تست کاربری در UX (به صورت ریموت)
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

تست کاربری در UX (به صورت ریموت)

تست استفاده‌ پذیری از راه‌ دور چیست؟ چه زمانی باید از آن استفاده کنید و پتانسیل‌های آن برای اشتباه کردن کدام‌ها هستند؟ در این مطلب قصد داریم تمام این موارد همراه با سوالات بیشتری را جواب دهیم. خودتان را برای طراحی مبتنی بر تصمیمات قدرتمندی آماده کنید، این کار با به اشتراک‌گذاری صفحات کامپیوترتان با کاربران واقعی صورت می‌گیرد.

انواع مختلف تحقیقات کاربری

تحقیقات کاربری کاری است که شرکت‌های موفق در بازه‌های زمانی به صورت مداوم انجام می‌دهند، این کار آن‌ها را قادر می‌سازد تا طراحی را مبتنی بر تصمیمات بسازند، این کار باعث می‌شود که استفاده‌پذیری وبسایت بهبود یابد و نیازهای کاربران برآورده شود. گوگل، فیسبوک و توییتر همگی تیم‌های تحقیقات کاربری منحصر به فردی را دارند.

به عنوان یک مبتدی، تحقیقات کاربری می‌تواند مسئله بسیار پیچیده و سردرگم‌کننده‌ای باشد، انواع مختلفی از تحقیقات کاربری وجود دارد که باید دانست کدام را در چه زمانی اجرا کرد. جدول زیر به شما کمک می‌کند تا به صورت واضحی از این موضوع خبردار شوید، این جدول تحقیقات کاربری را در دو زاویه مختلف بررسی کرده است:

از یک طرف این جدول شامل دو بخش، معتدل‌شده و بی‌نظیر است. در حالت معتدل شده شما می‌توانید به صورت بلادرنگ با کاربر مصاحبه و مشاهده کنید. این کار را می‌توانید از راه دور و یا به صورت مستقیم انجام دهید. حالت بی‌نظیر شیوه‌ای است که در آن با استفاده از یکسری ابزار آنلاین وظایفی را تعیین می‌کنید که بعد از آن کاربر باید آن‌ها را دنبال کند. در این حالت کارهای مختلف ضبط می‌شود: برای مثال میزان نرخ کامل کردن کارها و بازخوردهای کاربری.

از طرفی دیگر جدول بالا، به دو قسمت کیفیت و کمیت تقسیم می‌شود. حالت کیفی، شیوه‌ای بسیار مناسب برای درک کردن کامل ذهن کاربران است، در این حالت می‌توانید به این موضوع که کاربران چگونه به مشکلات فکر می‌کنند و چگونه به راه‌حل‌ها می‌اندیشند، پی ببرید. اما کمیت بیشتر با اندازه‌گیری سر و کار دارد که برای آن اغلب باید متدهای آماری و علمی را به کار ببرید. 

یک چشم‌انداز وسیع‌تر

بسیار مهم است این موضوع را درک کنید که تمرکز داشتن تنها روی یک قسمت از جدول بالا می‌تواند بسیار نتیجه مخرب و بدی را در پی داشته باشد. انجام چنین کاری شما را کوته‌ فکر جلوه می‌دهد. تحقیقات کاربری درست مانند روشن کردن یک مشعل در یک اتاق تاریک است، به این دلیل که هر بار تنها یک قسمت را روشن نگاه می‌دارد و آن را واضح می‌کند. برای اینکه بتوانید تصویر بزرگ‌تری را ببینید و چشم‌انداز وسیع‌تری داشته باشید نیاز است که مشعل را در سراسر اتاق بگردانید. یکی از اشتباهات عمده‌ای که توسط استارتاپ‌های تازه‌کار بسیار صورت می‌گیرد این است که تمرکز بسیار زیادی را روی تست‌های A/B و یا تست‌های چند متغیره قرار می‌دهند. این‌ها ابزارهایی هستند که تنها روی یک قسمت یا زاویه تمرکز دارند. با انجام چنین کاری مطمئنا به داده‌های علمی مختلفی دست پیدا خواهید کرد، اما به صورت نسبی درک بسیار پایینی از اینکه چه چیزهایی به کاربران انگیزه می‌دهد، یا اینکه چگونه براساس نیازهای آنان طراحی را انجام دهید و آن‌ها را مشتاق کنید، را ارائه می‌دهد. 

تحقیقات کاربری کیفی، معتدل شده (قسمت بالا سمت چپ در جدول) به احتمال زیاد یکی از ساده‌ترین، راحت‌ترین و منعطف‌ترین شکل از تحقیقات کاربری است. در دهه‌های ۱۹۹۰ این مورد بیشتر در آزمایشگاه‌ها به آن توجه می‌شد، این کار از با استفاده از دوربین‌های آنالوگ و ضبط‌کننده‌های VHS انجام می‌شد. البته در حال حاضر نیز برخی از آژانس‌های کاری از این روش استفاده می‌کنند، اما واقعیت این است که چنان هم ضرورت ندارد به همین دلیل این کار تنها با استفاده از یک لپ‌تاپ عادی با استفاده از نرم‌افزارهای کاملا رایگان انجام می‌شود. این رویکرد را «تست استفاده‌پذیری از راه‌ دور» می‌نامند. این مطلب در رابطه با این مفهوم است.

چک‌لیست تست‌ استفاده‌پذیری از راه‌ دور

در این قسمت می‌توانید مواردی که برای یک تست استفاده‌پذیری از راه‌ دور لازم دارید را مشاهده کنید:

  • بودجه برای پرداخت پول به مشارکت‌کننده‌ها (۱۰-۲۰ یورو)
  • چندساعت برای آماده کردن یک پرسشنامه، برای اینکار می‌توانید از ابزارهایی مانند Typeform و یا Google Forms استفاده کنید. بعد از آن باید مدت زمانی را برای پخش کردن پرسشنامه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و یا ایمیل در نظر بگیرید. برای انجام چنین کاری کلا ده روز زمان لازم دارید تا به بهترین شکل ممکن انجام شود. 
  • چند ساعت برای تجزیه‌ کردن پاسخ‌دهنده‌ها و بعد از آن دعوت یک مورد از بهترین‌ آن‌ها برای یک مصاحبه. برای اینکار می‌توانید از ابزارهای زمان‌بندی مانند powwowapp.com و calendly.com استفاده کنید. بهترین زمان برای انجام درست این کار در حدود پنج روز است. 
  • یک روز برای اجرای تحقیقات. به عنوان یک راهنمای سخت می‌توانید چنین کاری را در مراحل مختلف زمانی انجام دهید. 
  • یک روز برای انجام بررسی‌ها و نوشتن یافته‌های بدست آمده. 

ممکن است این موارد به نظرتان وقت گیر باشد اما مطمئن باشید که یافته‌های این مورد می‌تواند برای‌تان بسیار مفید باشد و درک و بینش طراحی بسیار درستی را به شما بدهد. 

مزایا و معایب تست استفاده‌پذیری از راه‌ دور

مزیت‌ها

یکی از بزرگ‌ترین فواید تست استفاده‌پذیری از راه‌ دور انعطاف‌پذیری آن است، شما در هر زمان که بخواهید می‌توانید پلن‌ها و پرسش‌های موجود در تست را تغییر دهید. برای مثال اگر یک مشارکت‌کننده متوجه یک نقص در تجربه‌کاربری یا چیزی که شما در حال تحقیق در رابطه با آن هستید، می‌شود، می توانید آن را کنار بگذارید و روی چیز دیگری فکر کنید. و یا برای مثال اگر مشارکت‌کننده در رابطه با رقیب جدیدی که تا به حال شما اسم آن را نشنیده‌اید صحبت می‌کند، می‌توانید بحث را روی آن بگذارید. این درجه از انعطاف‌پذیری را نمی‌توانید در هیچ‌جای دیگر مخصوصا در تست‌های استفاده‌پذیری A/B مشاهده کنید. 

در کل باید گفت که این متد بسیار ساده و سریعی برای پیاده‌سازی است. شما تنها نیاز دارید که یک جلسه اشتراک گذاری صفحه را پیاده‌سازی کنید و بعد از آن با استفاده از یک ابزار ضبط صفحه دسکتاپ کنش‌ها و فعالیت‌های کاربران‌تان را ضبط کنید و بعدا آن‌ها را به دقت مشاهده نمایید. 

پس به یاد داشته باشید که این حالت هیچگونه اندازه‌گیری، آمارگیری و یا پایگاه‌اطلاعاتی سخت‌گیرانه‌ای در خود ندارد. این صورت از تحقیقات در رابطه با علوم و مواردی مانند این نیست بلکه بیشتر به روابط فرد با فرد نسبت دارد. در این حالت می‌توانید بیشترین درک را از چگونگی فعالیت‌های مخاطبین به دست آورید.

معایب

تست استفاده‌پذیری از راه دور نیز معایبی دارد که بسیار مهم است از آن‌ها آگاه باشید. برای انجام چنین کاری شما باید از لپ‌تاپ یا دسکتاپ استفاده کنید، دستگاه‌های موبایل ابزارها و محیط چنان قدرتمندی برای به اشتراک‌گذاری صفحه نمایش، VOIP و ذخیره کردن صفحه نمایش در یک زمان را ندارند. در حال حاضر کارهایی روی این زمینه انجام شده اما واقعیت آن است که هنوز نیاز به کار کردن و کامل شدن دارد. ممکن است تا چند سال آينده این مسئله حل شود، اما در حال حاضر موبایل و تبلت ابزارهای بسیار مناسبی برای اینکار نیستند.

درست است که این تست فرد به فرد است اما برخی اوقات ممکن است به اندازه کافی صمیمیت و نزدیکی در آن وجود نداشته باشد، اگر شما به اندازه کافی خوش‌ شانس باشید و کارتان را در شهری که هستید راه‌اندازی کنید می‌توانید نزدیکی و خروجی بهتری را داشته باشید. به همین دلیل برخی از محققان حرفه‌ای در این زمینه، تست استفاده‌پذیری از راه دور را به عنوان یک پشتیبان برای تست‌های دیگر در نظر می‌گیرند، حالتی که به مشارکت‌کننده دسترسی ندارند. 

در پایان

این مقاله مطمئنا دید خوبی از اینکه تست استفاده‌پذیری از راه دور چیست را به شما داده است، چه میزان سرمایه‌گذاری نیاز دارید و چه خروجی می‌توانید دریافت کنید. 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا