جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
نحوه‌ی بهتر کار کردن با مشتریان برای فریلنسرها
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

نحوه‌ی بهتر کار کردن با مشتریان برای فریلنسرها

گاهی اوقات کار کردن با مشتریان در تمام طول روز ممکن است منجر به استرس در یک برنامه فریلنس شود. کار کردن به مدت طولانی، مهلت‌های زمانی برای اتمام پروژه و انتقاد مداوم از طرف مشتری واقعا می‌تواند روحیه و شوق فرد را پایین بیاورد. بنابراین، ایجاد سازش با مشتری برای موفقیت در پروژه ضروری است. به عنوان یک ارائه دهنده، شما باید با مشتریان خود با صداقت و احترام رفتار کرده و به تک تک نظرات آن‌ها احترام بگذارید. بدون برطرف کردن نیازهای موجود در پروژه‌های آن‌ها، نمی‌توانید به نتیجه‌ی مطلوب برسید. منظورم را بد برداشت نکنید، حتما لازم نیست که سازش برای هر یک از دو طرف محدود کننده باشد.

در این مقاله قصد دارم چند نکته را برای برقراری رابطه‌ای آزاد بین فریلنسرها و مشتریان به اشتراک بگذارم. یاد بگیرید که چگونه ایده‌های خود را در قالبی متفکرانه و خلاقانه جای دهید تا بتواند نظر دیگران را به خودش جلب کند. با این کار خواهید فهمید که پروژه‌ها بسیار روان‌تر از گذشته عملی می‌شوند و شما و مشتریانتان با به اتمام رسیدن کار، احساس موفقیت بیشتری خواهید کرد.

شبیه بودن

بارها اتفاق افتاده است که ما اهداف یک پروژه خاص را اشتباه درک کرده‌ایم. این اتفاق می‌تواند به فاجعه منجر شود، به خصوص وقتی مشتری شما منتظر عملی شدن ایده‌اش است و شما چیزی کاملاً متفاوت ارائه می‌دهید. برای جلوگیری از چنین اتفاق شرم آوری، کانال‌های ارتباطی خود را باز نگه دارید. در بحث‌های اولیه خود با مشتریانتان، مطمئن شوید که منظور مشتری را به خوبی متوجه شده‌اید و او را نیز به انجام متقابل این کار ترغیب کنید. این کار سبب می‌شود تا با تمام مشکلات آشنا شوید و بتوانید بهتر برای حل کردن آن‌ها وارد عمل شوید. طراحان وب باید متوجه شوند که مشتری در یک طرح بندی (طرح رنگی، عناصر موجود در صفحه و غیره) به دنبال چه چیزی است.

برای هماهنگ ماندن با مشتریان خود، لیستی از تمام ایده‌ها و تغییراتی که در پروژه استفاده شده را تا زمان اتمام مهلت تحویل پیش خود نگه دارید. شما می‌توانید همیشه به این یادداشت‌ها نگاهی بیاندازید تا مطمئن شوید که در حال پیمودن مسیر درست و عملی کردن ایده‌های واقعی مشتری هستید. این یک روش حرفه‌ای برای مدیریت کردن ایده‌های خلاقانه است، به خصوص وقتی در حال کار کردن بر روی چندین پروژه برای یک مشتری یا چندین مشتری به طور همزمان هستید.

همیشه پذیرای تغییرات باشید

یکی از عادت‌های رایج در بسیاری از طراحان این است که آنها سعی می‌کنند تا بعد از اولین جلسه‌ای که با مشتری در مورد پروژه صحبت می‌کنند، تقاضای تغییرات را بعد از جلسه محدود کنند. من حس می‌کنم بهتر است پروژه را منعطف نگه دارید تا ایده‌های جدید همیشه بتوانند به نتیجه برسند. هنگام انجام کارهای طراحی، خیلی سفت و سخت نباشید. نه تنها شما تغییراتی را در طرح نهایی اعمال می‌کنید که در قرارداد نیامده است بلکه گاهی مشتریان نیز از ایده‌هایی که داده‌اند پشیمان شده و قصد اعمال کردن تغییرات جدید را دارند. در واقع آن‌ها تمایل زیادی به تجدید نظر و دادن ایده‌های جدید دارند و از محصولاتی که با یک ایده اولیه به وجود آمده‌اند راضی نمی‌شوند. سعی کنید برنامه ریزی کرده و با مشتریان تماس داشته باشید تا آن‌ها را از اوضاع با خبر سازید یا می‌توانید هر چند روز یک بار ایمیل ارسال کنید و آن‌ها را از هرگونه تغییر یا بازخورد جدیدی مطلع سازید.

نحوه هماهنگ کردن ایده‌هایتان

در یک سازش خوب، هر دو طرف می‌خواهند حس کنند که ایده‌هایشان شنیده می‌شود. پس قبل از یک درگیری ذهنی دیگر، اطمینان حاصل کنید که مشتری با شما همفکر است یا نه و بفهمید که آن‌ها انتظار رسیدن به چه نتیجه‌ای را در سر دارند. اما از دید شما و طبق پیشینه‌ای که در طراحی و کدنویسی دارید، ممکن است فکر کنید که این ایده‌های شماست که برای پروژه بسیار سودمندتر است. یادگیری نحوه بیان این ایده‌ها بدون بی احترامی کردن به خواسته‌های مشتری مهم است. ایده‌های خود را به عنوان یک پیشنهاد جایگزین احتمالی مطرح کنید و ۲ یا ۳ طرح یا مدل اضافی بسازید تا ایده‌های شما را نیز در کنار ایده‌های مشتری نشان دهد.

اگر نمونه‌هایی از وب سایت‌های مشابه یا طرح‌های موجود در وب را در اختیار دارید، از آن‌ها استفاده کنید تا توضیح دهید که دقیقا می‌خواهید با ایده خود چه کار کنید. اگر ایده شما با ایده مشتری تناقض داشت، بیخیال عملی کردن ایده خود شوید. اگر شما با دیدگاه‌های مشتریان خود به درستی رفتار کنید، آن‌ها نیز مایل خواهند بود دیدگاه شما را بشنوند. حتی خارج از طراحی وب نیز زمینه‌های خلاق مشابه مثل طراحی لوگو، مارک تجاری، بازاریابی و کارهای چاپی وجود دارد.

اگر در مواردی مشتری شما دانش خاصی در این زمینه‌ها داشت، باید تخصص شما را درک کرده و به توصیه‌ها و راهنمایی‌های شما توجه کنند. تبدیل کردن ایده به یک طرح بی نظیر، برای مشتریان شما بسیار اهمیت دارد.

قبول کردنِ رد شدن

شما ایده‌های بسیار خوبی خواهید داشت که ممکن است بلافاصله از بین بروند. یاد بگیرید که این اتفاقات را به دل نگیرید چون این‌ها فقط به این معنی هستند که مهارت‌ها و توانایی‌های حال حاضر شما، در سطح موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اید نیست. ممکن است مشتریان شما با یک تصویر نهایی و دقیق از طرحی که به دنبالش هستند به شما مراجعه کنند، بعضی اوقات آن‌ها نمی‌توانند با ایده‌های شما ارتباط برقرار کنند اما این بدان معنا نسیت که ایده‌های شما رد شده چون آنها بد هستند یا کارآیی ندارند.

رد شدن بخشی از سازش است. این امر نباید باعث شود شما احساس بی کفایتی کنید و قطعا نباید از مطرح کردن ایده‌های جدید دست بکشید. در پایان روز، مسئله بر سر این است که مشتری شما چه خواسته‌ای دارد، اما اگر شما واقعا ایده خود را دوست دارید، می‌توانید برای جلب رضایت از اجرای این ایده، آن را در پروژه‌ای دیگر عملی کنید.

امضا کردن قوانین

اگر فکر می‌کنید نوشته‌های قانونی بیشتر به نفع شماست، قبل از شروع هر پروژه به بستن یک قرارداد فکر کنید. این قرارداد بیانگر مجموعه‌ای از قوانین و مقررات است که باید در طول عملی ساختن پروژه دنبال شود. این قرارداد می‌تواند شامل ایده‌های طراحی خاص، جدول زمانی، آنچه که باید ارائه داد شود، اینکه چه کسی طرح را ارائه می‌دهد و یا هر چیز دیگری که مهم است و به پروژه مربوط می‌شود باشد. این فرصتی را به شما می‌دهد تا با مشتری بنشینید و ایده‌هایتان را سبک و سنگین کنید، با این کار متوجه خواهید شد که چگونه می‌توان به نتایج بهتر دست پیدا کرد و برای به اتمام رساندن هر بخش چقدر مهلت خواهید داشت.

همچنین با بستن این قرارداد، مشتری شما احساس امنیت می‌کند و می‌داند که به طور واضح مشغول به چه کاری خواهید بود و مطلع خواهد شد که پروژه در هر نقطه از جدول زمانی چه دوره‌ای را طی می‌کند. با گذشت زمان، هر دوی شما می‌توانید تغییراتی را در قرارداد اعمال کنید به شرط اینکه با اصل قرارداد متناسب باشد. داشتن یک قرارداد کاری سبب می‌شود تا همه در یک سطح فعالیت داشته باشند. 

بگذارید سرانجام کار، نتایج را توجیه کند

حتی اگر در طول جدول زمانیِ مربوط به هر پروژه مشغول جمع کردن نمونه کار هستید، باید روی تکمیل سریع و حرفه‌ای پروژه تمرکز کنید. وقت خود را بیش از اندازه صرف یک بخش از طرح نکنید چون ممکن است تکمیل قسمت‌های کوچکتر پروژه به تاخیر بیفتد. اغلب طراحان غرور و افتخار زیادی را به کار خود نسبت می‌دهند. شما باید به نمونه کارها و پروژه‌های جانبی کوچکتر نیز افتخار کنید. هدف نهایی این است که پروژه را به پایان برسانید و اجازه ندهید تمرکزتان از بین برود. 

هنگامی که عناصر کوچکتر را بیش از حد مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهید یا در ترسیم ایده‌های جدید بسیار موشکافانه عمل می‌کنید، ممکن است وقت نکنید تا کارها را در مهلت خواسته شده به اتمام برسانید. وقتی مشغول کار کردن هستید سازنده عمل کنید و فقط از اوقات فراغت خود برای کار کردن  روی پروژه‌های خلاق جانبی استفاده کنید. هر پروژه‌ای که روی آن کار می‌کنید این فرصت را به شما نمی‌دهد تا از طرح‌های جدید و استعداد طراحی خود استفاده کنید. گاهی اوقات شما فقط باید خواسته‌ی مشتری را عملی کنید و سپس به کارتان ادامه دهید. همیشه نمی‌توان در هر پروژه‌ای حتی پروژه‌های سرگرم کننده سازش داشت. بنابراین اگر بعضی از ایده‌هایتان نادیده گرفته شد ناامید نشوید. رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب، نیازمند تلاش، کار عمیق و تحویل در مهلت خواسته شده است. افراد باید این توانایی را داشته باشند تا اگر مشتری از آن‌ها کمک خواست بتوانند از او پشتیبانی کنند.

عقب نشینی نکنید

بدترین روش از دست دادن اعتماد مشتری این است که آن‌ها بفهمند شما حتی نمی‌توانید گفته‌های خود را واقعا درک کنید. همیشه موقع کار کردن، چیزهای جدیدی برای یادگیری وجود دارد حتی در کار فریلنسری. 

این کار به سرعت انجام می‌شود و به طیف گسترده‌ای از دانش در حوزه‌هایی امور تجاری و دانش مذاکره کردن نیاز دارد. سعی کنید در گفتگوهایی که با مشتری خود دارید از نیازها و خواسته‌های خود نیز صحبت کنید چون این گفتگو فقط مختص نیازهای مشتریان شما نیست. این امر هم شامل افراد مبتدی و هم شامل افراد حرفه‌ای می‌شود. من می‌فهمم که همه دوست ندارند با حواشیِ کسب و کار فریلنسری سر و کله بزنند اما این مسئله‌ای مهم است و شما باید با مشتری خود به طور مکرر در رابطه با این موضوع گفتگو کنید. اگر بخواهیم به فراتر از محدوده کار در طراحی نگاه کنیم، خواهیم دید که شما باید در مورد بودجه، چارچوب‌های زمانی و دستاوردهای احتمالی آینده صحبت کنید. به عنوان مثال آیا ممکن است در آینده به یک پشتیبان در عرصه وب هاستینگ تبدیل شوید؟ اگر این امکان وجود دارد، چقدر احتمال می‌دهید که با انجام این کار مبلغ دریافتی شما افزایش پیدا کند؟

ارزش خود و زمان خود را بدانید. اگر به خودتان بها ندهید، بعدا فرصت کافی را برای اثبات اینکه ارزش شما بالاتر است نخواهید داشت. ممکن است شما ۱ یا ۲ هفته پس از آن دیگر هیجانی به ادامه و انجام کار نداشته باشید چون ارزش شخصی شما به دلیل عدم توانایی در مذاکره کردن کاهش یافته است. قبل از بستن قرارداد با مشتری به آن‌ها ثابت کنید ک ارزش واقعی شما چیست و زمانتان چقدر برایتان اهمیت دارد. همیشه نسبت به عقاید آن‌ها رفتاری صادقانه و محترم داشته باشید. یک حس اعتماد بین مشتری و خودتان به وجود آورید زیرا این حس اعتماد می‌تواند تضمین کند که این مشتری برای انجام پروژه‌های جدید در آینده نیز به شما مراجعه می‌کند.

 نتیجه گیری

امیدوارم این ایده‌ها برای فریلنسرهایی که به دنبال روابط بهتر با مشتریان هستند سودمند باشد. این یک خیابان دو طرفه است که هر دو طرف را ملزم می‌کند تا در جهت رسیدن به یک هدف مشترک با یکدیگر همکاری کنند. سازش بخشی از زندگی یک فریلنسر است. وقتی بتوانید روی انجام کاری متمرکز بمانید، کشش عاطفی کمتری را حس خواهید کرد و تمایل بیشتری به پیشبرد نتایج دارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است