چرا همیشه مشغول بودن روی توسعه فردی‌تان اثر منفی می‌گذارد
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

چرا همیشه مشغول بودن روی توسعه فردی‌تان اثر منفی می‌گذارد

بیشتر اوقات افراد خودشان را بسیار مشغول‌تر از چیزی می‌یابند که بتوانند آن را مدیریت کنند. این موضوع خیلی دورتر از حالتی است که در آن نیاز به درمان داشته باشد، بلعکس، موضوع کاملا عادی است. به نظر می‌آید که امروزه گفتن اینکه شما وقت برای خوابیدن، غذا خوردن و داشتن یک زندگی اجتماعی را ندارید، برای مردم نشانه‌ای از قهرمان بودن و موفق بودن شماست. 

چرا همیشه مشغول بودن روی توسعه فردی‌تان اثر منفی می‌گذارد

بسیاری از افراد امروزه در این تله می‌افتند و شاید دلیل خوبی برای این باشد که انسان‌ها از برخی کارهای زندگی‌شان فرار کنند. 

هر چقدر این مطلب پیش برود مطمئنا می‌توانیم به این نتیجه برسیم که زندگی شبیه به این چقدر بد است، باید در رابطه با راه‌هایی برای مبارزه با این حالت تحقیق کنیم تا بتوانیم در روزهای‌مان میزانی از زمان را برای خودمان اختصاص دهیم. در غیر اینصورت همیشه مشغول بودن به نظر سوزاندن همه چیزهای خوب در زندگی‌ است.

چرا همیشه مشغول بودن می‌تواند برای توسعه فردی مضر باشد

همیشه مشغول بودن و استرس داشتن برای بدن و ذهن‌تان خوب نیست – این موضوع می‌تواند تاثیر بسیار بدی روی زندگی و سلامتی‌تان داشته باشد. 

در این مطلب قصد داریم به راه‌هایی نگاه کنیم که همیشه مشغول بودن در آن‌ها می‌تواند به کلی به شما آسیب بزند.

۱- کُشنده خلاقیت

ممکن است که فکر کنید این موضوع بسیار واضح است – همیشه مشغول بودن می‌تواند خلاقیت را نابود کند. 

محققان در یک آزمایش ساده کلمات که روی افراد مختلفی تحقیق کرده اند نشان داده‌اند، افرادی که مشغول‌تر هستند و فکرهای بیشتری در ذهن‌شان است، همواره در پاسخ به سوالات خلاقیت بسیار کمتری نسبت به افرادی که در اوقات فراغت به سر می‌برند، داشتند.

در این تحقیق به طور مشخص گفته شده است، افرادی که مشغله بیشتری دارند، در جواب به سوال‌ها،‌ به جواب‌های عامیانه‌ای که هر فردی می تواند بدهد روی می آورند. این در حالی است، افرادی که کمتر مشغله ذهنی دارند همواره سعی دارند که از جواب‌های کلیشه‌ای خودداری کنند. 

این موضوع هیچ ربطی به کمبود زمان نسبت به سوالات ندارد، حتی با وجود زمان زیاد افرادی که مشغله ذهنی دارند باز هم دست از پاسخ به صورت ساده را ندارند. 

تاثیراتی که این افراد در محیط آزمایشگاهی گرفته‌اند،‌ درست به همان صورتی است که در زندگی واقعی نیز دریافت می‌کنند. درک اینکه این قضیه چگونه می‌تواند روی خلاقیت ما تاثیر بگذارد برای تغییر دادن آن بسیار مهم و حیاتی است. 

مشغول بودن ذهن مانند حالتی است که خلاقیت شما را کند کند. این موضوع باعث می شود که شما نتوانید به درستی در حرفه خود پیشرفت کنید و آن را توسعه دهید. اگر شما جزو افرادی هستید که می‌خواهید به جلو بروید و ببینید مسیرتان شما را به کجا می‌رساند، از دست رفتن خلاقیت‌تان می‌تواند برای شما ویرانگر باشد.

۲. اولویت‌های اشتباه

اگر شما خیلی مشغول باشید، این موضوع می‌تواند شما را از پیشرفت به سوی آینده دور نگه دارد. من به شخصه این موضوع را اخیرا تجربه کرده ام. به صورت کلی من در این حالت از پیشرفت در برنامه‌ها و زندگی عقب ماندم.

برای رشد کردن از نظر خلاقیت، ذهن شما به میزانی فضای باز و آسوده نیاز دارد. اگر شما مشغله زیادی داشته باشید، می‌تواند موجب شود که شما به احتمالات و اندیشه‌های دیگری فکر کنید. در نهایت این موضوع باعث می شود که شما در یک راه خاص حرکت کنید و از چیزی که خودتان می‌خواستید عقب بمانید. 

مشغول بودن می‌تواند خلاقیت شما را نابود کند و از آن‌جا به بعد ذهن شما را برای موارد دیگری مهیا سازد و اولویت های‌تان را به چیزهای دیگری تغییر دهد، چیزهایی که اغلب موارد بدی هستند.

وقتی که شما واقعا مشغول هستید، این مشغله در رابطه با کارهایی که در حال انجام شدن نیز هست اتفاق می افتد و این بدان معناست که شما چیزهایی را از دست می‌دهید که نباید از دست بروند: موقعیت‌های دیگر برای خلاقیت، موقعیت‌های بهتر شغلی که شما را به سوی کاری که باید انجام بدهید هل می‌دهد و مواردی از این قبیل.

۳. نبود زمان برای رهگیری پیشرفت‌‌ها

مشغول بودن می‌تواند باعث آن شود که شما نتوانید متوجه این شوید که در چه مرحله‌ای از کار قرار دارید. بیشتر مردم، اغلب افرادی که مسن هستند و یا اینکه برای مدت طولانی در یک صنعت مانده اند، همواره راه معلومی را برای اینکه حرفه شان به آن سمت برود در نظر دارند. در این راه نقاط برجسته‌ای نیز تعریف کرده اند که باعث می شود به آن‌ها بگوید، آن ها در مسیر درست هستند.

مشغول بودن بیش از اندازه شما را از ردیابی پیشرفت‌های‌تان دور نگه می‌دارد و همین موضوع در نهایت موجب آن می‌شود که نتوانید در راه اهداف‌تان پیشرفت کنید. 

به صورت ایده‌آل باید روی هر قدمی که شما در صنعت‌تان برمی‌دارید تمرکز کنید حتی اگر برنامه ریزی کرده باشید که برای مدتی در آن‌جا بمانید، این موضوع باعث می شود که بتوانید برای قدم بعدی آماده شوید. اگر ذهن‌تان بیش از اندازه مشغول باشد شما واقعا نمی‌توانید در رابطه با اتفاقاتی که می افتد و مرحله بعدی که قرار است به آن‌جا برسید، درست فکر کنید. 

در نهایت این بدان معناست که شما برای مدتی در یک مرحله خاص از زندگی‌تان باقی می مانید. شاید این موضوع در نهایت منجر به آن شود که فرصت‌هایی که در زندگی برای‌تان پیش آمده است برای همیشه از دست برود.

۴- شما براساس پتانسیل خودتان کار نمی‌کنید

وقتی شما خیلی مشغول باشید، متوجه یک موضوع می شوید و آن این است که به سادگی از یک وظیفه به وظیفه دیگری حرکت نمی کنید. در این حالت اندیشه‌ها و معنای زیادی در هر قسمت از کارتان وجود ندارد و این موضوع بدین دلیل است که هیچ وقتی برای بهتر کردن آن ندارید.

وقتی افراد مشغول باشند هیچوقت زمانی برای اینکه بتوانند چیزهای بهتری را به کارشان اضافه کنند ندارند، کاری که ممکن است جای خالی مناسب برای خلاقیت شما را داشته باشند.

مشغول بودن بیش از اندازه به این معناست که شما فقط سعی دارید کاری را هرچه سریع‌تر انجام دهید. اما تنها انجام دادن یک کار به این معنا نیست که شما بهترین کار را انجام داده اید. شما زمانی می توانید به بهترین نحو ممکن کاری را انجام دهید، که زمان برای استراحت داشته باشید و بتوانید در اوقات فراغت‌تان به کار نیز نگاهی داشته باشید.

نه تنها این حالت باعث بهتر شدن کارتان در کل می شود بلکه میزان اشتباهات نیز بسیار کمتر از همیشه می شود. وقتی که شما عجله نداشته باشید متوجه می‌شود که موارد بسیار زیادی دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید به کار وارد کنید. 

۵- شما سلامتی‌تان را به خطر می‌اندازید

کار کردن با این سختی برای سلامتی‌تان مضر است. البته این موضوع برای همه چیزهای دیگر نیز مضر است، اما مخصوصا در سلامتی‌تان تاثیر زیادی می گذارد. اگر به همین روند سخت کار کردن ادامه دهید، مطمئنا نمی‌توانید به درستی غذا بخورید، بخوابید و یا اینکه به اهداف زندگی اجتماعی‌تان برسید.

نبود فضایی برای اینکه بتوانید ماهیچه‌های‌تان را به اطراف بکشید و یا اینکه روی موضوع دیگری فکر کنید، به شما ضرر می رساند، به این دلیل که شما غذا و خواب‌تان را برای استرس و کاری کمی بیشتر از نیاز قربانی می‌کنید. 

خلاصه

داشتن کار و مشغله بسیار می تواند تاثیر بسیار بد و مخربی روی خلاقیت شما بگذارد. این مطلب تمام مواردی که می‌تواند برای شما مضر باشد را پوشش نداده است، اما شما را با اینکه مشغله چه میزان می تواند روی شما تاثیر منفی بگذارد آشنا ساخته است. پس همواره سعی کنید خودتان را از چنین موقعیتی رها کنید و بهتر به قضایای اطراف‌تان توجه نمایید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

5 سال پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا