چگونه خدمات مشاوره UX می‌تواند به موفقیت شما کمک کند؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

چگونه خدمات مشاوره UX می‌تواند به موفقیت شما کمک کند؟

به نظر می‌رسد که همه‌جا صحبت از خدمات مشاوره UX می‌باشد. جای تعجب نیست، چون این قضیه کلمه‌ای که بارها به گوشتان بخورد و بعد از مدتی فراموش شود نیست، در نظر گرفتن مصرف‌کنندگان و نیازهای آنها یکی از مهم‌ترین قضایا در ساخت یک محصول در نظر گرفته می‌شود. این طرز نگاه به پروسه ساخت یک محصول تعیین کننده موفقیت تضمین شده آن می‌باشد.

برای شروع، درک طراحی UX مهمترین قدم است که شامل احساسات و تجربیات کلی مخاطب شما در حین استفاده از محصول شما می‌باشد. هدف نه تنها ساخت سرویس خدمات‌دهی است که خواسته‌ها و توقعات مصرف‌کنندگان شما را برآورده سازد، بلکه راحت و قابل استفاده باشد.

استیو کراگ در این باره می‌گوید: «من رو مجبور به فکر کردن نکن، مهم نیست که چند کلیک باید بکنم، تا جایی که تمامی این کلیک‌ها نیاز به ذره‌ای فکر کردن هم نداشته باشند.»

مردم از محصولاتی که خوب طراحی شده‌اند، بدون درنگ استفاده می‌کنند؛ ولی وقتی که بد طراحی شده باشند تفاوتشان فاحش خواهد بود. اجازه ندهید که کار شما دست کم گرفته شود. از مصرف‌کنندگان بهترین کمک ممکن را بگیرید.

درک بهتر از خواسته‌های کاربر

مشاورین UX می‌توانند به شما کمک کنند تا موارد اصلی که باعث آزار و نارضایتی کاربران می‌باشند را بهتر بشناسید. این دانش به شما کمک می‌کند تا پایه و اساس تجارتی که پیش گرفته‌اید قوی‌تر شود و بنابراین، جذابیت آن برای کاربران به صورت روزافزون بیشتر و بیشتر می‌شود. 

محصولاتی که قابلیت حل مشکلاتی که برای کاربران به وجود می‌آید را ندارند بیشترین درصد شکست را به خود اختصاص داده‌اند. مشاوره ux این شانس را به شما می‌دهد که بتوانید مرحله به مرحله کاربران خود را بشناسید، ازنیازهای آن‌ها مطلع شوید و از مواردی که باعث سردرگمی و آزار آن‌ها می‌شود اطلاع پیدا کنید.

شما این شانس را خواهید داشت که نه تنها بر اساس حدسیات خود بلکه بر اساس نتایج تحقیقات انجام‌شده روی کاربران و داده‌های جمع‌آوری شده تصمیم گیری کنید.

این داده‌ها به شما کمک می‌کنند که بهترین راه را برای ارتقا محصول خود بیابید و متوجه جنبه‌هایی از کار که نیاز به پیشرفت دارند شوید و در نتیجه درخواست‌های مشتریان خود را به بهترین نحو برآورده کنید.

اعتبارسنجی محصول و ایده‌ها در مراحل اولیه

محصولات دیجیتال معمولاً بر اساس تعداد زیادی تخمین و پیش‌بینی تعریف و ساخته می‌شوند که تنها در مرحله اجرا و ورود به بازار این ایرادها آشکار می‌شوند. این اشتباه بسیار بزرگی است به این دلیل‌ که می‌توان در مراحل اولیه از تعداد زیادی از این مشکلات جلوگیری کرد و این پیش‌بینی‌ها را اعتبار و یا حقیقت‌سنجی کرد.

خدمات مشاوره UX امکان‌های زیادی را در این زمینه در اختیار ما قرار می‌دهد. به لطف بهره‌گیری از طراح‌های باتجربه بسیار موجود در این زمینه، شما می‌توانید یک نمونه آزمایشی از اپلیکیشن خود را در یک مدت زمان بسیار کوتاه ساخته و راه‌اندازی کنید که قابلیت نمایش دادن آن به سرمایه‌گذاران و تعدادی از کاربران را داشته باشید تا بتوانید نظرات و پیشنهادات آن‌ها را برای ارتقا هرچه بیشتر، پیش از انتشار نسخه نهایی داشته باشید و در صورت لزوم تغییراتی را اعمال کنید.

این روندی پیاپی است و به شما کمک می‌کند تا تخمین‌هایی را که راجع به محصول خود زده بودید را محک بزنید که می‌تواند کمک بزرگی باشد به این که نسخه منتشر شده نهایی تا حد ممکن به نیازهای مصرف‌کنندگان پاسخ دهد.

کاهش هزینه‌ها

بهینه سازی و کاهش هزینه‌ها یکی از مهم‌ترین نکات در هر تجارتی است که شامل محصولات دیجیتال هم می‌شود. برای شروع باید توجه بسیار زیاد و دقیقی به اپلیکیشن خود داشته باشید از جمله در مرحله تعیین مفهوم و طرح کلی موضوع، و در مرحله طراحی و در نهایت در مرحله آزمایش توسط کاربران که این کار از آشکار شدن ایرادها پس از نصب برنامه و عرضه انبوه جلوگیری می‌کند.

کلیر مری کرت در این باره می‌گوید: «برای هر دلاری که صرف حل کردن یک مشکل در طراحی می‌شود شما در واقع ده دلار در ارتقاء و صد دلار در خدمات پس از فروش خود صرفه‌جویی می‌کنید.»

در مرحله نمونه‌های اولیه مرتبط، شما می‌توانید قابلیت‌های آینده نرم‌افزار خود را ارزیابی کنید. ارزش این کار وقتی که هنوز هزینه‌های تغییر و تعمیر آن بسیار بالا نیست قابل توجه است.

آزمایش محصول پیش از بارگذاری نهایی نیز بسیار مهم است. در این صورت شما شانس موفقیت پس از بارگذاری را افرایش می‌دهد. در واقع شما شانس موفقیت خود را پس از بارگذاری و انتشار نهایی افزایش می‌دهید چون به بازخوردی که در گذشته به صورت آزمایشی برخورد کرده بودید تکیه می‌کنید که مستقیماً به هزینه‌ها مربوط می‌شود.

کاربران از شما یک UX خوب را انتظار دارند

تجربه کاربری سال‌هاست که یکی از مهم‌ترین زمینه‌های تجارت به حساب می‌آید. بنابراین قابل درک است که چرا مدت‌های طولانی است که قدرتمندان این زمینه روی راحتی محیط کاربری تاکید دارند.

فیس‌بوک، گوگل، نت فلیکس و تعداد زیاد دیگری از شرکت‌ها همگی دارای دپارتمان‌های کاملاً مجهز و تخصصی با تعداد زیادی محقق و طراح برای یافتن جدیدترین و بهترین راه‌حل ها برای مشکلات هستند که همواره در حال آزمایش جدیدترین نیازهای مخاطبین هستند. 

گوگل به خاطر تست 40 درجه از رنگ آبی که در سرویس پیام‌رسانی آنلاین آن یعنی جی میل مورد استفاده قرار گرفته است، معروف شده است. این نشان‌دهنده ارزش بسیار بالای تجربه کاربری و بالطبع تاثیر آن روی موفقیت کلی این تجارت می‌باشد.

یک نمونه بسیار خوب دیگر نیز وجود دارد؛ کاربران نرم‌افزار Airbnb انتظار همان کیفیت را از نرم‌افزارهای دیگری که با آن‌ها سر و کار دارند را دارا هستند و در صورت عدم برآورده شدن انتظاراتشان، آن نرم‌افزارها را برای استفاده سخت، بدتر، بی‌ارزش و یا وقت تلف کن خواهند خواند.

اجازه ندهید که تجارت و کار شما اینگونه ارزیابی شود. خدمات مشاوره تجربه کاربری را امتحان کنید و ببینید که چه چیزهایی را می‌توانید در کار خود ارتقا دهید تا نظر مشتریان را جلب کنید و تا جایی که می‌توانید احساس راحتی را به آن‌ها متقل کرده و بهترین تجربه کاربری در استفاده از خدمات مورد علاقه‌شان را برای‌شان فراهم سازید.

مشاوره UX چگونه می‌تواند به ارتقاء محصول شما در طول چرخه زندگی‌اش کمک کند؟

بر روی پروژه‌ای کار کنید که فرآیند ساخت آن فقط برای زمانی که منتشر می‌شود، نباشد. به دنبال این باشید که مصرف‌کنندگان چگونه از آن استفاده می‌کنند، چه نظراتی دارند و بالاتر از همه این‌ها، چه چیزی کار را برایشان سخت کرده است.

شما متوجه این خواهید شد که چیزهایی که از استفاده کاربران جلوگیری می‌کنند و یا به کلی استفاده آن‌ها را از اپلیکیشن قطع می‌کنند حتی به ذهن شما هم خطور نکرده بودند. شناخت مشکل، طراحی راه‌حل و سپس پیاده‌کردن آن یک کار یک قدمی نیست و حتما باید به صورت یک چرخه شکل بگیرد و ادامه پیدا کند.

کنترل کیفیت متداوم با کاربران خود را فراموش نکنید؛ تست‌های زیادی بر روی محصول خود انجام دهید، در جریان آمار و ارقام باشید و ... .

 این‌ها کارهایی هستند که باید انجام دهید تا محصولات‌تان مورد علاقه کاربران قرار گیرند. با استفاده از این راه‌‌حل‌ها شما می‌توانید متوجه شوید که در چه زمینه‌ای باید محصول خود را ارتقاء دهید و به این منوال مشتری‌ها و مصرف‌کنندگان خود را بیش از پیش مشتاق به‌روزرسانی‌های جدید بسازید.

فرقی ندارد که محصول شما در کدامین مرحله از ساخت قرار دارد، شما باید حتما و حتما به حرف‌ها و راهنمایی‌هایی مشاورین گوش فرا دهید. طراحی محصول و ارتقاء دادن آن بدون این جنبه باعث می‌شود تا توجه‌ها به اندازه کافی به محصول شما جلب نشود.

تعادل بین تجارت و مشتری

 

به کار انداختن و کار کردن یک محصول دیجیتال کار راحتی نیست. در واقع هنر برقراری تعادل بین دیدگاه تجّار، سرمایه‌گذاران، توانایی‌های دیجیتال و دیگر نیازها است.

هنگامی که مقیاس‌های کار به طرز خطرناکی فقط به سمت تجارت و موارد مالی جلو می‌روند و به مشکلات و نیازهای کاربران توجهی ندارند و یا بالعکس، شانس موفقیت یک محصول به شدت پایین می‌آید. این هنر برقراری تعادل بین این دو مهم سخت ولی قابل دسترس می‌باشد؛ با استفاده صحیح از ابزار و متدهای مناسب.

مشاوره  ux، به شما کمک می‌کند تا این تعادل را به راحتی و بدون هدررفت منابع به مقدار زیاد به دست بیاورید و توجه هر سرمایه‌گذاری را جلب کنید. با توجه به ورکشاپ‌های بسیار زیاد و متنوع و مصاحبه‌های مستقیم، طراحان می‌توانند نیازهای سرمایه‌گذاران را بهتر درک کنند و هدف‌های تجاری و دیدگاه‌های آنان را بهتر بشناسند.

مقادیر بیشتر تبدیل

با داشتن وب‌سایت و یا فروشگاه‌های آنلاین، قابل درک است که تبادل برای تجارت و کمپانی‌ها مساله خیلی بزرگی ‌باشد. با انتخاب مشاور تجربه مشتریان، از چگونگی کارکرد آن مطلع می‌شوید، از موارد تعیین کننده مرتبط با آن مطلع می‌شوید و به این‌که چه چیزهایی نیاز به ارتقاء دارند و آیا اصلاً ارزش نگهداری را دارند یا نه، آگاه می‌شوید.

بااستفاده از آزمایش‌های کمیت مانند نمونه‌های گفته شده، شما می‌‌توانید تعداد بسیار زیادی از راه‌حل‌های مشترک را در آن واحد برای تعداد زیادی از تبدیل‌ها استفاده کنید.

یک راه‌حل متداول تجارت آنلاین رهاسازی سبدخرید قبل از نهایی‌سازی خرید و انتقال پول در فروشگاه‌های آنلاین است. شاید با داده‌های کمی، شما قادر به مشاهده بزرگی ترافیک سایت خود باشید. بر این اساس، یک لیست از پیشنهادات ساخته می‌شود که می‌تواند به ارتقا و پیشرفت محصول شما کمک کنند و در نتیجه کمک کند که تبادل روز‌به‌روز بهتری را داشته باشید.

UX  خوب باعث مثبت‌تر شدن تاثیر برند شما روی عموم مردم می‌شود

قبلاً هم به اهمیت ساخت یک نرم‌افزار خوب در حدی که مشتریان خواهان استفاده از آن باشند اشاره کردیم. به یاد داشته باشید که محصول شما بر اساس راحتی در استفاده بررسی می‌شود که می‌توان گفت بررسی دیدگاه‌ها و نظرهای افراد نسبت به کار شما نیز مهم می‌باشد. 

از راحتی حداکثری کاربران در حال استفاده از خدمات خود اطمینان حاصل کنید. اگر نمی‌دانید چگونه این کار را به انجام برسانید، از خدمات مشاوره UX استفاده کنید. طراحان، پروسه ارتقاء پروژه را به عهده می‌گیرند و نظرها و عقاید را راجع به کاربران واقعی جمع‌آوری می‌کنند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید