دلیل شکست خوردن شما به عنوان یک توسعه دهنده وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

دلیل شکست خوردن شما به عنوان یک توسعه دهنده وب

در دنیای وبلاگ نویسی برای طراحی وب محتوای بسیاری وجود دارد که به ما نشان می‌دهد چگونه با انجام کارهای درست در حرفه‌ی خود به موفقیت دست پیدا کنیم. مطمئناً این یک امر بسیار خوب است و می‌تواند کمک‌های زیادی به شما کند. این کار بدیهی است اما ما هر از چندگاهی باید کارهای اشتباهی که انجام می‌دهیم را به خودمان یادآوری کنیم.

منظور من از کارهای اشتباه یعنی مواردی که می‌توانند تاثیر منفی در پیشرفت ما به عنوان طراح و توسعه دهنده داشته باشند. گاهی اوقات این موارد تنها می‌توانند به طور موقت کمک‌رسان ما بوده و درآمد ما را بهبود بخشند. همه‌ی ما باید وضعیت خود را آنالیز و ارزیابی کنیم تا متوجه شویم که آیا در حال به وجود آوردن عادات سالم برنامه نویسی هستیم یا خیر. دقت داشته باشید که عادت‌هایی با بازده کوتاه مدت، در موفقیت‌های بلندمدت کارایی ندارند.

این اطلاعات را به دقت مطالعه کنید و ببینید که آیا در حال انجام کارهایی هستید که مانع پیشرفت شغلی شما می‌شوند یا خیر.

شما هرگز قصد رد کردن هیچ مشتری را ندارید

قطعاً این یکی از آن علائمی است که هر کسی نمی‌تواند آن را در ابتدا درک کند؛ حتی گاهی اوقات برخی از افراد آن را یک چیز خوب تلقی می‌کنند. کار کردن برای مشتریان سبب کسب درآمد، افزایش تجربه و بیشتر شدن نمونه کارهای شما می‌شود. اما شما نمی‌توانید این نتیجه را از تمام پروژه‌ها کسب کنید.

من بر روی پروژه‌هایی کار کرده‌ام که نمی‌خواهم کسی از آن‌ها مطلع شود، زیرا مشتری دائماً کارهای خود را انجام می‌داد و تقریباً تمام توصیه‌های من در مورد قابلیت استفاده و بهترین شیوه‌ها را نادیده می‌گرفت. البته همه‌ی ما قدرت انتخاب آزادانه را نداریم. اما حداقل باید نوع مشتری‌های دلخواه خود را متوجه شویم تا در آینده با مشکلاتی از این قبیل روبرو نشویم. گاهی اوقات شرایطی به وجود می‌آید که ما در آن قدرت رد کردن مشتری را نداریم، این موضوع کاملاً قابل درک است. به همین خاطر است که این بخش بیشتر از اقدامات، به انگیزه‌های ما دقت داشته و به آن‌ها پرداخته است.

اگر ما به عنوان یک توسعه دهنده توانایی شناسایی معیارهای نامطلوب را در مشتری و پروژه‌ها داشته باشیم، یقیناً در حرفه کاری خود پیشرفت خواهیم کرد. ما به جای نگران بودن در مورد پول و درآمد، باید بر روی بهتر شدن وب تمرکز کنیم.

شما یک فرد همه کاره هستید اما در بسیاری از آن‌ها تخصص لازم را ندارید

مطمئناً این یکی از نکات بحث برانگیز در اینجا می‌باشد. این سناریو را در نظر بگیرید. شما یک توسعه دهنده وب هستید که همه این کارها را انجام می‌دهد: شما می‌توانید در "Illustrator" یک لوگو خلق کرده، در "Photoshop" یک وبسایت نمونه طراحی کرده، قادر به کار با فریمورک‌های بک‌اند هستید، می‌توانید با زبان‌های مختلف بک‌اند برنامه نویسی کنید، می‌توانید به شکلی معتبر با HTML و CSS کدنویسی کنید، می‌توانید جاوااسکریپتی عالی بسازید، یاد گرفته‌اید که با ۳ تا ۴ نوع کتابخانه جاوااسکریپت متفاوت کار کنید، می‌توانید کپی‌رایت و UX و سئو و SEM را نیز انجام دهید.

آیا به عنوان یک طراح وب سعی دارید کارهای زیادی را انجام دهید و در نتیجه نمی‌توانید در هیچ یک از آن‌ها سربلند بیرون بیایید؟

تا چه اندازه می‌توانید در کارها و تخصص‌های ذکر شده بروز مانده و از آخرین دستاوردهای مختلف مطلع باشید؟ این موضوع اصلاً واقع بینانه نیست. بنابراین بهتر است تنها چند مورد را انتخاب کرده و بر روی آن‌ها متمرکز شوید. مورد بعدی بحث ما در مورد مشتریانی است که خواستار خدماتی فراتر از حوزه تخصصی شما هستند.

شما هیچ شبکه‌سازی انجام نمی‌دهید

یکی از راه‌های عالی برای اطمینان از بروز ماندن، رعایت استانداردها و بهترین روش‌ها از طریق شبکه‌سازی به صورت آنلاین و حضوری است. البته ممکن است گاهی اوقات برخی از ما هنگام شبکه‌سازی شخصی دچار محدودیت شویم، خواه به دلیل موقعیت مکانی ما یا برخی عوامل دیگر که در آن نقش دارند. اما همه‌ی ما می‌توانیم به صورت آنلاین با توسعه‌دهندگان باتجربه ارتباط برقرار کنیم. البته دنبال کردن وبلاگ‌های برخی از توسعه‌دهندگان برتر جهان و شرکت داشتن در بحث‌های سازنده می‌تواند به ما در این زمینه کمک کند.

یک شبکه‌سازی موفق می‌تواند تاثیر بسزایی در موفقیت شما به عنوان یک متخصص وب داشته باشد. یکی دیگر از راه‌های خارق‌العاده برای برقراری ارتباط و همگام بودن با اتفاقات اخیر در جامعه، شرکت کردن در هرگونه رویداد یا کنفرانس محلی است. بسیاری از این رویدادها توسط برخی از بزرگ‌ترین افراد در صنعت طراحی وب برگزار شده و اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در آن‌ها همیشه بروز و مفید می‌باشد.

علاوه بر روش‌های معمول شبکه‌سازی انجام شده در سایت‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید با برخی از توسعه‌دهندگان در یک برنامه وب، وبلاگ یا وبسایت‌های دیگر نیز تقاضای همکاری کنید. برقراری ارتباط از این طریق به شما کمک می‌کند تا در چند زمینه به تقویت مهارت‌های خود بپردازید. در این بین توسعه‌دهندگان و متخصصانی وجود دارند که می‌توانید از دانش آن‌ها در بخش‌های خاصی که در آن‌ها مهارت ندارید استفاده کنید.

همانطور که گفته شد، این مسئله با مورد قبلی مرتبط می‌باشد. اگر شبکه کاملی از متخصصین را در اختیار دارید، به احتمال زیاد نیازی به انجام دادن تمام کارها ندارید و می‌توانید تنها در چند زمینه خاص بر روی متخصص بودن تمرکز داشته باشید. وقتی صحبت از شبکه‌سازی می‌شود، من تنها یک هشدار می‌دهم. آن هشدار این است که شما باید آماده‌ی به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه ی خود باشید. اینکه تنها چشم به راه کمک دیگران باشید و خودتان هیچ سودی برای آن‌ها نداشته باشید اصلاً کار درستی نیست. تنها با یک روش می‌توان روابطی برابر و درازمدت را رقم زد. در این روش شما باید حرص و خودخواهی خودتان را پشت سر گذاشته و حاضر باشید برای کسانی که از آن‌ها انتظار کمک دارید، به همان اندازه نیز مفید واقع شوید.

شما نمی‌توانید تصمیمات طراحی خود را توجیه کنید

همه می‌خواهند این توانایی را داشته باشند تا بتوانند وبسایت‌های زیبا و تاثیرگذار را خلق کنند که در عین حال هدفمند بوده و یک تجربه کاربری قابل استفاده و چشم‌گیر را ارائه دهد. ما به عنوان طراح، اغلب در این زمینه تلاش‌های بسیاری می‌کنیم.

ممکن است ما در دام تقلید بیفتیم، که این به طور کلی خوب است. اما گاهی اوقات ما فراموش می‌کنیم که کلیه تصمیمات طراحی ما باید مبتنی بر تجزیه و تحلیل دقیق هدف، ساختار، مخاطب و محتوای یک وبسایت باشد. من از یک طراح انتظار ندارم که بتواند هر پیکسل یک طرح را توضیح دهد، اما بیشتر مولفه‌های اصلی یک طرح باید توجیه خوبی داشته باشند.

آیا عناصر طراحی موجود در نمونه کارهای شما باعث می‌شوند که تمام پروژه‌های شما بیش از حد به یکدیگر شبیه شوند؟

من زمانی به این موضوع پی بردم که در حال گشت و گذار کردن در نمونه کارهای یکی از طراحان بودم. دیدم که پروژه‌های او شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارد. مطمئناً نمونه کارهای من نیز ضعف‌های خاص خودش را دارد. اما اگر تمام طراحی‌های شما مربوط به مشتریانی در صنعت‌های مشابه است، الگوها و عناصر طراحی نباید اغلب در پروژه‌ها تکرار شوند. اگر این موضوع را نادیده بگیرید، ممکن است نشانه تنبلی و عدم توجه به چیزی باشد که واقعاً باید در طراحی مورد توجه قرار بگیرد.

شما در استفاده از JQuery استاد هستید، اما حتی نمی‌توانید یک جاوااسکریپت ساده را کدنویسی کنید

حقیقت این است که اگر نتوانید یک جاوااسکریپت ساده را کدنویسی کنید، یعنی در JQuery مهارت ندارید و تنها تصور می‌کنید که بتوانید از آن به خوبی استفاده کنید. من به شدت عقیده دارم که درک کردن یک زبان به صورت پایه‌ای بهترین روش برای کسب مهارت در آن می‌باشد. اگرچه توسعه‌دهندگان و طراحان می‌توانند بدون دانستن جاوااسکریپت با JQuery کارهای بزرگی انجام دهند، اما هنگامی که جاوااسکریپیت را بشناسند میتوانند کارهای بزرگتری را انجام دهند.

یک کتاب خوب با موضوع کتابخانه جاوااسکریپت شامل بخش‌هایی است که در مورد مفاهیم جاوااسکریپت بحث می‌کند و فهم این بخش‌ها به منظور درک عمیق‌تر قابلیت‌های کتابخانه‌ها الزامی است.

کتاب "JQuery in Action" شامل یک ضمیمه است که در مورد مفاهیم مهم جاوااسکریپت بحث کرده و سبب بهبود مهارت‌های شما در استفاده از JQuery می‌شود.

شما هرگز به پیشرفت تدریجی فکر نمی‌کنید

اگر درختی در جنگل بیفتد و کسی در آنجا حضور نداشته باشد تا صدای آن را بشنود، آیا این افتادن سبب ایجاد صدا می‌شود؟ حتی اگر سبب تولید صدا شود، این صدا بی‌ربط است زیرا در خدمت هیچ هدف خاصی نبوده است.

این اتفاق می‌تواند در وبسایت‌هایی که فاقد دسترسی هستند نیز رخ دهد. در اینجا پیشرفت تدریجی به وجود می‌آید و شما باید در تمام مراحل برنامه‌ریزی آن را مورد توجه قرار دهید زیرا اجرای آن در اواسط پروژه امری دشوار است.

مطلع بودن از اهمیت پیشرفت تدریجی، شما را به یک توسعه دهنده وب بهتر تبدیل می‌کند. پیشرفت تدریجی یکی از مولفه‌های اصلی در هنگام پیاده‌سازی قابلیت دسترسی می‌باشد. پیشرفت تدریجی تضمین می‌کند که محتوای وبسایت با سئو سازگار و در دسترس همه بازدیدکنندگان سایت است. اگر محتوای سایت شما برای اسپایدرهای موتور جستجو قابل دسترس نباشد، این مانند افتادن همان درختی است که کسی صدایش را نمی‌شوند.

محتوای قابل دسترس به طور طبیعی در پروژه‌هایی با استفاده محدود از پیشرفت‌های فرعی مشتری رخ می‌دهد، اما این امر به ویژه در سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی آژاکس یا سایت‌هایی که از جاوااسکریپت برای دسترسی به مطالب مهم بهره می‌برند اهمیت دارد. فکر کردن به پیشرفت تدریجی در پروژه‌های وب نشانه از این است که شما سعی دارید میزان دسترسی به محتوای سایت خود به حداکثر برسانید. با اضافه کردن افزونه‌ها، شما توانایی سایت برای فروش یا تبدیل را به حداکثر می‌رسانید.

شما تصور می‌کنید که "مشخصات" عینک هستند

من هرگز تاکید نمی‌کنم که توسعه‌دهندگان وب باید از جدیدترین مشخصات CSS و HTML آگاهی داشته باشند، اما شما باید حداقل انگیزه‌ای برای یادگیری بخشی از این استانداردهای وب را داشته باشید زیرا همین‌ها آینده وب را شکل خواهند داد. صحبت کردن درباره‌ی این موضوع در مصاحبات یا جلسات کاری با مشتریان هیچگونه اشکالی ندارد.

علاقه‌مند بودن به پیشرفت در استانداردهای وب، یک بخش ضروری در جهت تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب موفق است. اکثر طراحان و توسعه‌دهندگان شناخته شده وب اشخاصی هستند که از استانداردهای موجود آگاهی کامل دارند. این اشخاص کسانی هستند که در مورد معاملات کتاب نوشته‌اند، مقالاتی را در سایت‌ها منتشر کرده و در برخی از بزرگترین رویدادها و کنفرانس‌های جهانِ طراحی وب سخنرانی کرده‌اند.

این افراد جایگاه فعلی خود را مدیون زمان‌هایی هستند که خودخواهی خود را کنار گذاشته و برای بهبود دنیای وب، مطالبی را یاد گرفته و تکنیک‌های لازم را به دیگران آموزش دادند. اگر شما هدف خود را یادگیری استانداردهای دنیای وب بدانید، می‌توانید پیشرفت کرده و به خواسته‌های خود دست پیدا کنید.

شما قصد دارید در زیر این مقاله توضیح دهید که چرا من در این باره اشتباه می‌کنم

من مطمئن هستم که در این مقاله نکات بحث برانگیزی وجود دارد، زیرا قطعاً من از ذکر موارد مهمی غافل شده‌ام. شاید بگویید که این موضوعات برای یک حرفه‌ای موفق در زمینه وب اهمیت چندانی ندارد، اما بهتر است وقت بگذارید تا ببینید که اهداف شما از ساخت وبسایت چیست. در چند سال آینده خود را در چه جایگاهی می‌بینید؟

من تجربه‌ی کار با افرادی را داشته‌ام که تنها دغدغه آن‌ها از طراحی وب مربوط به مسائل مالی و تجاری بوده است. فعالیت‌هایی که ما به عنوان متخصصان وب انجام می‌دهیم، تاثیرات بالقوه‌ای دارد. بنابراین اهداف ما باید فراتر از مسائل سطحی باشد. ما باید به طور دائم در حال ارزیابی ارزش‌های شخصی خود باشیم تا بتوانیم پیشرفت کرده و وب را به مکانی دوستانه‌تر تبدیل کنیم.

گاهی اوقات بهتر است به جای تمرکز همیشگی بر روی "فروش"، روی رسیدن به اهداف تمرکز کنیم. این همان چیزی است که در نهایت شما را به یک فرد حرفه‌ای و موفق در زمینه وب تبدیل می‌کند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی