آیا پایان PHP نزدیک است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

آیا پایان PHP نزدیک است؟

یکی از موضوعات داغ مربوط به حوزه برنامه نویسی در سال‌های اخیر این بوده که آیا PHP موقعیت کنونی خود را از دست می‌دهد یا حتی به پایان می‌رسد. گذشته از این، بسیاری از شرکت‌های اینترنتی در حال آزمایش زبان‌های دیگر هستند که بعضی از آنها توجه ما را به شدت جلب می‌کنند. Go بخاطر coroutine معروف است. جاوا بهترین سیستم اکولوژیکی است و پایتون در محاسبات و هوش مصنوعی کاربرد دارد. اما مطمئنا PHP از بین نخواهد رفت.

ما در این مقاله بخش‌های زیر را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد:

  • توسعه PHP
  • فریمورک‌های PHP
  • پکیجیست (Packagist)

توسعه PHP

PHP همواره در حال رشد است و بسیاری از برنامه نویسان عالی خود را وقف توسعه PHP می‌کنند. در نتیجه تقریبا هر سال نسخه جدیدی از آن منتشر می‌شود. نسخه 7.3 در سال 2018 و نسخه 7.4 در پایان سال 2019 منتشر شد.

توسعه PHP بسیار شگفت انگیز است. نسخه 7.0 هسته PHP را بازسازی کرده و عملکرد آن با اضافه شدن موتور جدید zend دو تا سه برابر افزایش یافته است.

فریمورک‌های PHP

اینکه یک زبان به اندازه کافی قوی باشد یا نه، به فریمورک‌هایش بستگی دارد. فریمورک‌هایی مانند Laravel و Yii وجود دارند که سال‌های سال در پروژه‌های مختلف مورد علاقه توسعه دهندگان وب بوده‌اند. در همین حال، Swoft اگرچه فریمورکی جدید است، اما توجه همه را به خود جلب کرده و انگیزه ما را برای مطالعه آن فراهم می‌کند.

Laravel

لاراول یک فریمورک وب مبتنی بر PHP برای ساخت برنامه‌های پیشرفته وب با کیفیت بالا با استفاده از سینتکس برجسته و جذاب آن است. لاراول با مجموعه‌ای قوی از ابزارها همراه است که یک معماری قدرتمند برای برنامه‌ها ارائه می‌دهد. علاوه بر این، شامل ویژگی‌های مختلف فناوری مانندASP.NET MVC ،CodeIgniter ، Ruby on Rails و بسیاری موارد دیگر است. همچنین یک فریمورک متن‌باز است.

با صرفه‌جویی در وقت، کار توسعه دهندگان را راحت‌تر می‌کند و کمک می‌کند تا هنگام ایجاد وبسایت از صفر تا صد، نوشتن کد و استفاده از منابع اضافی کاهش یابد. در کنار آن، لاراول امنیت بالایی را در برنامه شما تامین می‌کند.

از این رو، بهره‌گیری از تمام ویژگی‌های آن می‌تواند سرعت توسعه وب شما را تقویت کند. اگر کسی با اصول PHP آشنا باشد، لاراول می‌تواند کار توسعه را با دقت بیشتر و به سادگی انجام دهد.

Yii

Yii یک فریمورک عمومی برنامه نویسی وب است. به این معنی که می‌تواند برای توسعه انواع برنامه‌های وب با استفاده از PHP استفاده شود. به دلیل معماری مبتنی بر کامپوننت و پشتیبانی پیشرفته از حافظه پنهان به ویژه برای توسعه برنامه‌هایی در مقیاس بزرگ مانند پورتال‌ها، انجمن‌ها، سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)، پروژه‌های تجارت الکترونیک، خدمات وب RESTful و ... مناسب است.

Swoft

Swoft یک فریمورک microservice با عملکرد بالا برای PHP است. این فریمورک سال‌هاست که منتشر می‌شود و به بهترین گزینه برای PHP تبدیل شده است. همچنین می‌تواند مانند زبان Go، در وب سرور داخلی و کلاینت coroutine مشترک باشد و مستقل از PHP-FPM سنتی در حافظه مستقر می‌شود. عملکردهای زیاد مشابهی با زبان Go دارد، مانند حاشیه نویسی‌های منعطف در سرویس ابری.

پکیجیست (Packagist)

یکی از راه‌های فهمیدن اینکه آیا این حوزه هنوز PHP را دوست دارد یا نه، محبوبیت بالای سیستم اکولوژیکی آن است؛ یعنی پکیجیست. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، تعداد پکیج‌ها برای پی اچ پی با یک الگوی مشخص رشد کرده است. تاکنون تعداد پکیج‌ها به 223.217 رسیده و تعداد کل نصب‌ها در حدود 14.827.204.847 است. این سیستم روز به روز در حال بازسازی است.

جمع بندی

دیدید که پی اچ پی هنوز پابرجاست و به این زودی از بین نخواهد رفت. می‌توانید کار با آن را شروع کرده و با دقت در مورد آن تصمیم‌گیری کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.67 از 9 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات