بهترین ابزارهای نمونه‌سازی و مزایای استفاده از آنها
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

بهترین ابزارهای نمونه‌سازی و مزایای استفاده از آنها

وقتی به یک طراح با تجربه تبدیل شوید، درست می‌دانید می‌خواهید چه کاری انجام دهید. اما تا زمانی که شما آن را در عمل مشاهده نکنید، هیچوقت نمی‌دانید که طراحی چگونه خواهد بود. 

قبل از اینکه طراحی‌تان را انجام دهید باید بدانید که توسعه دهنده طرح شما چه کارهایی را می تواند انجام دهد و چه کارهایی را نه. نمونه ها می توانند بیان کنند که چه کاری انجام خواهید داد. در کنار این موضوعات، آن ها بهترین ابزارها برای دریافت فییدبک قبل از ارائه یک پروژه است.

Proto.io

هیچ نیازی نیست که کاربران و افرادی که پروژه های شما را نقد می کنند براساس یک طرح ایستا این کار را انجام دهند، با استفاده از تکنیک های تعاملی می توانید طرح‌هایتان را به دنیای واقعی بیاورید. این چیزی است که نمونه سازی برای شما انجام می دهد، ابزار Proto.io می تواند به خوبی چنین موردی را برای شما فراهم کند.

با وجود آنکه نمونه سازی به یکی از کارهای اصلی مربوط به حوضه طراحی می‌شود اما توسعه دهندگان و مدیران نیز از آن استفاده می کنند. 

نمونه سازی مدیران محصول را قادر می سازد تا قبل از ساختن یک محصول از ظاهر و تا حدی کارکرد آن خبردار شوند و آن را نقد کنند. توسعه دهندگان نیز از اطلاعاتی که نمونه‌سازی های تعاملی به کاربران می دهد استفاده می کنند. با استفاده از Proto.io شما می توانید برای هر دو مورد نمونه سازی هایی را انجام دهید.

برای استفاده از Proto.io هیچ نیازی به متخصص بودن در طراحی و یا کدنویسی ندارید. شما می توانید برای شروع کار با این ابزار از نمونه های آماده و ابزارهای قرار گرفته شده در آن استفاده کنید. 

این ابزار ویژگی های بسیار دیگری را به شما ارائه می دهد که از آن ها می توان به کنترل نسخه برای مشاهده نسخه های مختلف طراحی، پشتیبانی از پروژه ها به صورت همکاری، دریافت فییدبک و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

Design Systems by UXPin

UXPin بیشتر از یک ابزار نمونه سازی است – در حقیقت این پلتفرم یک پلتفرم تمام عیار برای تجربه کاربری است. این مفهوم بدان معناست که شما در این سرویس می توانید نمونه بسازید، سیستم طراحی، بسازید، حالت همکاری ایجاد کنید و سندهای مربوط به طراحی را ایجاد نمایید.

در حقیقت این پلتفرم المان های استاندارد را برای طراحی و توسعه به هر فردی می‌دهد. وقتی شما در این پلتفرم سیستم طراحی خود را ایجاد کردید بعد از آن تمام المان ها در مستندات طراحی‌تان قرار خواهد گرفت. 

UXPin می تواند با اپلیکیشن هایی مانند Photoshop، Sketch و دیگر سیستم های طراحی ادغام شود. اما جدای از این موارد باید بگویم که UXPin واقعا رابط کاربری ساده ای دارد. می توانید در این ابزار فایل های طراحی دیگر نرم افزارها را وارد محیط خود کنید و آن ها را برای خود کپی نمایید.

ابزارهای بسیار زیادی برای نمونه سازی وجود دارد اما تنها موارد بسیار کمی مانند UXPin وجود دارد که برای پروژه های بزرگ، با حفظ سازگاری طراحی و موارد دیگر استفاده می شود. 

Fluid UI

اگر دنبال یک ابزار کاربر-پسند برای ساخت نمونه‌ یا قاب اولیه می‌گردید، به احتمال زیاد Fluid UI چیزی باشد که شما نیاز دارید. Fluid UI برای به کار گیری توسط افراد مختلف ساخته شده است، مخصوصا طراحان، توسعه دهندگان، مدیران پروژه ها و سازنده های محصول. برای اینکه این ابزار بتواند همه افراد را راضی نگه دارد، به سادگی طراحی شده است.

یکی از کلیدی‌ترین ویژگی های این ابزار استفاده از کتاب‌خانه های مختلف است. می توانید در بین این کتابخانه ها گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید، برای هرکدام از این کتاب‌خانه ها المان های طراحی مختلفی قرار داده شده که شما می توانید در ساختن نمونه‌های‌تان از آن ها استفاده کنید. جدای از این کتابخانه‌ها، شما می توانید فایل های طراحی خودتان را نیز قرار دهید.

Fluid UI شرایطی را ایجاد می کند که با آن می توانید بین مشتری‌ها، اعضای تیم و پروژه های دیگر همکاری ایجاد کنید. می توانید این کار را بدون خارج شدن از پلتفرم، از طریق ارتباط ویدیویی یا متنی انجام دهید. پکیج های مختلفی نیز برای این ابزار ارائه شده است که می توانید از آن ها استفاده کنید. به عنوان مثال پکیج «Free Forever» برای نقطه شروع پیشنهاد می‌شود.

چرا نمونه سازی مهم است؟

اگر نمی‌دانید مشغول چکاری هستید، پس بهتر است متوقف شوید و دیگر کار را انجام ندهید. این بهترین نصیحت است و به همین دلیل است که نمونه سازی تا این حد اهمیت دارد.

یک بار نمونه سازی را انجام می دهید و بعد از آن تقریبا به عادت‌تان تبدیل می شود و همیشه می‌دانید که مشغول انجام چه کاری هستید. جدای از خودتان نمونه سازی کمک می کند تا مشتریان و همکاران‌تان نیز از کار شما سر دربیاورند. با نمونه سازی شما زمان بسیاری را برای خودتان ذخیره خواهید کرد و در نهایت شما محصول بهتری را ارائه خواهید کرد. 

شما قادر خواهید بود که:

  • طراحی‌تان را پیاده سازی کنید، آن را بهتر کنید و قادر خواهید بود آن را از طراحی استخراج نمایید.
  • نمونه سازی یکی از موارد بسیار کاربردی است مخصوصا زمانی که چند نمونه نیز در اختیار داشته باشید. انجام چنین کاری بهتر از تکرار کردن کارهاست. نمونه سازی کردن جریان کاری شما را بسیار صاف و هموار می سازد. این کار میزان قابل توجهی از زمان شما را برای ساختن یک محصول خوب ذخیره می‌کند.
  • براساس نقشه به شما می‌گوید که چکاری باید انجام شود و چکاری نه!
  • تعریف یک طراحی خوب به صورت خودکار به یک طراحی خوب در عمل تبدیل نمی شود. پروسه انجام طراحی هر زمانی ممکن است از مسیر خود خارج شود. شما نیاز دارید که به صورت مداوم و مرتب طراحی و فرایند انجام آن را بررسی کنید.
  • خطاها را آشکار می سازد.
  • برخی از نمونه سازی ها خطاهای بزرگ و کلی را به شما می گویند، برای خطاهای ریز و کوچک هم تا زمانی که طراحی به اجرا درنیاید نمی توانید آن ها را مشاهده کنید. 
  • درست به همین دلیل است که نمونه سازی های تعاملی، دقیق و آزمایشات کاربری وارد کار می شود. وقتی مشغول توسعه پروژه ای هستید برخی از خطاها که گرفته نمی شوند ممکن است برای پروژه‌تان زیان بسیاری به بار بیاورند. 
  • ارتباط بهتری را با سهامداران بوجود می آورد.
  • وقتی که یک تصویر بیشتر از هزاران کلمه می ارزد مطمئنا نمونه سازی نیز به همین شکل است. یک نمونه تعاملی مطمئنا بهتر از هزاران تعریف و حرف است. 

در پایان

یک نمونه می تواند به شما بگوید که در کدام مرحله طراحی هستید و به کجا در حال حرکت و پیشرفت هستید. هر کدام از محصولاتی که در این مقاله آورده شد به خوبی تشریح داده شدند. با استفاده کردن از آن ها می توانید شاهد سریع شدن کارهای مربوط به نمونه سازی‌تان باشید. با استفاده از نمونه سازی می توانید شفاف سازی بهتری را برای سهامداران بکنید. در کنار این می توانید اطلاعات پروژه را به اشتراک بگذارید و تیم کاری را بهتر در جریان قرار دهید.

با استفاده از شیوه شما شانس بیشتری برای ساختن محصول خوب و عاری از خطا را خواهید داشت.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا