کدام زبان برنامه‌نویسی برای پیدا کردن شغل مناسب‌تر است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

کدام زبان برنامه‌نویسی برای پیدا کردن شغل مناسب‌تر است؟

در دنیای امروزی با تکنولوژی‌های سریعاً درحال تغییر آن و فضای رقابتی بیشتر از همیشه، مهم‌ترین چیز آن است که بدانیم کدام‌ تکنولوژی را انتخاب کنیم تا در آینده یک شغل تضمین‌شده داشته‌باشیم. در این مقاله از سایت راکت سعی داریم چند حوزه‌ی کلیدی در علوم کامپیوتر را معرفی کنیم که اگر در آن‌ها پیشرفت کنید شغلی تضمین‌شده با حقوق مناسب پیدا خواهید کرد.

ابتدا درباره‌ی چشم‌انداز زبان‌های برنامه‌نویسی صحبت می‌کنیم.

زبان‌های برنامه‌نویسی

انتخاب بهترین زبان برنامه‌نویسی برای شروع،‌ نسبت به دیگران به شما برتری می‌بخشد. باید زبان‌هایی را که در بازارکار داغ هستند یاد بگیرید تا بتوانید با کارفرمایانی که پتانسیل استخدام شما را دارند ارتباط برقرار کنید. هم چنین منطقی به نظر می‌رسد که اگر قرار است در آینده نزدیک وارد بازارکار شوید، روی زبان‌های برنامه‌نویسی با آینده‌ی خوب زوم کنید.

در اینجا به چند زبان برنامه‌نویسی که درحال‌حاضر در بازار معروف هستند و در آینده نیز خواهند ‌بود اشاره‌ می‌کنیم:

پایتون

بی‌شک، پایتون زبان برنامه‌نویسی قرن ۲۱ است. تعداد زیادی از استارتاپ‌های جدید و حتی ارگان بزرگ از پایتون به‌عنوان زبان برنامه‌نویسی اولیه بک‌اند استفاده می‌کنند. از آن‌جا که باورها بر این است که پایتون قرار است زبان برنامه‌نویسی آینده باشد و شما نیز قصد دارید با صنعت در ارتباط بمانید، حتما باید پایتون را انتخاب کنید.

توسعه دهندگان پایتون بخاطر تقاضای زیادی که در صنعت دارند حقوق بسیار خوبی نیز دریافت می‌کنند. دلیل کلیدی انتخاب پایتون سرعت توسعه‌ی آن،‌ سرعت اجرا و ساپورت شدن توسط کتابخانه‌های وسیع که برای همه‌ی ترکیب‌های آن وجود دارد می‌باشد.

C، C++ و golang

C++ مدت‌ها در بازار موجود بوده، درحالی‌که golang نسبتا جدید است. اگر به دنبال توسعه یک کسب‌و‌کار در حوزه‌ی کسب‌و‌کار مالی و الگوریتمی هستید باید به این دو زبان مسلط باشید.

ترکیب ‌C و C++ در شرکت‌های تجاری مختلفی استفاده شده‌است. golang نیز به‌سرعت درحال پیشرفت می‌باشد. هردوی این‌ها برای توسعه یک سیستم با عملکرد بحرانی و نهفتگی پایین، که به هسته‌ی هر شرکت کسب‌و‌کار الگوریتمی شکل می‌دهد عالی هستند. حقوق‌ها نسبتاً بالا و عموماً بالاتر از سایر مهندسان شرکت‌های نرم‌افزاری هستند. به همین نسبت سطح مهارت مورد‌نیاز نیز بالاست و از شما توقع می‌رود که به زبان برنامه‌نویسی کاملاً مسلط باشید و مفاهیم برنامه‌نویسی شیء‌گرا را به طور کامل بشناسید.

جاوا و PHP 

این دو زبان به طور مداوم در بزرگترین ارگان‌ها استفاده شده‌اند. تقریبا هر شرکت سرمایه‌گذاری که چند دهه از تاسیس آن‌ می‌گذرد از جاوا به‌عنوان زبان برنامه‌نویسی سیستم‌های بک‌اند هسته‌ی خود استفاده می‌کنند. مثلاً  همه بانک‌ها از جاوا به‌عنوان دیتابیس،‌ هسته سیستم بانکی و حتی پرتابل‌هایشان استفاده می‌کنند. بعضی از آن‌ها از PHP هم برای طراحی سایت‌ها و پرتابل مشتریان همانند پرتابل شبکه بانکی استفاده می‌کنند.

حالا که درباره زبان‌های برنامه‌نویسی صحبت کردیم،‌ بیایید درباره‌ی تکنولوژی‌های تِرند در بازار نیز صحبت کنیم. به یاد داشته‌ باشید مهم است درباره آخرین تکنولوژی‌هایی که ممکن است بر یک زبان برنامه‌نویسی خاص اثر‌گذار باشد، بدانید. ممکن است شما در پایتون مانند یک جادوگر باشید؛ با این‌حال اگر ندانید چگونه بر بستر آن یک وبسایت طراحی کنید شانس کمی در یافتن یک شغل خوب خواهید داشت.

ابزارها و تکنولوژی‌ها

این روزها زیاد درباره‌ی تغییرات متنوعی که در تکنولوژی رخ‌ می‌دهد می‌شنویم. به‌عنوان نمونه جهان درحال حرکت به سوی یک جهانی که با هوش مصنوعی احاطه شده است می‌باشد. هرروز در اخبار درباره‌ی هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و بلاک‌چین می‌خوانیم. استارتاپ های موجود در این فضا هم‌چنان درحال جذب سرمایه‌گذاران مالی ریسک پذیر هستند. اساساً این یک موج تکنولوژی است. باید باهوش باشید تا بتوانید برروی این موج‌ها سوار شوید و کسب‌و‌کار خود را رونق بخشید. بیایید راجع‌به چند تکنولوژی از این دست صحبت کنیم:

یادگیری‌ماشین و هوش‌مصنوعی

AL و ML در دوسال گذشته کلمات پراستفاده‌ای بوده‌اند. این مساله به‌خاطر افزایش تعداد استارتاپ‌های تکنولوژی مالی که درحال گسترش سرمایه‌گذاری بر سیستم‌های هوش ‌مصنوعی هستند، می‌باشد. استارتاپ‌های زیادی با تمرکز بر مصرف‌کنندگان وجود داشته‌است.

یادگیری‌ ماشین به‌عنوان یک تکنولوژی، عمدتاً در سال‌های اخیر به‌خاطر کاهش قیمت کامپیوتر و سخت افزار پیشرفت کرده‌است؛ در دهه حاضر الگوریتم‌های قدیمی یادگیری‌ ماشین منطقی به نظر می‌آیند، زیرا می‌توانند با سرعت بیشتری اجرا شوند.

پایتون، پادشاه حوزه‌ی AL/ML است. تقریبا همه استارتاپ‌ها در این حوزه به‌خاطر کتابخانه‌های عالی یادگیری‌ ماشین در پایتون از آن به‌عنوان زبان برنامه‌نویسی اصلی استفاده می‌کنند. در زیر چند کتابخانه از این دسته را معرفی می‌کنیم :

TensorFlow

این کتابخانه کاملاً جدید است و توسط گوگل توسعه داده‌ شده‌ است. TensorFelow چشم تمام انجمن توسعه‌دهندگان را خیره کرد و راه‌های جدیدی به یادگیری‌ماشین گشود. وظایفی که اجرای آن‌ها مشکل شناخته‌شده‌بود با این کتابخانه بسیار آسان نوشته‌می‌شود؛ حتماً باید در نظر داشته‌باشید که چگونه می‌توانید با استفاده از این کتابخانه الگوریتم‌های ML را بنویسید.

۱. Scikit-learn

این کتابخانه معروف مدتی است ارائه شده و برای مبتدیان بسیار مناسب می‌باشد. این کتابخانه شامل متدهای از پیش آماده شده‌ای از الگوریتم‌های یادگیری‌ ماشین بعلاوه‌ی مجموعه داده‌های نمونه است. این متدها کتابخانه‌ی‌ sk-learn را یک زمین بازی خوب برای مبتدیان می‌سازد.

۲. Keras

یک کتابخانه‌ی عالی برای یادگیری عمیق (یکی از حوزه‌های یادگیری‌ ماشین که با آموزش شبکه‌های عصبی مرتبط است) می‌باشد. یادگیری عمیق به‌خاطر نتیجه شگفت‌آور اجرای الگوریتم‌هایش در گذشته به‌آسانی محبوبیت زیادی کسب کرده‌است.

بلاک‌چین

بلاک‌چین یک تکنولوژی معروف دیگر است. این کلمه یک جایگزین محبوب برای‌ “ واحد پول رمزگذاری و بیت‌کوین “ است.  استارتاپ‌های زیادی درحال ورود به فضای بلاک‌چین هستند؛ نه فقط استارتاپ‌ها بلکه حتی سرمایه‌گذاران نیز با پذیرش بلاک‌چین درحال توسعه سیستم‌های مقاوم دربرابر قطعی و با امنیت بالا هستند.

این تکنولوژی نسبتاً آسان است؛ با این‌حال به‌علت کمبود توسعه‌دهندگانی که به درستی این تکنولوژی را بشناسند تقاضای زیادی در بازار دارد. اگر می‌خواهید با این تکنولوژی کار کنید مطمئن باشید توجه زیادی را به خود جلب خواهید کرد.

اگر تازه به حوزه بلاک‌چین وارد شده‌اید پست “ برنامه‌نویسی بلاک‌چین‌ چیست؟ ” که یک راهنمای قدم به قدم برای مبتدیان است را مطالعه کنید. در اینجا می‌توانید آموزش بلاک‌چین که توسط خود انجمن بلاک‌چین توصیه شده‌است را مطالعه کنید.

توسعه اپلیکیشن‌های اندروید

همه ما اخیراً از کامپیوتر‌ها فاصله گرفته و به تلفن‌های هوشمند رو آورده‌ایم. همه ترجیح می‌دهند به‌جای اینکه یک وبسایت را بر روی کامپیوتر‌ شخصی یا لپ‌تاپ خود باز کنند، صرفاً از یک اپلیکیشن موبایل استفاده کنند. زیرا درواقع دسترسی به یک مطلب روی تلفن‌ هوشمند آسان‌تر از روشن کردن لپ‌تاپ، باز کردن مرورگر و دسترسی یافتن به آن است.

توسعه اَپ‌های اندرویدی مدتی است به بازار عرضه شده و در آینده نیز قرار است تِرند باشد. درحقیقت همه شرکت‌های کنونی که قصد جذب مشتری‌هایی را دارند که استفاده از تلفن‌هوشمند را ترجیح می‌دهند، درحال حرکت به سمت ساخت یک مدل اولیه برای موبایل هستند. به‌عنوان نمونه Uber یک پرتابل وب برای درخواست تاکسی ندارد و فقط به‌وسیله اپلیکیشن خدمات‌رسانی می‌کند.

توسعه بک‌اند

توسعه بک‌اند یک شغل پرتقاضا است که تا مدت‌های زیادی در بازار وجود خواهد ‌داشت. شرکت‌ها امروزه درحال حرکت به سمت استفاده از فریمورک‌های وب مانند ‌Django، NodeJS، Ruby On Rails و ... هستند. این فریمورک‌ها سریع، قابل اطمینان و ایمن هستند؛ و مهم تر از همه اینکه جلوی هدر رفتن زمان زیادی از توسعه‌دهنده را می‌گیرند، زیرا مجبور نخواهد بود برای یک کار معمولی، چرخ را دوباره اختراع کند.

توسعه دهندگان بک‌اند که کار کردن با حداقل یکی از سه فریمورک نام برده‌شده را تجربه کرده باشند خواهان زیادی دارند، مبلغ پرداختی به آن‌ها بسیار خوب است و بهترین قسمت این تکنولوژی‌ها ذات همیشگی آن هاست که قرار است مدت‌ها در بازار باقی بمانند.

توسعه فرانت‌اند

فرانت‌اند نقطه مقابل بک‌اند است. این تکنولوژی هم تا مدت‌ها در بازار باقی خواهد‌ماند. به دلیل اینکه جاوااسکریپت زبان اولیه‌ی فرانت‌اند است، بیشتر بخش‌های آن نیاز به دانش عمیق جاوااسکریپت دارد. بیشتر شرکت‌ها به‌طور گسترده از AngularJS برای توسعه فرانت‌اند استفاده می‌کنند.

خبرهایی از انتشار Web Assembly رسیده که گفته شده قرار است آینده‌ی توسعه فرانت‌اند در آن باشد.

سخن پایانی

پایتون و golang بدون شک “ برترین زبان‌های برنامه‌نویسی آينده “  هستند. این دو زبان‌ برنامه‌نویسی نسبتاً جدید هستند و تا زمانی‌که یک زبان جدید به‌عنوان رقیب توسعه داده‌شده و توسط بازارها پذیرفته شود برترین خواهند ماند. از طرفی، هوش ‌مصنوعی و یادگیری‌ ماشین قرار است تکنولوژی‌های آینده باشند. واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نیز به سرعت درحال پیشرفت هستند؛ هرچند هنوز درحال شکوفایی بوده و کمتر به‌کار گرفته می‌شوند.

برای مرتبط ماندن با بازار باید مهارت‌های جدید و تکنولوژی‌های جدید را به محض ارائه شدن دنبال کنید. هرچند باید انگیزه ابتدایی یادگیری خود را نیز ادامه دهید. 

موفق باشید و امیدوارم همواره ثروت به دنبالتان باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید