این شرکت‌ها نام خود را از کجا آوردند؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

این شرکت‌ها نام خود را از کجا آوردند؟

تعداد زیادی محصول و سرویس وجود دارند که به صورت روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم و بیشتر آن‌ها را سریعا از طریق لوگوشان می‌شناسیم. گرچه، اکثر ما معنای واقعی یا ریشه این نام‌ها را نمی‌دانیم. گرچه شاید چیز مهمی نباشد، اما دانستن پس‌زمینه این نام‌هایی که با آن‌ها تعامل زیادی داریم، بد نیست.

در اینجا لیستی از شرکت‌ها به همراه اطلاعات جالبی درباره این که نامشان را از کجا به دست آوردند می‌بینید.

Adobe

این نام، از رودخانه Adobe Creek که پشت خانه بنیان‌گذار این شرکت، یعنی John Warnock جریان داشت، گرفته شد.

Adobe

Alphabet (Google)

در سال 2015، Larry Page، مدیر عامل Google در یک اطلاعیه بزرگ اعلام کرد که ساختار شرکت تغییر کرده است، و در نتیجه شرکت مادر آن، یعنی Alphabet ساخته شده است. او گفت: «ما از نام Alphabet به این دلیل خوشمان آمد که به معنای مجموعه‌ای از حروف است که نمایانگر زبان هستند. یکی از مهم‌ترین اختراعات انسان، که هسته ورودی‌های جستجوی ما در گوگل سرچ است.»

alphabet

Amazon

بنیان‌گذار این شرکت، چیزی عجیب و غریب و متفاوت می‌خواست، و Amazon را انتخاب کرد. او با این کار اشاره‌ای به بزرگترین رودخانه دنیا، و تصوری که از این شرکت داشت کرد، یعنی شرکتی خیلی بزرگ،‌ داشت.

این نام، و عنوان وبسایت،‌ یعنی «Erath’s biggest book store» به معنای «بزرگترین فروشگاه کتاب بر روی زمین» اشاره به مقیاس آن داشتند.

Amazon

Amazon Kindle: اگر برایتان سوال بود که Kindle به چه معناست، این کلمه به معنای «ایجاد یک آتش» است و خواندن کتاب الکترونیکی Kindle به معنای هیجان خواندن و درک دانش جدید بود.

Apache

این شرکت نام Apache را انتخاب کرد، زیرا بنیان‌گذاران آن با ویرایش (Patch) کدهای نوشته برای NCSA httpd daemon شروع کردند. نتیجه آن، یک سرور ویرایش شده (A Patchy server) بود، و در نتیجه نام Apache ساخته شد.

Apache

Apple

استیو جابز سه ماه در تعیین نام برای کسب و کار خود دیر کرده بود، و تهدید کرد که اگر تا ساعت ۵ همکارانش نام بهتری پیدا نکند، او نام Apple، یعنی میوه مورد علاقه خود را بر روی شرکت خواهد گذاشت. از این رو، نام Apple عملی شد.

Apple

Cisco

این نام یک مخفف نیست، بلکه یک اختصار از San Francisco است. لوگوی این شرکت، میراث نامی San Francisco آن را منعکس می‌کند. این لوگو، نمایانگر یک پل Golden Gate با کمی زیباسازی است.

Cisco

Dell

زمانی که Michael Dell، بینان‌گذار و مدیر عامل این شرکت داشت در خوابگاه دانشگاه خود کار می‌کرد، نام PCs Limited را به شرکت خود داد. در سال 1987، او نام Dell Computer Corporation را با تمرکز بر روی گسترش جهانی آن انتخاب کرد.

در سال 2003، مجددا به Dell Inc. تغییر کرد، تا کسب و کارهای دیگر آن را از شغل سنتی آن، یعنی فروش کامپیوتر جدا کند.

Dell

Facebook

Mark Zuckerberg در هنگام مطالعه در دانشگاه Harvard در سال 2004 شرکت Facebook را بنیان‌گذاری کرد. او نام این شبکه را The facebook گذاشت، که آن را از روی برگه‌هایی که به تازه واردان دانشگاه می‌دهند تا پر کنند، برداشته بود.

بعدها در سال 2005 که توانست دامنه facebook.com را به دست بیاورد، نام آن به Facebook تغییر کرد.

Facebook

Flickr

شخص دیگری دامنه Flicker.com را از قبل داشت، پس بنیان‌گذاران این شرکت e را کنار گذاشتند، تا بتوانند نام خود را نگه دارند.

Flickr

Howlett Packard

Bill Hewlett و Dave Packard سکه‌ای انداختند، تا تصمیم بگیرند شرکتی که بنیان‌گذاری می‌کنند Hewlett Packard ناگذاری شود، یا Packard-Hewlett. حدث بزنید چه کسی برنده شد!

Howlett Packard

HTC

نام HTC مخفف High Tech Computer Corporation، به معنای «شرکت کامپیوتری با فناوری پیشرفته» است. داستان استقرار HTC به قبل از 1997 بر می‌گردد، که Cher Mi Wang، یکی از ثروت‌مند‌ترین و موثرترین خانم‌های تایوان، با HT Chao و Peter Chao برای بنیان‌گذاری HTC شریک شد.

این شرکت برای ترکیب ویژگی‌های یک دستیار شخصی با یک موبایل ساخته شد، و در نتیجه تلفن‌های هوشمند ساخته شدند.

HTC

IBM

در ماه June سال 1911، این شرکت به عنوان ترکیبی از سه شرکت تولیدی تحت نام The Computing-Tabulating-Recording-Company، به معنای «شرکت محاسبه و جدول‌بندی و ضبط» تشکیل شد. در سال 1924، Thomas Watson، و سپس مدیر عامل شرکت، نام این شرکت را به International Business Machines تغییر دادند، تا آن را بیشتر گسترش دهند.

IBM

Instagram

بنیان‌گذار اینستاگرام به دنبال نامی بود که فرایند «ضبط چیزی» (Recording) را «همینجا و همین حالا» (Right here, right now) توصیف کند، و از این رو نام Instagram را انتخاب کرد.)

Instagram

Intel

Bob Noyce و Gordon Moore می‌خواستند نام شرکت جدید خود را Moore Noyce قرار دهند، اما این نام از قبل توسط یک هتل زنجیره‌ای گرفته شده بود، پس باید به مخففی از INTegrated ELectronics اکتفا می‌کردند.

Intel

Joomla

Jumla در زبان سواحلی، به معنای «به کلی» است، که از میان هزاران پیشنهاد انتخاب شده بود. این نام برای داشتن آوایی بهتر، کمی اصلاح شد.

Joomla

Microsoft

این نام توسط Bill Gates انتخاب شد، تا به MICROcomputer SOFTware، به معنای نرم‌افزار میکروکامپیوتر اشاره کند. نام به دست آمده Micro-Soft بود، که خط رابط آن بعدا حذف شد.

Microsoft

Motorola

بنیان‌گذار این شرکت یعنی Paul Galvin، زمانی که شرکتش شروع به تولید رادیو برای خودروها کرد، این نام به ذهنش رسید. در آن زمان، شرکت معروف در زمینه رادیو، Victrola نام داشت.

Motorola

Mozilla

Mozilla یک portmanteau (کلمه‌ای که صدا و معنای چند کلمه دگیر را ترکیب می‌کند) از کلمات Mosaic (مرورگری که به معروفیت وب کمک کرد) و Godzilla است.

Mozilla

Netflix

Netflix ترکیبی از کلمات net، گرفته شده از Intenet، و نسخه زیباسازی شده Flicks، یعنی Flix به معنای فیلم‌ها است. به این صورت، ترکیب این دو عبارت، نام Netflix را می‌سازد، که به معنای درگاه فیلم‌های آنلاین است.

Netflix

Oracle

Larry Ellison و Bob Oats بر روی یک پروژه مشاوره‌دهی برای آژانس اطلاعلاتی مرکزی (CIA) کار می‌کردند. کلمه رمزی مربوط به این پروژه، Oracle بود. (CIA این مسئله را به عنوان سیستمی برای پاسخ‌دهی به تمام سوال‌ها، یا چیزی به مانند آن می‌دید.)

گرچه پروژه در نهایت نابود شد، اما بنیان‌گذاران تصمیم گرفتند کاری که شروع کرده بودند را تمام کنند، و به این صورت Oracle را به دنیا آورند.

Oracle

Qualcomm

در سال 1985، هفت بنیان‌گذار این شرکت در San Diego دور هم جمع شدند تا درباره یک ایده بحث کنند. آن‌ها با هم موافقت کردند و تصمیم به ساخت شرکتی به نام Quality Communications گرفتند. نقشه آن‌ها تکامل یافته، و تبدیل به شرکتی شد که امروزه آن را با نام Qualcomm می‌شناسیم.

Qualcomm

Quora

Quora توسط خدمه Facebook، یعنی Adam D’Angelo و Charlie Cheever بنیان‌گذاری شد. آقای Cheever اظهار داشت: «من آن را با Quorum یا جماعت عمومی پیوست دادم.» نزدیک‌ترین رقیبی که Quora برای نام خود داشت، Quiver بود که بعدا همان Quora تایید شد.

Quora

Sega

کلمه Sega، مخففی برای Service Games است. این شرکت در ابتدا در کار ماشین‌های سرگرمی بر پایه سکه‌های پول بود، که در ابتدا با توجه به درخواست‌های دوره جنگ جهانی دوم، قرار بود در پایگاه‌های نظامی قرار داده شود.

به این صورت،‌ در نهایت این نام به SEGA تغییر یافت.

Sega

Shazam

کلمه Shazam به معنای «جادوگرانه» است. بنیان‌گذاران این نام را برای شرکت، و همچنین برنامه خود، یعنی Shazam انتخاب کردند، که یک آهنگ در حال پخش را به مانند جادو تشخیص می‌دهد.

Shazam

Skype

بنیان‌گذاران Skype، در ابتدا آن را Sky Peer-to-Peer نام‌گذاری کردند، تا استفاده آن برای اتصال تماس‌ها از طریق آسمان (به صورت بی‌سیم) با استفاده از فناوری peer-to-peer را ترویج دهند. گرچه،‌ بعدها این نام به Skype کاهش داده شد.

Skype

Sony

این نام از کلمه لاتین Sonus به معنای «صدا»، و Sonny، کلمه‌ای که توسط آمریکایی‌ها برای اشاره به یک جوان باهوش استفاده می‌شود، گرفته شد.

Sony

Spotify

بنیان‌گذاران این شرکت می‌گویند که نام Spotify زمانی که یکی از آن‌ها در هنگام بارش فکری پیشنهادی را اشتباها Spotify شنید، رسید. وقتی که گوگل هیچ نتیجه‌ای برای این کلمه نشان نداد، آن‌ها سریعا دامنه‌ای خریدند و شرکت خود را راه‌اندازی کردند.

بعدها، ساختار Spotify که ترکیبی از کلمات Spot (نقطه) و Indentify (شناسایی) بود، به ذهن آن‌ها رسید.

Spotify

Sprint

Sprint، یک شرکت مخابراطی دیگر که در ایالات متحده قرار دارد، نام خود را از عصر تلفن‌های قدیمی و راه‌آهن‌ها می‌گیرد. کلمه Sprint مخففی است که پس از یک مشاجره داخلی درباره Southern Pacific Railroad International Telecommunications، به معنای «شبکه مخابراط بین‌المللی راه‌آهن‌های اقیانوس آرام جنوبی»، نهایی شد.

Sprint

Twitter

بنیان‌گذاران  بین دو کلمه Jitter و Twitch مانده بودند، اما زمانی که آن‌ها معنای Twitter را در لغت‌نامه دیدند، کلمه مناسبی پیدا کردند. معنای آن «ترکیب کوتاه و پشت سر همی از اطلاعات بی معنی، و صدای پرنده‌ها» است.

Twitter

Uber

این شرکت که در ابتدا UberCab نام داشت، اشاره‌ای به کلمه Uber، که به معنای بالاترین، برتر و... است، داشت. پس از این که این شرکت در سال 2011 از رانندگان San Francisco شکایاتی دریافت کرد، این شرکت کلمه Cab را از نام خود حذف کرده، و به Uber اکتفا کرد.

Uber

Ubuntu

Ubuntu یک کلمه زولویی است که معنای «انسانیت نسبت به بقیه» را می‌دهد. یک ایده شرافتمندانه برای نرم‌افزار اوپن سورس، که کاملا مناسب است.

Ubuntu

Verizon

Verizon یکی از بزرگ‌ترین خدمات مخابراطی در ایالات متحده است. نام آن یک portmanteau (کلمه‌ای که صدا و معنای چند کلمه دگیر را ترکیب می‌کند) از کلمات Veritas (که در لاتین به معنای «واقعی» است) و Horizon‌ (به معنای افق) است. این شرکت در وبسایت خود اعلام کرده است که نامش قابل اطمینان بودن و ظاهر آینده‌نگرانه آن را نشان می‌دهد.

Verizon

Wikipedia

Wiki در زبان هاوایی به معنای «سریع» است، و کلمه Wikipedia ترکیبی از این کلمه، و کلمه Encyclopedia (دایره المعارف) است.

Wikipedia

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان کاکایی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات