چرا باید Typescript را یاد بگیریم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چرا باید Typescript را یاد بگیریم؟

یکی از جذاب‌ترین تکنولوژی‌هایی که وارد دنیای توسعه وب شده است زبان برنامه ‌نویسی Typescript است. البته اگرچه به خوبی می‌تواند با جاوا اسکریپت و فریمورک ‌های آن ادغام شود اما هنوز به صورت گسترده مورد توسط همه برنامه‌نویسان مورد استفاده قرار نگرفته است. هر چند شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، فیسبوک و توییتر استفاده از آن را بشدت پیشنهاد می‌دهند.

تایپ اسکریپت یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر جاوا اسکریپت است که توسط شرکت مایکروسافت توسعه یافته است. تایپ اسکریپت را به عنوان یک Superset برای جاوا اسکریپت در نظر می‌گیرند. منظور از Superset بودن یک زبان برنامه نویسی این است که مبتنی بر یک زبان برنامه نویسی دیگر بوده و ویژگی‌های زیادی را به آن زبان اضافه می‌کند.

اما در نهایت تایپ اسکریپت یک زبان برنامه نویسی مستقل بوده و توسط بسیاری از شرکت‌ها که از جاوا اسکریپت به عنوان زبان اصلی سمت کاربر یا سرور استفاده می‌کنند مورد استفاده قرار گرفته می‌شود.

یکی از ویژگی‌های اصلی که تایپ اسکریپت وارد دنیای جاوا اسکریپت کرده، Strong Type بودن است. جاوا اسکریپت به صورت پیشفرض یک زبان داینامیک و پویا است. یکی از ویژگی‌های اصلی این دسته از زبان‌ها قابلیت تعریف متغیر بدون در نظر گرفتن نوع آن است.

در این شکل از برنامه نویسی نوع داده‌ای متغیرها در زمان اجرا برنامه توسط مفسر یا مترجم خود زبان تعیین می‌شود. جدای از اینکه این شکل از کدنویسی می‌تواند روند توسعه بسیار سریع و راحتی داشته باشد اما در فرایند توسعه اپلیکیشن های بزرگ ممکن است با خطاهای عجیب و غریبی روبرو شوید.

تایپ اسکریپت به عنوان یک زبان برنامه نویسی Superset ویژگی های یک زبان برنامه نویسی استاتیک را به دنیای توسعه وب وارد کرد. در این حالت شما مجبور خواهید بود که به هنگام تعریف یک متغیر، حتما نوع داده‌ای آن را مشخص کنید.

اما جدای از این موارد تایپ اسکریپت چه ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند به ما ارائه کند و چه خاصیت‌هایی باعث می‌شود که از این زبان برنامه نویسی استفاده کنیم؟ تمام این موارد را در این مقاله به شما خواهیم گفت.

ویژگی اول: فرایند یادگیری آسان

تایپ اسکریپت فرایند یادگیری بسیار ساده‌ای داشته و نیازمند دوره های آموزشی طولانی نیست. برای یادگیری تایپ اسکریپت ابتدا نیاز دارید که به خوبی با جاوا اسکریپت آشنایی داشته باشید. در این صورت قابلیت آن را خواهید داشت که با درک بهتری سراغ یادگیری تایپ اسکریپت رفته و از آن استفاده کنید.

ویژگی دوم: ترجمه به جاوا اسکریپت

تایپ اسکریپت قابلیت اجرا شدن به صورت مستقیم را ندارد چرا که به کدهای صفر و یک تبدیل نمی‌شود. بجای آن تایپ اسکریپت کدهای خود را به جاوا اسکریپت تبدیل کرده و آن کدها را در نهایت اجرا می‌کند. این مسئله باعث سازگاری بسیار بیشتر خواهد شد و مهم نیست که شما از چه پلتفرم یا مرورگری استفاده خواهید کرد. اگر ابزار اجرایی شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی بعمل بیاورد در نهایت کدهای تایپ اسکریپتی شما نیز به خوبی اجرا خواهند شد.

دومین خاصیتی که این ویژگی به شما می‌دهد دریافت همان میزان کارایی و پرفورمنس است که از طریق جاوا اسکریپت دریافت می‌کنید. در واقع سرعت اجرای پروژه‌های شما بیشتر نخواهد شد، چرا که همانطور گفته شد در نهایت این قطعه کد جاوا اسکریپتی است که اجرا می‌شود.

ویژگی سوم: شئ‌گرایی قدرتمند

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی توانمند و بسیار قدرتمند در زمینه پارادایم شئ‌گرایی نیست و تمام ویژگی‌های یک سیستم برنامه نویسی شئ‌گرا مانند جاوا را در اختیارتان قرار نمی‌دهد. برای در اختیار گرفتن این امکانات شما نیاز به استفاده از یک Superset مانند تایپ اسکریپت دارید.

تایپ اسکریپت به صورت کامل از پارادایم شئ‌گرایی پشتیبانی بعمل آورده و قابلیت‌های یک زبان برنامه نویسی شئ گرا را در اختیارتان قرار می‌دهد. برای برنامه نویسانی که نیاز بسیار زیادی به این شکل از برنامه نویسی دارند تایپ اسکریپت می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

تایپ اسکریپت جدای از امکانات ابتدایی که در زمینه برنامه نویسی شئ‌گرا ارائه می‌دهد قابلیت‌هایی مانند دسترسی به Modifierها، کلاس‌های انتزاعی، کپسوله‌سازی، رابط‌ها و... را ارائه می‌دهد.

ویژگی چهارم: پشتیبانی از کتابخانه‌های مختلف

یکی از دغدغه‌های بسیاری از برنامه نویسان که به تازگی وارد فرایند آموزش تایپ اسکریپت می‌شوند این است که آیا قابلیت استفاده از کتابخانه‌های دیگر جاوا اسکریپت را خواهند داشت یا خیر؟

همانطور که گفته شد تایپ اسکریپت در نهایت به جاوا اسکریپت تبدیل خواهد شد،‌ بنابراین در زمان اجرا و استفاده از این کتابخانه‌ها در پروژه نهایی هیچ مشکلی نخواهید داشت.

در فرایند توسعه و کدنویسی نیز باید بگویم که اکثر فریمورک‌های محبوب و پر استفاده جاوا اسکریپت مانند انگولار، ری‌اکت، ویوجی‌اس و اکسپرس به خوبی از توانمندی‌های تایپ اسکریپت پشتیبانی بعمل آورده و در این زمینه مشکلی ندارند.

ویژگی پنجم: توانمندی‌های داخلی بسیار زیاد

تایپ اسکریپت با الگو گرفتن از زبان‌های برنامه نویسی مختلف توسعه یافته و در نتیجه قابلیت‌های بسیار زیادی در این زمینه خواهد داشت. یکی از اصلی‌ترین این ویژگی‌ها Dependency Injection است. با پشتیبانی از این قابلیت شما قادر خواهید بود که در بیرون از کلاس‌ها، اشیاء مورد نظرتان را به روش‌های متفاوتی ایجاد کنید. تایپ اسکریپت قابلیت ایجاد و بایند کردن اشیاء مستقل از همدیگر را به سادگی می‌دهد. این موضوع در فرایند تستینگ بسیار کاربردی خواهد بود.

ایستا بودن کدهای تایپ اسکریپت این قابلیت را ارائه می‌دهد که فرایند کامپایل شدن با مشکلات کمتری انجام شده و مشکلاتی مانند Type Checking اتفاق نیافتد.

ویژگی ششم: رایگان و متن باز بودن

تایپ اسکریپت یک زبان برنامه نویسی متن باز بوده و جدای از توسعه توسط شرکت مایکروسافت، از طرف افراد بسیار زیادی در جامعه کاربری متن باز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از همین جهت‌ها تایپ اسکریپت را می‌توان به صورت رایگان و با پشتیبانی کامل از طریق ابزارها و ویرایشگرهای مختلف مورد استفاده قرار داده و در نتیجه میزان کاربردی بودن آن را بالا ببرید. از طرفی دیگر از آنجایی که این زبان یک ابزار متن باز است جامعه کاربری بسیار بزرگی داشته و در نتیجه انجمن‌های آنلاین و وبسایت‌های حل مشکل بسیاری وجود دارند که می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

در حال حاضر فریمورک‌هایی نیز وجود دارند که به صورت کامل از تایپ اسکریپت پشتیبانی بعمل آورده و اجازه استفاده از جاوا اسکریپت خام را برای توسعه اپلیکیشن‌ها نمی‌دهند. انگولار یکی از این فریمورک هاست.

چگونه تایپ اسکریپت را یاد بگیریم؟

برای یادگیری تایپ اسکریپت در ابتدا نیاز است که به خوبی با جاوا اسکریپت آشنایی داشته باشید و بعد از آن سراغ یادگیری تایپ اسکریپت بروید. در نتیجه اگر قصد دارید به صورت قدم به قدم پیش بروید، دوره‌های آموزشی زیر را مشاهده کنید.

در پایان

یادگیری تایپ اسکریپت می‌تواند ویژگی جدیدی را به رزومه کاری‌تان اضافه کرده و شما را به یک توسعه دهنده کارآمدتر تبدیل کند. اگر قصد دارید که در زمینه برنامه نویسی جاوا اسکریپت حرفه‌ای شده و با کارایی بالاتری کار کنید حتما به فکر یادگیری تایپ اسکریپت باشید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 6 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات