جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
۱۰ زبان برنامه نویسی برتر برای یادگیری در سال ۲۰۲۱ - بخش اول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

۱۰ زبان برنامه نویسی برتر برای یادگیری در سال ۲۰۲۱ - بخش اول

امروز براساس تجارب شخصی، StackOverflow و نظرسنجی‌های موجود در گیت‌‌هاب، می‌خواهم ۱۰ زبان برنامه نویسی برتر را برای یادگیری در سال ۲۰۲۱ به شما نشان دهم.

هم اکنون در صنعت فناوری اطلاعات، زبان های برنامه نویسی زیادی در دسترس است. برخی از این زبان‌ها مانند پایتون، جاوااسکریپت، جاوا و غیره از سایر زبان‌ها معروف‌تر هستند. بعضی دیگر از زبان‌ها نیز مثل OCaml، ActionScript، Racket، F# و Groovy نتواستند در کسب شهرت موفق عمل کنند.

زبانِ مد روز در صنعت IT مطابق با فریمورک‌های موجود و همچنین بسیاری از فاکتورهای دیگر تغییر می‌کند. شروع کردن فعالیت در صنعت IT  یا یادگیری یک زبان جدید می‌تواند شما را هنگام انتخاب کردن اولین زبان به دردسر بیاندازد.

برای اینکه بتوانیم بهترین زبان را برای شروع انتخاب کنیم، همیشه باید برخی موارد را مد نظر داشته باشیم. مواردی مثل ترند بازار، حمایت جامعه، حقوق و همچنین میزان رشد یک زبان برنامه نویسی جزو مسائلی هستند که باید به آن‌ها دقت داشته باشید. ترند و نرخ بازار هر ساله مطابق با همین موارد تغییر می‌کند.

۱۰. C#

طبق تعریف ویکی پدیا، C# یک زبان برنامه نویسی چند پارادایمی و منظم شده با مدل‌های استاتیک تایپ، استرانگ تایپ، تابعی، عمومی، امری، شیءگرا و مولفه‌گرا است.

طبق یک نظرسنجی در Stackoverflow، اگر شما یک توسعه‌دهنده نرم افزار باشید، به احتمال ۵۹.۷ درصد از C# استفاده می‌کنید. این زبان یکی از متنوع‌ترین زبان های برنامه نویسی است که به راحتی قابل یادگیری بوده و از پشتیبانی گسترده‌ی جامعه برخوردار است. همچنین می‌توان از C# برای توسعه‌ی بازی‌‌ها استفاده کرد. معمولاً C# بیشتر با موتور بازی‌سازی معروف Unity استفاده می‌شود.

C# همراه با مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها در اختیار شما قرار داده خواهد شد و کار کامپایل و اجرا را بسیار سریع انجام می‌دهد. این زبان از فریمورک‌های Xamarin و .Net برای ساخت برنامه‌های موبایل و وب استفاده می‌کند. معمولاً C# بیشتر با فریمورکِ مایکروسافت به نام .Net برای توسعه بخشیدن به برنامه‌های وب استفاده می‌شود.

طبق گیت‌هاب بیش از ۵۶ مخزن فعال، از C# به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی استفاده می‌کنند.

۹. R

طبق ویکی پدیا، R یک زبان برنامه نویسی و محیط نرم افزاری رایگان برای محاسبات آماری و گرافیکی است که توسط بنیاد R برای محاسبات آماری پشتیبانی می‌شود. زبان R به طور گسترده‌ای در بین آماردانان و ماینرهای داده به منظور توسعه نرم افزارهای آماری و آنالیز اطلاعات استفاده می‌شود.

طبق گزارشات StackOverflow بیش از ۵.۵ درصد از توسعه دهندگان یا تحلیل‌گران از زبان برنامه نویسی R استفاده می‌کنند. وقتی در مورد تجزیه و تحلیل آماری، علم داده و یادگیری ماشین صحبت می‌کنیم، R به یک زبان قدرتمند تبدیل می‌شود. زبان برنامه نویسی R طیف گسترده‌ای از تکنیک‌های آماری (مدلسازی خطی و غیرخطی، تست‌های آماری کلاسیک، طبقه‌بندی و غیره) و گرافیکی را ارائه می‌دهد و همچنین بسیار قابل توسعه است.

یکی از نقاط قوت R را می‌توان سهولت در تهیه طرح‌های با کیفیت و انتشار خوب دانست.

طبق گفته‌ی گیت‌هاب بیش از ۳۴ هزار مخزن فعال، از R به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی استفاده می‌کنند.

۸. Kotlin

طبق ویکی پدیا کاتلین یک زبان برنامه نویسی کراس پلتفرم، ایستا و چندمنظوره با نوع استنباط است. کاتلین برای برقراری تعامل کامل با جاوا و نسخه JVM از کتابخانه استاندارد کاتلین طراحی شده است.

کاتلین زبان کراس پلتفرم مورد تایید گوگل نیز می‌باشد. وقتی از برنامه‌های اندروید صحبت می‌کنیم، کاتلین محبوب‌ترین زبان است. طی نظرسنجیِ StackOverflow در سال ۲۰۱۹، حدود ۷۲.۶ درصد از کاربران کاتلین را دوست داشتند.

Gradle در حال معرفی کردن کاتلین به عنوان زبانی برای نوشتن اسکریپت‌‌های ساخت است. برنامه‌ی اندروید Coursera تا حدودی با کاتلین نوشته شده است.

کاتلین در جامعه‌ی جهانی از پشتیبانی و همکاری بسیار زیادی برخوردار است. با تمام کتابخانه‌ها و فریمورک‌های جاوا به خوبی کار می‌کند و با عملکردی مشابه جاوا اجرا میشود. کاتلین به صورت ایستا نوشته شده و یک تجربه‌ی بهتر از توسعه را به شما ارائه می‌دهد.

۷. Ruby

Ruby یک زبان برنامه نویسی متن باز و پویا با تمرکز بر سادگی و بهره‌وری است. این زبان دارای یک سینتکس زیبا است که خواندن و نوشتن آن بسیار آسان می‌باشد. Ruby محبوبیت خود را پس از انتشار فریمورک Ruby On Rails بدست آورد. Rails یک فریمورک سرور ساید است که طبق Ruby ساخته شده می‌باشد.

Rails یک فریمورک است که ساختارهای پیش فرضی را برای یک پایگاه داده، سرویس وب و صفحات وب فراهم می‌کند.

طبق نظرسنجی StackOverflow، ۴۲.۹ درصد از توسعه دهندگان Ruby را دوست دارند.

Ruby سرراست است و یادگیری آن نیز آسان می‌باشد. Ruby on Rails برخلاف سایر زبان‌ها و فریمورک‌های برنامه نویسی به تنظیمات پیچیده‌ای نیاز ندارد. این موضوع توسعه دهندگان را از نوشتن کدهای بزرگ و پیچیده نجات می‌دهد. Airbnb، Bloomberg، GitHub و Dribbble.come از Ruby on Rails استفاده میکنند.

طبق گفته‌های گیت‌هاب، بیش از ۱۳۲ هزار مخزن فعال وجود دارد که از Ruby استفاده می‌کنند.

۶. C++

C++ یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که توسط Bjarne Stroustrup به عنوان یک افزونه برای زبان برنامه نویسی C ساخته شده است. حالا C++ از لحاظ رشد محبوبیت جزو اولین زبان های برنامه نویسی است. به طور کلی C++ به دلیل سرعت و نوشتار قدرتمند در سیستم عامل‌ها استفاده می‌شود.

C++ به سطح سخت افزاری نزدیک‌تر است. به همین خاطر می‌باشد که در بسیاری از کامپایلرها به عنوان یک زبان backend استفاده می‌شود. C++ بسیار قدرتمند است و حتی دیتابیس‌های معروفی مثل MongoDB، MemSQL، MySQL و غیره به این زبان برنامه نویسی نوشته شده‌اند.

به عنوان یک زبان قدیمی، از پشتیبانی آنلاین گسترده‌ای برخوردار است. طبق یک نظرسنجی در   StackOverflow، زبان C++ مورد پسند بیش از ۴۳ درصد از توسعه دهندگان قرار گرفته است. همچنین به هیچ زبان دیگری وابسته نیست و به همین خاطر می‌توانید آن را مستقیماً یاد بگیرید.

شاید درک مفهوم و سینتکس آن برای یک فرد مبتدی کمی سخت باشد، اما پس از آشنا شدن با آن اصول قطعاً C++ را دوست خواهید داشت. این زبان در ساخت بازی نیز کاربرد دارد و معمولاً با موتور بازی Unreal استفاده می‌شود.

من شخصاً C++ را دوست دارم چون زبانی کاملاً سریع و قدرتمند است. ما می‌توانیم با استفاده از C++ برنامه‌های کنسول و یا حتی بازی‌هایی با گرافیک بالا را بسازیم. اگر عاشق ساختن برنامه‌های کنسول یا بازی‌های ویدیویی هستید و می‌خواهید کار در زمینه توسعه‌ی بازی را شروع کنید، واقعا توصیه می‌کنم که C++ و موتور Unreal را دنبال کنید.

با خواندن کتابی که در دهه ۹۰ از این زبان منتشر شده نمی‌توانید تمام مطالب مربوط به C++ را بفهمید. اکنون بروزرسانی‌ها و قابلیت‌های جدیدی به C++11 اضافه شده و حتی C++17 دارای قابلیت‌های زیادی جهت مدیریت حافظه و موارد دیگر است.

Node.js یکی از محیط‌های معروف runtime در جاوااسکریپت است که با استفاده از C++ ساخته می‌شود. موتور V8 کامپایلر جاوااسکریپت کروم نیز به زبان C++ نوشته شده است.

طبق گیت‌هاب، بیش از ۸۳ هزار مخزن فعال از C++ به عنوان زبان برنامه نویسی استفاده می‌کنند.

۵. PHP

نمی‌توانیم ۱۰ مورد برتر لیست خود را بدون ذکر کردن PHP کامل کنیم. این مورد یکی از مشهورترین و پرکاربردترین زبان‌های سرور ساید است که در توسعه‌ی وب استفاده می‌شود.

PHP یک زبان برنامه نویسی محبوب و همه منظوره است که برای توسعه‌ی وب مناسب می‌باشد. این زبان سریع، انعطاف‌پذیر و کاربردی است. PHP از وبلاگ شما گرفته تا محبوب‌ترین وبسایت‌های جهان را نیز پشتیبانی می‌کند. PHP یک زبان غالب است.

PHP ابزارهای متن باز زیادی دارد. یکی از آن ابزارها WordPress است و به خاطر سهولت در استفاده، بیشترین کاربرد را در توسعه‌ی وبسایت‌های تجاری کوچک و وبلاگ‌ها دارد. PHP یکی از بزرگ‌ترین جوامع توسعه دهندگان را در اختیار دارد. شما هنگام گیر کردن در بخشی از کارهای خود می‌توانید از این جامعه‌ی گسترده کمک بگیرید. PHP دارای کتابخانه‌های شخص ثالث بسیاری است که می‌توانید برای رسیدن به هر هدفی از آن‌ها استفاده کنید.

PHP دارای طیف گسترده‌ای از فریمورک‌های متن باز مثل Symfony، Laravel، Magento، Codelgniter و بسیاری دیگر است. در نظرسنجی انجام شده توسط StackOverflow، بیش از ۳۳.۷ درصد از کاربران PHP را دوست داشتند.

تنها یاد گرفتن PHP کمک چندانی به شما نخواهد کرد چون PHP خالی دیگر کاربرد چندانی در صنعت ندارد. حتما توصیه می‌کنم که یکی از فریمورک‌های PHP را یاد بگیرید. توصیه‌ی من به شما لاراول است چون در بین مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده و به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین می‌توان گفت که تقریباً با تمام موارد لازم برای ساخت یک برنامه‌ی وب عالی نیز همخوانی دارد.

برای شروع PHP بسیار آسان است و حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند سینتکس را به آسانی درک کنند. PHP دارای مستنداتی فوق‌العاده و قابل فهم نیز می‌باشد.

طبق گفته‌ی گیت‌هاب، بیش از ۱۳۸ هزار مخزن فعال از زبان PHP استفاده می‌کنند. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است