این فعالیت های صبحگاهی برای شما در هفته ۲۰ ساعت زمان ذخیره می‌کنند - بخش اول

ترجمه و تالیف : علیرضا داداشی
تاریخ انتشار : 16 مرداد 98
خواندن در 5 دقیقه
دسته بندی ها : توسعه فردی

روش قدیمی ۸ تا ۹ ساعت کار در روز، برای بهره وری بالا به صورت ضعیفی طراحی شده است. شاید این روش برای زمانی که اکثر کارها عملی بود کاربرد داشت نه دردنیای الان که کار، انواع خاصی پیدا کرده است.اگر چه این ممکن است براساس عملکرد افراد مبتدی، اعتیاد به محرک ها، نبود روابط اجتماعی بالا و تنفر مردم از شغلشان باشد. اما حالا، مدارک علمی زیادی وجود دارد که نمی‌توانید آنها را نادیده بگیرید.

این فعالیت های صبحگاهی برای شما در هفته ۲۰ ساعت زمان ذخیره می‌کنند - بخش اول

راز روزانه ۸ ساعت کار کردن

مردم دراکثر کشورهای سازنده، ۸ ساعت در روز کار نمی‌کنند. در واقع، سازنده ترین کشورهای دنیا ساعت کاری کوتاه تری در روز دارند. افراد در کشورهایی مثل لوکزامبورگ تقریبا ۳۰ ساعت در هفته کار می‌کنند یعنی چیزی حدود ۶ ساعت کار در هر روز(۵ روز در هفته) و نسبت به کسانی که ساعت کاری طولانی تری دارند، درآمد بیشتری کسب می‌کنند.

البته این ارقام درباره ی یک فرد معمولی در این کشور است. وضعیت یک فرد فوق العاده سازنده چطور است؟

گری واینرچوک ادعا می‌کند که ۲۰ ساعت در روز کار می‌کند، اکثر افراد بسیار موفقی که من می‌شناسم، در روز بین ۳ تا ۶ ساعت کار می‌کنند.

البته این موضوع به هدفی که قصد دارید در زندگی به آن برسید نیز ربط دارد. گری واینرچوک قصد دارد تا مالک "New York Jets" شود. ظاهرا او زمان زیادی را با خانواده خود صرف نمی‌کند. این مسئله از یک لحاظ خوب است، حداقل او اولویت هایش را درک می‌کند. اگر چه، شما باید خودتان را هم درک کنید. اگر مانند بیشتر افراد هستید، یعنی می‌خواهید درآمد بالایی داشته باشید و کاری که دوست دارید را انجام دهید که این خودش نیاز به انعطاف پذیری بالایی در برنامه ریزیتان دارد.

اگر هدف شما این است، این مقاله برای شماست.

کیفیت در برابر کمیت

اگر مانند بیشتر مردم هستید، روز کاری شما ترکیبی از کارِ کم سرعت و حواس پرتی های زیاد (شبکه های اجتماعی، ایمیل و غیره) است. اکثر مردم در ساعت های کاری، حداکثر عملکرد خود را به جا نمی‌گذارند و کارها را آرام و کند انجام می‌دهند. منطقی هم هست، از نظر آنها زمان زیادی برای تکمیل کار دارند. اگر به جای وانمود کردن به مشغول بودن، واقعا به دنبال نتایج کار باشید، می‌توانید از ۱۰۰ درصد توانایی خود در کار کردن استفاده کنید. چرا کارها را نصف و نیمه انجام دهیم؟ اگر قرار است کار کنید، واقعا کار کنید.

اگر قصد دارید تا در تناسب اندام بهترین نتایج را بدست آورید، تحقیقات نشان داده است که ورزش کوتاه تر اما شدیدتر، تاثیرگذار تر از تمرین های طولانی تر اما آرام است.

این مفهوم بسیار ساده است: فعالیت شدید، با استراحتِ با کیفیت و ریکاوری عملی می‌شود. در واقع بیشتر این رشد در زمان بهبودی و ریکاوری حاصل می‌شود.

مفهوم مشابه این موضوع برای کار کردن هم صدق می‌کند. بهترین عملکرد در کار با سخت تلاش کردن به دست می‌آید. به طور خلاصه، من ۱ تا ۳ ساعت صحبت می‌کنم اما این صحبت کردن باید یک "کار عمیق" و بدون حواس پرتی باشد. جالب است بدانید بهترین کارتان - که برای اکثر مردم تفکر است – واقعا زمانی اتفاق خواهد افتاد که از کار کردن دور شوید و مشغول استراحت باشید.

 برای دستیابی به بهترین نتایج:

٪۲۰ از انرژی خود را برای کارتان و ۸۰٪ دیگر را برای بهبود و ارتقای خود استفاده کنید. وقتی یک ریکاوری با کیفیت داشته باشید، رشد خواهید کرد. وقتی به طور مداوم مدل روحی خودتان را شکل می‌دهید، کیفیت و تاثیر کارتان دائما افزایش پیدا می‌کند. روانشناسان به این "Deliberate Practice" می‌گویند. این در مورد بیشتر کار کردن نیست، بلکه درباره ی بهتر آموزش دیدن است. در مورد این است که استراتژیک عمل کنید و روی نتایج متمرکز شوید.

Scott Birnbaum گفته است:« خلاقانه ترین ایده ها وقتی شما جلوی مانیتور نشسته اید به سراغتان نمی‌آیند.»

در یک مطالعه، تنها ۱۶ درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که در محل کار ایده های خلاقانه بدست می‌آورند. ایده ها به طور کلی، زمانی که فرد در خانه یا مشغول فعالیت های تفریحی بود، به او الهام می‌شد. علت این کار ساده است. وقتی مستقیما روی یک فعالیت کار می‌کنید، ذهنتان خیلی محکم و قوی روی مشکل پیش آمده تمرکز می‌کند و در عوض زمانی که کار نمی‌کنید، ذهن شما باز است و آزادانه می‌تواند فکر کند.

وقتی در حال رانندگی یا انجام هر فعالیت تفریحی دیگری هستید، محرک های بیرونی که در محیط اطرافتان وجود دارند (مثل ظاهر ساختمان ها یا مناظر دیدنی) به صورت ناخودآگاه افکار و حافظه شما را مجبور به فعالیت می‌کنند. از آنجا که مغز شما به صورت متناوب و موقت درگیر گذشته، حال و آینده است، ارتباطات متفاوت و متمایزی را برای حل مشکل ایجاد می‌کند. از تمام این ها گذشته، این خلاقیت است که بین بخش های مختلف مغز ارتباط برقرار می‌کند. 

وقتی دارید کار می‌کنید، واقعا مشغول کار کردن باشید. وقتی هم که علاقه ای به کار کردن ندارید، کار نکنید. با دور کردن ذهن خود از مشغله های کاری و دادن زمانی برای استراحت و بهبود به آن، ایده های خلاقانه ای که به کارتان مربوط می‌شود را بدست می‌آورید. ایده پردازی و الهام گرفتن فرآیندی است که می‌توانید آنرا به بهترین روش انجام دهید.

۳ ساعت اول ، یا شما را می‌سازد یا از بین می‌برد.

طبق گفته های ران فریدمن:« سه ساعت اول روزتان، باارزش ترین چیز برای افزایش بهره وری است.»

فریدمن در مصاحبه ای با هاروارد گفته است:« به طور معمول، ما یک دریچه ۳ ساعته داریم که در آن روی مسائل، بسیار تمرکز داریم و می‌توانیم در این ۳ ساعت از لحاظ برنامه ریزی، تفکر و صحبت کردن، عالی عمل کنیم

این موضوع در سطوح مختلف منطقی است. بیایید با خوابیدن شروع کنیم. تحقیقات نشان داده اند که مغز، به خصوص کورتکس پیشانی، بعد از خوابیدن به شدت فعال و خلاق است. ذهن ناخودآگاه شما در خواب سعی می‌کند تا تمام نگرانی های روزانه تان را از دست داده و با برقراری ارتباطات جدید، سبب آرامش شما شود. پس بلافاصله پس از خواب، ذهن شما کاملا فعال است و سعی در انجام کارهای متفکرانه دارد.

بنابراین در صبح، مغز شما اولین چیزی است که دوباره برای فعالیت های روزانه تنظیم شده و همینطور سطح انرژیتان نیز به حالت اول برگشته است. در نتیجه، بهترین زمان برای انجام دادن بهترین کارهایتان، ۳ ساعت اول روزتان است.

من عادت داشتم که اول صبح همیشه اول ورزش کنم. اما دیگه اینطور نیست. متوجه شدم اولین کاری که صبح انجام می‌دهم نباید ورزش کردن باشد چون انرژی من را کاهش می‌دهد. اخیرا، ساعت ۶ صبح بیدار می‌شوم، به سمت مدرسه رانندگی می‌کنم و به کتابخانه ای که در آن کار می‌کنم می‌روم. در مسیرم از ماشین تا کتابخانه، ۲۵۰ کالری (حدود ۳۰ گرم پروتئین) استفاده می‌کنم.

دونالد لایمن، استاد تغذیه دانشگاه ایلینوی، توصیه می‌کند که برای صبحانه حداقل ۳۰ گرم پروتئین مصرف کنید. همچنین تیم فریس در کتاب "4-Hour Body" مصرف ۳۰ گرم پروتئین را ۳۰ دقیقه بعد از بیدار شدن توصیه می‌کند.

غذاهای سرشار از پروتئین به شما احساس سیری بیشتری نسبت به دیگر غذاها می‌دهد چون زمان بیشتری طول می‌کشد تا معده را ترک کنند. همچنین پروتئین قند خون شما را متعادل نگه می‌دارد که همین از گرسنگی جلوگیری می‌کند.

ساعت ۶:۳۰ صبح به کتابخانه می‌رسم ، حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه در کتابخانه مشغول یادداشت برداری می‌شوم. هدف از این یادداشت برداری، کسب وضوح و تمرکز برای انجام کارهای روزمره ام است. یادداشت کردن رویاهایتان یکی از سریع ترین راه های رسیدن به بهترین موقعیت و حالت فردی است. بنابراین من اهداف بزرگم را برای آن روز می‌نویسم. من از عمد این جلسه یادداشت برداری را کوتاه و متمرکز نگه می‌دارم. از ساعت ۶:۴۵ دقیقه صبح بر روی پروژهای خود کار می‌کنم. حال ممکن است این کار نوشتن کتاب یا مقاله باشد، یا کار بر روی مقاله پژوهشی برای تحقیقات دکترای من و یا حتی ایجاد یک دوره آنلاین و غیره.

این موقع صبح شروع به کار کردن ممکن است برایتان دیوانه کنتده باشد، اما من به شخصه از اینکه چگونه می‌توانم ۲ تا ۵ ساعت با این روش بدون حواس پرتی کار کنم، متعجب می‌شوم. این وقت صبح ذهن من کاملا قدرتمند عمل می‌کند. بین ساعت ۱۱ تا ظهر، حس می‌کنم که ذهنم نیاز به استراحت دارد و اینجاست که شروع به ورزش می‌کنم. تحقیقات نشان داده است که شما با وجود غذا در بدنتان بهتر ورزش می‌کنید. در نتیجه الان تمرین های من سازنده تر و قدرتمند تر از زمانی است که بعد بیدار شدن ورزش می‌کردم.

بهترین زمان برای استراحت از لحاظ روانی بعد از تمرین کردن است. اما اگر نیاز بود چند ساعتی کار کنید. اگر قبل از تمرین ۳ تا ۵ ساعت درست و متمرکز کار کرده باشید، نیازی به کار کردن بعد از تمرین نخواهید داشت.

منبع

دیدگاه‌ها و پرسش‌ها

برای ارسال نظر لازم است ابتدا وارد سایت شوید
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید