3 زبان برنامه‌نویسی برتر در سال 2018 (و درآمد سالانه آن‌ها)
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

3 زبان برنامه‌نویسی برتر در سال 2018 (و درآمد سالانه آن‌ها)

با توجه به تعداد زیاد زبان‌های برنامه‌نویسی، انتخاب این که کدام یک را ادامه دهیم و کاملا یاد بگیریم، می‌تواند سخت باشد. قبل از این که «بهترین» زبان را انتخاب کنید، بهتر است که چند فاکتور مانند ترجیح و انتخاب شخصی خود را ارزیابی کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای انتخاب کردن زبان مناسب،‌ این است که ببینید چه چیزی در صنعت فناوری رایج‌تر است. صنعت به شما نشانه‌های زیادی خواهد داد، تا بتوانید به تصمیم نهایی خود برسید. برای مثال، اگر بدانید که کدام زبان‌ها پول‌سازترین یا محبوب‌ترین زبان‌ها هستند، می‌توانید به راحتی به سمت یکی از آن‌ها بروید. در این پست، برخی منابع را ارزیابی خواهیم کرد، تا به ۳ زبان برتر در سال ۲۰۱۸ برسیم.

1. JavaScript

JavaScript یک زبان برنامه‌نویسی دینامیک است که اکثرا برای اضافه کردن تعامل به وبسایت‌ها استفاده می‌شود. JavaScript معمولا با ویژگی «کاربر دوستی» شناخته می‌شود؛ چیزی که باعث شده است تا میزان استفاده از آن در جوامع توسعه افزایش پیدا کند.

Stack Overflow، وبسایت معروفی که توسعه دهندگان از آن برای به اشتراک گذاری مهارت‌های خود استفاده می‌کنند، معمولا یک بررسی سالانه انجام می‌دهد تا آمار پرکاربردی از جامعه توسعه دهندگان، از درآمد آن‌ها گرفته تا فناوری‌های مورد علاقه‌شان به دست بیاورد.

در ژوئن سال ۲۰۱۸، بیش از صد هزار توسعه‌دهنده مورد بررسی قرار گرفتند، و آمار بسیار جالبی منتشر شدند. در اینجا، نمودار Stack Overflow را می‌بینید که زبان‌های برنامه‌نویسی را بر حسب محبوبیتشان دسته‌بندی می‌کند:

همانطور که می‌توانید ببینید، این بررسی نشان داد که JavaScript برای ششمین سال متوالی، با ۶۹.۸ درصد در سال 2018 برترین زبان برنامه نویسی است.

گیت‌هاب، وبسایت به اشتراک گذاری کد که توسط میلیون‌ها توسعه دهنده استفاده می‌شود هم JavaScript را به عنوان رایج‌ترین زبان برنامه‌نویسی معرفی می‌کند. در گزارشی که در پایان سال ۲۰۱۷ تهیه شد، گیت‌هاب اشاره کرد که اکثر کاربرانش برای مخازن (repository) خود به JavaScript تکیه می‌کنند.

در اینجا، نمودار گیت‌هاب را مشاهده می‌کنید که محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی را نشان می‌دهد:

Stack Overflow پی برد که توسعه دهندگان JavaScript به طور جهانی ۵۵ هزار دلار در سال درآمد دارند. گرچه، توسعه دهندگانی که از این زبان در ایالات متحده استفاده می‌کنند، به طور سالانه ۹۸ هزار دلار درآمد دارند.

Indeed.com، یک وبسایت جستجوی آگهی استخدام معروف، تخمین می‌زند که یک توسعه دهنده JavaScript در ایالت متحده به طور سالانه ۱۱۰.۹۴۵ دلار درآمد دارد.

2. Java

Java یک زبان برنامه‌نویسی چند منظوره همه کاره است که برای ساخت برنامه‌های میان پلتفرمی ساخته می‌شود. بدون توجه به پلتفرمی که می‌خواهید برای گسترش برنامه خود استفاده کنید، (دسکتاپ، موبایل یا وب) Java نیازهای شما را برطرف خواهد کرد.

جامعه برنامه‌نویسی TIOBE که معروفیت زبان‌های برنامه‌نویسی را بر حسب نتایج موتورهای جستجو می‌سنجد، در جولای ۲۰۱۸، Java را به عنوان معروف‌ترین زبان نشان می‌دهد.

در اینجا، نمودار TIOBE را مشاهده می‌کنید:

طبق بررسی‌های Stack Overflow، محبوبیت Java به مقدار ۴۵.۳ درصد است، که در نتیجه دومین مورد برتر است. (البته اگر HTML، CSS و SQL را در نظر نگیریم)

در ایالات متحده، این بررسی‌ها نشان دادند که توسعه دهندگان Java حدود ۱۰۰ هزار دلار درآمد در سال دارند. به طور مشابه، Indee.com تخمین می‌زند که یک توسعه دهنده Java در ایالات متحده، میانگین درآمد ۱۰۰.۸۷۳ دلار را به صورت سالانه دارد.

3. Python

Python یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند و سطح بالا است که در سال ۲۰۱۸ محبوبیت قابل توجهی را دریافت کرده است. Python به علت طبیعت عمومی خود، به طور گسترده برای محدوده عظیمی شامل توسعه وب، یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود.

Stack Overflow پی برد که ۳۸.۸ درصد کاربران Python، از آن برای پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. با توجه به بررسی‌های این وبسایت، محبوبیت Python همانطور که در سال ۲۰۱۷ از PHP بیشتر شد، در سال ۲۰۱۸ هم از C# پیشی گرفت.

Python بر روی پلتفرم گیت‌هاب، با ۴۰ درصد درخواست pull بیشتر در سال ۲۰۱۷ نسبت به ۲۰۱۶، به عنوان دومین زبان برنامه‌نویسی پر استفاده از Java پیشی گرفت.

جای دارد اشاره کنیم که زمینه هوش مصنوعی هم نیاز به Python را افزایش می‌دهد. در واقع، Stack Overflow آن را «زبان برنامه‌نویسی‌ای که سریع‌ترین رشد را دارد» می‌نامد.

در اینجا، نموداری را مشاهده می‌کنید که رشد شگفت‌انگیز Python را نشان می‌دهد:

بررسی‌های Stack Olverflow نشان دادند که توسعه دهندگان Python به طور جهانی حدود ۵۶ هزار دلار در سال کسب می‌کنند. Indeed.com هم درآمد سالانه ۱۱۴.۸۱۱ دلار را در ایالات متحده تخمین می‌زند.

جمع بندی

به نظر می‌رسد که JavaScript، Java و Python بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای یادگیری در سال ۲۰۱۸ هستند. گرچه نتایج بررسی ممکن است کمی با هم تفاوت داشته باشند، این سه زبان قطعا در میان زبان‌های مورد انتخاب شما جای خواهند گرفت.

دوره های مرتبط در سایت

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید