اولین علتی که اکثر مردم موفق نمی‌شوند

گردآوری و تالیف : عرفان کاکایی
تاریخ انتشار : 14 آذر 1397
دسته بندی ها : موفقیت

در زمینه آمار،‌ قانونی به نام قانون Goodhart وجود دارد که به دنبال اقتصاد دان، Charles Goodhart نامگذاری شده است، که می‌گوید مردم اغلب بر روی هدف اشتباهی تمرکز می‌کنند، و به اشتباه فکر می‌کنند که هدف درست بوده است.

به عنوان مثال، مدیر یک مرکز تماس، تعداد تماس‌هایی که انجام شده‌اند را به عنوان هدف قرار خواهد داد، و باور خواهد کرد که تعداد تماس‌ها، برابر با میزان فروش خواهد بود. سپس افرادی که تماس‌های بیشتری را انجام می‌دهند، بیشتر از همه پاداش داده می‌شوند؛ حتی با این که تعداد خالص تماس‌ها ممکن است برابر با هدف واقعی نباشد: مثلا لذت بردن مشتری یا میزان فروش.

این یعنی پاداش دادن به مورد اول، در حالی که در تلاشیم تا به مورد دوم برسیم.

چه اهمیتی دارد؟

طبقِ گفته Dan Sullivan، موسس Strategic Coach، علت این که اکثر مردم در طولانی مدت موفق نمی‌شوند این است که به «مقام بالاتر از رشد» علاقه‌ای ندارند.

با خود روراست باشید.

چیزی که می‌خواهید را واقعا چرا می‌خواهید؟

چرا همه ساعات خود را به آن اختصاص می‌دهید؟

اکثر مردم اگر با خودشان روراست باشند، «موفقیت» را به خاطر نوعی مقام که به آن‌ها می‌دهد، می‌خواهند.

آن‌ها این مسئله را به شما اعتراف نخواهند کرد، اما ته دلشان مقام چیزی است که برایشان اهمیت دارد.

به همین علت است که موفقیت معمولا برای اکثر مردم کوتاه مدت است. پس از این که به درجه خاصی از مقام برسند، انگیزه‌شان برای انجام کار از بین می‌رود.

وقتی که بر روی مقام تمرکز می‌کنید، کار شما تبدیل به ساخت و نگهداری آن مقام می‌شود. این مسئله در دنیای رسانه‌های اجتماعی امروز که همه می‌خواهند برای یک چیزی معروف باشند، عملا رایج است.

رشد، اغلب به قیمت مقام می‌آید.

برای ادامه دادن به رشد، شما باید مقام و موفقیت گذشته خود را برای یک چیز جدیدتر و بهتر ریسک کنید. البته، شما از مقام نمی‌ترسید. اما آن مقام برای شما ناخوش‌آیند بوده و مهم نیست.

علت این که اکثر نویسندگان موفق نمی‌شوند، این است که در نهایت چیزی که واقعا می‌خواهند، مقام است. همچنان در ته دلشان نوعی باور عجیب را حس می‌کنند که باید در هنر خود «خالص» باشند، پس نمی‌خواهند این کار را برای پول انجام دهند.

مردمی که پیش می‌روند تا در چیزی موفق باشند، از موفقیت نمی‌ترسند. آن‌ها از پول در آوردن نمی‌ترسند. اما پول ذاتا برای آن‌ها جالب نیست. آن‌ها مجذوب رشد و گسترش محدودیت‌های خود هستند. آن‌ها هیچ وقت نمی‌توانند موفقیت را مقدارسنجی کنند، زیرا برای آن‌ها، هدف این است که به طور مداوم تغییر کنند.

آن‌ها هیچ وقت به مقصد نرسیده‌اند.

موفقیت‌های قبلیشان برای آن‌ها مهم نیست. مقامشان برایشان مهم نیست.

آیا آن‌ها مقامی دارند؟ البته! وقتی که تمرکز شما بر روی رشد است، مقام خودش می‌آید. اما آن مقام اهمیتی ندارد. هیچ وابستگی‌ای به آن وجود ندارد. و قطعا هیچ ترسی در از دست دادن مقامشان وجود ندارد.

افرادی که به دنبال رشد هستند، آماده‌اند که ناشناخته‌ها را تقبل کنند. آن‌ها آماده‌اند که شکست بخورند. آن‌ها آماده‌اند تا چیزهایی که ممکن است نتیجه ندهند را امتحان کنند. در واقع، وقتی که رشد تنها مقیاس موفقیت برای شماست، پس آماده‌اید تا هر وقت که حس می‌کنید باید چیزی که از پیش ساخته‌اید را در خطر بیندازید، این کار را انجام دهید.

مقام چیزی نیست که باید اندازه‌گیری کنید.

ما چند وقت یک بار موفقیت یک فرد را اندازه‌گیری می‌کنیم؟

این اندازه‌گیری بر حسب مقام آن‌ها است.

سپس مقام می‌تواند تتبدیل به واحد اندازه‌گیری ما برای موفقیت شود. و وقتی که اندازه‌گیری تبدیل به هدف می‌شود، دیگر یک واحد کاربردی نیست.

اگر مقام چیزی است که به دنبالش هستید، پس رشد طولانی مدت شما به فنا رفته است. پس از این که به چیزی که می‌خواهید برسید، تمام انگیزه‌هایتان تبخیر خواهند شد. دیگر آینده‌ای برای شما وجود نخواهد داشت که به دنبالش باشید. شما دیگر حاضر به به هم ریختن سبک زندگی یا مقام خود برای تعقیب چیزی بزرگ‌تر و بهتر نخواهید بود.

مقام باید به عنوان یک وسیله استفاده شود، نه یک پایان

از به دست آوردن یک مقام و استفاده از آن برای حرکت به سمت جلو نترسید.

از این که مردم نسبت به شما حسود شوند و کار شما را بدزدند، نترسید.

اگر رشد، تمرکز و انگیزه واقعی شما باشد، کاری قدرتمند و خلاقانه انجام خواهید داد. شما یک تغییر دهنده صنعت خواهید بود که فقط بازی نمی‌کند، بلکه بازی را تغییر می‌دهد و می‌سازد.

در این روند، شما مقام و موفقیت را توسعه خواهید داد و از آن نخواهید ترسید. در واقع، شما اغلب به دنبال مقام‌های متنوعی به عنوان وسیله‌ای برای تعقیب رشد برتر و بزرگ‌تر خواهید بود. اما خود مقام قطعا ارزشی برای شما نخواهد داشت. و در لحظه‌ای که آن مقام تبدیل به یک مانع برای رشدی که به دنبالش هستید شود، شما آن را از زندگی خود حذف می‌کنید.

شما به آن وابسته نمی‌شوید.

شما حاضرید برای چیزی که خواهید شد، چیزی که هستید را از بین ببرید.

شما هیچ وقت بیش از حد به یک هویت یا مقام خاص وابسته نمی‌شوید.

شما از‌ آن‌ها برای حرکت به سمت جلو استفاده خواهید کرد. اما مقام، از هدف شما بسیار دور است. مقام یک واحد است، نه یک هدف. و شما این دو چیز را با هم قاطی نمی‌کنید.

در نتیجه، شما هیچ وقت توسط شکست یا موفقیت از خط خارج نمی‌شوید. شما مایع هستید، نه ثابت. شما همیشه در حال هول دادن مرزهای خود خواهید بود. همیشه در حال اختراع مجدد خود، و هول دادن محدودیت‌های خود برای چیزی که ممکن است خواهید بود.

از آنجایی که مقام برای شما مهم نیست، همیشه مقام‌های جدید و قانع‌ کننده‌تری خواهید ساخت. شما چیزی که باقی مردم می‌خواهند، و واحد اندازه‌گیری موفقیت آن‌ها را دارید.

طبق گفته Victor Frankl: «خوشحالی باید اتفاق بیفتد، و همین مسئله نسبت به موفقیت هم صدق می‌کند: شما باید با عدم اهمیت نسبت به آن، اجازه دهید که اتفاق بیفتد... موفقیت شما را دنبال خواهد کرد، دقیقا هم به این خاطر که شما فکر کردن درباره آن را فراموش کرده‌اید

وقتی که رشد هدف واقعی شماست، شما هیچ رقابت واقعی‌ای ندارید. شما می‌دانید که اکثر رقابت، نوعی مقام را به دست خواهد آورد و در نهایت فقط به دنبال نگهداری آن مقام خواهید بود. 

منبع

مقالات پیشنهادی

۱۷ درس موفقیت از بیل‌ گیتس

بیل گیتس بعد از تاسیس مایکروسافت در ۱۹۷۵ به عنوان مرد موفقی شناخته شد و حال او یکی از ثروتمندترین افراد در جهان است. در سال ۲۰۱۷ ثروت وی در حدود ۸۶ می...

۸ درس موفقیت از استیو جابز

آیا دوست دارید درس‌های موفقیتی را از استیو جابز بشنوید؟ استیو جابز یکی از بزرگترین افراد الهام بخش در دنیای تکنولوژی به حساب می‌آید.

افراد موفق، به این صورت از غرق شدن در اطلاعات جلوگیری می‌کنند

ظاهرا در دنیای امروزی گزینه‌های زیادی وجود دارد. با افزایش گزینه‌ها، انتخاب‌ها هم افزایش می‌یابند. ممکن است این خوب به نظر برسد. اما در نقطه‌ای خاص، د...

چگونه بدانیم که موفق خواهیم بود، یا نه؟

زندگی پیچیده و در هم است. یافتن انگیزه به کنار، حتی کشش یافتن هم می‌تواند به شدت سخت باشد. اما انگیزه چیزی است که می‌توانید یاد بگیرید تا از روی عمد ب...