چرا باید مشارکت در یک نرم افزار متن باز را همین حالا شروع کنید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چرا باید مشارکت در یک نرم افزار متن باز را همین حالا شروع کنید

شاید اطلاع نداشته باشید، اما هر روز از نوعی نرم افزار متن باز استفاده می‌کنید.

هر بار که برنامه‌ای را روی موبایل خود نصب می‌کنید یا برنامه‌ای را در کامپیوتر خود راه‌اندازی می‌کنید، از کدی که شخصی به صورت رایگان نوشته است، بهره خواهید برد.

وردپرس، بزرگترین و شناخته شده‌ترین سیستم مدیریت محتوا، توسط 38٪ از کل وبسایت‌های سراسر جهان استفاده می‌شود. این یک سرویس متن باز است و استفاده از آن رایگان است.

لینوکس 30 درصد از نگهداری کل وبسایت‌ها را در سطح جهانی تأمین می‌کند که متن باز و رایگان است.

اینها فقط دو نمونه از هزاران پروژه هستند که برای حل یک مشکل یا ارائه یک سرویس ایجاد شده‌اند.

این پروژه‌ها با تشکیل اجتماعات پیرامون آن‌ها بسیار محبوب شدند. آن‌ها سعی کردند بهترین محصول ممکن را از نظر تجربه کاربری، ثبات، امنیت و موارد دیگر ارائه دهند.

اما نه تنها استفاده از پروژه‌های متن باز در حال افزایش است، بلکه مشارکت در توسعه متن بازها نیز به طور کلی در حال رشد است.

طبق گزارش State of Octoverse توسط گیت هاب با بیش از 40 میلیون توسعه دهنده، فقط در سال 2019، 10 میلیون کاربر جدید به آن پیوسته‌اند!

پروژه‌های متن باز به سرعت در حال رشد است و شما نیز باید بخشی از آن شوید.

هر روز شاهد به روزرسانی جدیدی برای سیستم‌عامل خود یا انتشار نرم افزار جدیدی هستم که فعالانه از آن‌ها استفاده می‌کنم، این باعث خوشحالی من می‌شود. همچنین به این فکر می‌کنم که محصولات روز به روز به طور مداوم بهتر و پیچیده‌تر می‌شوند.

شما هم همین احساس را دارید؟

به همین دلیل است که که شما باید هم اکنون مشارکت در تولید نرم افزار متن باز را شروع کنید.

می‌توانید از سورس کد چیزهای زیادی بیاموزید

از آنجا که کد منبع در پروژه‌های متن باز برای خواندن در دسترس همه است، این بدان معنی است که تعداد زیادی از توسعه دهندگان می‌توانند یک پروژه را آزمایش کنند و آن را بهبود بخشند.

توسعه دهندگان می‌توانند به موارد امنیتی و حریم خصوصی اشاره کنند، اسناد را به روز کنند و سورس کد را به جدیدترین استانداردهای توسعه وب بهبود بخشند.

به خصوص وقتی کد پروژه‌ها را با صدها یا حتی هزاران مشارکت کننده مرور می‌کنید، می‌توانید دانش بی‌نظیری در مورد بهترین روش‌ها و کیفیت کد کسب کنید.

بررسی خود کد نه تنها یک تجربه یادگیری است، بلکه ساختار و سلسله مراتب در پروژه‌های بزرگتر نیز کاملا تفکر شده و در طولانی مدت به خوبی کار می‌کند.

شما با باهوش ترین افراد کار خواهید کرد

در مقایسه با شرکتی که تعداد محدودی کارمند برای کار بر روی پیاده‌سازی ویژگی‌ها و رفع اشکالات دارد، شما بهترین استعداد را دارید که در توسعه برنامه متن باز کار می‌کنید.

در تصورات من، آن را به عنوان یک هوش درخشان می‌بینم که می‌تواند هر مشکلی را که پیش می‌آید، حل کند.

هرچه افراد بیشتری به گروه بپیوندند، یک پروژه بهتر می‌تواند مقیاس بندی شود. این امر می‌تواند مانند یک کندوی عسل باشد، به طوری که می‌توانید به صورت 24 ساعته و بی وقفه درخواست‌های مربوط به پایگاه کد را از کاربران در سراسر جهان داشته باشید.

یک مثال خوب، ویرایشگر کد مشهور Visual Studio Code است که بسیار محبوب شد و در مجموع 1200 مشارکت در گیت هاب دارد.

یک روز بدون هیچ درخواستی در گیت هاب مشاهده نخواهید کرد و چرخه‌های انتشار ماهانه همیشه ویژگی‌های شگفت انگیز جدیدی را به شما ارائه می‌دهند.

هنگامی که در یک پروژه شرکت می‌کنید و می‌خواهید جلب توجه کنید، بازخورد بسیار مفیدی از کارکنان باتجربه دریافت خواهید کرد. سپس می‌توانید این بازخورد را برای رشد به عنوان یک توسعه دهنده به کار بگیرید.

کد شخصی شما می‌تواند در سطح جهانی استفاده شود

از آنجا که برخی از پروژه‌های توسعه نرم افزار توسط میلیون‌ها کاربر روزانه استفاده می‌شود، دیدن کدی که به بسیاری از افراد کمک می‌کند بسیار مفید خواهد بود.

از تجربه شخصی من، دریافت بازخورد مثبت باعث ایجاد انگیزه نیز خواهد شد.

پروژه‌های متن باز فراگیر هستند

یک مزیت بزرگ نرم افزار متن باز و رایگان این است که هیچ کسی از استفاده محصول محروم نیست، زیرا ممکن است توانایی خرید آن را نداشته باشد.

هرچند که برخی از پروژه‌های متن باز برای استفاده هزینه دارند، اما اکثر آن‌ها کاملا رایگان اند.

همچنین هنگامی که روی پروژه‌ای در گیت هاب مشارکت می‌کنید، بسیاری از ریپازیتوری‌های بزرگ دارای یک کد رفتار هستند. این موارد اطمینان حاصل می‌کند که هر مشارکت کننده در یک پروژه احساس استقبال و پذیرش کند.

پروژه‌ها شروع به پایداری می‌کنند

هدف اصلی یک شرکت سودآوری است که اغلب منجر به تصمیمات نادرست می‌شود. اما نرم افزار متن باز به عنوان بالاترین اولویت بر حل نیازهای کاربران خود متمرکز است.

اکثر پروژه‌ها کاملا داوطلبانه پشتیبانی می‌شوند و متأسفانه نگهدارندگان پروژه هرگز پاداش مالی نخواهند دید. اما امروزه روش‌های بسیار خوبی وجود دارد که می‌توانید به پایدار نگه داشتن این پروژه‌ها کمک کنید.

با داشتن وبسایت‌هایی مانند OpenCollective یا GitHub Sponsors، می‌توانید برای تسریع در توسعه پروژه‌هایی که دوست دارید کمک مالی کنید.

من شخصا فکر می‌کنم اگر هر شرکتی حداقل مبلغ کمی برای پروژه‌های نرم افزاری متن باز کمک مالی کند، بسیار خوب است زیرا روزانه خودشان از این ابزارها بهره می‌برند. چنین حمایتی باعث کاهش استرس بسیاری از توسعه دهندگان می‌شود و حتی برخی از آن‌ها می‌توانند کار را تمام وقت انجام دهند.

نحوه مشارکت در پروژه‌های متن باز

مشارکت در توسعه نرم افزارهای متن باز می‌تواند برای خیلی‌ها ترسناک باشد. پروژه‌های زیادی در گیت هاب وجود دارد که اولین توسعه دهندگان و تازه واردان را تشویق می‌کنند تا با برچسب زدن به عنوان "اولین موضوع خوب"، "دوستان مبتدی" یا "راهنمایی مورد نظر" اقدام کنند.

نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟

از خود بپرسید برنامه‌ای که هر روز از استفاده آن لذت می‌برید چیست.

این می‌تواند به سادگی جستجوی آن برنامه در گیت هاب و جستجو در موضوعات مختلف باشد.

برای این کار نیازی به مشارکت در کد نیست. همچنین می‌توانید با ایجاد یک درخواست برای به روزرسانی مستندات، رفع اشتباهاتی که پیدا می‌کنید یا با بررسی کامل کد، کمک کنید.

فایل README.md یک نمونه پروژه شامل بخشی از نحوه راهنمایی کردن است.

جمع بندی

همه در دنیا میتوانند به یک پروژه نرم افزاری متن باز بپیوندند و روی آن کار کنند. این موضوع همیشه مرا تحت تاثیر قرار داده است.

نرم افزار متن باز فقط به عنوان یک تلاش مشترک کار می‌کند. هدف تولید بهترین محصول یا خدمات بدون به خطر انداختن عوامل مهمی مانند ثبات، امنیت یا حریم خصوصی کاربر است.

امیدوارم اهمیت نرم افزار متن باز را درک کرده باشید و برای مزایای آن ارزش قائل شوید. مهم نیست که دلیل شما برای پاسخگویی به جامعه متن باز چیست، فقط بدانید که از شما بسیار استقبال می‌کنند!

این را در نظر داشته باشید که بسیاری از پروژه‌ها تنها با حمایت و مشارکت توسعه دهندگانی مانند شما می‌توانند پیشرفت کنند.

اگر مقاله را دوست داشتید، نظرات خود را در بخش زیر با ما در میان بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید