۱۰ افزونه فایرفاکس برای وبمسترها
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

۱۰ افزونه فایرفاکس برای وبمسترها

یقیناً فایرفاکس یکی از بهترین مرورگرها برای دسکتاپ و موبایل محسوب می شود. اما چیزی که فایرفاکس را بسیار مفید و کارا می کند حجم زیادی از افزونه های مفید و کاربردی آن است. شما می توانید با اضافه کردن افزونه های جدید به فایرفاکس شیوه عملکرد آن را تغییر دهید و یا اینکه ویژگی های جدیدی را به آن بیافزاید. 

درمیان لیست افزونه های فایرفاکس، صدها افزونه وجود دارد که به منظور کمک به وبمستر ها ساخته شده است. شما می توانید این لیست را از طریق این لینک مشاهده کنید. اما در میان این لیست، ما می خواهیم که به ۱۰ عدد از مهمترین و کاربردی ترین گزینه ها اشاره ای کنیم و آنها را با هم بررسی نماییم.

1. Web Developer

در واقع این افزونه شبیه به یک ارتش از ویژگی ها است. با استفاده از Web Developer شما می توانید ابزاری از ویژگی های مفید مورد نیاز توسعه دهندگان وب را در اختیار داشته باشید. 

ویژگی هایی که این افزونه به شما ارائه می دهد عبارت است از:

  • غیر فعال کردن موقت ویژگی های مرورگر، مانند کشینگ، جاوا اسکریپت، تصاویر و کدهای CSS
  • مشاهده، ویرایش، ساختن و حذف کردن کوکی ها
  • مشاهده و تغییر کدهای CSS , HTML در یک صفحه وب
  • ویرایش فرم ها و داده های آن
  • مشاهده تمام جزئیات المنت های صفحه وب
  • مشخص کردن تعداد المنت های جداگانه در یک برگه
  • تغییر اندازه مرورگر برای نمایش وبسایت در اندازه های مختلف
  • اعتبار سنجی صفحات از نظر آیتم های اعتبار سنجی W3C
  • مشاهده جاوا اسکریپت های استفاده شده در صفحه

در نهایت باید گفت که این افزونه برای افرادی که وبمستر هستند بسیار لازم و ضروری است.

2. Firebug

Firebug ابزار بسیار مناسبی برای دیباگ کردن است. برای استفاده از این افزونه می توانید آن را در هر صفحه ای که می خواهید فعال کنید. فعال کردن این افزونه هم توسط کلیک روی آیکنی که بالای صفحه مرورگر قرار دارد، انجام می شود.

با استفاده از این ابزار جدای از کار دیباگ کردن می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • مشاهده و تغییر در برگه هایی که از HTML , CSS و جاوا اسکریپت استفاده می کنند.
  • مشاهده ویژگی های هر المنت با انجام کلیک راست روی آن المنت و انتخاب گزینه Inspect .
  • اضافه کردن نقطه شکست به برگه ها! این کار زمانی انجام می شود که شما بخواهید تنها بخشی از وبسایت را دیباگ کنید.
  • نمایش درختی DOM
  • نمایش زمان دانلود، bottlenecks و سربرگ های HTTP

جدای از این موارد یک محیط دیباگ برای کدهای جاوا اسکریپت به صورت Console را داراست. 

3. SEO for Firefox

تعداد زیادی افزونه به منظور کمک به شما در امر سئو برای فایرفاکس ارائه شده است اما به عقیده من SEO for Firefox یکی از بهترین آنهاست. برای کار با این افزونه کافیست که کلمه کلیدی که در نظر دارید را در یک موتور جستجو مانند گوگل وارد کنید و بعد از آن روی آیکن سئو در مرورگر کلیک کنید. بعد از آن شما می توانید اطلاعاتی سودمند و کاربردی از صفحه نتایج مشاهده کنید. این اطلاعات شامل:

  • موقعیت ورودی شما در صفحه نتایج
  • پیج رنک آن در گوگل
  • سن صفحه
  • تعداد لینک های ورودی به صفحه
  • رنک الکسا

و کلی چیزهای کاربردی دیگر. این افزونه برای پیدا کردن اطلاعات کلی از یک صفحه وب بسیار مناسب است.

4. HTML Validator

اعتبارسنجی صفحات وب یکی از کارهایی است که هر توسعه دهنده وب باید انجام دهد. اما به دلایل مختلف بیشتر اوقات این کار توسط توسعه دهنده ها فراموش می شود و قبل از انجام آن وبسایت آپلود می کنند. کار این افزونه در واقع اعتبارسنجی صفحات وب به صورت خودکار است. در صورتی که این افزونه هرگونه مشکل اعتبارسنجی در وبسایت را بیابد، دور آیکن افزونه روی نوار مرورگر یک خط قرمز می کشد. پس هیچ بهانه ای نیست.

اعتبارسنجی این افزونه براساس دو منبع معتبر W3C و HTML Tidy انجام می شود که شما می توانید هر دو را انتخاب کنید و یا می توانید تنها به یکی از استانداردها بسنده نمایید. یکی دیگر از کاربردهای مهم این افزونه این است که به شما کمک می کند تا المنت های اضافی صفحه را پاک کنید. 

5. Save Complete

خیلی از اوقات می خواهم عملیات دیباگ کردن یک صفحه وبسایت را سریع تر انجام دهم. می دانم که Firebug and و Web Developer برای این کار مناسب هستند ولی مشکلی که وجود دارد این است که صرفا می توانم پیشنمایش کدها را در فایرفاکس مشاهده کنم. افزونه Save Complete را نصب کنید. با  استفاده از این افزونه می توانید کل وبسایت همراه با کدهای سی اس اس و جاوا اسکریپت آن را دانلود کنید و در حالت لوکال از آن استفاده کنید. مهمترین نکته در این حالت این است که عملیات دیباگ شما ماندگار می ماند و می توانید وبسایت را با هر مرورگر دیگری نیز نگاه بیاندازید. همانطور که گفته شد این افزونه وبسایت را به صورت کامل دانلود می کند و بهتر از خود گزینه Save as… مرورگر عمل می کند.

6. FireFTP

شاید داشتن یک برنامه مدیر اف تی پی به نظر کمی عجیب برسد اما FireFTP واقعا افزونه عالی است. استفاده از این افزونه می تواند کار شما را سریعتر کند و همواره حساب اف تی پی وبسایت را جلوی دستتان قرار دهد. پس خیلی عجیب هم نیست، می توانید با یک دید خوب به آن نگاه کنید. برای استفاده از این افزونه می توانید آن را در یک تب و یا پنجره جداگانه قرار دهید. بسیاری از توسعه دهندگان با استفاده از این افزونه دیگر استفاده از برنامه قدرتمندی مانند FileZilla را بی مورد می شمارند.

7. Screengrab

از صفحات وب اسکرین شات بگیرید. البته جدای از یک اسکرین شات ساده شما می توانید در حالت های مختلف اسکرین شات بگیرید برای مثال می توانید کل سایت را به صورت یک تصویر درآورید و یا اینکه تنها از بخشی تصویر بگیرید.

8. HttpFox

این افزونه در واقع به صورت بلادرنگ و سریع اطلاعات فرستاده شده بین فایرفاکس و سرور را آنالیز و تحلیل می کند. شما می توانید تمام درخواست ها و پاسخ های Http را مشاهده کنید، کوکی ها، اطلاعات ارسال شده از طرف فرم ها و … . همچنین با استفاده از این افزونه یک رشته خاص را فیلتر کنید، بدین منظور که اگر رشته ای ارسال شد به شما اطلاع داده شود.

9. User Agent Switcher

در واقع این افزونه فایرفاکس را قادر می سازد تا رشته User-Agent را تغییر دهد. بدین معنا که فایرفاکس می تواند خود را بجای مرورگری مانند اینترنت اکسپلورر، سافاری و … تغییر دهد. 

10. ColorZilla

Colorzilla افزونه ای است که رنگ استفاده شده درون برگه های وب را آنالیز می کند. روی آيکن افزونه کلیک کنید و بعد از آن موس را روی رنگ مورد نظر ببرید، حال می توانید مقدار رنگ را مشاهده کنید. می توانید مقدار RGB آن را کپی کنید و برای کار خود از آن استفاده کنید.

ویژگی های این افزونه:

  • ابزار colour picker و palette browser
  • حالت زوم برای انتخاب بهتر رنگ یک المنت
  • تعریف نقشه DOM برای تحلیل روی رنگ های استفاده شده در صفحه و دانستن اینکه چه المنتی از چه رنگی استفاده کرده است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا