10 نکته برای شروع اولین پروژه طراحی وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

10 نکته برای شروع اولین پروژه طراحی وب

قبل از شروع، اگر اولین پروژه طراحی وب خود را گرفته‌اید، تبریک می‌گوییم. اگر نه سعی کنید همچنان راهتان را ادامه دهید. این را بدانید که اگر تجربه خوبی در زمینه طراحی وب و یک نمونه کار شگفت‌انگیز داشته باشید، به زودی مشتریان به سمتتان خواهند آمد.

اگر فکر می‌کنید که می‌توانید اولین پروژه طراحی وب خود را فقط به دلیل داشتن مهارت‌های طراحی وب انجام دهید، اشتباه می‌کنید. امروزه شما باید بدانید که چگونه مشتری و پروژه خود را با موفقیت مدیریت کنید تا بتوانید مشتری را راضی نگه دارید.

در این مقاله، 10 تا از برترین نکات را برای شروع اولین پروژه طراحی وب برایتان بیان می‌کنم. امیدوارم این نکات در جلب اعتماد به نفس و دستیابی به موفقیت در پروژه به شما کمک کند.

1 – بدانید مشتری چه می‌خواهد

کسب اطلاعات در مورد نیاز مشتری، مهم ترین کاری است که برای جلب رضایت مشتری خود باید انجام دهید.

بنابراین قبل از هر چیز، شما باید بدانید مشتری چه می‌خواهد. اما درک شرایط مشتری همیشه آسان نیست، زیرا همه مشتری‌ها نمی‌توانند به درستی مطالبات خود را توضیح دهند. آن‌ها ممکن است شما را با یک متن طولانی به اشتباه بیندازند که چه چیزی از شما می‌خواهند. همچنین ممکن است فقط در چند جمله بدون ارائه جزئیات مهم به پایان برسانند. بدانید آن‌ها این را با هدف سخت‌تر کردن کار شما انجام نمی‌دهند و فقط از روی ناآگاهی عمل می‌کنند.

گاهی اوقات، مشتریان دقیقاً نمی‌دانند چه می‌خواهند. آیا این باعث تعجب شما می‌شود؟ بسیاری از فریلنسرها مجبورند با مشتریانی کار کنند که تصویر روشنی از آنچه می‌خواهند ندارند، که این یک چیز عادی است. زیرا ممکن است آن‌ها در مورد آنچه که می‌خواهند مطمئن نباشند.

نکات زیر به شما در درک بهتر شرایط مشتری خود کمک می کند:

  • نیازها و دستورالعمل‌های مشتری خود را چندین بار مرور کنید.
  • سوال کنید و شبهات خود را از بین ببرید.
  • آنچه را که می‌دانید به آنها بگویید.
  • در صورت لزوم نمونه بخواهید.

2 – در مورد کار مشتری خود اطلاعات کسب کنید

اگر در مورد شغل مشتری خود اطلاعات داشته باشید، درک نیازهای آنها برای شما آسان‌تر خواهد بود، بنابراین می‌توانید نتایج رضایت بخشی را به دست آورید.

نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند:

  • در مورد محصولات و خدماتی که می‌خواهند در وبسایت جدیدشان ارائه دهند، اطلاعات جمع‌آوری کنید. مانند نام محصول، تصاویر، توضیحات و...
  • هدف مخاطب را بدانید. اینکه چه کسی به وبسایت مراجعه می‌کند؟ و اطلاعاتی از قبیل سن، جنسیت، کشور و... را جمع‌آوری کنید.
  • هر شرکتی یک یا چندین هدف دارد. از مشتری خود در مورد اهدافشان سؤال کنید.

3 – یک برنامه عملی بنویسید و آن را با مشتری خود به اشتراک بگذارید

یک برنامه عملی سفت و سخت بنویسید، آن را با مشتری خود به اشتراک بگذارید و به او بگویید که این یک برنامه اجرایی است نه یک برنامه کامل. وقتی برنامه عملی دارید، تصویری واضح از آنچه که باید انجام شود در اختیار دارید. همچنین مشتری می‌تواند از آنچه می‌خواهید انجام دهید، مطلع شود.

" هر 1 دقیقه‌ای که برای برنامه‌ریزی خود زمان بگذارید، 10 دقیقه در اجرای آن صرفه‌جویی می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که 1000 درصد انرژی را بازگردانید." برایان تریسی

برنامه‌ریزی خوب است، اما در آن افراط نکنید. زیرا وقت گذاشتن زیاد روی برنامه شما را از انجام کار مفید بازمی‌دارد.

" اگر وقت زیادی را صرف فکر کردن در مورد یک موضوع کنید، هرگز آن را عملی نخواهید کرد." بروس لی

4 – مهلت خود را تعیین کنید

در نظر گرفتن مدت زمان مشخص برای اتمام پروژه بسیار مهم است، زیرا وقت طلاست. اگر هرچه زودتر بتوانید کار را تحویل دهید، زودتر می‌توانید دستمزد خود را از مشتری بگیرید.

با ایجاد مهلت مشخص، می‌توانید از رقبای خود پیشی بگیرید. بسیاری از فریلنسرها وجود دارند که کار با کیفیتی ارائه می‌دهند اما همه آن‌ها نمی‌توانند کار را در مدت مشخص شده انجام دهند.

زمانی که پروژه جدیدی می‌گیرید، اگر مشتری زمان را 30 روزه تعیین کرده، شما سعی کنید مهلت 20 یا 25 روزه برای خود درنظر بگیرید تا مهلت مشتری را رعایت کرده باشید.

5 – به خوبی ارتباط برقرار کنید

در تجارت چیزی به نام ارتباط بیش از حد وجود ندارد. هرگز فکر نکنید که اگر سوالات زیادی بپرسید یا پیام‌های ضروری زیادی ارسال کنید، مشتری احساس ناراحتی می‌کند.

اگر فکر می‌کنید که باید همان لحظه به مشتری چیزی بگویید یا نکته‌ای را مطرح کنید، دریغ نکنید. مثلا اگر بنا به هر دلیلی فکر می‌کنید که نمی‌توانید کار را در مهلت معین تحویل دهید، به مشتری اطلاع دهید. این کمک بسیار بزرگی به مشتری خواهد کرد و او از این کار قدردانی می‌کند.

با برقراری ارتباط درست می‌توانید سوءتفاهم‌ها و شبهات خود را در مورد پروژه پاک کنید. اگر نتوانید ارتباط خوبی برقرار کنید، ممکن است بین آنچه مشتری درخواست می‌کند و آنچه که شما به او ارائه می‌دهید تناقض پیش بیاید. در نتیجه، شما احتمالا قادر نخواهید بود نتایج رضایت بخشی حاصل کنید.

با مشتریان خود صحبت کنید و همیشه سعی کنید سریعا به پیام‌های مشتری خود پاسخ دهید.

6 – کار را در بخش‌های کوچک تحویل دهید و از آن‌ها بازخورد بگیرید

تحویل در بخش‌های کوچک فواید زیادی دارد. بهتر است بعد از اتمام هر بخش از کار خود، هزینه را بگیرید. زیرا پس از اتمام کل پروژه درخواست پول ریسک‌پذیر است و ممکن است مشتری یک‌جا پرداخت نکند. بنابراین اگر مشتری شما پرداخت نکند، تمام تلاشتان هدر خواهد رفت. اما اگر بعد از انجام بخش کوچکی از کار، درخواست پول کنید، فقط مقدار کمی تلاش هدر خواهد رفت.

هنگام تحویل در بخش‌های کوچک، می‌توانید برای هر بخش از کار خود بازخورد بگیرید. بنابراین می‌توانید هر قسمت از پروژه را به صورت جدا بهبود ببخشید. پس از اتمام بخش کوچکی از پروژه، آن را برای مشتری ارسال کنید، نظر او را بپرسید و در آن قسمت تغییراتی ایجاد کنید و براساس بازخورد مشتری همین کار را برای قسمت‌های بعدی پروژه انجام دهید. اگر به این روش کار کنید، می‌توانید نتایج با کیفیت‌تری کسب کنید.

یکی دیگر از مزایای تحویل در بخش‌های کوچک این است که کار برای شما آسان‌تر می‌شود. اگر کل پروژه را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید، می‌توانید با خیال راحت کل پروژه را به اتمام برسانید.

7 – به پروژه اضافه نکنید

اگر فکر می‌کنید انجام کاری که مشتری به شما نگفته، می‌تواند کیفیت کلی پروژه را افزایش دهد، در مورد آن به مشتری اطلاع دهید و نظرات او را بخواهید. از او بپرسید که آیا او از انجام آن کار راضی است. اگر جوابش مثبت است، آن را انجام دهید و اگر جوابش منفی است، این کار را نکنید حتی اگر فکر می‌کنید مهم است. و اگر ضروری است، برای مشتری دلیل منطقی بیاورید. زیرا اگر بخش جدیدی اضافه کنید که مشتری نخواهد، او را آزرده می‌کند.

8 – بهترین سبک طراحی را اجرا کنید

با پیروی از بهترین شیوه‌های طراحی می‌توانید به نتایج عالی برسید. به بهترین روش‌های زیر نگاهی بیندازید.

  • یک منوی ساده طراحی کنید.
  • وبسایت را واکنش‌گرا کنید.
  • رنگ‌های مناسب انتخاب کنید.
  • یک پل ارتباطی قوی ایجاد کنید.
  • با از بین بردن عناصر غیرضروری، طرح را ساده کنید.
  • از فونت‌های واضح بهره ببرید.

9 – به محتوا اهمیت دهید 

اگر محتوای لازم و کافی را در سایت قرار دهید، سایت به راحتی در موتورهای جستجو یافت می‌شود. اما باید این را هم در نظر داشت که محتوا باید مفید باشد. بخش وبلاگ برای هر وبسایت شرکتی بسیار توصیه می‌شود. پست‌های وبلاگ بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت جذب می‌کند.

10 – در کار صداقت داشته باشید

با مشتریان خود همکاری کنید. اگر مشتری از شما خواسته که در طراحی وبسایتش تغییراتی ایجاد کنید، آن را مشتاقانه انجام دهید.

همچنین با مشتری صادق باشید و همیشه حقیقت را بگویید. صداقت در هر شغلی بسیار مهم است. هر شخصی صادق نیست. اگر همکاری خوبی داشته باشید و با مشتری خود صادق باشید، او از شما خوشحال و خرسند خواهد شد، این را بدانید که خوشحال کردن مشتریان، کلید موفقیت در کسب و کار است.

نکته اضافی – کم‌تر وعده دهید، بیشتر عمل کنید

اگر می‌خواهید رضایت مشتری را جلب کنید، کمتر قول بدهید و بیشتر عمل کنید. در غیر این صورت اعتماد مشتری به خود را از بین خواهید برد.

این مقاله 10 نکته برتر برای شروع اولین پروژه طراحی وب شما را در برداشت. امیدوارم که برایتان مفید واقع شده باشد.

آیا برای طراحان وب فریلنسر توصیه‌ای دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

برای اولین پروژه طراحی وبتان آرزوی موفقیت دارم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات