این فعالیت های صبحگاهی برای شما در هفته ۲۰ ساعت زمان ذخیره می‌کنند - بخش دوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

این فعالیت های صبحگاهی برای شما در هفته ۲۰ ساعت زمان ذخیره می‌کنند - بخش دوم

از صبح های خود محافظت کنید.

درک می‌کنم که این برنامه ممکن است برای همه جوابگو نباشد. والدین تنهایی وجود دارند که با مراقبت از فرزندان خود وقت نمی‌کنند این کارها را انجام دهند. همه ی ما باید سعی کنیم تا در زمینه محدودیت های منحصر به فردمان کار کنیم. اگر قصد دارید تا بهترین عملکرد را در صبح داشته باشید باید کاری کنید که این اتفاق بیوفتد. ممکن است اینکار شما را وادار کند تا چند ساعت زودتر از قبل از خواب بیدار شوید و در عوض یک چرت بعدازظهری داشته باشید.

ممکن است شما را وادار کند تا از همان ابتدای کار متمرکز و با حواس جمع کار کنید. یک استرتژی رایج برای این کار به نام قانون "۹۰-۹۰-۱" وجود دارد. که در آن شما ۹۰ دقیقه اول روز را صرف اولین اولویت خود می‌کنید. مطمئنا اولین کار شما چک کردن ایمیل یا شبکه های اجتماعی نیست.

مهم نیست در چه موقعیتی قرار دارید، از صبح خود محافظت کنید.

من واقعا از تعداد افرادی که جلسات خود را در صبح برگذار می‌کنند متعجب می‌شوم. هیچ چیز به اندازه این کار برای عملکرد بالا و خلاقیت، بد نیست. تمام جلسات و قرار ملاقات های خود را برای بعدازظهر و بعد از ناهار برنامه ریزی کنید. تا ۳ ساعت متمرکز و با عملکرد بالا کار نکرده اید به سمت گوشی و دیگر حواس پرتی ها نروید. صبح شما باید صرف خروجی شود نه ورودی.

اگر از صبح خود محافظت نکنید، میلیون ها چیز دیگر وقتتان را هدر می‌دهند. دیگران به اندازه ای که برای خودتان ارزش قائلید به شما احترام می‌گذارند. محافظت از صبح یعنی شما برای چند ساعت به معنای واقعی در دسترس نخواهید بود. فقط می‌توانید برای مسائل بسیار اضطراری از غار تمرکز خود بیرون بیایید.

ارتباط بین بدن و ذهن

کاری که خارج از ساعات کاری انجام می‌دهید، دقیقا به اندازه کاری که در ساعات کاری انجام می‌دهید برای کار و شغلتان اهمیت دارد. مطالعات مغز و اعصاب در سال ۲۰۱۶ نشان داد که ورزش کردن می‌تواند پیر شدن مغز را تا ۱۰ سال به عقب بیاندازد. بسیاری از تحقیقات ما نشان داده است که افرادی که به طور مرتب ورزش می‌کنند، در محل کار سازنده تر عمل می‌کنند. با این همه، مغز جزوی از بدنتان است. اگر بدنتان سالم تر باشد، منطقی است که مغزتان نیز بهتر کار می‌کند.

شما می‌خواهید در بالاترین سطح خود عمل کنید، باید برای این کار یک رویکرد جامع نسبت به زندگی داشته باشید. شما یک سیستم هستید. وقتی بخشی از سیستم را تغییر دهید، تمام سیستم تغییر خواهد کرد. بخشی از زندگی خود را ارتقا دهید تا به دنبال آن، دیگر بخش های زندگی تان نیز تغییر کند. این نشان دهنده اثر پروانه ای(butterfly effect) در عمل است و در کتاب "Power of Habbit" هم آمده که نشان می‌دهد که با یکپارچه سازی "عادت  Keystone" مانند ورزش کردن یا مطالعه کردن، اثرات مثبت این عادت ها به دیگر بخش های زندگی نفوذ کرده و بلاخره باعث می‌شود تمام زندگی تان متحول شود. ( عادت کی‌استون: جزو عادت هایی به شمار می‌رود که در خودش شامل چندین عادت مثبت است. این عادت ها به صورت زنجیروار سبب بروز نتایج و حوادث مثبت در زندگی می‌شوند.)

در نتیجه، نوع غذا و زمانی که آنرا میل می‌کنید، توانایی شما را در تمرکز بر کارهایتان تعیین می‌کند. توانایی شما در خوب خوابیدن هم تاثیر مهمی بر عملکرد بالا خواهد داشت. به جای اینکه زمان خود را مدیریت کنید، واقعا بهتر است انرژی تان را مدیریت کنید. طبق هنجارها و انتظارات دیگران برنامه ریزی نکنید. جدول برنامه ریزی شما باید طبق ساعاتی چیده شده باشد که شما در آن ساعت ها بهترین عملکرد را دارید. 

فراموش نکنید که از نظر فیزیکی باید جدا شوید و تفریح کنید

مطالعات زیادی در زمینه های مختلف نشان می‌دهد که ریکاوری برای مواجه با دستورات و فعالیت های جدید شغلی ضروری است چون سبب می‌شود شما در برابر رویارویی با این مسائل جدید، پر انرژی تر، مصمم تر و سالم تر رفتار کنید.

ریکاوری فرآیندی است که در آن استرس/ فشار جسمی و روحی ناشی از کار، کاهش یافته یا از بین می‌روند.

یک استراتژی ریکاوری ویژه ای که در تحقیقات اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است "جدایی روانی از کار" نام دارد. جدایی روانی واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که شما در زمان غیرکاری به طور کامل از تمام فعالیت هایی که به کار مربوط می‌شود، خودداری کنید.

یک ریکاوری/جدایی از کار برای سلامت جسمی و روانی، استقامت و سازنده کار کردن ضروری است. با این حال، کمتر کسی این کار را انجام می‌دهد. اکثر مردم همیشه برای پاسخگویی به ایمیل و پیام گوشی هایشان آماده و در دسترس هستند. مخصوصا نسل های جدید که این کار را یک مدال افتخار می‌دانند در صورتی که اینطور نیست.

تحقیقات نشان داده است که افرادی که به صورت روانی از کار جدا می‌شوند این مسائل را تجربه می‌کنند:

1. خستگی کمتر از کار

2. به تعویق انداختن کمتر

3. مشارکت بیشتر در کار

4. زندگی کاری متعادل تر، که مستقیما با کیفیت زندگی فرد مرتبط است.

5. رضایت زناشویی بیشتر

6. سلامت روان بیشتر

هنگامی که در محل کار هستید، کاملا مجذوب کارتان شوید. وقتی زمانش رسید تا یک روز را صرف خودتان کنید، کاملا از کار جدا شده و مجذوب بخش های دیگری از زندگی تان شوید. اگر جدا نشوید، هرگز در جمع اطرافیان و خانواده تان حضور نخواهید داشت. شما همیشه تحت یک فشار ماندگار خواهید بود. به سختی می‌خوابید، روابطتان با دیگران کم رنگ می‌شود و با تمام این مشکلات، زندگیِ شادی نیز نخواهید داشت.

علم اثبات کرده است که تفریح کردن سبب افزایش بهره وری و خلاقیت می‌شود. درست شبیه به بدنتان که به استراحت نیاز دارد تا انرژی از دست رفته را دوباره بدست آورد، شما نیز باید برای عملکرد بهتر و قوی تر مدتی از کار و مشغله هایش جدا شوید. پس برای این کار باید بیخیال کار کردن شوید و از زندگی تان نهایت لذت را ببرید.

استوارت براون، تحقیقات زیادی در این زمینه کرده است. او بر روی بیش از ۶ هزار نفر مطالعه کرده و نتیجه گرفته است که بازی کردن و تفریح می‌تواند همه چیز را از جمله سلامتی، یادگیری، روابط و نوآوری را ارتقا بخشد. 

همانطور که گرِگ مکئول گفته است:« افراد بسیار موفق، بازی کردن را برای خلاقیت ضروری می‌دانند. بازی منجر به انعطاف پذیری، سازگاری و خلاقیت مغز می‌شود. هیچ چیز مثل بازی کردن مغز را سرحال نمی‌کند.»

بازی کردن یک مجموعه در حال رشد از مزایای شناختی و اجتماعی گستره دارد، از جمله:

"شناختی"

1. افزایش حافظه و تمرکز 

2. ارتقا در توانایی یادگیری زبان

3. حل مشکلات به شکل خلاقانه

4. افزایش توانایی خودتنظیمی و جزئی ضروری برای انگیزه و دستیابی به هدف

"اجتماعی"

1. همکاری

2. کارِ تیمی

3. توسعه مهارت رهبری

4. کنترل ضربه ها و رفتارهای تهاجمی

5. حل مناقشه

داشتن یک زندگی متعادل، کلید رسیدن به عملکرد بالا است. هدف این است که در مرکز یا همان تعادل بمانید تا از هدر رفتن منابع خود (زمان و غیره) جلوگیری کنید.

گوش دادن به موسیقی و تکرار آهنگ ها

الیزابت مارگولیس، روانشناس و نویسنده کتاب "On Repeat" توضیح می‌دهد که چرا آهنگ گوش کردن به طور مداوم، تمرکز را بهبود می‌بخشد. هنگامی که مدام به آهنگ گوش می‌دهید، غرق موسیقی می‌شوید و این سبب گیج شدن مغز می‌شود(به مغزتان اجازه دهید به دنبال علت دوری شما از کار بگردد).

بنیانگذار Wordpress، مت مولنوگ، آنقدر به یک آهنگ گوش می‌دهد تا سطح تمرکزش افزایش یابد. افراد دیگری همچون رایان هالیدی و تیم فریس هم از این روش استفاده می‌کنند. پیشنهاد می‌کنم این کار را امتحان کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات