چرا برنامه نویسان دوست دارند شب‌ها کار کنند؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چرا برنامه نویسان دوست دارند شب‌ها کار کنند؟

یک برنامه کاری شبانه، کلید اصلی خلاقیت و بهره‌وری برای بسیاری از برنامه نویسان اپن‌سورس است.

اگر از بیشتر برنامه نویسان درباره اینکه چه وقتی را برای کار کردن ترجیح می‌دهند سوال کنید، بسیاری از آن‌ها می‌گویند ما در شب بیشتر فعال هستیم و ساعات بیشتری کار می‌کنیم. این امر ممکن است در بین برنامه‌نویسان اپن‌سورس که خارج از کار روزانه خود در پروژه‌های دیگری نیز مشارک می‌کنند، بیشتر صدق کند.(‌البته امیدوارم در محدوده‌ی سالمی باشد تا سریعا درچار فرسودگی در شغلشان نشوند)

بعضی‌ها دوست دارند شب شروع به کار کنند و تا صبح زود کارشان را ادامه دهند، درحالی‌که برخی دیگر دوست دارند صبح زود از خواب بلند شوند – مثلا ساعت ۴ صبح – و تا قبل از اینکه کارهای روزانه بخواهد اذیتشان کند، بیشتر کارهایشان را انجام دهند.

این عادت شغلی ممکن است باعث شود تا بسیاری از توسعه‌دهندگان کمی عجیب و غریب به نظر برسند؛ با وجود این، دلایل کاملی وجود دارد که چرا بسیاری از برنامه نویسان شب را برای کار کردن ترجیح می‌دهند:

ساختن یک برنامه زمانی

طبق گفته‌های پل گراهام،‌ افرادی که "چیزی را تولید می‌کنند" تمایل دارند که یک برنامه‌ی زمانی برای خودشان بسازند؛ آن‌ها ترجیح می‌دهند که شیفت کاری نیم روزه داشته باشند. در حقیقت، بیشتر توسعه‌دهندگان اولویت‌های مشابهی دارند.

اول اینکه ، برنامه نویسان روی سیستم‌های بزرگ انتزاعی  کار می‌کنند و به یک فضای روانی نیاز دارند تا یک مدل را در تمام آن پردازش کنند. برنامه‌های آن‌ها به فاصله‌های ۱۵ تا ۳۰ دقیقه‌ای برای ایمیل، جلسات، تماس‌های تلفنی، و یا فاصله افتادن در کارشان توسط همکارانشان قطع می‌شود.

از طرف دیگر، اغلب برنامه‌ریزی‌های موثر در واحدهای یک ساعته ممکن نیست. این زمان به سختی برای سر در آوردن از کارهایی که اطرافتان است و در دست دارید و همچنین شروع آن، کافی است.

همچنین برنامه نویسی تحث تاثیر تعویض متن قرار دارد. با کار کردن در شب، برنامه نویسان می‌توانند تا حد امکان از حواس‌پرتی‌ها جلوگیری کنند. بدون وجود موانعی که کارشان را درچار وقفه می‌کند،‌ می‌توانند چندین ساعت، سفت و سخت روی کاری که انجام می‌دهند تمرکز کنند و کارهایی که در دست دارند را جلو ببرند تولید کنند.

محیطی پر از آرامش

باوجود سرو صداهای زمینه از فعالیت‌های مختلف ( مثل پچ‌پچ‌های اداری یا ترافیک در خیابان) که اغلب در ساعت‌های اولیه وجود ندارند، بسیاری از برنامه نویسان احساس آرامش را تجربه می‌کنند. این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا خلاق‌تر و پربارتر باشند؛ به خصوص هنگام پرداختن به کارهای تحریک آمیز ذهنی، مانند کدنویسی!

تنهایی و آرامش، به علاوه دانستن این که چندساعت بی‌وقفه و بدون مانع را دارند،‌ اغلب فشار و استرس زمانی که مربوط به برنامه‌کاری روزانه است را از شانه‌های آن‌های بر می‌دارد و به آن‌ها این امکان را می‌دهد کاری با کیفیت بالاتری داشته‌ باشند.

ناگفته نماند، دیگر چیزی به نام میان وعده‌ی شبانه ،‌هنگامی که به یک مشکل ناراحت کننده بر می‌خورید، وجود ندارد !

جوامع برنامه نویسان

برنامه‌نویسانی که روی پروژه‌های اپن‌سورس کار می‌کنند،‌ می‌توانند نسبت به یک برنامه‌نویس که در خانه یا یک شرکت کار می‌کند، دارای ارتباطات متفاوتی باشند.بیشتر ارتباطات این برنامه نویسان ،به صورت غیرهمزمان از طریق کانال‌هایی مانند گیت‌هاب انجام می‌شود. خیلی وقت‌ها، برنامه نویسان دیگر در کشورهای مختلف و مناطق مختلفی حضور دارند؛ بنابراین برقراری ارتباط در  یک زمان واقعی،‌ اغلب نیاز دارد که توسعه‌دهندگان مانند جغدها در شب باشند.

یک مغز خواب

این ممکن است کمی متناقض به نظر برسد، اما با روزی که می‌گذرد،‌ مغز به اندازه کافی خسته می‌شود و بنابراین تنها می‌تواند روی یک کار واحد تمرکز کند. این اساسا چندکاره بودن را که مانع اصلی متمرکز و پربار ماندن است،‌از بین می‌برد. اما با یک مغز خواب‌آلود، ‌شما نمی‌توانید از تمرکز خودداری کنید!!

همچنین،‌ اغلب بسیاری از توسعه‌دهندگان مهمترین پیشرفت خود را هنگام به خواب رفتن می‌اندیشند و در مورد مشکلی که سعی در حل آن دارند فکر می‌کنند. ذهن ناخودآگاه به سر کار می‌رود،‌ و جواب‌ها اغلب در ساعات اولیه وقتی که هنوز نیمه خواب هستند، به آن‌ها می‌رسد.

این تعجب آور نیست چراکه خواب باعث افزایش عملکرد مغز می‌شود و به ما کمک می‌کند تا اطلاعات جدیدی را درک کنیم و خلاقیت بیشتری به خرج دهیم. این برنامه نویسان ،هنگامی که به راه‌حل‌های مختلفی در هر ساعتی از شب دست پیدا می‌کنند،‌ بدون از دست دادن وقت؛بلافاصله به زمین می‌روند.

تفکر انعطاف‌پذیر و خلاق

بسیاری از برنامه نویسان،‌ شبانه روز پیشرفت در خلاقیت داشتن را تجربه می‌کنند. لایه رویی مغز،‌ که بخشی از مغز در ارتباط با توانایی و تمرکز می‌باشد،‌ در پایان روز خسته می‌شود. به نظر می‌رسد این امر راهی برای تفکر انعطاف‌پذیر‌تر و خلاقانه‌تر برای برخی افراد را روشن می‌کند.

به گفته برانت هاسلر،‌استادیار روانپزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ،‌ با وجود کنترل کمتر از بالا به پایین و موانع ذهنی،‌ ممکن است مغز برای تفکر واگراتر آزاد شود و به فرد امکان ایجاد روابط جدیدی بین مفاهیم مختلف را ساده‌تر بدهد. همراه با خلق و خوی مثبت که توسط یک محیط آرام‌تر امکان پذیر است،‌ توسعه‌دهندگان راحت‌تر می‌توانند ایداه‌های خلاقانه‌ای را ارائه دهند.

همچنین بدون حواس‌پرتی و داشتن یک فضای تمرکز  چند ساعته، می‌توانید بر روی یک پروژه متمرکز شوید؛ و بدون نگرانی از اتفاقاتی که در اطراف شما رخ می‌دهد، به کارتان برسید.

اسکرین‌ روشن کامپیوتر

چرخه خواب بسیاری از برنامه نویسان به تاخیر می‌افتد؛ زیرا آن‌ها تمام روز به صفحه‌های روشن و نورانی نگاه‌ می‌کنند. چراغ آبی ناشی از صفحه نمایش رایانه با تاخیر در انتشار ملاتونین ناشی از خواب، ‌افزایش هوشیاری و تنظیم مجدد ساعت داخلی بدن برای دیرتر خوابیدن، ‌ریتم شبانه‌‌روزی ما را مختل می‌کند. در نتیجه،‌ توسعه‌دهندگان تمایل دارند که بعدا و یا دیرتر به رختخواب بروند.

تاثیر گذشته

در گذشته،‌ بیشتر توسعه‌دهندگان به‌دلیل ضرورت در شب کار می‌کردند چراکه سرورهای مشترک،‌ قدرت پشتیبانی برای محاسبات و کارهای برنامه‌نویسی را نداشتند چون در طول روز هر کس دیگری در شرکت از سرورها استفاده می‌کرد. برنامه نویسان برای انجام کارهایی که در طول روز عملی نبودند،‌ مانند تست پروژه‌ها،‌ چرخه کامپایل و دیباگ کد و توسعه کدهای جدید،‌ باید تا اواخر شب صبر می‌کردند.اگر چه اکنون سرورهای قدرتمندی وجود دارد و بیشتر آن‌ها می‌توانند به راحتی کار خود را انجام دهند، اما روند کار در شب به‌عنوان بخشی از فرهنگ ادامه پیدا کرده.

سخن پایانی

درحالی‌که دلایل زیادی وجو دارد که توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند شب‌ها کار کنند،‌ اما این نکته را به خاطر بسپارید که یک جغد شب بودن به‌معنای این نیست که شما باید از خواب خود کم بگذارید. کمبود خواب منجر به استرس و اظطراب و در نهایت فرسودگی شما می‌شود.

داشتن خواب کافی و با کیفیت،‌کلید اصلی حفظ سلامت جسمانی و عملکردی مغزی است. به‌عنوان مثال، ‌به شما کمک می‌کند تا خلاقانه فکر کنید،‌ سموم مختلف در بدن شما انباشته نشود،‌ اشتهای خود را تنظیم کنید و همچنین از پیری زودرس هم جلوگیری می‌کند.

مهم نیست برنامه شما چیست،‌ مطمئن شوید که مغز شما به اندازه کافی و نیازش استراحت می‌کند تا بتوانید در بازی بمانید و چیزهای جدیدی تولید کنید – در تمام طول روز و هر روز!

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Fatemeh.shirzadfar
فاطمه شیرزادفر
برنامه نویس

تجربه کلمه‌ای هست که همه برای توصیف اشتباهاتشون ازش استفاده میکنن، و من همیشه دنبال اشتباهات جدیدم! برنامه‌نویس هستم و لینوکس‌ دوست

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

فاطمه شیرزادفر

برنامه نویس

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات