چگونه به یک توسعه‌دهنده وب تبدیل شویم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چگونه به یک توسعه‌دهنده وب تبدیل شویم؟

به تازگی تصمیم گرفته‌اید که کدنویسی را بیاموزید و می‌خواهید در زمینه‌ی توسعه وب یک حرفه را دنبال کنید. اما به راستی توسعه‌ی وب چیست؟

برای یادگیری باید از کجا شروع کنید؟ درآمد توسعه‌دهندگان وب چقدر است؟ چگونه می‌توانید به عنوان یک توسعه‌دهنده وب مشغول به کار شوید؟

من هم وقتی تازه کدنویسی را شروع کرده بودم، دائماً این سوالات را از خودم می‌پرسیدم. در ابتدای این مقاله یک مقدمه از توسعه وب را به شما ارائه خواهم داد و منابع موجود را برای رسیدن به یک شغل مناسب در این زمینه بیان می‌کنم.

توسعه وب چیست؟

توسعه وب به عملی گفته می‌شود که در آن وبسایت‌ها را برای اینترنت یا اینترانت خلق و نگهداری می‌کنند. شما می‌توانید وبسایت‌هایی مثل صفحات شخصی، سایت‌های تجارت الکترونیک، رسانه‌های اجتماعی و سایر موارد را خلق کنید.

توسعه‌دهندگان وب با مشتریان همکاری می‌کنند تا الزامات وبسایت را بهتر درک کنند. سپس سایت را ساخته و آن را مورد بررسی قرار می‌دهند. پس از موفق بودن تست‌ها، سایت راه‌اندازی می‌شود. توسعه‌دهندگان با رفع اشکالات و اضافه کردن ویژگی‌ها، سایت را حفظ می‌کنند.

تفاوت بین توسعه‌دهندگان وب و سازندگان سایت

Wix و Weebly به افراد غیر توسعه‌دهنده کمک می‌کنند تا بتوانند آسان‌تر وبسایت‌ها را خلق و راه‌اندازی کنند. حالا این سوال پیش خواهد آمد که اگر می‌توان از سازندگان وب استفاده کرد، دیگر چه نیازی به توسعه‌دهندگان وب خواهیم داشت؟

این موضوع تا حد زیادی به نیازها و الزامات پروژه بستگی دارد. گاهی اوقات ما برای پیشبرد کارهای خود به توسعه‌دهندگان وب نیاز داریم و گاهی استفاده از سازندگان وب یک ایده منطقی‌تر است. مثلاً فرض کنید که یک شخص برای فروختن جواهرات دست‌ساز خود از شما تقاضای ساخت یک وبسایت ساده را دارد، در چنین مواقعی استفاده از یک سازنده وب ایده بهتری است. استفاده از این ابزارها آسان و ارزان است.

حالا ما یک شخصی را سراغ داریم که دارای یک تجارت رو به رشد است. او برای برآورده کردن نیازهای تجاری خود به نرم‌افزارهای شخصی و متناسب نیاز دارد. حالا در چنین شرایطی باید چه کار کرد؟ انتخاب کردن یک شخص توسعه‌دهنده در چنین مواقعی منطقی‌تر است چون آن‌ها ابزار و دانش لازم برای کار کردن با مشتری، ساخت نرم افزار و افزودن ویژگی‌های لازم را خواهند داشت.

انواع مختلف توسعه‌دهندگان وب

زمینه‌های مختلفی در توسعه وب وجود دارد و شما متناسب با علایق خود می‌توانید هر کدام از آن‌ها را به دلخواه انتخاب کنید. ما در توسعه وب با 3 نوع از توسعه‌دهندگان Frontend، Backend و Full Stack سر و کار داریم. بیایید هر یک از این توسعه‌دهندگان را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم.

توسعه Front End (سمت مشتری)

توسعه Frontend در مورد تمام چیزهایی است که کاربر در صفحه مشاهده کرده و با آن تعامل برقرار می‌کند. اینگونه توسعه‌دهندگان بر روی خلق برنامه‌هایی تمرکز دارند که از لحاظ بصری برای کاربران خوشایند است. می‌توانید از 3 زبان اصلی HTML، CSS و JavaScript در توسعه Frontend استفاده کنید.

شما با استفاده از HTML می‌توانید ساختار محتوای صفحه را ایجاد کنید. سپس با کمک CSS، به محتوا استایل می‌دهید و آن را از لحاظ بصری دلپذیر می‌کنید. در آخر هم با کمک جاوااسکریپت قابلیت‌های مفیدی را به سایت خود اضافه خواهید کرد.

توسعه‌دهندگان Frontend هنگام کدنویسی می‌توانند از کتابخانه‌ها و فریمورک‌هایی نظیر Angular، React، Tailwind CSS و غیره استفاده کنند. با کمک گرفتن از این ابزارها می‌توانید روند توسعه‌ی خود را بهبود ببخشید.

توسعه Back End (سمت سرور)

این نوع از توسعه به بخشی اشاره دارد که کاربر نمی‌تواند ببیند. توسعه‌دهندگان Backend روی ساخت سرور، کار با دیتابیس و API تمرکز دارند.

مثلاً محتوا و طرح‌بندی (Layout) یک فرم در بخش سمت مشتری (Frontend) ساخته می‌شود اما وقتی کاربران با این فرم تعامل برقرار می‌کنند، اطلاعات فرستاده شده در بخش سمت سرور یا همان Backend پردازش می‌شود. شما می‌توانید از زبان‌های Java، Pyhton، Ruby و PHP در این نوع از توسعه استفاده کنید.

توسعه Full Stack

این توسعه‌دهندگان در هر دو بخش Frontend و Backend فعالیت دارند. توسعه‌دهندگان FullStack باید بتوانند با مرورگر، سرور و دیتابیس‌ها کار کنند. بنابراین شما برای پیشرفت در این زمینه باید تمام مهارت‌ها و دانش ذکر شده در 2 نوع توسعه‌ی قبلی را بلد باشید.

در اینجا پشته‌های تکنولوژی محبوب برای توسعه Frontend و Backend را برای شما بیان کرده‌ام:

  • پشته MEAN که دارای MongoDB، Express، Angular و Node است.
  • پشته MERN که دارای MongoDB، Express، React و Node است.
  • Ruby on Rails
  • پشته LAMP که دارای Linux، Apache، MySQL و PHP است.

نحوه یادگیری توسعه وب

حالا که با نوع فعالیت‌ها و کارهای یک توسعه‌دهنده وب آشنا شدید، بهتر است منابع احتمالی برای یاد گرفتن توسعه وب را با یکدیگر بررسی کنیم.

آیا باید به خودم کدنویسی یاد دهم؟

در دنیا منابع آنلاین و رایگان زیادی وجود دارد که توسعه وب را به شما آموزش می‌دهند. اما از کجا باید فهمید که دنبال کردن این منابع آنلاین کار درستی است؟

اگر نظم و ساختار لازم برای یادگیری خودآموز این مهارت‌ها را دارید، یعنی می‌توانید به تنهایی مسیر یادگیری را طی کنید. freeCodeCamp دارای دوره‌های آموزشی بسیار زیادی در زمینه توسعه وب است که شما به صورت رایگان می‌توانید از آن دوره‌ها برای یاد گرفتن استفاده کنید. شما در این محیط تعاملی با چالش‌هایی روبرو می‌شوید و پروژه‌هایی را در طول مسیر خلق خواهید کرد.

آیا باید در یک بوت‌کمپ کدنویسی شرکت کنم؟

اگر به محیطی منظم نیاز دارید تا بتوانید مطالب را در کنار سایر دانش‌آموزان و معلمان یاد بگیرید، من به شما بوت‌کمپ را پیشنهاد می‌کنم.

بوت‌کمپ‌ها جزو محیط‌های فشرده‌ای هستند که در آن شما مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده مبتدی را در مدت زمان کوتاهی یاد خواهید گرفت. معمولاً بوت‌کمپ‌ها رایگان نیستند و برای گذراندن دوره‌ها باید هزینه‌ای را پرداخت کنید. حتما قبل از ثبت نام کردن در بوت‌کمپ‌ها، به خوبی تحقیق کنید.

درآمد توسعه‌دهندگان وب چقدر است؟

حقوق‌ها بسته به موقعیت جغرافیایی شما می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی پیش‌بینی شده که توسعه وب در دهه آینده رشد بیشتری خواهد داشت و به تبع درآمد بیشتری را نیز در اختیار افراد قرار خواهد داد. در اینجا نمونه‌ای از دستمزد برخی از توسعه‌دهندگان مبتدی را در ایالات متحده مشاهده می‌کنیم. معمولاً به کسانی توسعه‌دهنده مبتدی گفته می‌شود که کمتر از 2 سال تجربه داشته باشند.

توسعه‌دهندگان میان‌رده معمولاً 2 تا 4 سال را صرف کار کردن در این صنعت کرده‌اند. در شکل زیر می‌توانید نمونه‌ای از حقوق توسعه‌دهندگان میان‌رده را در ایالات متحده ببینید.

توسعه‌دهندگان ارشد حداقل چندین سال سابقه کاری دارند. در شکل زیر می‌توانید حقوق توسعه‌دهندگان ارشد را نیز مشاهده کنید.

حقوق توسعه‌دهندگان در FAANG چطور است؟ 

FAANG مخفف اپل، آمازون، فیسبوک، نتفلیکس و گوگل است. افراد برای استخدام شدن در این شرکت‌های بزرگ تکنولوژی باید رقابت سخت و شدیدی را پشت سر بگذارند. این شرکت‌های بزرگ معمولاً دستمزدی بیشتر از متوسط حقوق را به توسعه‌دهندگان خود پرداخت خواهند کرد.

در شکل پایین می‌توانید نمونه‌ای از دستمزد یک توسعه‌دهنده‌ی مبتدی در فیسبوک را مشاهده کنید.

چگونه به عنوان یک توسعه‌دهنده وب شغل پیدا کنید؟

وقتی با جنبه‌های فنی توسعه وب آشنا شدید، باید روی درخواست‌های شغلی خود تمرکز کنید. مطالب زیادی در اینترنت وجود دارد که می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند. بنابراین ناامید نشوید و با روش درست به دنبال شغل رویایی خود بگردید.

منبع

 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
1 از 1 رای

3 سال پیش
/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی