مهدوی
4 سال پیش توسط مهدوی مطرح شد
1 پاسخ

php یا wordpress

قبلا سوالم این بود php یا asp.net ؟
خب معلوم شد php بهتره
حالا داخل این 2 گذینه داریم
wordpress یا خود php؟
نقاط قوت wordpress در frontend زیبای اون هست اما از نظر شخصی سازی backend قوی نیست
اما یک php کار میتونه backend رو هرجور دوست دار بنویسه ولی frontend رو در حد پلاگین ها و قالب های وردپرس سخته که بزنیم

کدوم کارایی بهتری داره؟
زیبایی وردپرس یا کارایی پی اچ پی؟
لطفا از دادن پاسخ هایی مانند (شما باید خودت تحقیق کنی) یا (خودت امتحان کن) خودداری کنید
پاسخ واضح بدید و بگید بازار کار کدوم بهتره.


ثبت پرسش جدید
فرزین
تخصص : طراح و توسعه‌دهنده‌ی وب
@farzin 4 سال پیش آپدیت شد
1

سلام. بهتره با تفکیک موضوعات پیش بریم، شاید بعدا یکی سوال مشابهی داشت به یک جواب جامع برسه.

1- وردپرس چیه؟ وردپرس یک سیستم مدیرت محتوای متن باز و با قابلیت توسعه‌ پذیری بسیار بالاست بر پایه‌ی php. در مورد اینکه سیستم‌های مدیریت محتوا چی هستن سرچ کنید و میتونید اطلاعت زیادی به دست بیارید.
2- حالا پی اچ پی چیه؟ یک زبان برنامه نویسی شی گرا که برای توسعه‌ی وب ساخته شده.
در واقع شما با پی اچ پی، میتونید وب اپلیکیشن‌های مختلف توسعه بدید که یکی از اون‌ها سیستم مدیریت محتواست. پی اچ پی و وردپرس از یک جنس نیستن که بخوان با هم مقایسه بشن.

فرض کنید پی اچ پی ماده‌ی اولیه‌ است (مثلا فولاد) و وردپرس یه ماشین از پیش ساخته شده با قابلیت شخصی سازی بسیار بالا. حالا دقت کنید:
با فولاد میشه ماشین ساخت؟ بله اگه شما بلد باشید اونو شکل بدید و بلد باشید چجوری موتور بسازید و ... با استفاده از بعضی مواد دیگه شما میتونید یه ماشین خوب بسازید! به شرطی که کار با فولاد و فرایند‌های ساخت و ... رو بلد باشید.
حالا شما اون ماشین از پیش ساخته شده رو در نظر بگیرید. یه سری امکانات بهتون میده با ظاهر و ... . حالا شما میخواید این ماشین رو تغییر بدید. با توجه به سطح شناختی که از فولاد و شیشه و رنگ و ... دارید میتونید این ماشین رو شخصی سازی کنید و حتی بهش امکانات جدیدی هم اضافه کنید. حالا اگه بخواید موتور این ماشین رو تغییر بدید باید کار با فولاد و برق و کلی چیز دیگه رو بلد باشید که کار سختیه.
حالا بیایم فک کنیم میشه با این ماشین، یه هواپیما ساخت؟ معلومه که نه! ولی کسی که کار با فولاد و ... رو خیلی خیلی خوب بلده میتونه یه هواپیما بسازه از صفر. میشه این ماشین رو تبدیل به تراکتور کرد؟ کسی که بلده با فولاد یه سری تغییرات اساسی توی اون ماشین به وجود بیاره، میتونه این کار رو بکنه ولی هم سخته و هم دلیلی نداره موتور یه ماشین جمع و جور روی تراکتور باشه.

حالا برگردیم سراغ سوال های شما:
3- کدوم کارایی بهتری داره؟ به نظر شما کارایی فولاد بیشتره یا کارایی یه ماشین؟
4- وردپرس همون ماشین آمادس، زیبایی وردپرس اون چیزیه که توسعه‌دهنده‌ی فرانت بهش دادن با تمپلیت‌های آماده ای که براش درست کردن. برای یه توسعه‌دهنده‌ی خوب فرانت اند فرقی نداره که داره برای وردپرس تمپلیت میسازه یا هر سیستم مدیریت محتوای دیگه ای (بله این سیستم میتونه سیستم اختصاصی‌ای باشه که خود شما توسعه دادید!)

پ.ن1: وردپرس یک سیستم مدیریت محتواست، شما برای ایجاد یک وبسایت با امکانات بسیار زیاد و متنوع می‌تونید ازش استفاده کنید ولی اگه فرضا برای یک اپلیکیشن اندروید مثل اسنپ‌فود api ایجاد کنید، طبیعتا اینجا کسی نمیره سراغ یه سیستم مدیریت محتوا حتی اگه بشه در این حد شخصی سازیش کرد.
پ.ن2: کسی که بلده با پی اچ پی کد بزنه قرار نیست لزوما بتونه یک سیستم مدیریت محتوای خوب و قوی مثل وردپرس بسازه. سال‌هاست که داره روی وردپرس کار میشه و حالا به بلوغ رسیده. برای اینکه یک سیستمی در لول وردپرس بشه ساخت، با هر زبانی باشه فرق نمیکنه. به توسعه‌دهنده‌های حرفه ای نیازه که میدونن چیکار میکنن و قضیه صرفا بلد بودن یک زبان برنامه نویسی نیست.
پ.ن3: برای استفاده از ماشین باید رانندگی بلد باشیم، برای شخصی سازیش باید از جزئیات ماشین سر در بیاریم، برای شخصی سازی بیشتر و عمیق تر باید جزئیات کار رو درک کنیم و دانشش رو داشته باشیم و برای ساخت یه ماشین به خوبی این یا ساخت یک هواپیما باید یک مهندس خوب باشیم. وردپرس از این جهت خوبه که هرکسی و با هر سطحی از دانش می‌تونه ازش استفاده کنه. یکی باهاش رانندگی میکنه، یکی میاد رنگ و صداشو عوض میکنه، یکی میاد کامل موتورو تغییر میده! شما اگه ماشین میخواید میتونید به جای اینکه بسازیدش از این مدلی که ساخته شده قبلا استفاده کنید، اگه نه باید مهندس باشید و زمان زیادی بذارید که یاد بگیرید چجوری ماشین بسازید.


برای ارسال پاسخ لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام