این شرکت‌ها نام خود را از کجا آوردند؟ - بخش دوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

این شرکت‌ها نام خود را از کجا آوردند؟ - بخش دوم

پشت هر چیزی، داستانی وجود دارد، مخصوصا نام برندهای بزرگ که در زندگی روزمره خود زیاد استفاده می‌کنیم. پس آیا جالب نمی‌شود اگر داستان پشت این برندها را بدانید؟

در قسمت قبلی این پست، لیست طولانی‌ای از شرکت‌ها را به همراه ریشه نام آن‌ها بررسی کردیم. در ادامه، این پست ادامه آن لیست را در بر می‌گیرد.

Activision Blizzard

Activision Blizzard در سال 2007 با ادغام دو غول در دنیای بازی، یعنی Activision Publishing و Vivendi Games تشکیل شد. در زمان ادغام، Vivendi بیشتر به خاطر استودیوهای بازی سازی‌اش، یعنی Sierra Entertainment و Blizzard Entertainment معروف بود.

نام Activision Blizzard از نام شرکت اول و یکی از بهترین استودیوهای بازی سازی Vivendi به وجود آمد.

Activision Blizzard

Asus

Asus نام خود را از افسانه‌های یونانی، و ۴ حرف آخر کلمه Pegasus گرفت، که نام خدای اسب افسانه‌ای، و فرزند Poseidon است که می‌تواند پرواز کند. در نتیجه، نام Asus‌ پدید آمد.

Asus

AT&T

ریشه نام AT&T کاملا ساده، و نمایانگر American Telephone and Telegraph Company، به معنای «شرکت تلفنی و تلگرافی آمریکایی» است، که هدف از ساخت این شرکت، یعنی تبدیل شدن به شرکت مخابراتی ایالات متحده را نشان می دهد.

AT&T

Baidu

Baidu از خط آخر شعر چینی کلاسیک 800 ساله که در آخر آن، شعر زنی که به دنبالش بود را یافت، گرفته شده است.

این عبارت به صدها نوع مختلف ترجمه شده است، اما در اصل به معنای «یک جستجوی دائم» است.

Baidu

Deviantart

این وبسایت جایی برای افراد منحرف (Deviant) بود تا بتوانند با خلاقیت خود بازی کنند، و انحرافاتی (Deviatation) از هنر را بسازند.

Deviantart

eBay

eBay قرار بود نامی بسیار طولانی‌تر باشد: Echo Bay Technology Group، به معنای «گروه فناوری خلیج Echo». پس از این که به Echo Bay کوتاه شد، موسس آن مجبور بود آن را به eBay.com تغییر دهد، زیرا EchoBay قبلا توسط یک شرکت مشاوره معروف گرفته شده بود.

eBay

Expedia

بنیان‌گذار Expedia، یعنی Richard Barton، پس از ترکیب دو کلمه Exploration (اکتشافات) و Speed (سرعت)، تصمیم گرفت با نام Expedia پیش برود، و هدف این شرکت، یعنی سفر آنلاین را توسط نامش نشان دهد. این نام، همچنین به علت هزینه پایینی که برای دامنه‌اش می‌خواست، انتخاب شد.

Expedia

Foursquare

بنیان‌گذار Foursquare یک نام جالب و بازیگوش می‌خواست. او شوخی نمی‌کرد! اولین تلاش او در زمینه شبکه اجتماعی، Dodgeball (وسطی) نام داشت.

Foursquare

Lenovo

در سال 1984، این شرکت با نام Legend شروع شد. بعدها در سال 2002، مدیر عامل شرکت، یعنی Yang Yuanqing حس کرد که نیاز است تا این کسب و کار را به صورت جهانی گسترش دهد.

او با نقشه انتشار خط تولید کامپیوتر خود، Le را از Legend‌ حذف کرد و کلمه New (جدید) را در لاتین به Novo ترجمه کرد تا به نام Lenovo رسید،‌ که در سال 2003 به نام این شرکت تبدیل شد.

Lenovo

Lotus

Mitch Kapor نام شرکت خود را از صور فلکی Padmansana که به شکل درخت کنار (Lotus) بود، گرفت.

Lotus

Nintendo

این غول بازی‌های ویدیویی ژاپنی، به عنوان شرکتی که کارت بازی تولید می‌کرد،‌ تاسیس شد. کلمه Nintendo از کلمه ژاپنی Nintendou که شامل کلمات nin و ten-dou، به معنای «سپرده» و «بهشت» در انگلیسی بود، گرفته شد، که در نهایت به معنای «شانس را به بهشت بسپارید» بود.

Nintendo

Nokia

وقتی که Fredrick Idestam، یک مهندس فنلاندی و بنیان‌گذار معروف نوکیا، پس از اولین صنایع پالپ چوبی خود فرصت رو به روی خود را دید، کارخانه جدیدی بر روی رودخانه Nokianvirta ساخت. این اتفاق، نام Nokia AB را برای شرکتش به او الهام کرد، که بعدا به پرفروش‌ترین تولید کننده تلفن همراه تبدیل شد.

Nokia

Nook

این نام با Book (کتاب) هم قافیه بود. همین!

Nook

Nvidia

این شرکت نام خود را از Invidia می‌گیرد، که در لاتین به معنای «حسادت» است. نام تجاری این شرکت می‌خواهد باعث شود آن‌هایی که یک محصول Nvidia ندارند، حسادت کنند. همین مسئله دلیل چشم سبز موجود نیز، است.

Nvidia

Red Hat

موسس شرکت یعنی Marc Ewing وقتی که در دانشگاه بود، کلاه تیم Cornell Lacrosse (با راه راه‌های قرمز و سفید) را از پدرش دریافت کرد. او آن کلاه را گم کرد و با نا‌ امیدی به دنبالش می‌گشت.

کتابچه راهنمای نسخه بتا لینوکس Red Hat، از خوانندگان درخواست داشت که اگر کسی آن کلاه را پیدا کرد، آن را باز گرداند.

Red Hat

Samsung

سامسونگ یک شرکت کره‌‌ای است، و در زبان کره‌ای، Samsung به معنای Three Stars (سه ستاره) است. کلمه Three نمایانگر «یک چیز بزرگ و قدتمند» است، که یعنی نام این شرکت به نقشه آن، ‌یعنی تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ، همانطور که الان می‌بینیم اشاره دارد.

Samsung

Square

Square (مربع) در ابتدا Squirrel (سنجاب) بود، تا این که موسس آن یک سیستم POS ساخته شده توسط شرکتی به نام Squirrel System در یک کافه اپل، که در آن در حال صرف ناهار بود را دید. بعدا نظر او با توجه به شکل مربع کارت خوان‌ها عوض شد.

Square

Sun Microsystems

این شرکت توسط ۴ دوست در دانشگاه Stanford تاسیس شد، و نام Sun مخفف Stanford University Network (شبکه دانشگاه استانفورد) است.

Sun Microsystems

Tumblr

وقتی که موسسان از وبلاگ به Tumblelogها (پست‌های کوتاه‌تری که شامل رسانه‌های ترکیب شده بودند) انتقال پیدا کردند، تصمیم گرفتم نام پلتفرم خود را Tumblr بگذارند.

Tumblr

Xerox

ریشه یونانی آن، یعنی xer به معنای «خشک» است. مخترع آن، یعنی Chestor Carlson، از آنجایی که محصولش کپی خشک بود،‌ نام شرکت خود را Xerox گذاشت، که از کپی‌های خیس آن موقع بسیار متفاوت بود.

Xerox

Yahoo!

این کلمه توسط Jonathan Swift اختراع شد و در کتاب او، یعنی Gulliver’s Travels نیز استفاده شد. این نام،‌ نمایانگر شخصی است که در ظاهر و عمل، دافع است، و به سختی می‌توان به اون گفت انسان. موسسان یاهو، یعنی Jerry Yang و David Filo این نام را انتخاب کردند، زیرا خود را یک Yahoo در نظر داشتند.

Yahoo!

Zynga

Zynga مسئول به بازار آمدن بازی‌هایی مثل Farmville، Draw Something و Zynga Poker به بازار است. نام آن، به نام حیوان خانگی موسس آن،‌ یعنی Mark Pincus بر می‌گردد،‌ که در لوگوی آن نیز موجود است.

Zynga

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان کاکایی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات