جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
5 تا از ترندهای فناوری‌ در سال 2019
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

5 تا از ترندهای فناوری‌ در سال 2019

همان‌طور که می‌دانیم فناوری دنیا را با سرعتی تغییر می‌دهد که تنها کسانی که توجه بسیاری به تغییر شکل مداوم دنیای فناوری دارند، می‌توانند با آن همگام شوند. 

در این مقاله از راکت 5 تا از مهم‌ترین ترندهای فناوری‌ را در سال 2019 معرفی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند مسیر حرکت فناوری را درک کنید؛ بنابراین می‌توانید برای اثرات اجتناب‌ناپذیر آن به‌خوبی آماده شوید.

5G

پنجمین نسل فناوری موبایل سلولی که معمولاً با نام 5G معرفی می‌شود، سریع‌تر ازآنچه بیشتر مردم فکر می‌کنند در حال عرضه شدن است. اکثر تولیدکنندگان تلکام در دنیا درحال بروزرسانی شبکه‌های خود برای گشودن راه فصل بعدی ارتباطات سیار و رسیدن به مجموعه‌ای پیشرفته‌ و پیچیده از ملزومات عملکردی هستند.

یک تست ارتباط 5G که توسط Finnish با خروجی Kauppalehi و حامل بی‌سیم Elisa انجام شد، 14 مرتبه بهتر از 4G LTE در محیط واقعی عمل کرد و سرعت ارسال آن بیش از Mbps 700 با استفاده از تجهیزات ساخت Huawei بود. 

ازنظر تئوری، به لطف فناوری‌هایی مثل فیبر نوری، MIMO فشرده، کابل دو رشته‌ای کامل، پرتوی شکل‌دهی و سلولار، سرعت دانلود 5G باید بیش از 1000 برابر سریع‌تر از 4G LTE باشد.

با استفاده از 5G، کاربران می‌توانند یک فیلم با کیفیت بالا را در کمتر از یک ثانیه دانلود کنند، اما این، تنها یک دلیل برای انتخاب 5G به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تِرندهای فناوری در سال 2019 است. IEEE بیان می‌کند که «این شبکه‌ها توسعه سایر فناوری‌های جدید را هم مثل وسایل نقیله خودران، واقعیت مجازی و اینترنت اشیا تقویت می‌کنند».

Blockchain

Blockchain با توزیع معین می‌تواند تراکنش‌های بین دو طرف را به‌صورت مؤثر و از طریق یک راه قابل ارزیابی و دائمی ثبت کند که به‌ احتمال‌ زیاد در سال 2019 به دلیل توسعه استفاده از ارز رمزنگاری شده، از آن استفاده خواهد شد.

Nikao Yang  می‌گوید: «برای مدت‌زمانی طولانی، blockchain به‌صورت ناگشودنی به ارز رمزنگاری شده گره خورده بود اما این تنها یکی از برنامه‌های کاربردی این فناوری است».

«در حال حاضر صنایع مختلف شروع به کشف blockchain ارتقاءیافته کرده‌اند که می‌تواند برای ردیابی مالکیت و سایر موارد به‌کار رود».

5 تا از ترندهای فناوری‌ در سال 2019

برای مثال، Alibaba یک تجارت الکترونیکی بزرگ چینی که در سپتامبر 2014 با 25 میلیارد عرضه اولیه عمومی سرتیتر مقالات بود، کاربرد فناوری blockchain برای سرعت بخشیدن به پرداخت‌های بین‌المللی را بر اساس یکی از حق امتیازات اخیرش کشف کرده است. درواقع این کمپانی 10 درصد حق امتیاز blockchain را در اختیار دارد.

آنچه از تاریخ Alibaba متوجه می‌شویم، این است که این کمپانی توانایی تشخیص فرصت‌های سودده را به‌محض دیدن آن‌ها دارد.

John Eastwood متخصص IP ساکن تایوان و شریک ویژه حقوقی می‌گوید: «blockchain چشم‌انداز فناوری جدیدی است که بسیار پرسود بوده و کمپانی‌های چینی قلمروی قابل‌توجهی از آن را تصاحب کرده‌اند».

هوش مصنوعی (AI)

اینکه هوش مصنوعی یکی از 5 تا ترند فناوری برتر سال 2019 در لیست ارائه‌شده توسط ما باشد، باعث تعجب نیست. 

طبق گزارش‌های اخیر، انتظار می‌رود که بازار هوش مصنوعی از 21.46 میلیارد دلار در سال 2018 به عددی برابر 190.61 میلیارد دلار تا سال 2025 برسد، نرخ رشد سالانه‌ای برابر با 36.62 درصد بین سال‌های 2018 تا 2025 است.

موارد استفاده AI عبارت‌اند از: امنیت داده، تجارت مالی، حفظ سلامتی، بازاریابی شخصی، تشخیص کلاه‌برداری، جستجوی آنلاین، پردازش زبان طبیعی، ماشین‌های هوشمند، پیش‌بینی کردن فروش، خدمات به مشتری، پردازش روباتیک خودکار، بصری‌سازی داده، استخدام، مدیریت عملکرد، پایش کارمندان، بیمه و سایر موارد.

ما می‌دانیم که هوش مصنوعی باعث حذف حدود 73 میلیون شغل تا سال 2030 می‌شود، اما اظهار می‌رود که در بلند مدت به همان اندازه که بعضی از شغل‌ها را حذف می‌کند، شغل‌های جدیدی هم ایجاد خواهد کرد. 

تجربه همه‌جانبه

فناوری، نحوه فعل‌وانفعالات ما با دنیای اطرافمان را تغییر می‌دهد. براساس Gartner، هفتاد درصد از شرکت‌ها تا سال ۲۰۲۲ از واقعیت مجازی استفاده خواهند کرد.

عبارت چتر در فناوری‌های همه‌جانبه شامل این موارد است: واقعیت افزایشی (AR)، واقعیت ترکیبی (MR) و واقعیت مجازی (VR) و هرچیزی مربوط به این سه مورد که درک کاربران را از دنیا تغییر دهد.AR  اطلاعات دیجیتالی را فراتر از دنیای واقعی پوشش می‌دهد، MR جهان واقعی و مجازی را باهم ترکیب می‌کند تا محیط و چشم‌انداز بصری جدیدی تولید کند و VR کاربران را به یک فضای کاملاً شبیه‌سازی‌شده می‌برد.

5 تا از ترندهای فناوری‌ در سال 2019

از این سه مورد، واقعیت افزایشی احتمالاً بیشترین تأثیر آنی را دارد چون دامنه موارد استفاده از آن، بیشتر صنایع را دربر می‌گیرد. 

Microsoft هم فعالانه روی هدست‌های AR کار می‌کند و تأثیری که این ترند فناوری در سال 2019 روی روش‌های کاری ما می‌گذارد، جالب است.

حریم خصوصی

زمانی که در Facebook داده‌های بیش از 80 میلیون کاربرش افشا شد، راهپیمایی Google شکل گرفت که بیش از 20000 نفر از سراسر دنیا در آن شرکت کردند و اعتراضاتی به آزار جنسی، نابرابری جنسیتی و نژادپرستی سیستماتیک داشتند و درنهایت منجر به عذرخواهی Linus Torvalds (خالق سیستم عامل لینوکس) بابت رفتارهای گذشته وی شد. در سال 2019 حریم خصوصی مورد توجه عموم مردم قرار گرفته و ما فکر می‌کنیم که در سال آینده نیز مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

مصرف‌کنندگان می‌دانند که از فناوری می‌توان هم استفاده خوب و هم استفاده بد کرد. شرکت‌هایی که توجه کافی به حریم خصوصی افراد را ندارند موقعیت خیلی دشواری در آینده خواهند داشت.

«شرکت‌ها باید برای رسیدن به موفقیت، اعتماد مشتری را جلب و از آن محافظت کنند و همچنین باید ارزش‌های داخلی را دنبال کنند که مطمئن شوند مشتریان، آن‌ها را قابل‌اعتماد می‌دانند.» بخشی از جملات Gartner در مقاله 10 تا از ترند فناوری‌های استراتژیک سال 2019.

سخن پایانی

در این مقاله ما 5 تا از مهم‌ترین ترندهای فناوری سال 2019 را معرفی کردیم و اثرات محتمل آن‌ها را شرح دادیم. آن‌هایی که می‌دانند آینده چه چیزهایی با خود خواهد داشت، بهتر می‎‌توانند برای رویارویی با آن آماده شوند و همه‌چیز اهمیت بسیار زیاد دوگام جلوتر بودن را در سال‌های پیش‌رو نشان می‌دهد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است