ها به طور طبیعی می‌خواهیم اول منافع خودمان را تامین کنیم.

وقتی اعضای تیم سرنوشت خود را به یکدیگر گره می‌زنند، شکست یا موفقیت به شکل گروهی رخ خواهد داد. بهترین منافع هر یک از اعضا، جزو منافع خود تیم است. موفق شدن به صورت گروهی خیلی مهم‌تر از موفقیت‌های فردی است. به جای اینکه کارهای خود را تخته گاز انجام دهید، می‌توانید کمی وقت گذاشته و به یکی از همکاران خود در تیم کمک کنید. شما می‌توانید تاثیر بسزایی در تیم داشته باشید.

3. ارتباطات موثر

تیم‌های بزرگ در برقراری ارتباط با یکدیگر بسیار خوب عمل می‌کنند. آن‌ها به راحتی می‌توانند منظور خود را به اعضای تیم بفهمانند. اعضای گروه از نوع کار و علت انجام دادن آن مطلع هستند. این تیم‌ها با به وجود آوردن یک مکان باز و امن، احساس راحتی را به اعضا هدیه می‌دهند. آن‌ها در این فضا می‌توانند ایده‌ها و نگرانی‌های خود را با سایر اعضا به اشتراک بگذارند. اینگونه تیم‌ها حتی در حل مشکلات نیز متفاوت عمل می‌کنند. آنها تحت تاثیر احساسات قرار نمی‌گیرند و مسائل را به خوبی حل می‌کنند. تیم‌های بزرگ وقت خود را با ارتباطات و جلسات غیرضروری تلف نمی‌کنند. آن‌ها از روش‌های موثری برای برقراری ارتباط و متمرکز نگه داشتن گفتگوها بهره می‌برند.

4. فرهنگ بالا

فرهنگ قوی یکی دیگر از خصوصیات مشترک در بین تیم‌های بزرگ است. آن‌ها معمولاً مراسم، نام مستعار و اصطلاحات خاص خودشان را به وجود می‌آورند. این موضوع آن‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند و عملکرد آن‌ها را به عنوان یک گروه بهبود می‌بخشد. کار کردن با افراد با فرهنگ سرگرم‌کننده‌تر است و روحیه را تقویت خواهد کرد.

شما نمی‌توانید فرهنگ تیمی را با زور به گروه تحمیل کنید. یک فرهنگ قوی با گذشت زمان و تنها در یک محیط مناسب توسعه می‌یابد. توجه به نحوه همکاری افراد با یکدیگر می‌تواند کمک‌کننده باشد. انتخاب یک رهبر مناسب و ترویج فرهنگی قوی، امری بسیار مهم است.

وقتی افراد در بیرون از محل کار با یکدیگر وقت می‌گذرانند، یعنی یک فرهنگ قوی در بین آن‌ها شکل گرفته است. نمی‌توانید به اجبار این کار را انجام دهید، اما روش‌هایی برای ترویج آن وجود دارد. مثلاً می‌توانید همکاران خود را به نوشیدن قهوه دعوت کنید یا در یک رویداد سرگرم‌کننده شرکت داشته باشید. رهبر تیم باید این نوع فعالیت‌ها را در بین افراد گروه تشویق کند.

تیم‌های Hashnode و Dev یک نمونه بسیار عالی از اینگونه تیم‌ها هستند.

5. نقش‌ها و مسئولیت‌های مشخص

اعضای یک تیم علاوه بر اهداف مشترک، مسئولیت‌های فردی مشخصی را نیز بر عهده دارند. آن‌ها به یکدیگر اعتماد کرده و با به عهده گرفتن قسمتی از کار به تکمیل شدن آن کمک می‌کنند. آن‌ها یکدیگر را برای عمل به وعده‌ها مسئول می‌دانند. چنین تعریف مشخصی از نقش‌ها شامل رهبری نیز خواهد شد. اعضای تیم می‌دانند که چه کسی مسئول تصمیمات مربوط به بخش فنی، طراحی یا محصول است.

بیان کتبی مسئولیت‌ها به افراد یک روش آسان برای به موفقیت رساندن گروه است. برای اینکه یک تیم سالم را تشکیل دهید، ابتدا باید تعریف درست مسئولیت‌ها را بلد باشید. سپس آن‌ها می‌توانند روی کارهای خود تمرکز کنند و مطمئن باشند که دیگران نیز کارهای خود را انجام خواهند داد. نقش‌هایی که به درستی تعریف نشده باشند، می‌توانند باعث سوءتفاهم و سرخوردگی شوند. این مسئله در مورد رهبری نیز صادق است. اگر نتوانیم رهبری را به خوبی تعریف کنیم، تصمیم‌گیری‌ها طولانی‌تر، نتایج نامشخص و مردم ناامید خواهند شد.

مدیریت وظایف بسیار اهمیت دارد. رهبر باید همیشه وظایف را بین تیم تقسیم کند. Terllo مکانی فوق‌العاده برای انجام این کار است.

بنابراین یک تیم توسعه نرم‌افزار عالی، تیمی است که اعضای آن با ارتباطات درست به سمت هدفی مشترک در حرکت باشند و مسئولیت‌های خود را با داشتن فرهنگی بالا به اتمام برسانند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.5 از 4 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا