جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
چرا تجربه کاربری برای وبسایت مهم است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چرا تجربه کاربری برای وبسایت مهم است؟

ممکن است با اصطلاح تجربه کاربری یا UX آشنایی داشته باشید. اخیرا میزان اهمیت این موضوع در طراحی وبسایت بسیار افزایش یافته است. به عنوان یک تجارت، درک اهمیت تجربه کاربری در یک وبسایت می‌تواند باعث بهبود وبسایت و بهبود نتایج مربوط به نرخ تعاملات کاربران شود.

چرا تجربه کاربری برای وبسایت مهم است

وقتی که طراحان وب بتوانند تجربه کاربری را به خوبی درک نمایند، قابلیت این را خواهند یافت که طراحی بهتری را برای مشتریان‌شان انجام دهند. اما عناصر پایه‌ای در ایجاد یک تجربه کاربری خوب چه هستند و اصلا این موضوع چه معنایی می‌دهد؟

تجربه کاربری چیست و چرا باید آن را به طراحی اضافه کرد؟

تجربه کاربری پروسه ایجاد تجربه‌ای مثبت برای کاربران در زمان تعامل داشتن با وبسایت است. تجربه کاربری خوب به کاربران این کمک را می‌کند که درک‌پذیری بهتری از وبسایت داشته باشند. نتیجه این کار این خواهد بود که کاربران از گشتن و استفاده کردن از وبسایت شما حس رضایت پیدا می‌کنند و لذت خواهند برد.

راهی که کاربر شما قادر به استفاده و ناوبری وبسایت است به اندازه موضوع طراحی، محتوا و محصولی که ارائه می‌دهید، مهم شمرده می‌شود. استفاده کردن از CSS تنها برای زیبا ساختن یک وبسایت کافی نیست.

چرا تجربه کاربری برای وبسایت مهم است

یک تجربه کاربری خوب تنها مربوط به طراحی وبسایت نمی‌شود. بلکه عنصری بسیار مهم در تمام شکل‌های موفقیت یک وبسایت است.

وقتی که به تجربه کاربری و بهره‌گیری از آن فکر می‌کنید، بهتر است که در این روند به چند سوال جواب بدهید:

  • مشتریان شما چه افرادی هستند و دوست دارند که چگونه از وبسایت‌تان استفاده کنند؟
  • محصولات شما چه هستند و چه انگیزه‌ای برای ترغیب کاربران در جهت استفاده از آن‌ها وجود دارد؟
  • مشتریان در چه جاهایی از محصولات شما استفاده می‌کنند؟
  • چرا مشتریان بجای انتخاب محصولات مربوط به رقبای‌تان از محصولات شما استفاده می‌کنند؟
  • مشتریان چگونه از محصولات شما استفاده می‌کنند؟

یک طراح تجربه کاربری چه کاری را انجام می‌دهد؟

یک طراح تجربه کاربری روی شیوه تعامل مشتری با وبسایت تحقیق می‌کند و به صورت مداوم در حال بهتر کردن آن است. با ایجاد یک وبسایت درک‌پذیر که براساس نیازهای مشتریان ساخته می‌شود، طراحان تجربه کاربری این قابلیت را خواهند داشت که تجربه کاربری مثبتی را ارائه دهند. این موضوع سوددهی به یک تجارت را بسیار افزایش خواهد داد.

چرا تجربه کاربری برای وبسایت مهم است

در بسیاری از صنعت‌ها، تجربه کاربری هنوز مبهم و ناشناخته باقی مانده است. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در درک تجربه کاربری تفاوت میان UI و UX است. رابط کاربری سعی در ساخت راهی برای تعامل کاربران با وبسایت دارد این در حالی‌ست که تجربه کاربری سعی در کشف راه‌هایی دارد که از طریق آن کاربر می‌تواند از وبسایت و تجربه آن لذت ببرد.

این اشتباه معمولا به دلیل تازه بودن بحث تجربه کاربری در دنیای طراحی وبسایت اتفاق می‌افتد.

تجربه کاربری در حال رشد و اهمیت پیدا کردن در صنایع مختلف است. دیگر تنها زیبایی یک وبسایت اهمیت ندارد. بهبود تجربه کاربری از این به بعد نقش مهمی پیدا خواهد کرد.

چرا تجربه کاربری برای طراحی وب اهمیت دارد؟

به عنوان یک طراح یا دارنده وبسایت، مطمئنا دوست دارید که کاربران در استفاده کردن از وبسایت شما لذت ببرند. وبسایت‌های بسیار زیادی وجود دارد که بجای کمک کردن بیشتر حس سرخوردگی و گیجی را به شما می‌دهند، به همین دلیل کاربران بسیاری از آن خارج می‌شوند. در اصطلاح به این قضیه نرخ پرش می‌گویند.

با این حال، ممکن است عناصر بسیار نامحسوسی نیز در وبسایت وجود داشته باشد که بتواند موفقیت وبسایت را تضمین کند.

چرا تجربه کاربری برای طراحی وب اهمیت دارد؟

وقتی که روی شیوه پاسخگویی کاربران به وبسایت‌تان توجه می‌کنید، می‌توانید عناصری که باعث شکست وبسایت‌تان می‌شوند را شناسایی کنید و آن ها را درست کنید. اینگونه راهی مناسب برای لذت بردن از وبسایت‌تان ایجاد می‌شود.

تمرکز روی تجربه کاربری به وبسایت شما این قابلیت را می‌دهد که از «خوب» به «عالی» حرکت کنید و میزان رضایت کاربران از وبسایت‌تان را بیشتر کنید. بسیاری از افراد وبسایتی را که به درخواست‌های آن‌ها بی توجهی می‌کند و نیازهای آنان را برطرف نمی‌سازد رها می‌کنند و دیگر برنمی‌گردند.

چرا تجربه کاربری برای طراحی وب اهمیت دارد؟

شرکت‌های بزرگی مانند آمازون بیش از اندازه روی تجربه کاربری تمرکز دارند، آن‌ها می‌خواهند تمام راه‌ها برای بهبود تجربه کاربری مشتریان را پیدا کنند. 

وقتی که وبسایت‌‌ها لذت‌بخش باشند، درک آن‌ها ساده باشد و به کاربران در جهت رسیدن به اهداف‌شان کمک کنند، باعث می‌شوند که کاربران به وبسایت بازگردند.

اهداف اصلی وبسایت چیستند؟

۱. فراهم کردن اطلاعات و محتوا برای کاربران در یک راه دسته‌بندی شده و ارزشمند.

۲. اطمینان دادن به کاربران در جهت کامل کردن کنش‌های‌شان به سادگی.

اگر بتوانید این دو موضوع را در وبسایت پیاده‌سازی بکنید مشتریان از شما راضی خواهند بود. هر چقدر یک وبسایت پیچیده‌تر باشد و عوامل بازدارنده بیشتری داشته باشد، مشتریان و بازدیدکننده‌ها رضایت کمتری از آن خواهند داشت. اگر چنین است پس دنبال عوامل مخرب باشید.

اهداف اصلی وبسایت چیستند؟

شرکت‌ها برای پیشرفت کردن نیاز دارند که مشاهده کنندگان را به مشتریان خود تبدیل کند. تجارت شما روی فروش محصولات‌تان متکی است. به عنوان یک تجارت، درک نیازهای کاربران‌تان نیز موضوع مهمی است. اگر هیچکسی به دنبال وبسایت شما نیست و در آن کاری انجام نمی‌دهد در نهایت وبسایت غیر فعال خواهد شد.

برای داشتن تجربه کاربری خوب همواره به یاد داشته باشید که در کنار زیبایی، داشتن محتوای خوب و استفاده‌پذیری آسان بسیار مهم است. در حقیقت یک تجربه کاربری عالی ترکیبی از این سه مورد در کنار همدیگر است. 

وقتی که شروع به طراحی یک وبسایت می‌کنید موضوعی پیش روی‌تان خواهد بود که آن را جریان یا Flow می‌نامند. در نظر گرفتن این موضوع به اندازه تمام عناصر دیگر وبسایت مهم است. در واقع جریان به روند کاوش کاربران در وبسایت و رفتن از نقطه‌ای به نقطه دیگر در یک صفحه اشاره دارد. 

اهداف اصلی وبسایت چیستند؟

یک جریان خوب زمانی پیاده‌سازی می‌شود که کاربر در وبسایت شما غرق شود و به گذر زمان توجهی نداشته باشد. همه چیزها در یک وبسایت اعم از محتوای خوب، استفاده‌پذیری، زیبایی و... روی جریان وبسایت تاثیر می‌گذارند. وقتی که کاربران از جریان وبسایت شما لذت ببرند به عنوان نتیجه نهایی نرخ تبدیلات بالاتری برای تجارت شما خواهند داشت.

یک رویکرد استراتژیک

وقتی که روی تجربه کاربری تحقیق می‌کنید، انجام آنالیز روی کاربران و وبسایت مفید خواهد بود. میزان مؤثر بودن آنالیزها بسیار بیشتر از تنها توجه کردن به رقبا و کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند خواهند بود. رقبا ممکن است دقیقا تمام چیزهایی که مشتریان‌شان می‌خواهند را برآورده نکنند. تحقیق روی بازار هدف میزان مؤثری بسیار بیشتری در تجربه کاربری خواهد داشت.

نتیجه نهایی

وقتی که روی وبسایت و تکنیک‌های پیچیده‌ای کار می‌کنید، تمرکز کردن روی تجربه کاربری باعث ساده و مؤثر بودن و استفاده راحت از وبسایت می‌شود. وقتی که تجربه کاربری خوبی را ارائه دهید، کاربران می‌توانند از طریق دستگاه‌های مختلف به وبسایت شما متصل شوند و تجربه آنلاین خوبی داشته باشند. این موضوع نرخ فروش شما را بالاتر می‌برد و به عنوان یک نتیجه نهایی تجارت‌تان رشد بیشتری خواهد کرد.

در پایان

ایجاد یک وبسایت موفق نیاز به کشف و درک تجربه کاربری دارد. این موضوع ممکن است شبیه به چالش برای شما باشد. با این حال وقتی که تجربه کاربری در طراحی یک وبسایت وجود داشته باشد، وبسایت براساس نیازهای مشتریان به سوی جلو حرکت می‌کند. این موضوع نتیجه نهایی بسیار ارزشمندی را فراهم می‌کند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
2 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است