5 نوع از افزونه های وردپرس که هر وبسایتی به آن‌ها نیازمند است
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

5 نوع از افزونه های وردپرس که هر وبسایتی به آن‌ها نیازمند است

در حال حاضر وردپرس در جهان به عنوان معروف‌ترین و پر‌استفاده‌ترین سیستم مدیریت محتوا شناخته شده است. یکی از دلایل مهم این موضوع میزان انعطاف پذیری آن برای توسعه دهندگان حرفه‌ای و ساده بودن برای کاربران عادی است. در یک کلام دیگر، وردپرس درست چیزی است که شما می‌خواهید باشد!

حتی اگر شما یک توسعه دهنده عالی وردپرس نباشید باز هم می توانید کارهایی را انجام دهید که منجر به ساختن وبسایت وردپرسی بسیار قدرتمندی می‌شود. با در نظر گرفتن این حالت من امروز قصد دارم به شما ۵ نوع از افزونه های وردپرس را آشنا کنم که باید از آن‌ها استفاده کنید. این افزونه ها لزوما هیچ کار جادویی را انجام نمی‌دهند اما برای آینکه کارایی و امنیت وبسایت شما را بالا ببرند حیاتی هستند.

پشتیبان گیری از داده‌ها

تصور کنید هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های متمادی است که مشغول نوشتن مطالب در وبلاگ‌تان هستید. بعد از آن تصور کنید که هاستینگ شما تجربه کرش ها و مشکلات طولانی مدت را دارد. تمام کارهایی که به سختی انجام داده‌اید … از بین می‌روند. با وجود آنکه اغلب سرویس های هاستینگ می‌گویند که پشتیبان گیری بخشی از کارهایی است که انجام می‌دهند اما شما نباید به آن ها متکی باشید. شما باید اینگونه فکر کنید که به عنوان یک صاحب وبسایت مسئولیت آن را دارید از وبسایت خود پشتیبان گیری کنید – مخصوصا از بانک اطلاعاتی. در اینجا چندین پلاگین وجود دارند که در این زمینه به شما کمک خواهند کرد:

Backup Buddy – این افزونه یک افزونه تجاری و حرفه‌ای است. هزینه‌ی این افزونه به صورت سالانه ۸۰ دلار است و قابلیت استفاده در دو وبسایت جداگانه را دارد. با وجود داشتن امکاناتی چون پشتیبان گیری زمان بندی شده و ارسال فایل های پشتیبانی به سرویس های ذخیره ابری معروف، هزینه آن نباید آنقدر اهمیت داشته باشد. در این افزونه دو حالت کلی پشتیبان گیری وجود دارد که یکی پشتیبان گیری از بانک اطلاعاتی است (بدین منظور تمام پست‌ها، برگه‌ها، کامنت‌ها، تنظیمات و… نگه داری می‌شوند) و دیگر پشتیبان گیری از کل وبسایت (جدای از موارد بالا از پوسته‌ها، افزونه‌ها و … نیز پشتیبان تهیه می‌کند).

جایگزین‌ها: BackUpWordPress و VaultPress

امن نگه‌ داشتن وبسایت

امروزه بحث امنیت باید در ذهن هر صاحب وبسایتی باشد. به یاد داشته باشید که همیشه قرار نیست گروهی از نفوذکننده‌ها دسته جمعی به وبسایت شما حمله ور شوند، خیلی از اوقات بات‌های اینترنتی وجود دارند که دنبال وبسایت های وردپرسی که قابلیت نفوذ را دارند می‌گردند. شما باید تا حد امکان از وبسایت خود در برابر حملات محافظت کنید و لایه امنیتی در وبسایت ایجاد نمایید. بسته به نیازی که دارید چندین لایه امنیتی وجود دارد که می‌توانید از هرکدام آنها در وبسایت‌تان استفاده کنید. برخی از پلاگین ها لایه امنیتی بسیار کارا و قوی را برای شما قرار می‌دهند و بعضی دیگر ساده هستند و تنها به یک محدود کننده تعداد ورود اشتباه ختم می‌شوند. 

Wordfence Security – این افزونه هم دارای نسخه رایگان است و هم نسخه تجاری. هدف اصلی این افزونه این است که به یک جعبه کار همه کاره در زمینه امنیت تبدیل شود. جدای از آنکه این افزونه سعی می کند Malware های داخل وبسایت را اسکن کند، دارای یک لایه امنیتی برای محافظت از وبسایت در برابر حملات brute-force است و همچنین دیواره آتش یا همان Firewall را نیز در خود دارد. یکی از ویژگی های بسیار جالبی که من در نسخه تجاری این افزونه یافتم قابلیت بلاک کردن و جلوگیری کردن از ورود کاربران یک کشور خاص است. درست است که این قابلیت همیشه بدرد نمی‌خورد اما برای وبسایت هایی که در یک زمینه خاص کار می‌کنند و گروه های کاربری منحصر به فرد خود را دارند موضوع بسیار مهمی است. چنین قابلیتی تا حد بسیار زیادی از ورود بات‌ها نیز به وبسایت جلوگیری می‌کند. در هر حال نسخه رایگان افزونه برای وبسایت های بسیار زیادی ویژگی های کاملی را ارائه می دهند. 

جایگزین: iThemes Security (formerly Better WP Security) و Login LockDown 

قرار دادن قابلیت ارتباط در وبسایت

یکی از نیازهای پایه‌ای هر وبسایتی قرار دادن فرم تماس و یا فرم های دیگر در وبسایت است. این موضوع بسیار عمومی و فراگیر شده اما با این وجود اهمیت خود را از دست نداده است. با وجود آنکه تعداد افزونه هایی که چنین کاری را انجام می‌دهند بسیار زیاد هستند اما شما تنها به یک مورد از آن‌ها نیاز دارید که کار با آن آسان باشد و همزمان ویژگی های خوبی نیز در خود داشته باشد.

Gravity Forms – این افزونه یکی از پرفروش ترین افزونه های تجاری وردپرس در این زمینه است. در این افزونه همه کارها به سادگی انجام می شوند و هر فردی به راحتی می تواند مطابق با نیازش فرم‌های‌ش را بسازد. اما این افزونه چیزهای بسیار بیشتری نیز هست. اگر نگاه کامل‌تر و دقیق‌تری به افزونه بکنید متوجه می شوید که با آن می‌توانید مطابق با کنش های کاربر ورودی‌هایی را قرار داده و یا مخفی کنید، از درگاه اینترنتی پی‌پال بهره ببرید، به صورت خودکار کاربران را در لیست MailChimp وبسایت به اشتراک درآورید و … . این افزونه با هزینه ۳۹ دلار در اختیار شما قرار می‌گیرد اما جدای از آن افزونه های بسیار زیادی دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید. این افزونه همچنین از قابلیت top-notch نیز بهره می‌برد.

جایگزین: Contact Form 7 و Fast Secure Contact Form

اجتماعی شوید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی یکی از ویژگی هایی است که در هر وبسایتی باید وجود داشته باشد – مخصوصا یک وبلاگ. شبکه های اجتماعی یکی از بهترین مکان های پیدا کردن کاربران بیشتر برای وبسایت است. با به اشتراک گذاری محتوا در چندین شبکه اجتماعی و سرویس مختلف می توانید ترافیک بیشتری را به وبسایت خود بیاورید. 

Share Buttons by AddToAny – برای سال‌های متمادی این افزونه یکی از موارد انتخابی من در بین افزونه های به اشتراک گذاری بوده است. چرا؟ خب در ابتدا باید بگویم که این افزونه قابلیت شخصی سازی بسیار بالایی دارد و به سادگی با آن می‌توانید شبکه های اجتماعی مورد نظر خود را بیابید. در حقیقت در این افزونه بیش از ۱۰۰ شبکه اجتماعی و سرویس وجود دارد که می توانید از آن ها در وبسایت خود استفاده نمایید. شما می توانید به صورت مخصوص تنها تعدادی از این شبکه ها را نشان دهید، بعد از آن این افزونه شبکه های دیگر را از طریق یک دکمه «+» در اختیار کاربران قرار می دهد. یکی از ویژگی های خوب افزونه قابلیت قرار دادن آیکون ها در جاهای مختلف وبسایت است. 

جایگزین: Share Buttons by AddToAny و Shareaholic

پیدا شوید

در حالی که شبکه های اجتماعی اهمیت خود را دارند اما مسئله بهینه سازی موتورهای جستجوگر یا SEO یکی دیگر از موارد حیاتی برای آوردن کاربران به وبسایت است. درست‌ترین قدم در ابتدا داشتن محتوای درست و خوب است. البته باید بگویم که خوشبختانه برای وردپرس تعدادی افزونه در نظر گرفته شده که انجام کار بهینه سازی را ساده‌تر از پیش می کند و این مسئله بسیار مهمی است.

WordPress SEO – آیا واقعا انتخابی بهتر و درست‌تر از افزونه Yoast پیدا می‌کنید؟ این افزونه یکی از استاندارد‌ترین افزونه ها برای بهینه سازی وبسایت وردپرسی‌تان است. شما با استفاده از این افزونه می توانید برگه ها و پست ها را به صورت تک به تک بهینه سازی کنید. یکی از ویژگی های خوب این افزونه پشتیبانی آن از post type ها و دسته بندی‌ها است. از ویژگی های دیگر بسیار خوب این افزونه می توان به ساخت نقشه سایت، تنظیمات مربوط به شبکه های اجتماعی و موارد دیگری اشاره کرد. یکی از ویژگی های بسیار جالب این افزونه امتیاز دادن به پست ها و برگه هایی است که شما روی آن سئو انجام داده‌اید. اینگونه متوجه می شوید که آیا به اندازه کافی روی آن کار کرده اید یا خیر. 

جایگزین: All in One SEO Pack و SEO Ultimate

در پایان

هر کدام از دسته بندی هایی که در این مطلب اشاره شد دارای تعداد بسیار زیادی افزونه است. در حالی که انتخاب هر کدام از موارد مربوط به دسته بندی ها انتخابی شخصی و منحصر به فرد است اما به ویژگی ها نیز توجه بسیار بکنید. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات