الیاس
2 سال پیش توسط الیاس مطرح شد
13 پاسخ

مشاوره و راهنمایی

سلام دوستان.
من برنامه نویسی رو با پایتون از چند ماه پیش شروع کردم و هدفم پایتون - جنگو (بک-اند) هست.
دیروز متوجه بوت کمپ ها و کلا اینطور اموزش ها شدم (میدونستم بوت کمپ ها هستن ولی پیگیر نشده بودم که به چه دردی می خوره...)
خلاصه با مکتب شریف اشنا شدم و نحوه پرداخت وجه دوره (به صورت ISA بود. یعنی بعد از استخدام شدنت پولشون رو از حقوقت کم میکنن.)
به نظرم جالب اومد و خلاصه اون پیشنیاز هایی که داشتن (استعدادسنجی و ارزیابی عملی) رو با نمره خوب گذروندم و با من تماس گرفتن که شما قبول شدی و منم خوشحال شدم. اما وقتی صحبت کردیم متوجه داستانی شدم که واقعا حالم رو گرفت... و اون این بود که نوع پرداخت ISA یا (income share agreement) برای بازه سنی 18 تا 30 سال موجوده و من که 16 سالمه نمی تونم از این مورد استفاده کنم! و بعد گفتم چرا اینطوریه؟ گفت که چون شرکت ها وقتی رزومه شما رو به اون ها ارسال می کنیم میگن: |تجربه نداره و بچه هست| و در واقع نمی تونیم شما رو استخدام کنیم جایی.... و بعد گفتم پس هر چی ازمون و استعداد سنجی و اینا بود کشک؟ گفت که شما فقط می تونی در دوره فقط اموزش شرکت کنی که هزینه ای هم باید بدین و ما شما رو در استخدام همراهی نمی کنیم و شما بعد از 6 ماه دوره به راه خودتون ادامه میدین.
حالا مسئله اینجا جذاب تر میشه که شرکت های دیگه ای مثل مپصا بوت کمپ هم همین مورد رو داره و برای اون 18 تا 35 سال هست.
پس به یک نتیجه میشه رسید که کلا ما 16 ساله ها و یا کمتر کلا ارزشی نداریم و به جای حمایت کردن ما رو دارن خورد می کنن... حالا من اگر پول بوتکمپ یا دوره ی اموزشی هم بدم و وقت بزارم و اصولی یاد بگیرم چه ارزشی داره وقتی تو مرحله استخدام می گن بچه ای🙂 و هیچ تضمینی هم نیست که مارو قبول کنن.
حالا خواستم از شما راهنمایی بگیرم که چی کار کنم؟ کلا برنامه نویسی رو بیخیال شم تا 20 سالم بشه؟ و واقعا 16 ساله ها هیچ جایی در کار ندارن؟!
خیلی ممنون که وقت گزاشتی و متن منو خوندی❤️


ثبت پرسش جدید
عبدالرحمان کیانی
تخصص : Backend developer
@abdolrahman 2 سال پیش مطرح شد
2

داستان جالبی بود :)
پروژه های بیشتر بزن چیزای بیشتر یاد بگیر و انقد تجربه کسب کن که نتونن استخدامت نکنن :) منم الان ۱۲ سالمه دارم سعی میکنم هر چی برام جالب و مفید بود رو یاد بگیرم.


هومن
تخصص : گرافیک، طراحی رابط کاربری، Bac...
@houman 2 سال پیش آپدیت شد
0

سلام،
متاسفانه نمیشه هیچ کاریش کرد 💔

ولی خب تو الان 16 سالته :)
2 سال دیگه تلاش کن و چیزای بیشتری یاد بگیر.
برو برای خودت تو ذهنت پروژه در نظر بگیر و بسازش.
مثلا پروژه طراحی دکمه های گرافیکی :)
یا برو اپلیکیشن و یا سایت طراحی کن و انتشار بده ( از این طریق هم میتونی کسب درآمد کنی )

بعد برو برای خودت یک رزومه طراحی کن ( حالا تو ورد یا وب فرق نمیکنه )
بعد هر پروژه ای که کامل میکنیو تجربتو تعداد خط هایی که کد زدیو بزار توش مثلا یک اپلیکیشن میسازی پخشش میکنی یا نمیکنی فرقی نداره

میری تو رزومت به عنوان پروژه ادش میکنی و تعداد کد هایی که زدیو مینویسی و ساعتی که وقت گذاشتی براش و سنتم مینویسی دقیقا چندسال و چند ماه و چند روزت بود که پروژرو شروع کردی و تو چه سنی طراحی کردی و داخلش توضیح میدی که این پروژه چیکار میکنه و اینجور چیزا و جنبه های مثبت پروژتو تعریف میکنی

بعد میری پروژه بعدی انقدر برای خودت تمیرین میکنی و پروژه های تمرینی میزنی که هم حرفه‌ای میشی و هم رزومت انقدر زیاد و طولانی میشه تا وقتی که 18 سالت میشه و بعد یکی ببینه به قول دوستمون دیگه نمیتونه ردت کنه :)


علیرضا کفایتی
تخصص : برنامه نویس laravel, vue.js
@alirezakefayati 2 سال پیش آپدیت شد
0

سلام
من هم دقیقا مثل شما هستم . نه سن زیادی دارم و طبیعتا نمیتونم جایی استخدام بشوم .
حتی اگه به این سوال دقت کنید ، بیشتر مخاطبانی که به جامعه ما برنامه نویس ها اضافه می شوند بین 12 تا 20 سال هستند . پس تعداد زیادی از ما با این مشکل مواجه هستیم . پس درک بفرمایید که این مشکل مخصوص شما نیست و مشکلی عمومی است .
اما چه کنیم ؟ در اول کار برای کسب تجربه پروژه ای شخصی و کوچک ایجاد کنید . مثلا یک سایت شخصی که داخلش حتی آموزش ، مقاله ، رزومه خودتون ووو...

در قدم دوم سعی کنید از دوستان ، اقوام ، ووو... پروژه ای نسبتا بزرگتر بگیرید . یا حتی برای مدرسه خودتون ، مسجد محله تون ، ورزشگاه ووو... یک پروژه بسازید و تحویلشان دهید . (طبیعتا پولی)

در قدم سوم روی یک سایت تمرکز کنید که بتونید ازش در آمد داشته باشید . مثلا عرض می کنم یک سیستم آموزشی مناسب برای مدارس ...!

در قدم چهارم میتونید در سایت های فریلنسری ثبت نام کنید و اونجا پروژه بگیرید . و خوبی ای که دارد این است که شما میتونید نمونه کار های قبلی خود را معرفی کنید .

چند سالی ادامه بدید و بعد از چند سال که سن شما کمی بیشتر شد برید و استخدام در شرکت های مختلف بشید و در اینجا هم هزار تا نمونه کار دارید و چندین سال تجربه کسب کردید .


عرفان محسنی
تخصص : back-End developer
@erfanmohseni406 2 سال پیش مطرح شد
3

سلام
بنظرم شما اصلا از برنامه نویسی فاصله نگیر برنامه نویسی ی مهارت جذاب هست که هنوز راه های خیلی زیادی داره که تو کشور شناخته بشه (البته الانش هم خوبه ولی هنوز کم هست ) همینطوری اموزش ها رو ببینید و تمرین کنید
این بوت کمپ ها درسته به حساب خودشون میگن ما میخوایم شما رو به درجات بالا برسونیم ولی پشت داستان پول رو میخوان
تمرین بکنید و اموزش ببیند نمونه کار بزنید و رزومه خوبی برای خودتون بسازید در ضمن از درس مدرسه فراموش نکنید حداقل دیپلم رو بگیرید
بعد مسئله دیگه ای که هست اینه که شما الان واقعا نیاز مالی داری که خانواده نمیتونن حمایتت کنن درسته الان ی ذره وضعیت اقتصادی درست نیست ولی حداقل کم کمش باید دیپلم رو بگیری کنار درس مدرسه برنامه نویسی رو ادامه بده بعد که دیپلم رو گرفتی برو دنبال شغل اینطوری بهانه ی دیگه ای هم براشون نمیمونه
موفق باشید🙂


mmj-sys
تخصص : داش متخصص چیه من پروفسورم .
@mmj.sys 2 سال پیش مطرح شد
0

@eliyas

من ترجیح میدم یک هجده ساله با کلی دانسته باشم تو شرکت تا یک شونزده ساله بدون دانش


Yasin
تخصص : Laravel
@yasinFaraji 2 سال پیش مطرح شد
0

سلام دوست عزیز
اگه نظر من رو بخوای میگم از همین لحظه شروع کن به ادامه یادگیری تو الان توی بهترین سن هستی برای یادگیری
مباحث بزرگی مثل هوش مصنوعی و... نیاز به سال ها آموزش و تجربه دارن
اگه توی این سن زبان برنامه نویسی رو یاد بگیر و اصول پایگاه داده و باقی مراحل تجربه کسب کنی وقتی برسی به سن بالای 18 سال میتونی دنبال کارای بزرگتر از یه برنامه نویسی ساده توی یک شرکت بری. پس اجازه نده که یه اتفاق تورو متوقف کنه.
موفق باشی🌹


الیاس
@eliyas 2 سال پیش آپدیت شد
2

@abdolrahman
سلام عبدالرحمان عزیز،
نظرت ارزشمند بود و سعی میکنم که همینطور باشه، ممنونم که پیام دادی❤️

@hooman
سلام هومن جان،
شما گفتی رزومه برای خودت بساز و کاری کن که به سن نگاه نکنن و به مهارت نگاه کنن.
این حرفت کاملا درسته ولی ما تو سطح وب اموزش درست حسابی برای جنگو نداریم (می دونم الان می خواید بگید برو مستندات خودش یا یوتیوب رو ببین) چند موردی هم هست اما پولیه و من باید بخرم چون در غیر اینصورت چیزی یاد نمی گیرم... به همین دلیل گفتم وقتی می خوام خرج کنم بهتره جایی برم که بدردم بخوره و فقط صرف اموزش نباشه و بتونن بعد اموزش هم کمک کنن.
که تعریف کردم چی شد.
و نظرت ارزشمند بود و ممنونم که پیام دادی❤️

@gomnam
سلام گمنام عزیز، (حالا چرا گمنام؟!)
حرف شما هم در راستای رزومه سازی بود. و اگر من بتونم فریلنسری کار کنم دلیلی نداره برم استخدام جایی بشم! من به خاطر حقوق یا مبحث استخدام و اینا نیست که بخوام جایی کار کنم! من فقط برای اینکه کار عملی رو از نزدیک ببینم و بدونم شرکت ها یا تیم ها چطور کار می کنن برام مهم بود و همچنین همکاری کردن تو یه پروژه واقعی و درس گرفتن ازش.
ولی مسیر خوبی بود دمت گرم💙

@erfanmohseni406
سلام عرفان جان،
برنامه نویسی رو ول نمی کنم قطعا! منظورم این بود که خیلی روش وقت نمی زارم نه اینکه بیخیال شم برای همیشه.
دمت گرم بوت کمپ ها رو شستی و قشنگ آویزون کردی😂 ولی واقعا بدرد نمی خورن؟!
درس و مدرسه رو باید تا لیسانس رفت و نمی تونم ول کنم.
نیاز مالی برای خرید پیشنیاز هام دارم و خانوادم می تونن کمکم کنن ولی خودم نمی خوام و دوست دارم روی پا خودم وایسم و از کسی کمک نگیرم...
ممنونم بابت نظرت❤️ من خواه یا ناخواه برای دوره ها باید پول بدم، ولی وقتی بوت کمپ ها رو دیدم گفتم خرج که داره میشه پس لااقل اخرش یه اتفاقی بیفته! امیدوارم متوجه بشی منظورم چیه.

@mmj.sys
سلام و درود،
هم موافقم و هم مخالف🙂 داشتن دانسته های زیاد وقتی کاربردی نباشن بدرد نمی خوره و صرف اینکه 2 سال تمام وقت بشینی یه مطالب رو مرور کنی تمرین کنی یاد بگیری و.... بدرد نمی خوره چون دنیای واقعی 360 درجه با محیط اموزش و تمرین متفاوته و قطعا اون تجربه ای که می تونی از کار بدست بیاری هیچوقت با اموزش نمیشه!
ممنونم که نظر دادی💙

@Yaowsin
سلام یاسین جان،
شما گفتی |مباحث بزرگی مثل هوش مصنوعی و... نیاز به سال ها آموزش و تجربه دارن|
تجربه از کار بدست میاد و اموزش هم از دوره ها. پس نمیشه فقط اموزش دید...
با متنت حال کردم و متوقف نمیشم❤️ ممنون که نظر دادی❤️

دوستان من هدفم کار کردن یا استخدام شدن نیست! من چون دیدم تو یه دوره 6 ماهه اموزش میدن و بعد اون می برن تو یه شرکت. گفتم که خیلی عالیه چون هم یادگیری هست و همچنین کسب تجربه و کلا اشنایی با محیط کار واقعی! من به دنبال کارمند شدن یا حقوق گرفتن و... نیستم، فقط کسب مهارت و تجربه ملاک من هست.


عبدالرحمان کیانی
تخصص : Backend developer
@abdolrahman 2 سال پیش مطرح شد
0

@eliyas
به نظرم به عنوان کارآموز بتونین کار کنین تو یه سری شرکت ها
در هر صورت موفق باشی🙂


هومن
تخصص : گرافیک، طراحی رابط کاربری، Bac...
@houman 2 سال پیش آپدیت شد
0

سلام @eliyas ،
نیازی به خرید دوره های پولی نیست تو میتونی با سینتکس های یک زبان آشنا بشی و بعد داخل گوگل درموردش سرچ کنی و داکیومنت زبانو مطالعه کنی یا با توابع مختلف اون زبان آشنا بشی با کمک گوگل و بعد برای خودت پروژه تمرینی در نظر بگیری و برای بخش بخش پروژه مجبوری تو گوگل سرچ کنی و ببینی چه توابع و شروطی لازمه برای این کار و برای شروع میتونی کپی پیست کنی ولی خب من پیشنهاد میدم نگاه کنی و از روش بنویسی،
بعد چند ماه یواش یواش راه میوفتی و بعد پیشنهاد میدم حتما داخل یک انجمن مثل همین انجمن راکت بیا و به بقیه کمک کن.

درضمن یادم رفت بگم که درحالی که داری یاد میگیری بیا تو انجمن و درمورد سوالاتی که به جواب نرسیدی از دوستان سوال کن و اینم خیلی کمکت میکنه که بهتر یاد بگیری 🙃❤️

خودم دوتا دوره تهیه کرده بودم ولی هیچکدومشون به کارم نیومد ( البته شاید من خوشم نمیومدم از دوره ) ولی خب دوره ها یک مشکل بزرگ که دارن اینه که از مبتدی شروع میکنن و از جایی که تو دوست داری شروع نمیکنن و این باعث میشه بد خلقی کنی و بعد یک مدت دوره رو ول کنی
یک مشکل دیگشونم اینه که دوره ها ممکنه یسری چیزا رو بهت یاد بدن که باهاشون نتونی ایده پروژه تستی که تو ذهنت داریو پیاده کنی.


عرفان محسنی
تخصص : back-End developer
@erfanmohseni406 2 سال پیش آپدیت شد
2

@eliyas
داش درکت میکنم همه دوست دارن دستشون تو جیب خودشون باشه ولی وضعیت الان ی جوری هست که کارفرما ها به راحتی به ما زیر 18 ها کار نمیدن به همین دلیل این بهترین راه هست
بوت کمپ ها هم از این نظر خوب نیستند چون اینجا ایران هست حالا اگر خارج از ایران بود اگر مشکلی داشته باشه تو بوت کمپ میتونی پیگیری بکنی پولت رو بگیری اینجا پیگیری بکنی پولت رو نمیدن هیچ ی پولی هم ازت میگیرن به عنوان خسارت 😐😐
اگر میتونی و زبانت خوبه از یوتیوب نگاه کن خرجش ی بسته 20 گیگی اینترنت هست که بستگی داره چه نوعی بخری
در کل صاحب نظر شمایی ما فقط گفتیم ی کمکی بکنیم 🙂
موفق باشید.


مبینا ستاری
تخصص : توسعه دهنده بک اند
@mobinasattari7 2 سال پیش مطرح شد
2

درود بر شما.
من خودم 15 سالمه و دقیقا هم برای پایتون با مکتب شریف اشنا شدم میتونید سوال هایی که مطرح کردم رو ببینید.
نکته یک: مکتب شریف با اختلاف بدترین و کلاهبردار ترین بوت کمپه.
من بار اول رد شدم بار دوم قبول شدم و بعد ازم دعوت کردن برای مصاحبه.
وقتی که تماس گرفته بودن ازشون پرسیدم ایا اینجا ربطی به شریف داره؟ اونام با بله یه ربط هایی داره پیچوندن.
وقتی رسیدم اونجا، که بعد از دانشگاه شریف بود؛ یه جای بیخود عملا! پرت بود، کوچیک بود و کاملا مشخص بود نه هیچ ربطی به شریف داره و نه اصلا استاد درست حسابی داره! الکی یه موسسه بیخوده.
وقتی رسیدم چون از سن قانونی کمتر بودم، منم نمیتونستم تو اون دوره مخصوص بازار کار شرکت کنم. گفتم باشه. بعد به بحث مبلغ رسید و گفتن اگه یه جا بدید که اوکیه، اگه نه، سر هر قسط، باید 9 درصد یا یه عدد تو همین حدودِ؛ مبلغ کل رو بپردازید. پدر من خیلی از این قضیه خوشش نیومد و خود من هم با اون چیزی که فکر میکردم و چیزی که دیدم خیلی تفاوت دیدم و بد بین شده بودم. و واقعیت اینه که 9 میلیون واقعا مبلغ کمی نیست و این روش کشیدن روی پول بشدت حرام و اشتباهه. تازه منت هم میذاشتن که یه موسسه دولتی شماها و بورسیه کرده و مبلغ اصلیمون 12 میلیونه! پرسنل بشدت بی ادب و کلا بیخوده! همینو ازم داشته باشید.
اینا رو گفتم تا به بحث اصلی بوتکمپ ها اشاره کنم. این یه شیوه بازاریابی جدیده و این رو کسی داره میگه که تا یه قدمی کشیدن چک رفته. همه میدونن که امضای فرد زیر سن قانونی اعتبار نداره و اینا میخواستن از من امضا بگیرن که من تعهد میدم توتمام جلسات شرکت کنم و خیلی چیزای دیگه و پوله رو پرداخت میکنم!
این شیوه کلاهبرداری دیگه خیلی قشنگ جا افتاده و به نظر میاد کسی هم مشکلی نداره!
این مکتب شریف نیست که اینطوریه و بیشتر بوت کمپ ها همین هستن.
اما توصیه من به شما، به هیچ کدوم از اینا اعتماد نکنید.
با بدبینی کامل وارد بشید چون دارن دنبال طعمه میگردن و هیچ راه برگشتی هم نیست.
توصیه بعد، یه کم عجله نکنید. من دقیقا توی همون سن هستم و این دوره عجله های خاص خودش رو داره اما شما باید مدت 9 ماه به یادگیری اختصاص بدید.
هر چی بیشتر بدونید موفق ترید.
تا 2 سال آینده کسی به صورت قانونی نمیتونه شما رو استخدام کنه و این یه دوره فوق العاده طلاییه.
جنگو هنوز در ایران به قدر کافی شناخته شده نیست و خودم چون میخوام شرکت کنم هر وقت نگاه میکنم، کلاس ها مدام عقب می افتن بخاطر اینکه متقاضی نیست.
یک؛ یوتیوب در دسترس ترین منبع ماست. من الان با همین روش و با یه آموزش انگلیسی دارم یاد میگیرم.
نکته دو که تبلیغ نیست، یه آموزشگاه برنامه نویسی هست بنام بامداد. نسبت به مکتب و اینا خیلی خیلی معتبر تره و بیشتر شناخته شده است. دوره جنگو حضوری قراره بزودی برگزار کنه.
لایتک و اینا هم هستن میتونید نگاه کنید.
نکته سه، بر اساس منطق یادگیری خودتون پیش برید و نگید چون گفتن دوره های ضبط شده بهتره اونو برو ببین. هر کس روش یادگیریش متفاوته و ابدا یکسان نیست.
نکته چهار، الان به فکر استخدام و کسب در آمد نباشید به موقعش میاد. نگرانش نشید!
نکته پنج؛ همونطور که یکی از دوستان گفتن کارآموزی. البته احتمال پذیرش در این سن کمه و باز هم بر میگرده به تجربه.
الان دنیا دنیای تجربه است و مهارت و تجربه حرف اول رو میزنه. الان باید تلاش کنید و یاد بگیرید و بدونید که نقطه هایی که ناامید میشید دقیقا جاهایی هستن که نباید تسلیم بشید.
و آخر اینکه وقتی از آماتور تبدیل میشید به نصفه دولوپر، و اون نتیجه رو میبیند، دیگه هیچ اهمیتی به تسلیم شدن نمیدید. همین و تمام!
موفق باشید سوالی داشتید صدام بزنید!


عرفان محسنی
تخصص : back-End developer
@erfanmohseni406 2 سال پیش مطرح شد
2

@eliyas داش نمونه میخواستی از بوت کمپ ها که فقط به فکر پول هستند که
@mobinasattari7 زحمت کشید نمونه ش رو اورد


برای ارسال پاسخ لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام