مهمترین دلیلی که مردم به موفقیت نمی‌رسند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

مهمترین دلیلی که مردم به موفقیت نمی‌رسند

مارلین استارترن می‌گوید:« وقتی یک معیار تبدیل به هدف می شود، از یک معیار خوب بودن دور می‌شود.»

قانونی در آمار به نام "Goodhart’s Law" وجود دارد که از اسم اقتصاددانی به نام چارلز گودهارت گرفته شده است. او می‌گوید مردم اغلب روی اهداف اشتباه تمرکز می‌کنند در صورتی که باور دارند آن اهداف درست هستند. به عنوان مثال:

ممکن است مدیر یک مرکز تماس، هدف مناسب را تعداد تماس های دریافتی در یک روز و تبدیل این تماس‌ها به یک فرصت کاری، بداند. البته تمام تماس‌ها به یک فرصت کاری ختم نمی‌شود اما واقعا چرا این مسائل مهم است؟

طبق عقیده دَن سالیوان بنیانگذار "Strategic Coach" دلیل اینکه اکثر مردم در دراز مدت به موفقیت نمی‌رسند این است که آنها به جای توجه به رشد و تکامل، بیشتر به جاه و مقام توجه می‌کنند. اگر بخواهیم روراست باشیم اکثر مردم این واقعیت را به کسی نمی‌گویند اما آنها موفقیت را فقط بخاطر موقعیت اجتماعی می‌خواهند. دلیل اینکه موفقیت اکثر افراد زودگذر است این است که وقتی آنها به سطح دلخواهی از موقعیت می‌رسند، انگیزه‌شان برای ادامه کار را از دست می‌دهند.

وقتی شما روی موقعیت تمرکز دارید، کارهایتان را طوری توسعه می‌دهید تا به شما در رسیدن به آن موقعیت کمک کند. این مسائل در شبکه‌های اجتماعی امروزه بسیار معمول است زیرا همه می‌خواهند به نحوی به شهرت برسند. 

شما باید برای رشد کردن، موفقیت ها و موقعیت های قبلی خود را برای چیزی جدید و بهتر به خطر بیاندازید. بسیاری از نویسندگان به این دلیل موفق نمی‌شوند زیرا آنها به جای توجه به خالص بودن نوشته خود، بر روی پول و رسیدن به جاه و مقام تمرکز دارند. در واقع کسانی که برای موفق شدن به راه خود ادامه می‌دهند از رسیدن به موفقیت و پول در آوردن نمی‌ترسند زیرا پول واقعا برای آنها بی ارزش است. آنها شیفته‌ی رشد و جا به جا کردن مرزهای توانایی خود هستند. آنها هرگز نمی‌توانند "موفقیت" را یک کمیت قرار دهند زیرا ایده های آنها دائما در حال تغییر است. آنها به دستاوردها و جایگاه قبلی خود اهمیتی نمی‌دهند. آیا آنها در موقعیت خاصی قرار دارند؟؟

تمرکز شما روی رشد و تکامل، موقعیت اجتماعی سالمی را به دنبال دارد. افرادی که به دنبال رشد هستند، خواهان کشف ناشناخته ها را دارند و مایلند کارهایی انجام دهند که ممکن است جواب ندهد. این افراد ترسی از از دست دادن موقعیتشان ندارند زیرا این مسائل برای آنها مهم نیست. در واقع وقتی "رشد واقعی" یا همان دیدن حداکثر توانایی خود، تنها ابزار شما برای سنجش موفقیت باشد، شما حاضر خواهید بود تا تمام دستاوردهای قبلی خود را به خطر بیاندازید تا به آنچه باور دارید، برسید.

شما نباید موقعیت را اندازه بگیرید

ما معمولا چطور موقعیت یک فرد را ارزیابی می‌کنیم؟

درست است، توسط جایگاه آنها در اجتماع. موقعیت اجتماعی می‌تواند معیاری برای اندازه‌گیری موفقیت باشد. اما وقتی یک معیار تبدیل به هدف می‌شود دیگر کاربردی نخواهد داشت. اگر "موقعیت" چیزی است که واقعا به دنبالش هستید، بهتر است نظرتان را تغییر دهید. زیرا با این خواسته(موقعیت اجتماعی) انگیزه شما مثل قطره آبی در بیابان خشک می‌شود. شما از آینده‌ای که آرزویش را دارید دور می‌شوید و زندگیتان را برای مسائل جدید و بهتر به خطر نمی‌اندازید.

رسیدن به موقعیت باید شروع کار باشد نه آخر کار

از رسیدن به موقعیت به عنوان نیرویی برای حرکت به سمت جلو استفاده کنید. از اینکه مردم کارها و ایده‌هایتان را بدزدند و به شما حسودی کنند نترسید. اگر انگیزه شما حقیقی است و به تکامل و رشد علاقه دارید؛ کارهای بسیار نوآورانه ای انجام می‌دهید. شما به یک متحول کننده در عرصه صنعت تبدیل می‌شوید که بازی را انجام نمی‌دهد، بلکه آن را طراحی می‌کند.

در این روند، شما موقعیت و موفقیت را فراهم خواهید آورد. در واقع شما اغلب از موقعیت به عنوان شروعی برای رسیدن به رشد و تکامل های بزرگتر استفاده خواهید کرد اما خودِ موقعیت اهمیتی برایتان ندارد. و زمانی که موقعیتی خاص مانع رسیدن شما به رشد شود، آن موقعیت را از زندگی خود حذف می‌کنید.

شما هرگز بیش از اندازه به یک هویت یا جایگاه دل نمی‌بندید و درگیر موقعیت نخواهید شد. شما از اینها برای حرکت به سمت پیشرفت استفاده می‌کنید اما موقعیت فرق بسیار زیادی نسبت به هدف دارد. موقعیت نوعی معیار است نه یک هدف. سعی کنید این دو را با یکدیگر قاطی نکنید.

به عنوان نتیجه، شما هرگز با شکست خوردن از بین نخواهید رفت زیرا شما ثابت نیستید بلکه انعطاف پذیرید. چون شما همیشه در حال جا به جایی مرزهای خود هستید و حدودتان را تا حد امکان فراتر می‌برید. شما بخاطر عدم توجه به موقعیت، همیشه در حال خلق تجربه‌های بهتر هستید و خاطرات شما آرزوهای دست نیافته ی دیگران است.

به نقل از ویکتور فرانکل در کتاب Man’s Search For Meaning :« شادی باید در زندگی اتفاق بیافتد درست مثل موفقیت. شما باید با توجه نکردن به آن باعث اتفاق افتادنش شوید...»

هنگامی که رشد هدف واقعی شماست، رقابتی در زندگیتان نخواهید داشت. شما می‌دانید که بعضی از رقبا به نحوی بلاخره به موقعیتی خواهند رسید و در نهایت تنها به دنبال حفظ این موقعیت هستند. زمانی که هدف نهایی شما بدست آوردن موقعیت باشد، بدانید که به سرعت در حال سقوط و پسرفت هستید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

5 سال پیش
/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی